نسیم گیلان

آخرين مطالب

جدال‌لیست‌ها درنبرد نابرابر مقالات

  بزرگنمايي:

نسیم گیلان - جدال‌لیست‌ها درنبرد نابرابر
سایز متن الف الف
لینک کوتاه در کلیبرد کپی شد! http://akhr.ir/6069031
٢٦٠
٠
اعتماد / متن پیش رو در اعتماد منتشر شده و انتشار آن به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست
تلاش این روزهای اصولگرایان رسیدن به وحدت است قرار بود با یک لیست واحد به میدان بیایند اما سرنوشت‌شان گویا با تفرقه گره‌ خورده و...
گروه سیاسی|دو روز از شروع تبلیغات کاندیداها برای یازدهمین انتخابات مجلس گذشت و حالا وقت آن رسیده تا احزاب و گروه‌ها هر آنچه در چنته دارند، به نمایش بگذارند تا مگر روز جمعه پیروز انتخابات باشند؛ در این میان تکلیف جریان اصلاحات که تقریبا روشن است و وقتی کاندیداهای‌شان با نظارت استصوابی شورای نگهبان از گردونه انتخابات حذف شدند، دیگر رمقی برای ارایه لیست ندارند و با آخرین تصمیم شورای نگهبان عطای این انتخابات را به لقایش بخشیده‌اند. هر چند همه اصلاح‌طلبان از این رقابت کناره‌گیری نکرده و آن حس وظیفه‌شناسی همیشگی برخی را در میدان حفظ کرده است. از زمین سوت و کور اصلاح‌طلبان که عبور کنیم به بازار داغ اصولگرایان و عطش خدمت برای نشستن بر صندلی سبز «بهارستان» می‌رسیم. جناحی که فکرش را نمی‌کرد اینچنین بی‌رقیب باشد، حالا برای ایجاد شور انتخاباتی به چند تکه کردن خود روی آورده‌ و هر چند ساعت یک‌بار یک لیست انتخاباتی از درون این جناح تراوش می‌شود.
ترافیک لیست اصولگرایان
«گاهی نمی‌شود که نمی‌شود که نمی‌شود...» این جمله حکایت این روزهای اصولگرایان برای رسیدن به وحدت است؛ قرار بود با یک لیست واحد به میدان بیایند و از یک‌سال پیش برو و بیایی برای آن به راه انداختند، اما سرنوشت‌شان گویا با تفرقه گره‌ خورده و درست چند روز مانده به انتخابات و تا این لحظه با ترافیکی از لیست‌های مختلف روبه‌رو شده‌اند. حالا با رونمایی از دست‌کم 7 لیست (آن هم تا این لحظه) می‌توان گفت عملا اصولگرایان به جنگ اصولگرایان رفته‌اند و این‌ را می‌توان اولین شکست شورای ائتلاف معرفی کرد؛ شورایی که از اواسط 97 کار خود را آغاز کرد اما در میانه راه مشکلات یکی پس از دیگری نمایان شد و در نهایت جبهه‌ پایداری با اعلام لیست جداگانه تیر خلاص را بر پیکر شورای ائتلاف شلیک کرد. البته این تیر تنها از اسلحه جبهه پایداری شلیک نشد و «جبهه پیشرفت، رفاه و عدالت» نیز حساب خود را از این شورا جدا کرد و اعلام کرد قرار است با لیست اختصاصی خود وارد این دور از رقابت‌های انتخاباتی شود. طیف مداحان هم که وظیفه بلندگوی تبلیغات جناح‌ راست را در مراسم عزاداری برعهده داشته و دارد، زیر پرچم «منصور ارضی» اعلام کرد لیست انتخاباتی‌اش را به مردم معرفی می‌کند. از دیگر سو «جبهه جوانان متحد اسلامی» که امید به جوانگرایی لیست اصولگرایان بسته بود، وقتی مشاهده کرد از لیست شورای ائتلاف آبی برای آنها گرم نمی‌شود، علم لیست «یاس» را که مخفف «یاران انقلابی؛ سلام» است، به دست گرفت. لیست جهادگران نیز دیگر لیست‌های اصولگرایی و نزدیک به سیدمحمد حسینی است که باید در این راستا به آن اشاره کرد.
حلقه وزرای احمدی‌نژاد
