نسیم گیلان

آخرين مطالب

در گفتگو با مهر مطرح شد:

راه اندازی ترمینال تمام فصول برای کالاهای وارداتی در بندر انزلی اقتصادي

  بزرگنمايي:

نسیم گیلان - رشت- مدیرکل بنادر و دریانوردی گیلان با تاکید بر لزوم راه اندازی ترمینال های تمام فصول در بندر انزلی، گفت: با ایجاد این ترمینال ها می توانیم از ظرفیت های بندر انزلی بیشتر بهره گیری کنیم.

حمیدرضا بابایی با اشاره به اینکه با توجه به امکانات موجود در کشور، بنادر حاشیه دریای خزر از پتانسیل اصلی در بحث‌های مقابله با تحریم‌ها برخوردار است، اظهار کرد: ظرفیت‌هایی که در بنادر استان گیلان وجود دارد این نوید را می‌دهد که هر زمانی که کشور نیازمند است بتوانیم به عنوان یکی از دروازه‌های اصلی ورود کالاهای اساسی اقدام کنیم.
تخلیه و بارگیری 900 هزار تن کالا از ابتدای امسال در بندر انزلی
وی با بیان اینکه در سال جاری 900 هزار تن کالا ورودی به کشور در بندر انزلی تخلیه و بارگیری شده است، افزود: شرایط فراهم شده که امیدواریم بتوانیم با این شرایط وضعیت خود در اقتصاد کشور و تجارت دریا برد را خوب و عملکرد ارتقا دهیم.
مدیرکل بنادر و دریانوردی گیلان با اشاره به اینکه با توجه به راه اندازی بندر کاسپین هماهنگی خوبی وجود دارد، گفت: کشتی‌های ورودی در بندر کاسپین و انزلی پهلوگیری می‌کنند. غلات اصلی ترین کالایی و سپس روغن خوراکی وارد بنادر ما می‌شود که در بندر انزلی علاوه بر این کالاها چوب و مایحتاج کارخانه‌های تولید نیز وارد می‌شود.
وی در ادامه بیان اینکه یکی از اقداماتی که در بندر انزلی پیگیری شده است کالاهای صادراتی نیز از طریق این بندر انجام شود، تصریح کرد: با هماهنگی‌های صورت گرفته حدود 150 تن کالای صادراتی نیز در این بندر بارگیری شده است و پیگیری‌هایی انجام شده که کشتی‌های ورودی دو سر بار باشند با ورود باری به کشور حتماً باری نیز خارج کنند که این اقدام می‌تواند برای کاهش هزینه‌ها، داشتن صرفه اقتصادی برای کشتیرانی و صاحبان کالا مؤثر باشد.
آبایی با اشاره به اینکه در گذشته از بندر انزلی بیشتر برای ورود آهن آلات بهره گیری شده و تجهیزات موجود در این بندر برای ترخیص این نوع از کالاها استفاده می‌شدند، بیان کرد: خودکفایی در تولید این محصولات سبب شده تا کارکرد بندرانزلی از آهن آلات به سمت کالاهای دیگر تغییر کند.
بهره برداری از 15 پست اسکله جدید در بندر انزلی
وی با بیان اینکه ایجاد زیرساخت‌های لازم همانند سیلوهای غلات و انبارهایی که بتوانند غلات در خود نگهداری کنند سبب می‌شود که بندر انزلی در این مسیر گام بردارند، افزود: البته شرایط آب و هوای این بندر خاص بوده و مقداری کار در برابر برای تخلیه و نگهداری غلات مشکل می‌کند و با توجه به اینکه گیلان از استان‌های و انزلی نیز از شهرهای پربارش کشور محسوب می‌شود که این موضوع سبب شده که عملیات با کندی انجام شود.
مدیرکل بنادر و دریانوردی گیلان با اشاره به برخورداری بندر انزلی در قبل از انقلاب از سه پست اسکله، گفت: خوشبختانه بعد از انقلاب حمایت‌های صورت گرفته شاهد اقدامات خوبی در این بندر بوده ایم. 10 پست اسکله قدیم و ایجاد پست اسکله‌های جدید توسعه را تا 21 پست اسکله افزایش داده است. در حال حاضر از این تعداد 15 اسکله را کاملاً آماده بهره برداری داریم. با استفاده از توان بخش خصوصی اقدامات خوبی در حال انجام است.
وی در ادامه با بیان اینکه متصوریم که در هنگام بارندگی برای اینکه بتوانیم از ظرفیت‌های این بندر استفاده کنیم باید بتوانیم ترمینال تمام فصول داشته باشیم، اظهار کرد: این ترمینال‌ها در تمام دنیا راه اندازی شده اند در حال حاضر در بندر انزلی به عنوان یکی از مباحث اصلی در نظر گرفته شده است که امیدواریم با توان بخش خصوصی و با ایجاد اسکله سرپوشیده، انبارهای مکانیزه و نگهداری غلات راه اندازی شود.
