نسیم گیلان

آخرين مطالب

اظهارات اصولگرایان حکایت از شکست وحدت جناح راست دارد مقالات

  بزرگنمايي:

نسیم گیلان - اظهارات اصولگرایان حکایت از شکست وحدت جناح راست دارد
سایز متن الف الف
لینک کوتاه در کلیبرد کپی شد! http://akhr.ir/6065342
٩١١
٢
اعتماد / متن پیش رو در اعتماد منتشر شده و انتشار آن به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست
دست‌نیافتنی‌تر از آنچه بود که فکرش را می‌کردند؛ حتی برنامه‌ریزی‌ها و نشست و برخاست‌های یک‌ ساله هم نتوانست تغییری در روند گذشته ایجاد کند و تبدیل به یک برگ زرین در تاریخ فعالیت اصولگرایان شود. بحث بر سر «وحدت» و «لیست مشترک» اصولگرایان است. موضوعی که سیدابراهیم رییسی از اواسط سال 97 در قالب شورای وحدت آن را کلید زد؛ البته پس از چند ماه با حکم رهبری، راهی قوه قضاییه شد و ناچار سکان آن به دست غلامعلی‌ حدادعادل افتاد اما کشتی شورای ائتلاف هم به سرنوشت «جمنا» دچار شد و آخر و عاقبتش چیزی جز به گل نشستن نبود.
لیست شورای ائتلاف و انتقاد از صدر تا ذیل
بالاخره پس از جدال‌های پشت پرده و گله‌های پنهان و عیان نهایتا دوشنبه هفته جاری لیست شورای ائتلاف نهایی و منتشر شد. انتشار این لیست همان و به اوج رسیدن اختلافات و انشقاق بیشتر نیز همان. ماجرا تا آنجا پیش رفت که حتی محمدباقر قالیباف به عنوان سرلیست احتمالی اصولگرایان در صفحه توییتر و اینستاگرام خود از این لیست انتقاد کرد و رسما گفت که این لیست مورد تاییدش نیست. هر چند آن ‌طور که سیدیاسر جبراییلی از کاندیداهای اصولگرایان گفته بود، اختلاف قالیباف بر سر بیرون ماندن وحید یامین‌پور از این لیست بود اما اختلافات تنها به پایداری و طیف قالیباف ختم نشد و کم‌کم انتقادات به این لیست از تعداد اقتصاددانان گرفته تا ترکیب حضور احزاب بیشتر شد و این انتقادات به جایی رسید که غلامعلی حدادعادل، رییس شورای ائتلاف نیروهای انقلاب ترجیح داد، سکوتش را در این رابطه بشکند و به انتقادات پاسخ دهد. او به ایلنا گفت:«این لیست شورای ائتلاف نسبت به فهرست‌ دوره‌های گذشته یک لیست متفاوت است چراکه ما تلاش کردیم «جوانگرایی» را که مدنظر رهبری بوده و نیاز امروز انقلاب است، رعایت کنیم.» حدادعادل ادامه می‌دهد:«در این دوره ما اسامی 18 نفر از جوانان را در لیست قرار دادیم و در چنین شرایطی طبیعی است که عده‌ای آنها را نشناسند یا اسامی تعدادی از اشخاصی که به لحاظ سن و سابقه انتظار دارند در لیست حضور داشته باشند در فهرست نباشد بنابراین اینکه برخی گلایه داشته باشند برای ما تعجب‌آور نیست.» رییس شورای ائتلاف می‌گوید:«در این دوره از انتخابات تعداد داوطلبان بسیار زیاد بود و در نتیجه‌ آن شاید از هر 100 نفر یک نفر در لیست قرار گرفته باشد در نتیجه ممکن است در میان 99 نفر دیگر گلایه‌هایی موجود باشد اما ما سعی می‌کنیم ان‌شاءالله مجلس خوبی تشکیل شود. امیدوار بودیم به لیستی واحد در جریان اصولگرایی برسیم البته هنوز هم من ناامید نیستم.»
ماجرای اختلاف حدادعادل و آقاتهرانی
پس از نامه‌نگاری‌های حدادعادل و آقاتهرانی، دعوای اصولگرایان بیشتر از هر زمان دیگری عیان شد اما ماجرای این جدال‌ها کجا بود؟ این پرسش را غلامرضا مصباحی‌مقدم، سخنگوی جامعه روحانیت در نشست ‌خبری‌اش چنین توضیح می‌دهد که «دنبال این بودیم که جریان انقلابی به هم بپیوندند و از مدت‌ها پیش 31 حزب در جلسات جامعه روحانیت که با احزاب اصولگرا انجام می‌شد، حضور داشتند و همان وقت هم از جبهه پایداری دعوت شد و حتی یک جلسه هم با حضور جبهه پایداری در خانه آقای موحدی‌کرمانی برگزار کردیم و آنان اعلام آمادگی برای وحدت کردند اما تاکنون که به نتیجه‌ای نرسیدیم.»
شکست وحدت
