نسیم گیلان

آخرين مطالب

مبارزه با کرونا‌ مقاومت ملی و بی‌تدبیری دولتی مقالات

  بزرگنمايي:

نسیم گیلان - مبارزه با کرونا‌ مقاومت ملی و بی‌تدبیری دولتی
سایز متن الف الف
لینک کوتاه در کلیبرد کپی شد! http://akhr.ir/6098787
k ٣.١
٢
شرق / متن پیش رو در شرق منتشر شده و انتشار آن به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست
دیروز مرجع رسمی اعلام اخبار کروناویروس یعنی وزارت بهداشت ایران از ابتلای قطعی 18 نفر دیگر و همچنین جان‌باختن چهار نفر خبر داد تا آمار رسمی قربانیان این ویروس چینی به 12 نفر در ایران برسد. این آمار البته با شبهاتی هم همراه شد و نماینده قم در مجلس شورای اسلامی تعداد جان‌باختگان این شهر را حدود 50 نفر دانست؛ اظهارنظری که با واکنش شدید و تکذیب معاون وزیر بهداشت همراه شد. حریرچی در واکنش به سخنان نماینده مردم قم در مجلس از حساسیت این وزارتخانه در انتشار دقیق اخبار گفت و مدعی شد اگر حتی تعداد جان‌باختگان یک‌چهارم این ادعا باشد، استعفا می‌دهد. فارغ‌ از این درگیری خبری، به نظر می‌آید نگرانی در بین مردم نسبت به شیوه مقابله با کرونا افزایش یافته و کمبود تجهیزاتی مانند ماسک و مواد ضدعفونی‌کننده با نگرانی‌هایی درباره شیوه مدیریت این بحران همراه شده است. خبرهای دیروز البته یک روزنه امید هم در دل اخبار تاریک ایجاد کرده بود و آن هم بهبودیافتن دست‌کم سه نفر از مبتلایان قطعی کروناست. علاوه‌ بر این، مدیر روابط‌عمومی شهرداری تهران هم از بهبود نسبی وضعیت سلامت شهردار منطقه 13 و انتقال این فرد مبتلا به کرونا از بخش ویژه به قرنطینه خبر داد. ترکیبی از اخبار نگران‌کننده و امیدوارکننده دیروز، اگرچه امید مردم به عملکرد قوی مسئولان را تا اندازه‌ای کم‌رنگ کرد اما عزم ملی و مقاومت مردمی برای شکست این ویروس را بیشتر کرد. مردم حالا می‌دانند ماجرای شیوع ویروس جدی است و راهی جز مراقبت شدید از خود ندارند و در این بین البته تلاش برای بهبود عملکرد دولتی هم ادامه دارد. علاوه‌ بر این، دیروز کاربران فراوانی در شبکه‌های اجتماعی به حمایت و تشکر از کادر درمان کشور پرداختند و کمپین‌هایی برای تشکر از پزشکان، پرستاران و کادر درمانی بیمارستان‌ها ایجاد شد.
آخرین آمار رسمی چه می‌گوید؟
عملکرد بسیار ضعیف دولت و وزارت بهداشت در اطلاع‌‌‌رسانی کروناویروس حالا بر کسی پوشیده نیست و به نظر می‌آید انتقاداتی مانند گزارش دیروز «شرق» تا اندازه‌ای نتیجه داده است. قرار است از امروز قرارگاهی جدید با مسئولیت سخنگوی دولت به انتشار اخبار کروناویروس بپردازد و البته برای انتشار اطلاعات از وزارت بهداشت کمک بگیرد. این قرارگاه البته هنوز فعالیت خود را به طور جدی شروع نکرده و دیروز هم مانند روزهای پیشین، وزارت بهداشت آمار مبتلایان جدید را منتشر کرد.
بر اساس اطلاعات پایگاه اطلاع‌رسانی این وزارتخانه، تاکنون دست‌کم 12 نفر جان خود را از دست داده‌اند. در این‌باره دیروز رئیس مرکز روابط‌عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت گفت: «از روز یکشنبه تا ظهر دوشنبه و بر اساس بررسی نمونه‌های آزمایشگاهی ارسالی از مناطق مختلف کشور و از بیماران مشکوک ابتلا به کووید19 (کروناویروس جدید) 18 مورد قطعی جدید ابتلا به این بیماری، مثبت شد». کیانوش جهانپور توضیح داد: «نمونه‌های آزمایشگاهی ارسالی هشت نفر از این بیماران در شهر قم، یک نفر در استان همدان، سه نفر در شهر تهران، دو نفر در استان مرکزی، دو نفر در استان اصفهان و دو نفر در استان گیلان، مثبت اعلام شد و چهار نفر دیگر نیز جان خود را از دست دادند. با احتساب موارد جدید تا امروز 61 مورد قطعی ابتلا به کووید19 در کشور داشتیم که متأسفانه در روزهای گذشته، 12 نفر از آنها جان خود را از دست داده‌اند».
