نسیم گیلان

آخرين مطالب

تنور داغ تبلیغات انتخابات در گیلان؛

وعده هایی که اعتبارشان تا روز انتخابات است سياسي

  بزرگنمايي:

نسیم گیلان - رشت- تنور داغ تبلیغات انتخابات مجلس در گیلان داغ است اما این بار مردم به وعده هایی که تاریخ اعتبارشان تا روز انتخابات بوده رأی نمی دهند بلکه ملاک «عملکرد» داوطلب است.

 بارش برف و مشکلات ناشی از آن شاید در آغاز، رقابت‌های تبلیغاتی کاندیدای یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در استان گیلان را با چالش مواجه کرده بود اما کم کم با عادی شدن شرایط تنور تبلیغات انتخابات در شهر داغ شد و با توجه به فرصت اندک باقی مانده تا روز پنجشنبه و پایان زمان تبلیغات، رقابت داوطلبان برای معرفی خود و برنامه‌هایشان وارد فاز جدیدی شد.
گیلان همیشه یکی از استان‌های سیاسی کشور در تمام انتخابات‌ها از ریاست جمهوری گرفته تا شوراهای شهر و روستا محسوب می‌شود. تنور انتخابات همیشه در این استان با توجه به حضور احزاب و سلایق متفاوت داغ بوده و امسال نیز از ماه‌ها قبل از آغاز رسمی تبلیغات، داوطلبانی که خود را برای حضور در ماراتن انتخابات مجلس یازدهم آماده می‌کردند تبلیغات زیرپوستی و غیر قانونی خود را با حضور در مجالس عزا و عروسی، در میان مردم روستاها، برگزاری نشست‌های خانگی و حضور در هر مجلسی که می‌توانست به شناخته شدن آنها کمک کند آغاز کرده بودند حتی عده‌ای پا را از این فراتر گذاشته و از یک سال پیش کانال و گروه‌های هوادار تشکیل داده بودند.
رقابت 197 داوطلب گیلانی برای کسب 13 کرسی مجلس
هر چند با پیشرفت تکنولوژی و گسترش فضای مجازی دیگر کمتر کسی به تبلیغات محیطی توجه می‌کند اما هنوز هم در زمان انتخابات چهره در و دیوار شهر تغییر کرده و به هر طرفی که نگاه می‌کنی پوستر و عکس داوطلبان انتخابات را می‌بینیم. در این میان حتی هواداران برخی از داوطلبان به حریم دیگران نیز تجاوز کرده و به رغم تخلف بودن، پوسترها و عکس‌های داوطلب مورد نظر خود را بر دیوار خانه‌ها و ادارات، پست‌های برق نصب می‌کنند که گلایه شهروندان را در پی داشته است.
البته باید به این موضوع اشاره کنیم که برخی از داوطلبانی که ماه‌های قبل در تب و تاب تبلیغات و معرفی خود و دادن وعده‌های غیرممکن بودند از فیلتر هیئت‌های اجرایی و نظارت نتوانستند موفق رد شوند از دوره رقابت کنار رفتند. که در این میان می‌توان به نام‌های بزرگی در تعداد زیادی از حوزه‌های انتخابیه استان گیلان اشاره کرد. همین موضوع سبب باز شدن مسیر انتخابات برای سایر رقبا شده است.
استان گیلان دارای 11 حوزه انتخابیه و 13 کرسی در مجلس شورای اسلامی است که امسال در پایان مهلت هفت روز 455 داوطلب ثبت نام کردند که در حوزه انتخابیه رشت با سه کرسی 131 داوطلب با میانگین رقابت 44 نفر برای هر کرسی بیشترین داوطلب را داشت. همچنین جوان‌ترین داوطلب با 30 سال سن در حوزه انتخابیه آستارا و مسن‌ترین داوطلب نیز با 70 سال سن در حوزه انتخابیه رشت نام نویسی کردند و در این میان 406 نفر معادل 89 درصد داوطلبان مرد و 49 نفر از داوطلبان معادل 11 درصد زن بودند.
114 نفر معادل 25 درصد کل داوطلبان سابقه کاندیدا شدن در دوره‌های گذشته را داشته و 75 درصد داوطلبان نیز فاقد سابقه در این زمینه بودند. در نهایت با پایان بررسی هیئت‌های اجرایی، نظارت و شورای نگهبان از تعداد 455 داوطلب ثبت نام کرده در حوزه‌های انتخابیه استان گیلان 201 داوطلب تأیید شدند که از ساعت 24 روز پنجشنبه گذشته تبلیغات انتخاباتی خود را آغاز کرده‌اند.
وعده‌های عملی نشده زیاد است
یکی از شهروندان رشتی در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به آغاز تبلیغات انتخاباتی داوطلبان، اظهار کرد: متأسفانه انتخابات‌ بسیاری است که ما تنها وعده از سوی داوطلبان می‌شنویم و در عمل هیچ حرکتی دیده نمی‌شود.
