نسیم گیلان

آخرين مطالب

جمعه‌ای برای آغازی دیگر در گیلان اجتماعي

  بزرگنمايي:

نسیم گیلان - رشت - صف‌های طولانی مردم غیرتمند گیلان در شعبه‌های اخذ آراء یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی در شهرها و روستاهای مختلف استان، گویای جمعه‌ای پرشورتر از شنبه‌های هر هفته است و از مشارکت حداکثری مردم دیار میرزاکوچک‌خان در این رویداد سیاسی و اجتماعی خبر می‌دهد.

از چابکسر در شرقی ترین نقطه گیلان تا آستارا در منتهی الیه غرب استان، همه شعبه های اخذ رای در شهرها و روستاها شاهد رفت و آمد مردم است و نمایندگان فرمانداران شهرستان ها، عوامل اجرایی، نیروهای هیات های نظارت و بازرسی با انضباط لازم، به کارها و وظایف خود مشغول هستند و هم استانی های عزیز نیز از فرصت ایجاد شده، برای انتخاب هفت نماینده آینده گیلان در مجلس شورای اسلامی استفاده می کنند.
مشارکت سیاسی در گیلان، پیشینه ای به قدمت تاریخ ایران دارد و این سرزمین گل و سبزه و دیار جاذبه های جنگل و دریا، محل سکونت مردان و زنان آگاه و بصیری است که نسبت به اوضاع و تحولات سیاسی و اجتماعی استان، کشور و منطقه حساس هستند و همانگونه که در گذشته با هدایت میرزاکوچک خان بزرگ، در مقابل اجانب و تهاجم بیگانگان سینه سپر کرده بودند، در همه صحنه های سیاسی و اجتماعی اراده مصمم خود را برای استقلال و آزادی میهن سربلند خویش به نمایش می گذارند و در انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی نیز آگاهی و بیداری سیاسی گیلانیان به نمایش درآمده است.
بخش های مختلف مردم، بازاریان، ورزشکاران، هنرمندان، اصناف، سمن ها، خانواده های شاهد و ایثارگر و تشکل هایی نظیر شورای هیات مذهبی گیلان از چند روز قبل با انتشار بیانیه هایی عزم خود را برای شرکت در انتخابات اعلام کرده اند و همین امروز نیز بیانیه هایی از جانب طیف های مختلف مردم برای فراخوان عمومی جهت حضور در پای صندوق های آرا منتشر می شود.
تعداد نامزدها و شعب رای در گیلان
بر اساس اعلام ستاد انتخابات استان گیلان دو هزار و 559 شعبه اخذ رأی آماده دریافت آرای مردم است و از این تعداد یک هزار و 654 شعبه در روستاها و 905 شعبه در شهرها مستقر شده است و از مجموع این تعداد؛ دو هزار و 214 شعبه ثابت و 345 شعبه سیار است.
465 نفر برای نمایندگی یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی در گیلان ثبت نام کرده بودند و 415 نفر آنها مرد و 50 نفر زن بودند و پس از مراحل مختلف بررسی صلاحیت ها ، 182 نفر تایید صلاحیت نهایی شد.
گیلان با دو و نیم میلیون نفر جمعیت، با 16 شهرستان و 11 حوزه انتخابیه اصلی، 13 کرسی نمایندگی در خانه ملت دارد و 168 نامزد در 11 حوزه انتخابیه برای جلوس در 13 کرسی مجلس رقابت می کنند و یک میلیون و 958 هزار و 473 نفر واجد شرایط رای دادن هستند.
رای دادن مسئولان ارشد استان در ساعات اولیه انتخابات
نماینده ولی فقیه در گیلان هنگام انداختن رای خود به صندوق در رشت، این روز تاریخی را به مردم استان تبریک گفت و شرکت گیلانی ها در این همه پرسی را احقاق حق دانست.
آیت الله رسول فلاحتی گفت: روز انتخابات از روزهای ایام الله است و مردم در چنین مناسبتی، عزت و عظمت خود و سربلندی کشورمان را به رخ جهانیان می کشند.
استاندار گیلان نیز بعد از رای دادن در مرکز استان خاطرنشان کرد: خبرهای مشارکت بالای مردم در انتخابات در جای جای گیلان، مایه فخر و مباهات است و مردم آگاه و بصیر این استان، همواره در مشارکت های سیاسی پیشگام بوده اند.
