نسیم گیلان

آخرين مطالب

حاشیه های یک جام بین المللی ،

از تاخیر 2روزه آغاز مسابقات شطرنج تا اهدای جام اخلاق به کودک 7 ساله اجتماعي

  بزرگنمايي:

نسیم گیلان - رشت - هجدهمین دوره مسابقات بین المللی شطرنج جام کاسپین در رشت با حاشیه های فراوانی چون تاخیر دو روزه در آغار مسابقات و همچنین اهدای جام اخلاق به بهسا مقصودی دختر هفت ساله در روز پایانی برگزار شد.

هجدهمین دوره رقابتهای شطرنج بین المللی جام کاسپین از غروب جمعه هفته گذشته با وقفه ای دو روزه به دلیل بارش برف در رشت و مسدود بودن راههای منتهی به این شهر با حضور 904 شطرنجباز در رشت آغاز شد .
با وجود نامساعد بودن شرایط جوی و بارش برف در رشت، استقبال از این دوره بسیار بالا بود و حضور 904 شطرنجباز از ایران و چند کشور خارجی باعث شد تا اولین شگفتی این دوره از رقابتها رقم بخورد چون حضور این تعداد شطرنجباز، رکورد جدیدی را در جام کاسپین ثبت کرد.
اما آغاز این رقابت ها و همچنین پایان رسیدن این جام نیز ، حاشیه ها و شگفتی های زیادی داشت که این شگفتی ها از دور اول تا دور پایانی رقم خورد که می توان به توقف استاد بزرگ شطرنج روسیه در دور اول و همچنین اهدای جام اخلاق به یک دختر هفت ساله اشاره کرد.
البته این مسابقات در 9 دور برگزار شد که در همه دوره های این دوره، تعدادی از شطرنجبازان ایرانی بسیار خوب و قدرتمند ظاهر شده و توانستند حریفان قدرتمند به خصوص اساتید بزرگ شطرنج چند کشور خارجی را متوقف کنند که البته در پایان نیز هیچ یک از اساتید بزرگ شطرنج موفق به کسب مقام قهرمانی نشدند.
این در حالی است که مصرالدین اسکندروف شطرنجباز اهل کشور جمهوری آذربایجان در میان حضور هشت استاد بزرگ شطرنج ، مقام قهرمانی را کسب کرد و آرش طاهباز شطرنجباز 20 ساله اهل رشت نیز موفق شد مقام بسیار ارزشمند نایب قهرمانی را در میان مدعیان قدرتمند، تصاحب کند.
البته به جز درخشش خیره کننده آرش طاهباز در این دوره از رقابت ها بردیا دانشور نوجوان 13 ساله ایرانی نیز بسیار خوش درخشید و توانست با پیروزی برابر چند استاد بزرگ شطرنج رتبه پنجمی جام را کسب کند.
در بین مقام آوران اساتید بزرگ شطرنج نیز، گئورگ هاروتجیان استاد بزرگ شطرنج ارمنستان بهترین مقام را بین هشت استاد بزرگ حاضر در این رقابت ها کسب و در نهایت در رتبه سوم قرار گرفت تا این رتبه بهترین مقام اساتید بزرگ شطرنج در هجدهمین دوره جام کاسپین باشد.
اما این دوره از رقابتها با شگفتی در دور اول آغاز شد که مهمترین شگفتی این دور ، توقف الکساندر اودوکیموف استاد بزرگ شطرنج روسیه بود که این استاد بزرگ روسیه برابر حسین رستمی از ایران به نتیجه مساوی دست یافت تا مشخص شود که این شطرنجباز استاد بزرگ روسیه برای کسب مقام در این دوره ناتوان است و در نهایت نیز جایی در بین 10 شطرنجباز برتر این دوره از رقابت ها نداشت .
اما دیگر شگفتی این رقابتها مربوط به دور چهارم است که در یکی از حساس ترین بازی های این دور، بردیا دانشور نوجوان 13 ساله ایرانی موفق شد لئون بابوجیان استاد بزرگ شطرنج ارمنستان را شکست دهد که این شکست استاد بزرگ ارمنستانی باعث شد تا این شطرنجباز نتواند مقام قهرمانی را در نهایت کسب کند.
