نسیم گیلان

آخرين مطالب

پیکرخالق آثار محمد نوری از نیویورک تا شاقاجی گیلان مقالات

  بزرگنمايي:

نسیم گیلان - رشت – پیکر زنده یاد حسین اصلانی آهنگسازایرانی و خالق برخی از آثار محمد نوری بنا به وصیت وی، از نیویورک به گیلان منتقل شد تا در زادگاهش روستای شاقاجی، همانجا که سال ها پیش تر به یاد مادر، دو مدرسه بنا نهاد، به خاک سپرده شود.

این مراسم با حضور جمعی از هنرمندان کشور، استان و مردم علاقمند و دغدغه مند به هنر و موسیقی برگزار شد.
زنده‌یاد حسین اصلانی در سال 1340 به عنوان آهنگساز، تنظیم‌کننده و پیانیست در رادیو و تلویزیون ملی ایران مشغول به کار شد و برای بسیاری از خوانندگان و آهنگسازان صاحب‌نام از جمله محمد نوری، محمد سریر و فریدون شهبازیان قطعاتی را تنظیم کرد.
پیکر حسین اصلانی آهنگساز معاصر که برای تدفین در زادگاهش، هفته گذشته از نیویورک به ایران منتقل شده است قرار بود در روزهای اخیردر زادگاهش به خاک سپرده شود که به دلیل بارش سنگین برف و نبود امکانات این مراسم به تعویق افتاد.
کتاب «دوباره می نوازمت» خاطرات حسین اصلانی نوازنده و آهنگساز معاصر گیلانی از سوی واحد موسیقی حوزه هنری گیلان به نگارش و تدوین پیمان برنجی با همکاری انتشارات فرهنگ ایلیا منتشر شده بود.
علیرضا کاظمی مسئول واحد موسیقی حوزه هنری گیلان در این باره گفت: حسین اصلانی یکی از پیشکسوتان عرصه موسیقی است که در سال 1315 در روستای شاقاجی رشت به دنیا آمد. وی پس از تحصیل در مقطع ابتدایی در سال 1332به دلیل فعالیت سیاسی ناگزیر به تهران مهاجرت کرد. در همان سال‌ها توانست در خلال تحصیل در مقطع متوسطه به هنرستان موسیقی در رشته موسیقی کلاسیک راه یابد و از محضر استادانی چون خانم تاتیانا خاراتیان در نوازندگی پیانو، فریدون فرزانه برای تئوری و سلفژ و هوشنگ استوار در دروس هارمونی، ارکستراسیون و آهنگ‌سازی کسب دانش نماید.
کاظمی افزود : حسین اصلانی در سال 1340به عنوان آهنگساز، تنظیم کننده و پیانیست در رادیو و تلویزیون ملی ایران مشغول به کار شد و برای بسیاری از خوانندگان صاحب نام از جمله زنده یاد محمد نوری، دکتر محمد سریر، فریدون شهبازیان قطعاتی را تنظیم و آهنگ‌سازی کرد.
وی در سال 1351، با مهاجرت به آمریکا تحصیلات خود را تا مقطع کارشناسی ارشد رشته آهنگ‌سازی موسیقی معاصر و ارکستراسیون ادامه داد.
وی ادامه داد: کتاب «دوباره می نوازمت» یکی از مجموعه کتاب های تاریخ شفاهی هنرمندان گیلان است که به خاطرات حسین اصلانی از نوازندگان و آهنگسازان برجسته موسیقی ایران و گیلان می پردازد.
استاد اصلانی در این کتاب چنین گفته است: "آن‌طور که در شناسنامه‌ام نوشته شده، در سال 1315 به دنیا آمده‌ام اما در واقع تاریخ درست‌تر سال 1313 است. در یک خانۀ گِلی و در یک اتاق با در و دیوار گل‌اندود شده و در روشنایی ِیک فانوس ِکم نور در منطقه «شاقاجی» که الان به «اسلام‌آباد» معروف است. پدرم کاسب فعالی بود، ولی ما نمی‌دانستیم تا قبل از اینکه وضعیت اقتصادی‌اش تثبیت شود، چه کارها کرد. داستان‌های زیادی در این باره گفته می‌شد، اما من چیزی درباره‌اش نمی‌دانستم. اینکه آیا این گفته‌ها واقعیت دارند یا نه، گویا ایشان زمین‌های زراعتی و برنج‌کاری را می‌خرید؛ یعنی زمین‌های خرده‌مالکان ِفقیر و گرفتار را و قرض‌های آن‌ها را پرداخت می‌کرد و در نهایت زمینی برای آن‌ها باقی نمی‌ماند و بعدش دیگر رعیت محسوب می‌شدند. پدرم مالک بزرگی شده بود و به خاطر این خصیصه در بین مردم نفوذ زیادی داشت و از او حساب می‌بردند. اغلب سوار بر اسبش بود، همراه با سگی و تفنگی به کمر بسته. آنجا یک امپراطوری برای خودش ساخته بود. "
اصلانی با تلاش در امر آموزش موسیقی در رشته پیانو و آهنگسازی توانست، تأثیر مطلوبی بر شهر محل اقامت یعنی نیویورک خود بگذارد و شاگردان بسیاری را پرورش دهد که بسیاری از آنها به چهره‌های موفق موسیقی در آمریکا بدل شده‌اند. او علاوه بر چیره‌دستی در هنر موسیقی شخصیتی فروتن، میهن دوست و با محبت است که احداث دو باب مدرسه در مقطع راهنمایی و دبیرستان در روستای زادگاهش به یاد مادرش، نمونه‌ای از این عشق به سرزمینش است.
تاثیر موسیقی محلی ایران، خاطرات کودکی و نوجوانی و نوستالژی وی نسبت به آثار موسیقی پاپ خودش و تحقیق گسترده بر روی آهنگسازانی چون چارلز آیوز، بلا بارتوک، ایگور استراوینسکی، آرون کاپلند، لئونارد برنشتاین و هوشنگ استوار و دیگر اساتیدی که ایشان علم موسیقی را نزد ایشان فرا گرفتند، همچنین ویژگی های موسیقی معاصر با خصوصیاتی پیشرو و درعین حال، اصیل و ریشه دار، از آثار حسین اصلانی، خصوصیاتی چندوجهی و منحصر به فرد ساخته بود.
حسین اصلانی آهنگساز معاصر و خالق آثار ماندگاری برای مرحوم محمد نوری و خوانندگان دیگر شامگاه سه‌شنبه هشتم بهمن در آمریکا بدرود حیات گفت و امروز بنا به وصیت در روستای زادگاهش شاقاجی گیلان به خاک سپرده شد و برای همیشه تاریخ موسیقی کشور ماندگار شد.
 
