نسیم گیلان

آخرين مطالب

سرمقاله شرق/ اقدام شایسته دادستانی درباره خانم بیانی و چند نکته مقالات

  بزرگنمايي:

نسیم گیلان - سرمقاله شرق/ اقدام شایسته دادستانی درباره خانم بیانی و چند نکته
سایز متن الف الف
لینک کوتاه در کلیبرد کپی شد! http://akhr.ir/6090857
٦١
٠
شرق / « اقدام شایسته دادستانی درباره خانم بیانی و چند نکته » عنوان سرمقاله روزنامه شرق به قلم نعمت احمدی است که می‌توانید آن را در ادامه بخوانید:
موضوع متهمان پرونده معروف به محیط‌زیستی‌ها، می‌رود تا ابعاد تازه‌ای به خود بگیرد. در پرونده محیط‌زیستی‌ها، با دو نگاه روبه‌رو هستیم که از سوی دو ضابط محترم بیان می‌شود. صاحب این قلم در مقالات متعدد و مصاحبه‌های مختلف از مسئولان قضائی درخواست کرده برای جلوگیری از سوءاستفاده احتمالی مخالفان، در اقدامی قانونی مصادیق و عناوین جاسوسی و مرجع تشخیص آن را تعیین کنند تا دو نهاد قانونی از یک موضوع برداشت مختلف و گاه متضاد نداشته باشند، پرونده محیط‌زیستی‌ها از همان آغاز به پرونده‌ای مهم و با تأسف پرحاشیه تبدیل شد، مرگ دکتر سید امامی در زندان و جایگاه او در حوزه دانشگاه و محیط زیست، جامعه را به عملکرد زیرمجموعه او حساس کرد و جلوگیری از خروج همسرش از ایران از نکات بحث‌انگیز پرونده بود. رسیدگی به پرونده دیگر متهمان با تأسیس جدید تبصره ذیل ماده 48 قانون آیین دادرسی کیفری انجام شد که امید می‌رفت بعد از تغییر ریاست قوه قضائیه و تصدی ریاست از سوی آقای رئیسی که مشاوران ایشان به‌ویژه آقای دکتر محمد مصدق، معاون قضائی قوه قضائیه تبصره ذیل ماده 48 را وهن قانون دانست و به‌صراحت مخالفت آقای رئیسی با این تأسیس نه‌چندان درخور شأن دستگاه قضائی را بیان کرد، تغییر کند؛ اما مدت‌ها قبل از طرح حذف این تبصره که بهانه به دست مخالفان نظام در رسیدگی‌های قضائی داده است، سخن رفت که متأسفانه تا این زمان تبصره یادشده کماکان به قوت خود باقی است. اگر ریاست محترم قوه قضائیه با آن مخالف هستند، چرا درصدد اصلاح آن برنمی‌آیند. تبعات این تبصره و حضور وکلای مورد وثوق قوه قضائیه که متهمان ادعا می‌کنند مورد وثوق آنان نیست، علت‌العلل ادعای خانم نیلوفر بیانی است، ظاهرا این خانم در جلسه دادگاه هم مطالبی مشابه مطالب فعلی خود را بیان کرده است.‌متهم دیگر پرونده که وکالت او را سیدکاظم حسینی، از وکلای مورد تأیید تبصره ذیل ماده 48، بر عهده دارند نیز ادعاهایی مشابه ادعای خانم نیلوفر بیانی را مطرح کرد و به‌تازگی هم آقای سیدکاظم حسینی در تأیید ادعای خانم نیلوفر بیانی گفته‌های موکل خود را مستند قرار داده است. اگر تبصره ماده 48 در این پرونده حاکمیت نداشت و متهمان می‌توانستند از وکلای انتخابی استفاده کنند، ادعاهایی از این دست اگر در مرحله دادرسی صورت می‌گرفت با پیگیری آن در دادگاه به یقین به ابهام امروز تبدیل نمی‌شد. باید به اوراق پرونده رجوع کرد...