همچنین در دور نهم و پایانی این رقابتها نیز شاهد شگفتی های زیادی بودیم که می توان به پیروزی بردیا دانشور شطرنجباز نوجوان ایرانی برابر مسعود مصدق پور استاد بزرگ شطرنج ایران اشاره کرد، همچنین کسب نتیجه مساوی گیگا کاپارادزه استاد بزرگ شطرنج گرجستان برابر آریا امیدی از ایران نیز یکی دیگر از شگفتی های دور پایانی بود و پیروزی امیرمحمد آزادی دیگر شطرنجباز ایرانی برابر السکاندر اودکیموف استاد بزرگ روسیه نیز شگفتی های روز پایانی را تکمیل کرد.
اما در دیگر دیدار مهم این دور، رویارویی آرش طاهباز و گئورگ هاروتجیان استاد بزرگ ارمنستان بود که اگر طاهباز در این دیدار به برتری می رسید، عنوان نایب قهرمانی را کسب می کرد اما اگر استاد بزرگ شطرنج ارمنستان در این دیدار پیروز می شد، شانس کسب عنوان قهرمانی را داشت و اگر برابر حریف ایرانی خود حتی به نتیجه مساوی دست می یافت، مقام نایب قهرمانی را کسب می کرد اما در پایان این دیدار، آرش طاهباز شطرنجاز جوان گیلانی با اقتدار برابر استاد بزرگ شطرنج ارمنستان به برتری رسید تا عنوان نایب قهرمانی به نام این شطرنجباز ایرانی ثبت شود.
اما یکی از اتفاقات ویژه این رقابتها، حرکت یکی از شرکت کنندگان در جدول سوم بود که در این جدول شطرنجبازان زیر 14 سال با هم به رقابت می پرداختند که در یکی از دوره های آن، بهسا مقصودی که در گروه زیر هشت سال حضور داشت به دلیل ناراحتی حریفش از شکست، به وی پیشنهاد مساوی داد تا این دیدار با نتیجه مساوی خاتمه یابد تا حریف این دختر از شکست ناراحت نشود.
بهسا مقصودی شطرنج باز نوجوان گیلانی در دور نهم این رقابت‌ ها در حالی که می‌توانست با پیروزی برابر رقیب خود جایگاهش در جدول رده بندی را تقویت کند، اما وقتی متوجه شد حریفش از ترس شکست شروع به گریه کرده است، با دادن پیشنهاد مساوی از کسب امتیاز کامل صرف نظر کرد تا دل کودک دیگری را شاد کند.
اتفاقی که این روزها کمتر در بین بزرگسالان رخ می‌دهد، اما بازی جوانمردانه بهسا مقصودی باعث شد، این حرکت از چشم داوران و برگزار کنندگان مسابقات کاسپین کاپ دور نماند و در مراسم توزیع مدال، ضمن قدردانی ویژه از وی، کاپ اخلاق هجدهمین دوره مسابقات بین المللی شطرنج کاسپین کاپ را نیز به وی اعطاء کنند.
هجدهمین دوره رقابتهای شطرنج بین المللی جام کاسپین از غروب جمعه هفته گذشته با حضور 904 شطرنجباز شرکت کننده از ایران و کشورهای روسیه، جمهوری آذربایجان، ارمنستان، گرجستان، ترکمنستان، ترکیه و عراق جمعه شب در مجموعه ورزشی یادگار امام رشت در سه جدول آغاز شده بود که جدول گروه اول شامل شطرنجبازان دارای ریتینگ بین المللی بالای 1800 و اساتید بود، در جدول گروه دوم نیز شطرنجبازان دارای ریتینگ بین المللی زیر 1800 حضور یافته و در جدول گروه سوم نیز شطرنجباران زیر 14 سال شرکت داشتند.
در هجدهمین دوره رقابتهای شطرنج بین المللی جام کاسپین (خزر) که در 9 دوره در مجموعه ورزشی یادگار امام رشت برگزار شد، پنجشنبه شب با قهرمانی مصراتدین اسکندروف از جمهوری آذربایجان خاتمه یافت که در نهایت به نفرات برتر جداول مختلف، 600 میلیون ریال جایزه نقدی اهداء شد.
برچسب‌ها
رشت فدراسیون های ورزشی گیلان شطرنج

لینک کوتاه:
https://www.nasimegilan.ir/Fa/News/158108/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