نحوه درمان مبتلایان چگونه است؟
می‌دانیم هنوز پادزهر و واکسنی برای مقابله با کروناویروس کشف نشده اما در کشورهای مختلف روش‌های گوناگونی برای مقابله با کرونا امتحان شده است. در ایران هم به نظر می‌آید پس از گذشت حدود یک هفته از اعلام ابتلای قطعی تعدادی از شهروندان، نحوه و روش درمان به مراحل بهتری رسیده و حال عمومی مبتلایان تا اندازه‌ای بهتر است. دیروز رئیس مرکز روابط‌عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت در این‌باره گفت: «از روز گذشته با تصویب کمیته درمان قرارگاه مرکزی مقابله با کروناویروس وزارت بهداشت، آخرین روش‌های درمانی توصیه‌شده از جمله رژیم دارویی پنجگانه که مورد توافق متخصصان مربوطه قرار گرفته، برای همه بیماران بستری که مبتلا به کووید19 هستند، آغاز شده است». جهان‌پور درباره نتیجه این رژیم درمانی هم گفت: «گزارش‌های اولیه روند مثبتی را در حال عمومی بیماران مبتلا به کروناویروس جدید نشان می‌دهد اما در حال حاضر نمی‌توان با قطعیت درباره اثربخشی این رژیم دارویی قضاوت کرد و نیازمند بررسی‌ها و ارزیابی‌های بیشتری است البته خبر مثبت و نویدبخش روزهای اخیر این بود که حداقل سه نفر از بیماران بدحال مبتلا به کووید19 که در بخش آی‌سی‌یو در اراک و تهران بستری بودند، با حال عمومی خوب به بخش منتقل شدند و حتی یکی از آنها با بهبودی، از بیمارستان ترخیص شده است». این‌طور که وزارت بهداشت می‌گوید افراد مبتلا یا جان‌باخته ارتباطی با قم دارند: «افراد فوت‌شده بر اثر کووید19 اغلب اهل یا ساکن قم بوده‌اند یا سابقه سفر به این شهر را در روزها و هفته‌های اخیر داشته‌اند و از امروز 22 مرکز به عنوان درمانگاه اختصاصی کرونا در سطح شهر تهران دایر خواهد شد که در مجاورت آنها، آمبولانس‌های اورژانس تهران با وسایل و امکانات حفاظتی حضور دارند و در صورت مشکوک‌بودن بیماران، به مراکز و بیمارستان‌های معین شهر تهران، منتقل خواهند شد و اطلاعات این درمانگاه‌ها به‌زودی در اختیار مردم قرار خواهد گرفت».
از قرنطینه چه خبر؟
درخواست قرنطینه قم به عنوان اولین شهر مبتلا و مرکز شیوع کرونا در ایران و حالا هم تهران که مبتلایان فراوانی دارد، مفصل و طولانی است. در همان روزهای اول اگرچه بحث قرنطینه مطرح شد اما با مخالفت‌هایی از سوی دولت و وزارت بهداشت روبه‌رو شد. در این‌باره حتی رئیس مرکز مبارزه با بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، قرنطینه را سیاستی شکست‌خورده دانست که در ووهان چین هم به جواب نرسیده است. این نوع نگاه در روزهای گذشته هم از سوی دیگر مسئولان وزارت بهداشت مطرح شد و دیروز معاون وزیر بهداشت هم در نشستی خبری به این موضوع اشاره کرد. علاوه ‌بر این ترکیه که ورود ایرانیان بدون کارت سلامت به کشورش را ممنوع کرده در این‌باره گفته است اگر قم قرنطینه می‌شد، چنین تصمیمی اتخاذ نمی‌کردند.