اگر معلوم شود که در طول دادرسی خانم نیلوفر بیانی و دیگر متهم این پرونده، چنین ادعاهایی را مطرح کرده‌اند، این پرسش مطرح می‌شود که نماینده مدعی‌العموم در طول دادرسی در دادگاه رسیدگی‌کننده به اتهام‌های متهمان محیط‌زیستی حضور نداشت و اعتراض و ایراد خانم بیانی و دیگر متهمان را اگر در جلسه دادگاه مطرح شده باشد، نشنید؟ نمی‌دانم هم‌اکنون خانم بیانی در کجا نگهداری می‌شوند، آیا در بند عمومی هستند یا خیر؟ طبیعی است اگر در بند عمومی نباشد و در اختیار ضابطان باشد، به هیئت اعزامی از ناحیه دادستانی روی خوش نشان نمی‌دهند. در موارد مشابه با چنین مواردی برخورد کرده‌ایم که متهمی در اختیار ضابط خاصی قرار دارد و از نحوه برخورد ضابط با خود شکایت دارد؛ اما حاضر به تعقیب شکایت تا‌ زمانی ‌که در اختیار همان ضابط است نیست و ادعا می‌کند وضع او بهتر نخواهد شد. باید از دادستانی تشکر کرد که به‌سرعت دراین‌باره واکنش نشان داد و به جای تکذیب صرف هیئتی را برای تحقیق از خانم بیانی به زندان اعزام کرد؛ اما باید از نماینده مدعی‌العموم گلایه کرد که همین متهمین در جلسه دادرسی بنا به نوشته و گفته آقای سیدکاظم حسینی، وکیل مورد تأیید تبصره ذیل ماده 48، از نحوه برخورد با خود گلایه و شکایت داشت؛ اما به این شکایت‌ها رسیدگی نشد و فضا برای طرح چنین ادعاهایی که با تأسف انعکاس بیرونی زیادی داشته و زحمت ضابطان پرونده را تحت‌الشعاع قرار داده، باز گذاشته است.
به نظر می‌رسد پرونده محیط‌زیستی‌ها مورد توجه رئیس محترم قوه قضائیه به‌عنوان پیشنهاد‌دهنده لوایح قضائی متناسب با قوه قضائیه قرار دارد که به این دوگانگی نگاه دو ضابط قانونی به‌عنوان مراجع تعیین مصادیق و عناوین مجرمانه پایان دهد، باید یکی از این دو مرجع ضابط نهایی و خاص باشد تا با دو نگاه از ناحیه دو مرجع قانونی نسبت به موضوع واحد و افراد دست‌اندرکار آن موضوع روبه‌رو نباشیم. دومین مسئله که کم‌کم عواقب سوء آن در پرونده‌های مهم روشن می‌شود، موضوع حضور وکلای مستقل و انتخابی در این دست پرونده‌هاست، اگر تبصره ذیل ماده 48 به گفته آقای دکتر محمد مصدق، معاون قضائی قوه قضائیه – وهن دستگاه قضائی – و مورد مخالفت رئیس این قوه آیت‌الله رئیسی است، چرا در اقدامی عاجل نسبت به حذف و تغییر آن اقدام نمی‌کنند تا بستر اما و اگرهایی از این دست که به حرمت دستگاه قضائی لطمه وارد می‌آورد و زحمت قضات رسیدگی‌کننده به این دست از پرونده‌ها و نیز کوشش ضابطان خاص رسیدگی‌کننده را تحت‌الشعاع مسائلی از این دست قرار می‌دهد، پایان بخشد. کاش زمان رسیدگی در دادگاه و طرح ایرادها و اعتراض‌هایی از این دست از طرف متهمان نماینده مدعی‌العموم دست به اقدامی مانند اعزام هیئت قضائی به زندان برای تحقیق درباره ادعای آنان می‌زد و فضا را برای طرح مسائلی از این دست که هست و نیست آن در هر حال به ضرر دستگاه قضائی تمام می‌شود، مهیا نمی‌کرد. ادعای خانم بیانی درباره نحوه تحقیق از او و بازجویی‌های طولانی‌مدت و ادعاهایی را که گاهی جای پرسش دارد، باید در قالب شکایت رسیدگی کرد، لابد به همین علت است خانم بیانی حاضر به صحبت با هیئت اعزامی نشده است. اگر به جای هیئت موضوع در قالب شکایت بررسی می‌شد، این خانم مکلف به پاسخ‌گویی بود. اگر ادعای او ثابت نمی‌شد، به‌عنوان مفتری و کسی که با نشر اکاذیب باعث تشویش اذهان و مهم‌تر از آن هتک حرمت نهادی قانونی شده است، مورد تعقیب کیفری واقع می‌شد. پاسخ‌ندادن به هیئت اعزامی از منظر حقوقی خانم بیانی را مواجه با تکلیف نمی‌کند.

