نسیم گیلان

آخرين مطالب

مطب هایی که در گیلان بستند و داروخانه هایی که بدون امکانات ماندند اجتماعي

  بزرگنمايي:

نسیم گیلان - رشت - کرنا ویروس کشور و گیلان را وارد تجربه ای تازه از رویارویی با بیماری های ویروسی کرده که در حال حاضر روال عادی زندگی مردم را تغییر داده و آنها را به خلوت نشینی محکوم کرده است.

ویروسی که سر و کله اش برای نخستین بار در چین پیدا شد، با سرعت خیلی بالا در جهان وارد شده و خود را به ایران رساند و با گرفتن چندین قربانی نخست از قم و بعد گیلان و آلوده کردن تعدادی از شهروندان خود را به ایرانی ها و مردم خطه گیلان معرفی کرد و ترس و اضطراب را به جان آنان انداخت.
کرونا ویروس این روزها نقل همه محافل شده و با وجود میکروسکوپی بودنش همچنان نه تنها در جهان که در فکر و ذهن مردمان با قدرت می تازد و بیش از خود آن، ترس و وحشت ناشی از آن دغدغه مردمان شده است.
این روزها گیلان هم به عنوان دومین استان درگیر با ویروس کرونا در کشور شرایط تازه ای از ترس و نگرانی را تجربه می کند.
ازدحام جمعیت شهری به طور نسبی در گیلان کاهش یافته، خیابان ها و معابر که همیشه مملو از جمعیت بود خالی است، مدارس و دانشگاهها در این هفته برای پیشگیری از شیوع این بیماری تعطیل شده اند، سالن های ورزشی، سینماها، تالارهای عروسی تعطیل و پذیرش مشتری در محیط رستورانی ممنوع شد، تا در سایه این تدابیر تا حد امکان بر شمار مبتلایان به این ویروس افزوده نشود.
اما طی این روزها همچنان مشکل کمبود اقلام بهداشتی و لازم برای مقابله با آلودگی این ویروس و نیز شوینده ها به شدت مشهود است و حتی شوینده در فروشگاه های بزرگ هم جایشان خالی است.
شماری از مردم در گفت و گو با خبرنگار ایرنا می گویند : شهروندان برای ایمن نگاه داشتن خود و خانواده شان از ابتدایی ترین امکاناتی همچون برخورداری از ماسک، الکل سفید، محلول های ضدعفونی کننده و دستکش لایتکس و ...محروم هستند.
صدیقه شال می گوید : تمامی داروخانه ها را بدنبال ماسک و الکل گشته ام اما نایاب شده، حتی پد بهداشتی و الکلی هم ندارند حال آنکه تا قبل این به راحتی در واحدهای عرضه تجهیزات پزشکی و بهداشتی و داروخانه ها موجود بود.
او افزود : متاسفانه هر کالایی که گفته می شود برای رعایت بهداشت جهت مقابله با این بیماری مفید است فوری نایاب و کمیاب و یا به طور قابل توجهی بر قیمت آن افزوده می شود.
یک شهروند دیگر هم گفت : مدام می گویند بهداشت را رعایت کنید اما استفاده از ماسک برای افراد سالم ضرورتی ندارد و از سویی گفته می شود، 14 روز این بیماری ممکن است هیچ علائمی نداشته باشد و فرد، سالم به نظر برسد.
صادقی افزود: در این صورت استفاده از ماسک برای همه افراد حداقل در محیطهای خارج از خانه منطقی تر به نظر می رسد؛ اما داروخانه ها ماسک و دیگر اقلام ضدعفونی کننده که برای این کار لازم است را ندارند.
برای دومین بار در این هفته راهی مکان تجمع داروخانه ها در رشت شدم، برخلاف چند روز قبل که با ازدحام جمعیت روبرو بودند اینک خلوتی آنها جلب توجه می کرد، فضا بیشتر شبیه یک روز تعطیل در یک داروخانه شبانه روزی بود که مطب های پزشکان و مجتمع های پزشکی خالی از جمعیت و عموما بسته بودند.
یکی از کارکنان داروخانه ای می گوید : مردم اگر خودشان هم بخواهند نزد پزشک بروند، نمی توانند؛ زیرا بیشتر مطب های پزشکان بسته است و علت خلوت بودن داروخانه ها هم همین است.