«امیدوار بودیم به لیستی واحد در جریان اصولگرایی برسیم البته هنوز هم من ناامید نیستم.» این را مصطفی میرسلیم، رییس شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی می‌گوید، کسی که از همان روزهای ابتدایی به ‌طور قطع از وحدت کامل اصولگرایان سخن می‌گفت اما در این واپسین لحظات آنقدر آتش اختلافات شعله‌ور شده است که میرسلیم هم به این وحدت با تردید نگاه می‌کند و می‌گوید:«امیدوارم نفسانیات بر افراد غلبه نکند تا بتوانیم به یک جبهه اصولگرایی برسیم.» هر چند حدادعادل و میرسلیم نمی‌خواهند صراحتا به شکست ائتلاف اصولگرایان اعتراف کنند اما مرتضی آقاتهرانی، دبیرکل جبهه پایداری پرده از این به «وحدت نرسیدن» برمی‌دارد. او به تسنیم می‌گوید:«جبهه پایداری بیشتر از آنکه به دنبال ارایه لیست در انتخابات پیش ‌رو باشد به دنبال وحدت در جریان انقلاب است.»
احتمال ائتلاف پایداری‌ها و نواصولگرایان
صحبت‌های دیروز مرتضی آقاتهرانی، دبیرکل جبهه پایداری درباره وحدت، لیست و عقایدش درباره مجلس آینده بیشتر از هر کسی به مذاق قالیباف که به تازگی به دلیل اختلاف با شورای ائتلاف نوای جدایی سر داده است، خوش آمد؛ تا آنجا که در توییتی نوشت:«مصاحبه آقاتهرانی را دیدم، فرصت خوبی برای وحدت نیروهای انقلاب ایجاد شده است. لیست را قطعی نکرده‌ایم تا ان‌شاءالله نتایج خوبی حاصل شود.» همین چند خط نشان می‌دهد، قالیباف و نواصولگرایان همراهش چندان بدشان نمی‌آید به‌ جای شورای ائتلاف به جبهه پایداری بپیوندد و لیستی مشترک با آنها ارایه بدهند البته این گمانه‌زنی‌ها از چند روز پیش مطرح بود به وی‍ژه آن زمان که قالیباف با انتشار عکسی از لیست شورای ائتلاف در توییترش نوشت: «پای وعده‌هایم ایستاده‌ام و این لیست قابل تایید نیست.» و «وحید یامین‌پور» که این روزها به خط قرمز قالیباف تبدیل شده است با بازنشر این توییت او را خطاب قرار داد و نوشت: فرصت هنوز وجود دارد؛ از آنجا که نام یامین‌پور در لیست جبهه پایداری به چشم می‌خورد به نظر می‌رسید که منظور او از «فرصت» هم کاسه شدن با جبهه پایداری باشد و حالا این اظهارات قالیباف این گمانه را تقویت می‌کند.
چند لیست در 3 روز
از شنبه تا امروز که دیگر رسما تبلیغات انتخاباتی آغاز شده، زمزمه‌های چند لیست از درون اردوگاه اصولگرایی به گوش می‌رسد که حداقل 3 لیست آن قطعی شده است. اولین لیست همان لیست پر حرف و حدیث شورای ائتلاف است که قرار بود، لیست اصلی این جریان باشد اما وقتی اختلافات به میان آمد در این عزم وحدت نیز مشکل‌ها افتاد و جبهه پایداری نیز اعلام کرد که لیست جداگانه‌ای ارایه خواهد کرد. در این میان لیستی موسوم به «یاس» نیز که مخفف(یاران انقلاب، سلام) است، اعلام موجودیت کرده است؛ لیستی که البته اصولگراست اما معلوم نیست، کدام طیف از جناح راست آن را ساماندهی کرده باشند. البته در این میان برخی احزاب اصولگرا مانند مستقلین و اعتدالگرایان نیز اعلام کردند در انتخابات لیستی معرفی نمی‌کنند. هر چند این تعدد لیست‌ها در جریان اصولگرایی یک نشان از تفرقه و اختلاف است اما یک احتمال دیگر هم وجود دارد و آن اینکه در غیاب حضور پرقدرت اصلاح‌طلبان جناح راست، نیاز به یک رقیب دارد تا مشارکت در انتخابات را افزایش دهد و در چنین فضایی راهی جز ایجاد یک رقابت درون‌جناحی باقی نمی‌ماند؛ موضوعی که جواد آرین‌منش از فعالان سیاسی اصولگرا نیز آن را تایید می‌کند. او رقابت‌های انتخاباتی در مشهد با توجه به عدم ارایه لیست از سوی اصلاح‌طلبان را درون‌اصولگرایی می‌داند و می‌گوید:«علاوه بر لیست شورای ائتلاف لیست‌های خوبی در حال شکل‌گیری است و اتفاقا تعدد لیست‌ها در شرایط کنونی که اصلاحات در صحنه حضور ندارد نه‌ تنها مغایر با وحدت نیست بلکه برای ایجاد فضای رقابتی و افزایش مشارکت مردم لازم هم هست.»