دراین‌باره و همچنین قرنطینه تهران، رئیس مرکز روابط‌عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت گفت: «از نظر علمی و بر اساس دستورالعمل‌های سازمان جهانی بهداشت و نظر کمیته فنی کروناویروس، اعتقادی به قرنطینه کامل یک شهر نداریم و موضوعی که در مورد قرنطینه تهران مطرح شده به‌هیچ‌عنوان صحت ندارد و اگر قرار بود قرنطینه یا محدودیت ایجاد شود، این محدودیت باید برای شهر قم ایجاد می‌شد». دیروز همچنین «ایرج حریرچی»، معاون کل وزارت بهداشت، درباره قرنطینه شهرهایی که آمار ابتلا به کرونا در آنها بالاست، گفت: «با قرنطینه به‌هیچ‌وجه موافق نیستیم، چراکه این اقدام مربوط به قبل از جنگ جهانی است. قرنطینه تبعاتی دارد و ما به دقت مصاحبه و آزمایش و تحلیل‌های لازم را انجام می‌دهیم و پیش‌بینی می‌کنیم که هر تصمیمی چه تأثیری خواهد داشت». او با تأکید بر اینکه قم وضعیت باثباتی دارد، ادامه داد: «اگر قم را تعطیل کنیم و مردم به مسافرت بروند، باعث پخش بیماری در بقیه شهرها می‌شود، در نتیجه با قرنطینه به‌هیچ‌وجه موافق نیستیم». این توضیحات حریرچی با انتقادات فراوانی هم در شبکه‌های اجتماعی روبه‌رو شد و گروهی یادآور شدند که در قرنطینه امکان سفر به خارج از شهر هم وجود نخواهد داشت و معاون وزیر ابتدا باید به معنی دقیق قرنطینه توجه کند.
حدود 1750 آزمایش تشخیص ویروس کرونا در 5 آزمایشگاه کشور
در روزهای گذشته نگرانی‌هایی درباره تعداد کیت‌های تشخیص کرونا و همچنین تعداد آزمایش‌ها مطرح شده بود که با واکنش مدیران وزارت بهداشت همراه شد. دیروز «محمدمهدی گویا» در نشست خبری در بیمارستان مسیح دانشوری که با موضوع تشریح عملکرد این بیمارستان در مقابله با ویروس کرونا برگزار شد، گفت: «از لحظه‌ای که امکانات تشخیص این بیماری در اختیار ما قرار گرفت؛ یعنی از روز دوشنبه هفته گذشته تا به امروز حدود هزار و 750 آزمایش در پنج آزمایشگاه که یکی از مهم‌ترین آنها آزمایشگاه بیمارستان مسیح دانشوری بوده انجام شده است. در حقیقت به طور متوسط هر آزمایشگاه ما بیش از 300 آزمایش پیچیده تخصصی را انجام داده است». به نظر می‌آید معنای دیگر این توضیحات گویا به این صورت است که در حدود یک هفته گذشته دست‌کم یک هزار و 750 نفر در ایران مشکوک به ویروس کرونا بودند که از آنها آزمایش گرفته شود و نتیجه آزمایش 61 نفر هم مثبت اعلام شد. دیروز همچنین «علی‌اکبر ولایتی»، رئیس بیمارستان مسیح دانشوری، شمار بیماران بستری‌ مشکوک به کرونا در این بیمارستان را 104 نفر بیان کرد و گفت: «از این تعداد 50 درصدشان بهبود کامل یافته یا در حال بهبود هستند». بر اساس توضیحات دیروز ولایتی، دو نفر از کادر درمانی این بیمارستان هم به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شدند.
خاک‌سپاری جان‌باختگان ایمن انجام می‌شود؟
دست‌کم و تا ظهر دیروز 12 ایرانی جان خود را بر اثر کروناویروس از دست داده‌اند که نحوه خاک‌سپاری آنها هم با حرف‌و‌حدیث‌هایی همراه شد. دراین‌باره معاون کل وزارت بهداشت گفت: «خاک‌سپاری افراد فوت‌شده به دلیل بیماری کرونا پروتکل کاملا مشخص و از پیش تعیین‌شده‌ای دارد. همچنین درباره شست‌وشو و اینکه باید چه ماده‌ای به فوت‌شده زده شود یا اینکه در چه عمقی از زمین باید دفن باشد دارای یک پروتکلی است که مختص who است و عینا هم باید اجرا شود. یک‌سری خبرهای منفی منتشر می‌شود که از ابتدا کذب