نسیم گیلان

آخرين مطالب

مدافعان مردم مقالات

  بزرگنمايي:

نسیم گیلان - مدافعان مردم
سایز متن الف الف
لینک کوتاه در کلیبرد کپی شد! http://akhr.ir/6099398
k ٢.١
٠
جام جم / متن پیش رو در جام جم منتشر شده و انتشار آن در آخرین خبر به معنای تایید تمام یا بخشی از آن نیست
این روزها، دیگر از ترافیک و متروی پرازدحام خبری نیست. حالا به خاطر ویروس جدید، خیلی‎ از مردم ترجیح می‌دهند در خانه بمانند و در حد توان دورکاری ‌‎کنند به همین دلیل‌ در سطح شهر کمتر تردد ‌می‎کنند. در این میان اما برای صاحبان بسیاری از مشاغل چنین امکانی وجود ندارد ‌به همین دلیل‌ به طور مستقیم یا غیرمستقیم امکان مبتلا شدن آنها به کرونا بیش از دیگران است‌، اما این شرایط سبب نشده آنها میدان را خالی کنند. بسیاری از آنها این روزها دلسوزانه کار می‎کنند و برای این که آسیب‌ها از طریق کرونا به حداقل برسد تلاش می‌کنند، فرقی ندارد این فرشته‌ها در چه لباسی خدمت می‌کنند. تعدادی از آنها در نقش پزشک، پرستار و تکنیسین اورژانس در قلب خطرند و تعدادی دیگر در نقش پاکبان یا کارمند مشغول به کار هستند.‌ فهرست این فرشته‌ها به این موارد محدود نمی‌شود، اما شرح حال تمامی آنها در این گزارش نمی‌گنجد. به همین دلیل به چند روایت کوتاه از تعدادی از آنها دراین گزارش بسنده شده است.‌
خط مقدم نبرد با ویروس
همیشه همین طور بوده است، زمانی که بیماری شایع می‎‌شود، این مراکز اورژانس‌ است که غلغله می‎شود. این روزها که ویروس کرونا، در برخی شهرها خواب و خوراک را از هموطنان‌مان گرفته است، سر فهیمه و همکارانش بیشتر از هر زمان دیگری شلوغ‎ است. او می‎گوید‌: «همه مردم با یک عطسه ساده هم به اورژانس مراجعه می‎کنند.» در این فشار کاری، آنها بیش از هر کس دیگری احتمال دارد ویروس به جانشان بیفتد، مخصوصا با این شایعاتی که در فضای مجازی دست به دست می‎شود: «ویروس هست، اما تجهیزات نیست.» فهیمه اما به این شایعه می‏خندد و می‎گوید فعلا مشکلی نداریم. بعد هم دوباره مشغول رسیدگی‌ به بیمارانش می‏‌شود.
شیفت‌های سخت پرستاران
پرستارها، ارتباط مستقیمی با بیماران بدحال دارند. حالا اگر این پرستار در بخش‌های ویژه یا عفونی و تنفسی هم باشد، خطر بیشتر در کمین است، درست مانند مهتاب که در یکی از بیمارستان‌های رتبه اول کشور کار می‎کند و اتفاقا این روزها هم سرش خیلی شلوغ است.
او درباره آمار بیمارانی که در بخشش بستری هستند، چیزی نمی‎گوید، اما توضیح می‎دهد شرایط در بخش‌های ویژه تحت کنترل است.
حالا او و همکارانش اگر شیفت هم نباشند، باید گوش به زنگ باشند تا اگر نیاز به پشتیبانی باشد، در بیمارستان حاضر شوند، اتفاقی که البته یکی دوباری هم برای او پیش آمده است.
گلادیاتورهای سفیدپوش
ویروس کرونا جامعه بهداشت و درمان را هم هدف قرار داده است. این را می‎توان از آمار جهانی، از پزشک چینی یا اراکی که مبتلا شدند فهمید. همه اینها می‌گوید کرونا از آنچه تصور می‌شد به پزشکان نزدیک‎تر است، حالا فرقی ندارد پزشک عمومی یا متخصص عفونی و بیماری‌های گرمسیری باشد کرونا همه جامعه پزشکی را ممکن است درگیر ‏کند. اینها اما دلیل نمی‏شود که قسم بقراطشان را فراموش کنند و بخواهند کار نکنند و برای بهبود بیمارانشان دست به هر کاری نزنند. این را علیرضا، متخصص رادیولوژی می‎گوید. این که وظیفه پزشکی حکم می‎کند، اصول ایمنی را رعایت کنند و مراقب بیمارانشان هم باشند.
کلاچ، ترمز و کرونا