ضرورت بهره گیری از توان بخش خصوصی در بندر انزلی
آبایی با تأکید بر لزوم بخش خصوصی در بندر انزلی، گفت: ایجاد زیر ساخت‌ها توسط دولت انجام شده و در مقابل رو ساخت‌ها باید توسط بخش خصوصی اجرایی شد که این روساخت‌ها همانند سیلوی غلات، مخازن روغن و طرح کارخانه‌های ارزش افزوده در کنار مواد اولیه ورودی برأی جذب بار بیشتر در بندر لازم و ضروری است.
وی با بیان اینکه با توجه به استفاده از قوانین مناطق آزاد که بر بندر انزلی نیز حاکم است می‌توان سرمایه گذاران برای سرمایه گذاری می‌شوند، تصریح کرد: با توجه به اقدامات صورت گرفته تاکنون 225 میلیارد تومان جذب سرمایه بخش خصوصی در بندر داشته‌ایم.
مدیرکل بنادر و دریانوردی گیلان با اشاره به محصور بندر انزلی در این شهر و اراضی محدود، گفت: برای اینکه بتوانیم این اراضی محدود را به صاحبان اصلی یعنی صاحبان کالا که می‌تواند در زنجیره تأمین نقش آفرینی کنند واگذار می‌شود. در همین راستا صاحبان کالا با توان مالی بالا را شناسایی کرده و از آنها خواسته شده تا در محوطه بندر برای کالاهای خود و سایر کالاها انبار، سیلو و مخازن و سایر موارد ایجاد کنند.
وی در ادامه با بیان اینکه امیدواریم بتوانیم با اجرای این طرح کالاهایی با قابلیت صادر تولید به ویژه به کشورهای سی آی اس را در بندر تولید کنیم، تصریح کرد: برای اینکه بتوانیم از این کشورها به ویژه کشورهای محصور در خشکی و توان بندری آنها استفاده کنیم به دنبال فعال کردن ترانزیت به این کشورها هستیم در این زمینه حائز اهمیت است وجود کریدورهای ترانزیتی است.
آبایی با اشاره به اهمیت کریدور شمال به جنوب، ادامه داد: با توجه به بنادر فعال در جنوب کشور سازمان بنادر می‌تواند اتصال آنها به بنادر فعال در شمال می‌تواند شرایطی فراهم کند که کالاهای مورد نیاز کشورهای هدف به ویژه کشورهای سی آی اس ، محصور در خشکی و کشورهای حاشیه خزر تأمین و کالاهای مورد نیاز خود را نیز از آنها تأمین کنیم لذا نیاز است این موضوع به صورت جدی پیگیری شود.
موافقتنامه اوراسیا گامی مثبت در راستای توسعه صادرات و واردات
وی موافقتنامه اوراسیا و عضویت ایران در آن را یکی دیگر از اقدامات خوب در این زمینه عنوان و بیان کرد: این موافقتنامه سبب شد تا گیلان یکی از مهم‌ترین محورهای آن شناخته شود فعالیت این استان در این اتحادیه سبب می‌شود که بندر انزلی نقش مهمی ایفا کند با توجه ظرفیت‌های موجود برای خدمات صادرات و واردات و تأمین نیازهای کشورهای عضو اقدام کنیم.
مدیرکل بنادر و دریانوردی در حوزه گردشگری دریایی نیز بندرانزلی نقش مهمی دارد، اظهار کرد: سازمان بنادر و دریانوردی به این حوزه توجه کافی داشته است محلی در این بندر برای بهره گیری از مارینا و گردشگری دریایی پیش بینی شده است شرایطی فراهم شود که با ورود سرمایه گذار بتوانیم گردشگری دریایی را در این بندر ایجاد کنیم.
وی با بیان اینکه با توجه به وجود تالاب و دریا، بندر انزلی همیشه یکی از محورهای گردشگری محسوب شده است، ادامه داد: به دنبال این هستیم تا محدوده بندر انزلی به عنوان محدوده گردشگری انتخاب شود و در همین زمینه به دنبال جذب سرمایه گذار برای ایجاد رستوران‌های دریایی، ورزش‌های آبی، مارینا برای پهلوگیری کشتی‌های مسافربری یا شخصی، ایجاد پارکینگ برای نگهداری و بهره گیری از تالاب انزلی هستیم تا شرایطی فراهم شود که از این مجموعه بتوانیم در حوزه گردشگری دریایی استفاده کنیم.
آبایی تأکید کرد: قطعاً بهره گیری از حمل و نقل ترکیبی در این زمینه بسیار حائز اهمیت و تأثیرگذار است.