نقطه جدال لیست‌های انتخاباتی بین اصولگرایان زمانی است که وزرای احمدی‌نژاد هم که مدت‌هاست با مهر احمدی‌نژادی‌ بودن از دایره قدرت کنار گذاشته شده‌اند، حالا می‌خواهند به روزهای اوج خود بازگردند و این‌بار به‌ جای پاستور، میدان بهارستان را انتخاب کرده‌اند. «ائتلاف مردم» نام همان لیستی است که اهالی دولت نهم و دهم نسخه‌اش را برای انتخابات پیچیده‌اند. آنها در بیانیه ‌خود آورده‌اند: «در آستانه یازدهمین دوره انتخابات مجلس، جمعی از مدیران خدمتگزار شما در دولت‌های نهم و دهم بر آن شدند ... با شکستن حلقه بسته مدیریتی از طریق تشکیل یک مجلس مردمی، پویا، کارآمد، فساد ستیز و عدالت‌خواه، آن را در جایگاه واقعی خود قرار دهند». البته هنوز مشخص نیست این جمع از وزرا و معاونان برای اقدامات‌شان در دو دولت نهم و دهم چه دفاعی ارایه خواهند کرد.
میانجیگری بذرپاش
مدت‌ها بود که مهرداد بذرپاش نماینده سابق مجلس در سکوت فرو رفته بود، اما با به اوج رسیدن اختلافات شورای ائتلاف و پایداری یا بهتر بگوییم غلامعلی حدادعادل و مرتضی آقاتهرانی و رد و بدل شدن نامه‌های سرگشاده و انتقادی، مهر سکوت بذرپاش هم شکست و او نیز به صف عریضه‌نویسان پیوست. بذرپاش که زمانی جوان ‌اول مجلس اصولگرایان در دوره نهم بود، در نامه‌ای خطاب به حدادعادل و آقاتهرانی که بزرگان فراکسیون اصولگرایان آن دوره به‌ حساب می‌آمدند، از آنها درخواست کرد به این اختلافات پایان دهند. او در نامه‌اش نوشت: «باتوجه به جمیع شرایط و حساسیت‌های موجود، در فرصت کوتاه باقیمانده به راه‌های وحدت حداکثری بیندیشید؛ با اندکی اغماض از اختلافات اندک و توجه بر اشتراکات فراوان، بر سر یک فهرست واحد توافق کنید تا دل مردم نگران را شاد کرده و در این شرایط سخت اقتصادی، کام آنها را بیش از پیش تلخ نکنیم.» نکته قابل ‌توجه در این میان که شاید تاثیر بسزایی در پیشقدم شدن بذرپاش برای حل اختلافات داشته است، اینکه وقتی به سهم افراد و شخصیت‌ها در این لیست نگاه می‌شود، سهم مهرداد بذرپاش بیشتر از دیگران است و تقریبا اسامی 8 چهره نزدیک به مهرداد بذرپاش در این لیست مشاهده می‌شود.
زد و بند انتخاباتی قالیباف
وحید یامین‌پور را دیگر همه به ‌خوبی می‌شناسیم؛ به‌ویژه وقتی به روزهای پایان بهمن‌ماه که نزدیک می‌شویم، مناظره‌های سیاسی سال 88 صداوسیما در ذهن‌مان تداعی می‌شود؛ همان مناظره‌هایی که نقد انتقادها درباره بی‌طرف نبودن مجری آن در گوش هیچ مدیری در ساختمان جام‌جم نمی‌رفت؛ حالا همان مجری برای حضور در لیست اصولگرایان و جبهه پایداری اعلام آمادگی می‌کند، اما وقتی اسمش از شورای ائتلاف خط می‌خورد صدای اعتراضش در توییتر و اینستاگرام بلند می‌شود. یامین‌پور که چند روز پیش در پاسخ به انتقادات قالیباف در صفحه‌ توییترش نوشته بود: ‌«هنوز فرصت هست»، روز گذشته پیکان انتقاداتش را به سمت قالیباف نشانه رفت و او را به زد و بند برای لیست متهم کرد. یامین‌پور همچنین در حساب‌ اینستاگرامش نوشت: «لیست آقای قالیباف (به‌نام ائتلاف) منتشر شد. دو، سه نفر اعضای مستقل لیست در این بازنگری حذف شدند. بنده هم با اینکه در نظرسنجی چندهزار نفره مجمع عمومی ائتلاف جایگاه دوم جوانان را کسب کرده بودم به نفع سهمیه‌های احزاب کنار گذاشته شدم.» او