لینک کوتاه:
https://www.nasimegilan.ir/Fa/News/155515/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

دعوت 60 کاراته‌کا به مرحله دوم انتخابی تیم امید و جوانان

کسب مقام قهرمانی و سومی تیم گیلان در رقابت‌های آب‌های آرام کشور

11 آلاینده بیماری‌زای مخفی در خانه

عیادت معاون حقوقی و امور مجلس بنیاد شهید از حادثه دیده واقعه تروریستی کرمان

شهدا سرمایه اصلی نظام هستند

380 نفر در کمیسیون‌ پزشکی و تعیین درصد جانبازی شرکت کردند

پیگیری حل مشکلات جامعه ایثارگران استان ایلام در سطح ملی

مسئولان امنیت شغلی کارگران را تامین کنند

کاهش 3 درصدی نرخ بیکاری گیلان/ برخورد قضایی با 150 کار فرمای متخلف

انعکاس به موقع رسانه‌ها در پاسخ سخت ایران به اسراییل

رقابت بیش از 500 داوطلب در نوبت اول آزمون سراسری در کیش

کیش؛ الگوی ایران آینده/ سرمایه‌گذاری کشورهای عربی در کیش

تحقق وعده صادق نشان از اقتدار سپاه بود

اینفوگرافی/ 6 نشانه پنهان ابتلا به فرسودگی شغلی

«حجت الاسلام اسماعیلی» به عنوان راهیار تبلیغ گیلان منصوب شد

رفع تصرف 1000 متر از اراضی ملی منطقه گشت رودخان فومن

نگهداری 42هزار نسخه خطی در سازمان اسناد وکتابخانه ملی کشور

کشف 700 کیلو گردو قاچاق در بازرسی از یک اتوبوس

ادامه گرمای هوا اواسط هفته در گیلان

حضور گیلان در نمایشگاه اکسپو 2024 تهران

یادواره سردار شهید سیدمعروف ایرانی در صومعه سرا

پایداری گرمای هوا در گیلان

دستگیری قاتل کمتر از 5 ساعت در تالش

عشق زندگی می بخشد

یک جهان راز درآمیخته داری به نگاه

داستانک/ راه نجات

اکنون کجاست؟ کسی که فراموشش کردم

رونمایی از لوح ثبتی مهارت سنتی فراوری چای دستی در لاهیجان

لزوم حمایت از تولیدکنندگان برای تحقق جهش تولید

رفع تصرف اراضی ملی در گشت رودخان

مناسبت روز/ جمعه، 7 اردیبهشت‌ماه

داستانک/ انسان های بازنده

بعضی از رنج ها‌‌‌‌‌‌‌ را نمیشه حل کرد!

ماجرای قتل هولناک پدر به دست دختر جوانش

محاکمه یک پرستار قلابی به جرم قتل زن مسن

عاملان تیراندازی در اتوبان همت دستگیر شدند

اجرای بیش از 20 ویژه برنامه درهفته عقیدتی سیاسی

تاج شهرستانی عضو شورای شهر رشت 6 ماه تعلیق شد

لزوم ایجاد پد بالگرد هلال احمر در شرق گیلان

تقویم روز و اوقات شرعی گیلان ، 7 اردیبهشت 1403

آمادگی مجموعه مدارس صدرا در اجرای کامل سند تحول آموزش و پرورش

شاعرانه/ چیزی کم از بهشت ندارد هوای تو

بخشی از کتاب/ چون که او گل من است

دوره جامع کنشگر _ کارشناس جمعیت در گیلان برگزار شد

برگزاری نماز جمعه در همه شهر‌های گیلان

ساماندهی لندفیل سراوان 84 درصد پیشرفت دارد/ضرورت مدیریت زباله تر خانگی

محله شِیخانبَر لاهیجان مقصد محله مج خبر

دیدار نماینده ولی فقیه در گیلان با جامعه کارگری

داستانک/ سمعک با کارکرد متفاوت

مرکز ترک اعتیاد غیرمجاز در رشت پلمپ شد