است و مدعی می‌شوند که خودشان فرد فوت‌شده را کاور کرده و بعد دفن کرده‌اند، اما آیا مردم چنین چیزی را قبول می‌کنند. آیا کسی می‌تواند جنازه را به تنهایی در کاور کند؟» درباره دفن متوفیان هم «غلامحسین محمدی»، رئیس مرکز ارتباطات شهرداری تهران به ایلنا گفت: «سازمان بهشت زهرای تهران بر اساس پروتکل‌های ویژه ابلاغ‌شده از سوی وزارت بهداشت مراسم تدفین فوتی‌های ویروس کرونا را انجام خواهد داد و در همین رابطه محل ویژه‌ای از بهشت زهرا(س) برای تدفین آنها در نظر گرفته شده است». او گفت که شهرداری تهران بر اساس چارچوب‌های تعیین‌شده از سوی وزارت بهداشت و پروتکل‌های سازمان جهانی بهداشت (WHO) مراسم تدفین را برگزار خواهد کرد و این اطمینان را به خانواده‌های فوت‌شدگان داد که این مراسم در نهایت احترام و امنیت خاطر خانواده‌ها برگزار خواهد شد.
توصیه‌های وزارت بهداشت به بیماران خاص برای پیشگیری
«شرق» در روزهای گذشته توصیه‌های پزشکی کارشناسان و مسئولان وزارت بهداشت را پوشش داده بود که به طور خلاصه توصیه کرده بودند که مردم «رعایت بهداشت فردی، شست‌وشوی مکرر دست‌ها با آب و صابون مایع، پرهیز از مصافحه، بوییدن و درآغوش‌کشیدن و دست‌دادن، ضدعفونی وسایل و سطوح تماس و آداب تنفس را رعایت کنند». دراین‌باره همچنین دیروز رئیس مرکز مدیریت پیوند و درمان بیماری‌های وزارت بهداشت با بیان اینکه سیستم ایمنی بیماران خاص از سایر افراد ضعیف‌تر است، توصیه‌هایی را مطرح کرد. «مهدی شادنوش» ضمن ارائه توصیه‌هایی به بیماران خاص و پیوندی برای پیشگیری از ابتلا به کروناویروس جدید، به ایسنا گفت: «بیماران خاص و پیوندی بیش از دیگران باید از خودشان مراقبت کنند. خانواده‌ها و اطرافیان این بیماران نیز باید بیشتر از خودشان مراقبت کنند. درعین‌حال این بیماران باید همان توصیه‌هایی را که برای افراد عادی ارائه می‌شود، رعایت کنند. اقداماتی مانند شست‌وشوی مرتب دست‌ها، دوری‌کردن از افرادی که ممکن است آلوده باشند، پرهیز از حضور در مناطق پرازدحام و تجمعات و... را انجام دهند». شادنوش با تأکید بر لزوم مراقبت بیشتر در بیماران خاص، گفت: «به‌هرحال سیستم ایمنی این بیماران از سایر افراد ضعیف‌تر بوده و در نتیجه اثرگذاری ویروس روی آنها می‌تواند قابل‌توجه‌تر باشد. بنابراین بیماران خاص از سفر پرهیز کرده و سعی کنند در محیطی سالم و دور از آلودگی بمانند». او با بیان اینکه به‌طورکلی ماسک تأثیر عمده‌ای در پیشگیری از کروناویروس ندارد، ادامه داد: بهتر است بیشتر تلاش کنند که از محل‌های آلوده دوری کنند. درعین‌حال بیماران خاص هم مانند سایر مردم در صورتی که دچار تب شدند، به پزشک مراجعه کرده و به توصیه‌های پزشک توجه کنند و در صورتی که بعد از مراجعه به پزشک علائمشان ادامه داشت یا دچار سرفه‌های خشک یا تنگی نفس شدند، باز هم به پزشک مراجعه کنند و حتما بیماری‌شان را به صورت جدی پیگیری کنند». شادنوش درباره استفاده بیماران خاص از داروهای بالابرنده ایمنی بدن هم گفت: «این موارد به نوع بیماری فرد بستگی دارد. هیچ فردی نباید سرخود اقدام درمانی و دارویی انجام دهد. درعین‌حال برخی بیماران مانند بیماران پیوندی با مصرف دارو مقداری سیستم ایمنی‌شان به صورت تعمدی کاهش می‌یابد تا بتوانند عضو پیوندی را تحمل کنند. در چنین شرایطی اصلا صلاح نیست که داروهایشان را تغییر دهند».