در ادامه می‌نویسد: «بنده با عنوان کاندیدای مستقل در انتخابات شرکت کرده‌ام و سهمیه هیح حزب و جناح و قبیله‌ای در شورای ائتلاف نبودم.» او بعد از این پست در صفحه‌ توییترش می‌نویسد: «حجم دروغ و زد و بند و بی‌تقوایی که در این روزها از برخی چهره‌های سیاسی دیده‌ام، بی‌سابقه است. اشرافیت سیاسی پیچیده‌تر از آنچه گمان می‌کردم، عمل می‌کند. امیدوارم با هدایت خداوند، مردم بهترین‌ها را انتخاب و کید آنها را خنثی کنند.» البته این واقعیت را هم نباید نادیده گرفت که در روزهای گذشته اخباری که از درون جلسات شورای ائتلاف به بیرون درز پیدا کرده، حکایت از دفاع سرسخت قالیباف از یامین‌پور داشت؛ به‌طوری که سیدیاسر جبراییلی گفته بود تنها مخالفت شهردار اسبق کنار گذاشتن یامین‌پور از این لیست بود. حال اینکه به یک‌باره این رابطه مرید و مرادی تبدیل به یک انتقاد پرطمطراق می‌شود، از آن معماهایی است که باید منتظر تکمیل پازل‌هایش ماند.
کارگزاران و خانه‌کاگر در انتظار انتخابات
هرچند اصلاح‌طلبان اعلام کردند در این انتخابات لیستی ارایه نخواهند کرد، اما کارگزاران پیش‌ روی دیگر اصلاح‌طلبان اعلام کرد با یک لیست مستقل در این انتخابات شرکت خواهد کرد. لیستی که دیروز از آن رونمایی کرد و سرلیستش «مجید انصاری» قرار دارد. البته از این لیست 30 نفره تنها نام 11 چهره آشناست؛ از جمله افشین اعلا، پروانه مافی، سهیلا جلودارزاده، علیرضا محجوب و ... اما از سوی دیگر 19 نفر کسانی هستند که حداقل نامی‌ از آنها تا به حال به گوش نرسیده است. علاوه بر حزب کارگزاران، تشکیلات خانه کارگر نیز تصمیم گرفته با یک لیست 4 نفره در این انتخابات شرکت کند. در این لیست اسامی «علیرضا محجوب»، «سهیلا جلودارزاده»، «محمدرضا بادامچی» و «زهرا ساعی» به چشم می‌خورد که اتفاقا این 4 نفر در زمره اسامی مشترک با لیست کارگزاران محسوب می‌شوند. نکته‌ قابل ‌توجه اینجاست که نام مصطفی کواکبیان، مهدی شیخ و محمدعلی وکیلی در این دو لیست مشاهده نمی‌شود و هیچ بعید نیست که حزب مردم‌سالاری به‌ دبیرکلی کواکبیان درصدد ارایه لیستی جداگانه برای انتخابات باشد.
نظامی‌ها و انتخابات
با شروع تبلیغات انتخاباتی مساله دیگری که بیشتر از همه خودنمایی می‌کند، فعالیت‌ کانال‌های تلگرامی است؛ البته همواره وقتی پای انتخابات به میان می‌آید، به ویژه 2 انتخابات اخیر نقش فضای مجازی قابل توجه بوده و هیچ‌ کسی آن را منع نمی‌کند؛ اما مساله عنوان‌هایی است که این کانال‌ها با استفاده از آن به تبلیغات کاندیداها و لیست‌های انتخاباتی روی آورده‌اند. این موضوع وقتی رنگ جدی‌تری به خود می‌گیرد که در نص صریح قانون انتخابات نیروهای مسلح و نظامیان را از فعالیت انتخاباتی و حزبی منع می‌کند و این در حالی است که برخی کانال‌های تلگرامی با عنوانی که به ‌نحوی منتسب به برخی نهادهای نظامی هستند، علنا به این فعالیت‌ها مشغول است.
البته پیش از این سردار رمضان شریف اعلام کرده که سپاه هیچ کانال تلگرامی ندارد اما این کانال نه‌تنها اسم این نهاد انقلاب را بر پیشانی خود دارد بلکه از آرم آن استفاده می‌کند. به‌هر حال باتوجه به وضعیت سیاسی ایاام انتخابات بهتر است که هر گروه و حزبی با عنوان رسمی خود وارد عرصه رقابت شود.