لینک کوتاه:
https://www.nasimegilan.ir/Fa/News/158546/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

ماجرای قتل هولناک پدر به دست دختر جوانش

محاکمه یک پرستار قلابی به جرم قتل زن مسن

عاملان تیراندازی در اتوبان همت دستگیر شدند

اجرای بیش از 20 ویژه برنامه درهفته عقیدتی سیاسی

تاج شهرستانی عضو شورای شهر رشت 6 ماه تعلیق شد

لزوم ایجاد پد بالگرد هلال احمر در شرق گیلان

تقویم روز و اوقات شرعی گیلان ، 7 اردیبهشت 1403

آمادگی مجموعه مدارس صدرا در اجرای کامل سند تحول آموزش و پرورش

شاعرانه/ چیزی کم از بهشت ندارد هوای تو

بخشی از کتاب/ چون که او گل من است

دوره جامع کنشگر _ کارشناس جمعیت در گیلان برگزار شد

برگزاری نماز جمعه در همه شهر‌های گیلان

ساماندهی لندفیل سراوان 84 درصد پیشرفت دارد/ضرورت مدیریت زباله تر خانگی

محله شِیخانبَر لاهیجان مقصد محله مج خبر

دیدار نماینده ولی فقیه در گیلان با جامعه کارگری

داستانک/ سمعک با کارکرد متفاوت

مرکز ترک اعتیاد غیرمجاز در رشت پلمپ شد

یکی از راه‌های توسعه گیلان همدلی میان دولت و مجلس است

پروژه قزوین-رحیم آباد-کلاچای می‌تواند پیشران توسعه باشد

دلبر و یار من تویی رونق کار من تویی

مطالبه‌گری؛ مهمترین برنامه عملیاتی بنیاد شهید و امور ایثارگران در دولت سیزدهم

مقوله حجاب اولویت دانشگاه است

رقابت بیش از 27 هزار داوطلب گیلانی در نوبت اول کنکور سراسری

«پاسخ»؛ ویژه‌برنامه شبکه باران برای پاسخگویی مسئولان به مطالبات مردم

حفاظت از انفال مهمترین رسالت هر جنگلبان است

مسدود شدن 9 حلقه چاه غیرمجاز در شهرستان رودبار

مرمت بند‌های تغذیه مصنوعی استان از ابتدای سال تاکنون

جلسه شورای گفتگوی بخش خصوصی با دولت و بانک‌های گیلان

پاسخ شفاف مسوولان گیلان به مطالبات مردم از شبکه باران

تارتار: یکی از اهداف اصلی ملوان کسب مقام قهرمانی جام حذفی است

برای خریدن کتاب هایی درباره اهل بیت(ع) به چه چیزهایی باید توجه شود؟

هر دختری باید کفش سفید داشته باشد

شورای گفتگوی بخش خصوص با دولت و بانک‌های گیلان

تحقق توسعه پایدار با همدلی و انسجام مجلس و دولت

نشست هم اندیشی روسای دانشگاه‌ها و تشکل‌های دانشگاهی گیلان

ابتکار عمل رسانه ملی در انتخابات، مشارکت آگاهانه مردم را رقم زد

بسیج اساتید باید کارکرد متفاوتی در جهاد تبیین داشته باشد

اساتید دانشگاه‌ها همواره دغدغه حل مسائل کشور و ملت را سرلوحه کار خود قرار داده اند.

هدف دولت سیزدهم کاهش بار ترافیکی در کلانشهر رشت است

گیلان با 90 همت فرصت سرمایه‌گذاری در نمایشگاه اکسپو حضور دارد

کیش برترین منطقه آزاد در حوزه‌ی اقتصادی شد

وقتی درد دل می‌کند؛ گوش باش، نگاه باش

رنگ کردن مو و ابرو با نسکافه

دیدار چهره به چهره مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان اردبیل با جامعه معظم ایثارگری

تصویری دیده نشده از هشتاد سال قبل میدان شهرداری رشت

پلمب مرکز ترک اعتیاد غیرمجاز در رشت

تصویری از هشتاد سال قبل میدان شهرداری رشت

پدر شهید «جعفر نعمت زاده» دیار حق را لبیک گفت

کیش در صدر مناطق آزاد نشست/ تقدیر ویژه‌ی معاون اول رئیس‌جمهور و وزیر اقتصاد از مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش به عنوان رتبه‌ی برتر روابط عمومی و تصویرسازی

اجرای موسی عصمتی میلیونی شد