محمودقاسم نژاد رئیس ستاد انتخابات گیلان نیز با اشاره به فعالیت 45 هزار نفر عوامل اجرایی و نظارتی در شعب اخذ رای استان، شمار واجدان شرایط رای دادن را در استان، یک میلیون و 958 هزار و 473 نفر اعلام کرد و 91 هزار و498 نفر رای اولی دانست.
جنب و جوش خبرنگاران و شور و حال رای اولی ها
امروز اهالی خبر و رسانه های گیلان روز پرکاری را دارند و همیشه در روزهای انتخابات، لحظه های پرهیجان و شیرینی از حضور چهره های مختلف، عروس و دامادها و شخصیت های تاثیرگذار را در پای صندوق های رای شاهد بوده اند.
مهدی حسین نژادی از خبرنگاران آستارا گفت: لحظه به لحظه انتخابات، سرشار از خبر است و دوربین ها و قلم های من و همکارانم برای ثبت و نگارش و انعکاس وقایع این روز تاریخی، بیش از روزهای دیگر به کار گرفته می شود تا تصویری روشن و واقعی از مشارکت مردم منعکس شود.
میثم ربانی از دیگر خبرنگاران آستارا گفت: امروز روزی است که دوندگی ها و زحمت هایش، لذتبخش است و هر لحظه با صحنه های تازه و متنوع حضور مردان و زنان در شعبه های رای مواجه می شویم.
وی افزود: من تجربه انتخابات های قبل را دارم و مصاحبه هایی که از شرکت مردان و زنان کهنسال، ایثارگران و جانبازان با درصد بالا و هنرمندان و مبتکران در هنگام رای دادن تهیه کرده ام، بعد از انتشار در سایت ها، بازدید بالایی داشته است.
حضور پر شوق رای اولی ها
امین فرهمند از رای اولی های آستارا هنگام رای دادن در شعبه مسجد محمد رسول الله (ص) این شهر گفت: رای دادن برای نخستین بار لذت خاصی دارد و تا هیجده سال تمام نداشته باشی حق حضور در پای صندوق رای را نداری و رسیدن به این سن، اجازه ورود به شعبه اخذ رای را می دهد و امروز حس خاصی دارم.
دختر خانمی نیز که برای نخستین بار برگه رای را لمس می کرد و اسم داوطلب مورد نظر خود را روی آن می نوشت، اظهار کرد: از اینکه این روز باشکوه را تجربه می کنم، خوشحالم و اطمینان دارم که همه رای اولی ها امروز همین احساس را دارند.
رامین بشرویه از معلمان آستارا نیز گفت: رای اولی ها از چند هفته قبل برای این روز لحظه شماری می کنند و امروز این توفیق را یافته اند و برای آنها فعالیت افراد متعدد جهت سلامت انتخابات در شعبه های رای، جالب و مهیج است.
صفوف طولانی اهل سنت گیلان در شعبه های رای
برادران و خواهران اهل سنت گیلان نیز در شهرستان ها و شهرهای مختلف استان، در انتخابات مجلس شرکت کرده اند و شهرستان تالش با 40 درصد جمعیت اهل سنت و شهرستان آستارا با حدود 17 درصد جمعیت اهل سنت، از مناطق سنی نشین گیلان محسوب می شوند.
انتخابات در ایران اسلامی به طیف و طایفه و اقلیت خاصی اختصاص ندارد بلکه به فرموده رهبر معظم انقلاب اسلامی، همه برای اعتلای ایران عزیز به پای صندوق های رای می آیند و اهل سنت نیز همپای اهالی شیعه، در این رویداد بزرگ شرکت کرده اند.
پاشا سماپور رئیس شورای اسلامی شهرستان آستارا که از برادران اهل سنت در این شهرستان است، گفت: علمای اهل سنت ما از هفته های گذشته نامزد مورد نظر خود را انتخاب کرده و هر یک از فرد اصلح مدنظر خویش، حمایت می کردند و سایر برادران و خواهران اهل سنت نیز با مطالعه و تحقیق در خصوص نامزدهای مطرح، فرد شایسته و مدنظر خویش را برگزیده اند و به آن رای می دهند.
امروز گیلان سرفراز شاهد یکی از پرشورترین انتخابات های تاریخ خود است و مردم از هر لهجه، زبان، قومیت و مذهبی در صف های منسجم و طولانی برای انداختن رای خود در صندوق ها به صحنه آمده اند و قامت رشید استان را در سپهر سیاسی و اجتماعی ایران سربلند، به نمایش گذاشته اند.
برچسب‌ها
آستارا مشارکت انتخاباتی انتخابات مجلس شورای اسلامی گیلان مشارکت سیاسی مشارکت اجتماعی
پروندهٔ خبری
انتخابات مجلس در گیلان