لینک کوتاه:
https://www.nasimegilan.ir/Fa/News/155781/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

دوره جامع کنشگر _ کارشناس جمعیت در گیلان برگزار شد

برگزاری نماز جمعه در همه شهر‌های گیلان

ساماندهی لندفیل سراوان 84 درصد پیشرفت دارد/ضرورت مدیریت زباله تر خانگی

محله شِیخانبَر لاهیجان مقصد محله مج خبر

دیدار نماینده ولی فقیه در گیلان با جامعه کارگری

داستانک/ سمعک با کارکرد متفاوت

مرکز ترک اعتیاد غیرمجاز در رشت پلمپ شد

یکی از راه‌های توسعه گیلان همدلی میان دولت و مجلس است

پروژه قزوین-رحیم آباد-کلاچای می‌تواند پیشران توسعه باشد

دلبر و یار من تویی رونق کار من تویی

مطالبه‌گری؛ مهمترین برنامه عملیاتی بنیاد شهید و امور ایثارگران در دولت سیزدهم

مقوله حجاب اولویت دانشگاه است

رقابت بیش از 27 هزار داوطلب گیلانی در نوبت اول کنکور سراسری

«پاسخ»؛ ویژه‌برنامه شبکه باران برای پاسخگویی مسئولان به مطالبات مردم

حفاظت از انفال مهمترین رسالت هر جنگلبان است

مسدود شدن 9 حلقه چاه غیرمجاز در شهرستان رودبار

مرمت بند‌های تغذیه مصنوعی استان از ابتدای سال تاکنون

جلسه شورای گفتگوی بخش خصوصی با دولت و بانک‌های گیلان

پاسخ شفاف مسوولان گیلان به مطالبات مردم از شبکه باران

تارتار: یکی از اهداف اصلی ملوان کسب مقام قهرمانی جام حذفی است

برای خریدن کتاب هایی درباره اهل بیت(ع) به چه چیزهایی باید توجه شود؟

هر دختری باید کفش سفید داشته باشد

شورای گفتگوی بخش خصوص با دولت و بانک‌های گیلان

تحقق توسعه پایدار با همدلی و انسجام مجلس و دولت

نشست هم اندیشی روسای دانشگاه‌ها و تشکل‌های دانشگاهی گیلان

ابتکار عمل رسانه ملی در انتخابات، مشارکت آگاهانه مردم را رقم زد

بسیج اساتید باید کارکرد متفاوتی در جهاد تبیین داشته باشد

اساتید دانشگاه‌ها همواره دغدغه حل مسائل کشور و ملت را سرلوحه کار خود قرار داده اند.

هدف دولت سیزدهم کاهش بار ترافیکی در کلانشهر رشت است

گیلان با 90 همت فرصت سرمایه‌گذاری در نمایشگاه اکسپو حضور دارد

کیش برترین منطقه آزاد در حوزه‌ی اقتصادی شد

وقتی درد دل می‌کند؛ گوش باش، نگاه باش

رنگ کردن مو و ابرو با نسکافه

دیدار چهره به چهره مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان اردبیل با جامعه معظم ایثارگری

تصویری دیده نشده از هشتاد سال قبل میدان شهرداری رشت

پلمب مرکز ترک اعتیاد غیرمجاز در رشت

تصویری از هشتاد سال قبل میدان شهرداری رشت

پدر شهید «جعفر نعمت زاده» دیار حق را لبیک گفت

کیش در صدر مناطق آزاد نشست/ تقدیر ویژه‌ی معاون اول رئیس‌جمهور و وزیر اقتصاد از مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش به عنوان رتبه‌ی برتر روابط عمومی و تصویرسازی

اجرای موسی عصمتی میلیونی شد

کسب مقام قهرمانی و سومی تیم گیلان در رقابت‌های آب‌های آرام کشور

منتخب شهرستان لنگرود در مجلس شورای اسلامی گفت: راه اندازی شبکه‌های تلویزیونی انتخابات کار

دعوت 60 کاراته‌کا به مرحله دوم انتخابی تیم امید و جوانان

نفرات دعوت شده به مرحله دوم انتخابی تیم ملی کاراته مشخص شدند

از زر و سیم جهان پاس نظر باید داشت

استاندار ایلام: از عملکرد اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان رضایت داریم

نخستین نشای مکانیزه برنج در شفت انجام شد

نیشکر هفت تپه؛ از سرخط اعتصابات کارگری به پیشتازی سنگر تولید

امنیت شغلی در گرو تداوم چرخ تولید کارخانجات است

بررسی پرونده‌ها و کالاهای موجود در انبار مرکزی اموال تملیکی گیلان