لینک کوتاه:
https://www.nasimegilan.ir/Fa/News/158768/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تقویم روز و اوقات شرعی گیلان ، اول اردیبهشت 1403

دل ز جان برگیر و در بر گیر یار مهربان

گلایه مردم از ساخت تقاطع های غیرهمسطح در رشت

سبز شدن باغ‌های گیلان با سوغات کاشف السلطنه

آتش گرفتن یک واحد آپارتمانی در شهر رشت

مهار آتش سوزی یک واحد آپارتمانی در شهر رشت

صحبت های شنیدنی دکتر الهی قمشه ای

شب شعری با عنوان «وعده صادق» در شهرستان لاهیجان

راهپیمایی نمازگزاران درمحکومیت جنایات رژیم کودکش اسرائیل

چاپ پنجمین جلد مجموعه تاریخ ایران‌زمین درباره طاهریان و آل بویه

پاکسازی محوطه پل تاریخی بلوردکان لنگرود

اراذل و اوباش آستارا دستگیر شدند

من پیر فنا بدم جوانم کردی

عکس/ اولین دوره مسابقات اسب‌دوانی گیلان برگزار شد

تو مثل منی برف...

گرامیداشت فرزندان گلکون کفن 2 شهرستان گیلان

دستگیری 6 نفر از مخلان نظم و امنیت در آستارا

دیده شدن یک قلاده پلنگ ایرانی در رودبار + فیلم

«تاریخ سازی» با «تاریخ شفاهی»

محبت کردنشون خیلی جالبه

پیام تسلیت مدیرکل بنیادآذربایجان غربی در پی درگذشت همکار خادم الشهدا حجت الاسلام «مصطفی حاجی حسینلو»

رونمایی از مجموعه شعر «پیراهن تو کنار پیراهن من» در صومعه‌سرا

پای «وعده صادق» روی نفس اسراییل/ امنیت خط قرمز ایرانی‌ها

تصاویر راهپیمایی نمازگزاران در حمایت از عملیات وعده صادق در سراسر کشور

«خلبان صدیق» برای دومین‌بار به کتابفروشی‌ها آمد

عملیات وعده صادق همینه پوشالی رژیم جعلی و جنایتکار اسرائیل را در هم شکست

عملیات «وعده صادق» فرصت هیچ واکنشی را برای صهیونیست‌ها نگذاشت

عملیات «وعده صادق»فرصت هیچ واکنشی را برای صهیونیست‌ها باقی نگذاشت

خروش مردم لاهیجان در پی عملیات «وعده صادق»

راهپیمایی مردم لشت نشا در حمایت از عملیات «وعده صادق»

اهمیت بجا آوردن شکر خدا در جلد هفتم کتاب «طعم شیرین خدا»

راهپیمایی ضد صهیونیستی مردم گیلان در حمایت از مردم غزه

صحبت های شنیدنی دکتر انوشه

راهپیمایی مردم گیلانی در حمایت از عملیات «وعده صادق»

انسداد 25 محور شریانی و غیرشریانی در نواحی جنوبی کشور

«نشان سبز» درباره زندگی پیامبر اکرم (ص) منتشر شد

خبر تهاجم به کشور از مرزهای خارجی تکذیب شد

مسیر رویایی در اشکورات گیلان

تردد روان و بدون مداخلات جوی در محور‌های شمالی

درخشش آفتاب مطبوع بهاری در جای جای گیلان

آتش سوزی یک واحد مسکونی و یک واحد صنفی در بلوار لاکان رشت

شعرخوانی زیبا از هوشنگ ابتهاج

عجیب‌ ترین قتل امسال توسط یک مادر و دختر رقم خورد!

وضعیت تاسیسات هسته‌ ای اصفهان بعد از حادثه امروز

واکنش فرمانده کل ارتش به انفجار در اصفهان

ثبت تصاویر پلنگ ایرانی این بار در شهرستان رودبار

«سربلند میدان» برای سومین بار به بازار نشر آمد

«رئالیست‌ها» وارد بازار نشر شدند

مخالفت آمریکا با عضویت فلسطین در سازمان ملل

خبری تازه درباره پروازهای فرودگاه امام و مهرآباد