رضا با بیان اینکه از قبل از آغاز رسمی تبلیغات در جلسات برخی از داوطلبان شرکت کرده‌، گفت: یکی از مشکلات ما این است که تعداد زیادی از داوطلبان هنوز به وظایف واقعی نمایندگان مجلس آگاهی ندارند و قول‌ها و وعده‌هایی خارج از وظایف قانونی و توان یک نماینده می‌دهند.
وی با اشاره به اینکه سال‌ها است که رشت با دو معضل پسماند سراوان و مشکلات زیست محیطی دو رودخانه زرجوب و گوهر رود دست و پنجه نرم می‌کند، افزود: هر بار که زنگ آغاز تبلیغات مجلس یا شورای شهر در این شهر به صدا در می‌آید مردم دوباره شاهد وعده‌های تکراری حل این مشکلات هستند اما وعده‌هایی که تا به امروز جامه عمل نپوشیده است.
رضا ایجاد فرصت‌های شغلی و جذب سرمایه گذار را از دیگر وعده‌های داوطلبان در هر انتخاباتی در شهر رشت عنوان و بیان کرد: در مقابل همه این وعده‌ها تنها چیزی که نصیب رشت شده تشدید مشکلات اقتصادی، تعطیلی کارخانه‌ها و کارگاه‌ها و افزایش مشکلات زیست محیطی است.
وی تأکید کرد که با بسیاری از دوستانش درباره این انتخابات صحبت کرده و برخی از آنها رغبتی برای حضور دوباره در روز رأی گیری ندارند و برخی می‌گویند این بار دیگر به وعده‌ها رأی نمی‌دهند بلکه سابقه کاری ملاک انتخاب آنها است.
لزوم توجه مردم به رفتارهای مالی داوطلبان
سخنگوی هیئت نظارت بر انتخابات گیلان در این باره با اشاره به اینکه 197 داوطلب در استان گیلان برای رسیدن به 13 کرسی مجلس رقابت می‌کنند، اظهار کرد: در روز پایانی اعلام تأیید صلاحیت شدگان 202 داوطلب از میان 455 نفر تأیید شدند.
احمد قنبریان به انصراف 75 نفر از مجموع ثبت نام کنندگان اشاره کرد و گفت: 50 درصد داوطلبان انتخابات مجلس در استان گیلان تأیید صلاحیت شدند.
وی در ادامه با تأکید بر لزوم رعایت اخلاق انتخاباتی از سوی داوطلبان، افزود: چیزی که از آغاز تبلیغات انتخابات در استان گیلان شاهد آن هستیم نشان دهنده عدم رعایت برخی از داوطلبان و هواداران آنها در زمینه اخلاق انتخاباتی است.
قنبریان با بیان اینکه قانون و اخلاق دو رکن اساسی در انتخابات است که در صورت عدم پایبندی دست اندرکاران انتخابات به این دو رکن بی تردید روند سالمی را در انتخابات شاهد نخواهیم بود، تصریح کرد: گسترش این بی اخلاقی‌ها سبب تضعیف مشارکت مردمی می‌شود.
وی با اشاره به آگاهی، بصیرت و شعور سیاسی بالای مردم، بیان کرد: مردم هرگز به فردی که رقیب خود را با انواع تهمت و افترا تخریب می‌کند رأی نخواهند داد.
سخنگوی هیئت نظارت بر انتخابات گیلان در ادامه با بیان اینکه باید نسبت به شایعه‌ها و نشر آن نیز هوشیار باشیم، افزود: دشمن به دنبال تضعیف حضور مردم در انتخابات مجلس است و در این راه از هر شایعه و توطئه ای بهره گیری خواهد، مردم باید هوشیار باشند.
وی به هزینه‌های بی حد و حساب کاندیداها برای انتخابات نیز اشاره و با بیان اینکه مردم باید به این هزینه‌ها توجه کنند، گفت: قانون شفافیت و نظارت بر تأمین مالی، خوب و کارگشا است.
کاندیداها تنها به معرفی خود بپردازنند
جان احمد آقایی معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری گیلان نیز با اشاره به اینکه کاندیداها تنها باید به معرفی ظرفیت‌های خود بپردازند، ادامه داد: متأسفانه مشاهده می‌شود برخی از کاندیداها به جای معرفی خود رقبا یا نمایندگان فعلی را تخریب می‌کنند.
وی با بیان اینکه محرومیت از حضور در انتخابات نتیجه اقدامات مجرمانه همانند تهمت و افترا به کاندیداها و تخریب آنها است، افزود: مسئولان امین مردم هستند و شخصیت حقوقی آنان اجازه نمی‌دهد که از کاندیدای خاص حمایت و برای او تبلیغ کنند لذا نباید از حسن اعتماد مردم سوءاستفاده کرد.