مشارکت مردم بندرانزلی در سامانه هوشمند تفکیک زباله از مبدا

گیلان باید تحت پوشش فیبر نوری قرار گیرد

محفل مشق حماسه به مناسبت عملیات «وعده صادق» در رشت برگزار شد

شهر پره سر نیازمند تخصیص زمین برای تولید کود آلی از زباله‌ی تر است

درخواست سازمان جهاد کشاورزی از شالیکاران گیلانی

آغاز توزیع تخم نوغان از شنبه در گیلان/ قیمت هر جعبه 28 هزار تومان

نگاه مطالبه‌گر در حوزه فرهنگ و هنر تحول‌ آفرین است

آغاز به کار مرکز خدمات جامع سلامت فارابی کیش در گرامیداشت هفته سلامت

افتتاح پایگاه سلامت خانواده با محوریت مادر وکودک درمجتمع مسکونی مهستان کیش

معرفی نامزدهای ایرانی کتاب‌ برای کودکان با نیازهای ویژه

دنیا را چقدر جدی گرفتیم !

ضرورت معرفی جلوه‌های ایثار و شهادت به نسل جدید

اجرای 35 کیلومتر فیبر نوری در آستانه اشرفیه و بندر کیاشهر

56 دستگاه خودرو سرقتی در گیلان کشف شد

مازندران قهرمان جوانان و گیلان قهرمان زیر 23 سال آب‌های آرام شد

لزوم استفاده از ظرفیت‌های استانی در ساخت موزه دفاع مقدس

پروژه های عمرانی گیلان سرعت می گیرد/ زباله سوز رشت نیازمند اعتبار 2000 میلیاردی

الزام فرهنگ‌سازی برای کتاب‌های الکترونیکی

صحبت های دلنشین دکتر کاکاوند در مورد قدرت

درخواست خصمانه آرژانتین از پاکستان و سریلانکا علیه ایران

ویدئوی از خط تولید لوازم آرایشی اورجینال در پاکستان!

خانواده شهدا پرچمداران اصلی ایثار و شهادت هستند/ نسل امروز نیازمند آشنایی با شهدا

آسمان گیلان تا هفته‌ی آینده صاف و آفتابی

کشف 56 دستگاه خودرو سرقتی در گیلان

تجلیل از فعالان طرح حجاب و عفاف

توزیع تخم نوغان در 9 شهرستان گیلان از شنبه

کشف 56 خودرو سرقتی در گیلان

ما دو جور بخشنده داریم!

یکی از 4 سنگرِ اهواز در زمان جنگ از بین رفت

«آستاراچای» غنی‌ترین بانک ژنی آبزیان گیلان

شاعرانه/که درد عاشقان آنجا به جز شیون نمی‌دانم

نشست هم‌اندیشی تشکل‌های ایثارگری با دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد

پیام تسلیت رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران در پی شهادت جانباز گرانقدر «سلمان کلیوند عباسی»

قهرمانی نخبگان گیلان در لیگ برتر شطرنج بانوان کشور

تامین نفت سفید 11 هزار خانوار گیلانی فاقد گاز طبیعی

گیلان، مهد شهیدان و سرداران دفاع مقدس است

ثبت سفارش کتاب‌های درسی از امروز 5 اردیبهشت

اتمام تعمیر اسکله تاریخی بلوار بندرانزلی

افتتاح پایگاه تجمیعی سلامت خانواده شماره یک تالش

معرفی نامزدهای جایزه ادبیات داستانی زنان

بازارچه‌ای برای آموزش اشتغال به دانش آموزان متوسطه در رشت

قابل توجه فعالان اقتصادی

دستان قاچاقچی گردو در پوست گردو

خاطرات پردردسر برادر «جین آستن»

دلیل انصراف نامزد‌های جایزه قلم آمریکا چه بود؟

رونمایی از طرح جدید ترافیک تهران با یک تغییر بزرگ

قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز 5 اردیبهشت 1403

آمریکا: مذاکره مستقیم برجامی با ایران نداریم

نشست مقدماتی اجرای برنامه عملیاتی در بنیاد شهرستان‌های استان تهران برگزار شد

مادر شهیدان «محمد حسن و محمدحسین نیرنگ» آسمانی شد