وقتی حمل‌ونقل عمومی خلوت‎تر شود، این راننده‏های حمل‌ونقل عمومی هستند که مسافرانشان زیادتر می‎شود، حالا فرقی ندارد چه اتوبوس‌ها و مینی‌بوس‌ها، چه شرکت‎های آنلاین و چه تاکسی‎های خطی، آنها یکی از بازوهای حمل‎ونقل کشورند. راننده‎ها در روز با تعداد زیادی مسافر در تعامل‌اند و این یعنی، خطری که می‎تواند در کمین‌شان باشد. شاید به خاطر همین است که حالا، بسیاری از راننده‎ها، ماسک به صورت شده‎اند و حتی در پشت آینه تاکسی‎شان، یک ماسک یدکی هم آویزان کرده‎اند. استفاده از دستکش و مواد ضدعفونی‏کننده هم کار همه‎شان است و آنها به خیلی از مسافران هم پیشنهاد می‏دهند تا قبلش دستان خود را ضدعفونی کنند که ویروس وارد تاکسی نشده، بمیرد، آنها اما خدمات‎رسانی خود را انجام می‌دهند.
مردان قانون
فرقی ندارد، هوا آلوده باشد یا کرونا حمله کرده باشد به شهر، آنها باید نظم عمومی را برقرار و به وظایفشان عمل کنند. نیروی انتظامی، چه در مرزهای کشور، چه در خیابان‎ها و د‌ر میان دود خودرو‎های فرسوده و چه در مقرهای انتظامی، گوش به زنگ نشسته‎اند تا اگر دزدی شد یا قتلی رخ داد، سریع دست به کار شوند، به‌خصوص اگر بدانیم ریشه خیلی از جرم و جنایت‎ها حاشیه شهرها و در مکان‌هایی است که بهداشت عمومی و فردی رعایت نمی‎شود. از نظر ستوان دوم احمدی اما اینها دلیلی نمی‎شود تا به سر کار نرود:‌ «دستمان را می‎شوییم و سیستم ایمنی بدنمان را هم تقویت می‎کنیم. ولی بی‎خیال بی‌قانونی که نمی‎شود، شد.»
چراغ گرمخانه از آنها روشن است
روزهای سرد سال، این گرمخانه ‏ها هستند که تنها پناه در راه‌مانده‎ها و معتادان متجاهرند، پس نمی‎شود در گرمخانه‏ها را در سرمای سوزان زمستان به روی نیازمندان بست. کسانی که شاید در طول روز، در تمام شهر، می‌گردند و خود ممکن است، تبدیل به ناقلان بیماری شوند. با وجود این احتمالات اما هر شب، ساعت 7 شب در گرمخانه‏ها باز است و به همه‏شان هم ماسک و مواد ضدعفونی‎کننده می‎دهند تا شخصی، ویروسی را به دیگران انتقال ندهد. به قول مریم، مسؤول یکی از گرمخانه‏ های شمال تهران، این تنها کاری است که می‎شود کرد، این که هر روز، همه جا را ضدعفونی‌ و زمان ورود، مددکارها کارهای پیشگیرانه را به آنها گوشزد کنند.
نسخه خطر در داروخانه
این روزها، این داروخانه‏ها هستند که بعد از مراکز درمانی، بیشترین مراجعه کننده را دارند. حالا همه، به خاطر خرید ماسک و مواد ضدعفونی‌کننده، هر روز چند بار گذرشان به داروخانه‎ها می‏افتد و با جواب منفی متصدی‎های داروخانه مواجهه می‎شوند. این که «تمام شده است» یا این که «امروز سفارش‌ها نرسیده است» حالا متصدی‎های داروخانه مانند نازنین، هر روز سر به شرمندگی کج و مراجعان خود را رد می‏کنند. هرچند نازنین می‎گوید: «هر زمانی که سفارش‌ها به دستمان برسد، ما از مردم دریغ نمی‎‏کنیم.» او تاکید می‎کند آنها هم جزو کادر درمان به حساب می‎آیند و به خاطر مراجعه بیش از اندازه بیماران، احتمال بیمار شدنشان زیاد است.
سنگربان اقتصاد
روز شنبه که اولین مصاحبه وزیر بهداشت درباره ویروس کرونا از رسانه ملی منتشر شد، در جملات انتهایی خود، از کارمندان بانک به طور خاص نام برد. از این که از آنها درخواست کرد از خودکار مشترک استفاده نکنند. حالا خارج از این درخواست وزیر بهداشت، آنها در روز با مراجعان زیادی هم در ارتباطند، حالا فرقی ندارد پشت شیشه باشند، چون از سوراخ‎های ریز شیشه هم ویروس منتقل می‎‏شود. برای مرتضی که در یکی از بانک‎‏های خصوصی کار می‎کند، اینها مهم نیست. می‎گوید: «نباید به اقتصاد کشور ضربه زد.» به خاطر همین است که هر روز با ماسک، دستکش و ماده ضدعفونی‎کننده به سر کار می‎رود و به گفته وزیر بهداشت گوش داده و هیچ خودکاری را هم به صورت مشترک به مراجعانش نمی‎‏دهد.