لینک کوتاه:
https://www.nasimegilan.ir/Fa/News/156257/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

دعوت 60 کاراته‌کا به مرحله دوم انتخابی تیم امید و جوانان

کسب مقام قهرمانی و سومی تیم گیلان در رقابت‌های آب‌های آرام کشور

11 آلاینده بیماری‌زای مخفی در خانه

عیادت معاون حقوقی و امور مجلس بنیاد شهید از حادثه دیده واقعه تروریستی کرمان

شهدا سرمایه اصلی نظام هستند

380 نفر در کمیسیون‌ پزشکی و تعیین درصد جانبازی شرکت کردند

پیگیری حل مشکلات جامعه ایثارگران استان ایلام در سطح ملی

مسئولان امنیت شغلی کارگران را تامین کنند

کاهش 3 درصدی نرخ بیکاری گیلان/ برخورد قضایی با 150 کار فرمای متخلف

انعکاس به موقع رسانه‌ها در پاسخ سخت ایران به اسراییل

رقابت بیش از 500 داوطلب در نوبت اول آزمون سراسری در کیش

کیش؛ الگوی ایران آینده/ سرمایه‌گذاری کشورهای عربی در کیش

تحقق وعده صادق نشان از اقتدار سپاه بود

اینفوگرافی/ 6 نشانه پنهان ابتلا به فرسودگی شغلی

«حجت الاسلام اسماعیلی» به عنوان راهیار تبلیغ گیلان منصوب شد

رفع تصرف 1000 متر از اراضی ملی منطقه گشت رودخان فومن

نگهداری 42هزار نسخه خطی در سازمان اسناد وکتابخانه ملی کشور

کشف 700 کیلو گردو قاچاق در بازرسی از یک اتوبوس

ادامه گرمای هوا اواسط هفته در گیلان

حضور گیلان در نمایشگاه اکسپو 2024 تهران

یادواره سردار شهید سیدمعروف ایرانی در صومعه سرا

پایداری گرمای هوا در گیلان

دستگیری قاتل کمتر از 5 ساعت در تالش

عشق زندگی می بخشد

یک جهان راز درآمیخته داری به نگاه

داستانک/ راه نجات

اکنون کجاست؟ کسی که فراموشش کردم

رونمایی از لوح ثبتی مهارت سنتی فراوری چای دستی در لاهیجان

لزوم حمایت از تولیدکنندگان برای تحقق جهش تولید

رفع تصرف اراضی ملی در گشت رودخان

مناسبت روز/ جمعه، 7 اردیبهشت‌ماه

داستانک/ انسان های بازنده

بعضی از رنج ها‌‌‌‌‌‌‌ را نمیشه حل کرد!

ماجرای قتل هولناک پدر به دست دختر جوانش

محاکمه یک پرستار قلابی به جرم قتل زن مسن

عاملان تیراندازی در اتوبان همت دستگیر شدند

اجرای بیش از 20 ویژه برنامه درهفته عقیدتی سیاسی

تاج شهرستانی عضو شورای شهر رشت 6 ماه تعلیق شد

لزوم ایجاد پد بالگرد هلال احمر در شرق گیلان

تقویم روز و اوقات شرعی گیلان ، 7 اردیبهشت 1403

آمادگی مجموعه مدارس صدرا در اجرای کامل سند تحول آموزش و پرورش

شاعرانه/ چیزی کم از بهشت ندارد هوای تو

بخشی از کتاب/ چون که او گل من است

دوره جامع کنشگر _ کارشناس جمعیت در گیلان برگزار شد

برگزاری نماز جمعه در همه شهر‌های گیلان

ساماندهی لندفیل سراوان 84 درصد پیشرفت دارد/ضرورت مدیریت زباله تر خانگی

محله شِیخانبَر لاهیجان مقصد محله مج خبر

دیدار نماینده ولی فقیه در گیلان با جامعه کارگری

داستانک/ سمعک با کارکرد متفاوت

مرکز ترک اعتیاد غیرمجاز در رشت پلمپ شد