لینک کوتاه:
https://www.nasimegilan.ir/Fa/News/158128/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

رونمایی از لوح ثبتی مهارت سنتی فراوری چای دستی در لاهیجان

لزوم حمایت از تولیدکنندگان برای تحقق جهش تولید

رفع تصرف اراضی ملی در گشت رودخان

مناسبت روز/ جمعه، 7 اردیبهشت‌ماه

داستانک/ انسان های بازنده

بعضی از رنج ها‌‌‌‌‌‌‌ را نمیشه حل کرد!

ماجرای قتل هولناک پدر به دست دختر جوانش

محاکمه یک پرستار قلابی به جرم قتل زن مسن

عاملان تیراندازی در اتوبان همت دستگیر شدند

اجرای بیش از 20 ویژه برنامه درهفته عقیدتی سیاسی

تاج شهرستانی عضو شورای شهر رشت 6 ماه تعلیق شد

لزوم ایجاد پد بالگرد هلال احمر در شرق گیلان

تقویم روز و اوقات شرعی گیلان ، 7 اردیبهشت 1403

آمادگی مجموعه مدارس صدرا در اجرای کامل سند تحول آموزش و پرورش

شاعرانه/ چیزی کم از بهشت ندارد هوای تو

بخشی از کتاب/ چون که او گل من است

دوره جامع کنشگر _ کارشناس جمعیت در گیلان برگزار شد

برگزاری نماز جمعه در همه شهر‌های گیلان

ساماندهی لندفیل سراوان 84 درصد پیشرفت دارد/ضرورت مدیریت زباله تر خانگی

محله شِیخانبَر لاهیجان مقصد محله مج خبر

دیدار نماینده ولی فقیه در گیلان با جامعه کارگری

داستانک/ سمعک با کارکرد متفاوت

مرکز ترک اعتیاد غیرمجاز در رشت پلمپ شد

یکی از راه‌های توسعه گیلان همدلی میان دولت و مجلس است

پروژه قزوین-رحیم آباد-کلاچای می‌تواند پیشران توسعه باشد

دلبر و یار من تویی رونق کار من تویی

مطالبه‌گری؛ مهمترین برنامه عملیاتی بنیاد شهید و امور ایثارگران در دولت سیزدهم

مقوله حجاب اولویت دانشگاه است

رقابت بیش از 27 هزار داوطلب گیلانی در نوبت اول کنکور سراسری

«پاسخ»؛ ویژه‌برنامه شبکه باران برای پاسخگویی مسئولان به مطالبات مردم

حفاظت از انفال مهمترین رسالت هر جنگلبان است

مسدود شدن 9 حلقه چاه غیرمجاز در شهرستان رودبار

مرمت بند‌های تغذیه مصنوعی استان از ابتدای سال تاکنون

جلسه شورای گفتگوی بخش خصوصی با دولت و بانک‌های گیلان

پاسخ شفاف مسوولان گیلان به مطالبات مردم از شبکه باران

تارتار: یکی از اهداف اصلی ملوان کسب مقام قهرمانی جام حذفی است

برای خریدن کتاب هایی درباره اهل بیت(ع) به چه چیزهایی باید توجه شود؟

هر دختری باید کفش سفید داشته باشد

شورای گفتگوی بخش خصوص با دولت و بانک‌های گیلان

تحقق توسعه پایدار با همدلی و انسجام مجلس و دولت

نشست هم اندیشی روسای دانشگاه‌ها و تشکل‌های دانشگاهی گیلان

ابتکار عمل رسانه ملی در انتخابات، مشارکت آگاهانه مردم را رقم زد

بسیج اساتید باید کارکرد متفاوتی در جهاد تبیین داشته باشد

اساتید دانشگاه‌ها همواره دغدغه حل مسائل کشور و ملت را سرلوحه کار خود قرار داده اند.

هدف دولت سیزدهم کاهش بار ترافیکی در کلانشهر رشت است

گیلان با 90 همت فرصت سرمایه‌گذاری در نمایشگاه اکسپو حضور دارد

کیش برترین منطقه آزاد در حوزه‌ی اقتصادی شد

وقتی درد دل می‌کند؛ گوش باش، نگاه باش

رنگ کردن مو و ابرو با نسکافه

دیدار چهره به چهره مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان اردبیل با جامعه معظم ایثارگری