 

لینک کوتاه:
https://www.nasimegilan.ir/Fa/News/155810/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تقویم روز و اوقات شرعی گیلان ، اول اردیبهشت 1403

دل ز جان برگیر و در بر گیر یار مهربان

گلایه مردم از ساخت تقاطع های غیرهمسطح در رشت

سبز شدن باغ‌های گیلان با سوغات کاشف السلطنه

آتش گرفتن یک واحد آپارتمانی در شهر رشت

مهار آتش سوزی یک واحد آپارتمانی در شهر رشت

صحبت های شنیدنی دکتر الهی قمشه ای

شب شعری با عنوان «وعده صادق» در شهرستان لاهیجان

راهپیمایی نمازگزاران درمحکومیت جنایات رژیم کودکش اسرائیل

چاپ پنجمین جلد مجموعه تاریخ ایران‌زمین درباره طاهریان و آل بویه

پاکسازی محوطه پل تاریخی بلوردکان لنگرود

اراذل و اوباش آستارا دستگیر شدند

من پیر فنا بدم جوانم کردی

عکس/ اولین دوره مسابقات اسب‌دوانی گیلان برگزار شد

تو مثل منی برف...

گرامیداشت فرزندان گلکون کفن 2 شهرستان گیلان

دستگیری 6 نفر از مخلان نظم و امنیت در آستارا

دیده شدن یک قلاده پلنگ ایرانی در رودبار + فیلم

«تاریخ سازی» با «تاریخ شفاهی»

محبت کردنشون خیلی جالبه

پیام تسلیت مدیرکل بنیادآذربایجان غربی در پی درگذشت همکار خادم الشهدا حجت الاسلام «مصطفی حاجی حسینلو»

رونمایی از مجموعه شعر «پیراهن تو کنار پیراهن من» در صومعه‌سرا

پای «وعده صادق» روی نفس اسراییل/ امنیت خط قرمز ایرانی‌ها

تصاویر راهپیمایی نمازگزاران در حمایت از عملیات وعده صادق در سراسر کشور

«خلبان صدیق» برای دومین‌بار به کتابفروشی‌ها آمد

عملیات وعده صادق همینه پوشالی رژیم جعلی و جنایتکار اسرائیل را در هم شکست

عملیات «وعده صادق» فرصت هیچ واکنشی را برای صهیونیست‌ها نگذاشت

عملیات «وعده صادق»فرصت هیچ واکنشی را برای صهیونیست‌ها باقی نگذاشت

خروش مردم لاهیجان در پی عملیات «وعده صادق»

راهپیمایی مردم لشت نشا در حمایت از عملیات «وعده صادق»

اهمیت بجا آوردن شکر خدا در جلد هفتم کتاب «طعم شیرین خدا»

راهپیمایی ضد صهیونیستی مردم گیلان در حمایت از مردم غزه

صحبت های شنیدنی دکتر انوشه

راهپیمایی مردم گیلانی در حمایت از عملیات «وعده صادق»

انسداد 25 محور شریانی و غیرشریانی در نواحی جنوبی کشور

«نشان سبز» درباره زندگی پیامبر اکرم (ص) منتشر شد

خبر تهاجم به کشور از مرزهای خارجی تکذیب شد

مسیر رویایی در اشکورات گیلان

تردد روان و بدون مداخلات جوی در محور‌های شمالی

درخشش آفتاب مطبوع بهاری در جای جای گیلان

آتش سوزی یک واحد مسکونی و یک واحد صنفی در بلوار لاکان رشت

شعرخوانی زیبا از هوشنگ ابتهاج

عجیب‌ ترین قتل امسال توسط یک مادر و دختر رقم خورد!

وضعیت تاسیسات هسته‌ ای اصفهان بعد از حادثه امروز

واکنش فرمانده کل ارتش به انفجار در اصفهان

ثبت تصاویر پلنگ ایرانی این بار در شهرستان رودبار

«سربلند میدان» برای سومین بار به بازار نشر آمد

«رئالیست‌ها» وارد بازار نشر شدند

مخالفت آمریکا با عضویت فلسطین در سازمان ملل

خبری تازه درباره پروازهای فرودگاه امام و مهرآباد