لینک کوتاه:
https://www.nasimegilan.ir/Fa/News/159107/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

دعوت 60 کاراته‌کا به مرحله دوم انتخابی تیم امید و جوانان

کسب مقام قهرمانی و سومی تیم گیلان در رقابت‌های آب‌های آرام کشور

11 آلاینده بیماری‌زای مخفی در خانه

عیادت معاون حقوقی و امور مجلس بنیاد شهید از حادثه دیده واقعه تروریستی کرمان

شهدا سرمایه اصلی نظام هستند

380 نفر در کمیسیون‌ پزشکی و تعیین درصد جانبازی شرکت کردند

پیگیری حل مشکلات جامعه ایثارگران استان ایلام در سطح ملی

مسئولان امنیت شغلی کارگران را تامین کنند

کاهش 3 درصدی نرخ بیکاری گیلان/ برخورد قضایی با 150 کار فرمای متخلف

انعکاس به موقع رسانه‌ها در پاسخ سخت ایران به اسراییل

رقابت بیش از 500 داوطلب در نوبت اول آزمون سراسری در کیش

کیش؛ الگوی ایران آینده/ سرمایه‌گذاری کشورهای عربی در کیش

تحقق وعده صادق نشان از اقتدار سپاه بود

اینفوگرافی/ 6 نشانه پنهان ابتلا به فرسودگی شغلی

«حجت الاسلام اسماعیلی» به عنوان راهیار تبلیغ گیلان منصوب شد

رفع تصرف 1000 متر از اراضی ملی منطقه گشت رودخان فومن

نگهداری 42هزار نسخه خطی در سازمان اسناد وکتابخانه ملی کشور

کشف 700 کیلو گردو قاچاق در بازرسی از یک اتوبوس

ادامه گرمای هوا اواسط هفته در گیلان

حضور گیلان در نمایشگاه اکسپو 2024 تهران

یادواره سردار شهید سیدمعروف ایرانی در صومعه سرا

پایداری گرمای هوا در گیلان

دستگیری قاتل کمتر از 5 ساعت در تالش

عشق زندگی می بخشد

یک جهان راز درآمیخته داری به نگاه

داستانک/ راه نجات

اکنون کجاست؟ کسی که فراموشش کردم

رونمایی از لوح ثبتی مهارت سنتی فراوری چای دستی در لاهیجان

لزوم حمایت از تولیدکنندگان برای تحقق جهش تولید

رفع تصرف اراضی ملی در گشت رودخان

مناسبت روز/ جمعه، 7 اردیبهشت‌ماه

داستانک/ انسان های بازنده

بعضی از رنج ها‌‌‌‌‌‌‌ را نمیشه حل کرد!

ماجرای قتل هولناک پدر به دست دختر جوانش

محاکمه یک پرستار قلابی به جرم قتل زن مسن

عاملان تیراندازی در اتوبان همت دستگیر شدند

اجرای بیش از 20 ویژه برنامه درهفته عقیدتی سیاسی

تاج شهرستانی عضو شورای شهر رشت 6 ماه تعلیق شد

لزوم ایجاد پد بالگرد هلال احمر در شرق گیلان

تقویم روز و اوقات شرعی گیلان ، 7 اردیبهشت 1403

آمادگی مجموعه مدارس صدرا در اجرای کامل سند تحول آموزش و پرورش

شاعرانه/ چیزی کم از بهشت ندارد هوای تو

بخشی از کتاب/ چون که او گل من است

دوره جامع کنشگر _ کارشناس جمعیت در گیلان برگزار شد

برگزاری نماز جمعه در همه شهر‌های گیلان

ساماندهی لندفیل سراوان 84 درصد پیشرفت دارد/ضرورت مدیریت زباله تر خانگی

محله شِیخانبَر لاهیجان مقصد محله مج خبر

دیدار نماینده ولی فقیه در گیلان با جامعه کارگری

داستانک/ سمعک با کارکرد متفاوت

مرکز ترک اعتیاد غیرمجاز در رشت پلمپ شد