لینک کوتاه:
https://www.nasimegilan.ir/Fa/News/159055/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

جنایت در لواسان تهران به سبک سریال مشهور آمریکایی

آخرین تصمیم دولت درباره افزایش تعطیلی آخر هفته

تقویم روز و اوقات شرعی گیلان، 5 اردیبهشت 1403

احداث تقاطع‌های غیر همسطح رشت با سرعت در حال اجرا است

کامیون‌های حامل بار اضافه در مسیر خلخال - پونل توقیف شدند

جمع‌آوری و دستگیری 28 معتاد و خرده‌فروش موادمخدر در صومعه‌سرا

عملیات حفاری تونل گردنه الماس سرعت می‌گیرد

توقیف کامیون‌های مسیر خلخال - پونل

گیلانه، صبح بخیر گیلان وشهرما، 3 برنامه پرمخاطب رادیو گیلان

ای بیخبران چه جای خواب است مرا

چه کسی می داند...

جلوه‌های منحصر به‌فرد از سرزمین بهشتی گیلان (فیلم)

افتتاح 4 تقاطع غیر همسطح رشت تا پایان سال

چه چیز داری با خویشتن که دیدارت...

توزیع 60 بسته‌ معیشتی در رشت

برگزاری «مشق حماسه» در رشت

حضور سه مدیر گیلانی در مرکز پاسخگویی به سوالات مردمی

نبودی در دلم انگار طوفان شد، چه طوفانی!

«مواجهه‌ای نامتعارف با منطق هگل» در کتابفروشی‌ها

لزوم گره گشایی ترافیک شهری در رشت

شعرخوانی زیبا از باران نیکراه

4 روش درخشان برای تیز کردن چاقوهای کُند

رقابت در سنگر تیم ملی شدت گرفت (عکس)

پروژه‌های طرح میثاق رشت پیشرفت قابل قبولی دارد

کشف 700 کیلو گردو قاچاق در بازرسی از یک اتوبوس

الکترونیکی شدن نیمی از خدمات شهری در رشت

اعزام جامعه کارگری گیلان به دیدار با مقام معظم رهبری

سقف جدید برداشت از حساب های بانکی ابلاغ شد

کشف 60 میلیارد ریال نوشیدنی‌های قاچاق از یک انبار در رشت

داستان‌هایی از کریستین اندرسون با لهجه فارسی

مهار آتش در خودروی سواری

دستگیری معتادان و سوداگران مرگ در لنگرود

آسمانی شدن مادر شهید در رحیم آباد

کشف انبار نوشیدنی‌های قاچاق در رشت

برگزاری کنفرانس علمی ادواری «بازتوانی بیماری های عصبی – کمر درد»

ورود ناگهانی خودروی در حال سوختن به محوطه یک رستوران در رشت

مهار آتش‌ یک خودرو در خیابان معلم رشت

عرضه رمان ایرانی «باغ کَج» در بازار نشر

کتاب «قوانین و مقررات صادرات و واردات» منتشر شد

دیدار 46 کارگر استان گیلان با رهبر انقلاب

شاعرانه/ چه خوش است با خیال تو نهفته رازکردن

داستانک/ دوستت دارم

برگزاری دومین کنگره 8 هزار شهید گیلان با حرکت جهادی

پیشرفت فیزیکی 86 درصدی تصفیه خانه شرقی بندرانزلی

ضرورت ورود جدی مسئولان برای رفع اختلاف مالکیت ساکنان تالاب انزلی

ممنوعیت فروش امتیاز واحد‌های مسکونی طرح نهضت ملی مسکن

برگزاری نخستین المپیاد ملی هنر در گیلان

شعری فوق العاده زیبا از مولانا

به ظاهر دوست اما دشمنانند

این استان ها منتظر موج جدید بارش باران باشند