در فاصله زمانی که آنجا منتظر بودم کمتر مراجعه کننده ای بود و اگر هم بود به ندرت نسخه ای برای دریافت دارو ارائه می شد.
پزشک و صاحب داروخانه ای هم در زمینه وضعیت اقلامی چون ماسک، الکل، دستکش و پد و غیره گفت: از پنجشنبه گذشته که این اقلام را سفارش داده ایم تا کنون هیچ یک را برای ما نیاورده اند و اعلام کرده اند که داروخانه ها حق عرضه ماسک ندارند.
وی گفت: با وجود اینکه بیشترین کسانی که در معرض آلودگی این ویروس قرار دارند، فعالان بخش های درمانی و دارویی هستند اما به خاطر نبود ماسک در داروخانه و اعتراض مردم به اینکه ماسک برای شما هست و برای مردم نیست، از ماسک استفاده نمی کنیم.
مشتری حاضر در داروخانه هم گفت : چطور برخی نهادها که هیچ ارتباطی ندارند این اقلام را به صورت بسته بندی به مردم عرضه می کنند اما داروخانه که متولی اصلی عرضه این کالاها باید باشند، حق عرضه این اقلام را ندارند.
وی ادامه داد: اگر چه گفته شده آن این کالاها با تخفیف عرضه می کنند اما شاید کسی نیاز به خرید همه آنها نداشته باشد و یا اقلام دیگری نیاز داشته باشد.
مشتری عصبانی که به قول خودش اگر کرونا هم نداشت در این رفت و آمدها برای پیدا کردن اقلام بهداشتی برای حفاظت خود و خانواده اش، دچار آن شده است، اضافه کرد: پیوسته تکرار می کنند، دست هایتان را با آب و صابون بشویید اما هرچیزی را می توان با آب و صابون شست و یا اصلا اگر این امکان هم نباشد آیا با آب و وایتکس می توان دست ها را ضدعفونی کرد.
وی ادامه داد: هر چند این روزها هر چه که گفته اند برای مقابله با کرونا مناسب است اعم از وایتکس و شوینده و غیره در بازار نایاب و یا به طور غیر معمولی گران شده است.
در مراجعه به یک واحد عرضه تجهیزات پزشکی، مالک آن گفت : از پنجشنبه گذشته که موجودی اقلام بهداشتی ام تمام شده، هیچ شرکتی حاضر نیست اقلام مورد نیاز ما را تامین کند.
آیا علت این کمبود در داروخانه ها احتکار عده ای از سودجویان است؛ سودجویانی که گویا آنچنان طمع پول مغزشان را مفلوج کرده که نمی اندیشند و انسانیت را از یاد برده اند.
اگر تعداد افراد مبتلا به این ویروس بر اثر نبود و یا ناتوانی در خرید اقلام مورد نیازشان، شیوع پیدا کند، غنی و فقیر نمی شناسد، مرز نمی شناسد . ما نمی توانیم خود و خانواده مان را در دنیای کوچکی محصور کنیم از هر طریقی به جامعه و مسائل آن مرتبط هستیم و بازتاب.
با قدرت سرعت انتشار ی که این ویروس دارد؛ هیچ کسی در امان نیست و اگر برای مردمان دگر انصاف نداشته باشیم؛ کرنا ویروس این بی انصافی را در همه جا تسری خواهد داد.
بگذارید اگر این مهمان ناخوانده شوم وارد کشور و استان شده، اضطراب جدیدی را بر مردم تحمیل نکنیم و مطمئن باشیم اگر چنین نکنیم چرخه طبیعت به خودمان بر می گردد و ما را گرفتار خواهد کرد و در این گرداب با خود خواهد برد.

نسیم گیلان


تامین نیازهای بهداشتی شهروندان در گیلان در اولویت است
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت گیلان گفت: تامین نیازهای بهداشتی مردم در استان در اولویت است و با تصویب کارگروه رفع موانع تولیدی؛ واحدهای تولیدی استان با توجه نیازی که در گیلان وجود دارد تا زمان تامین نیاز استان حق صادرات محصولات شان را به خارج از استان ندارند.
فرهاد دلق پوش روز پنجشنبه به خبرنگار ایرنا افزود: در حال حاضر چهار واحد شامل سه واحد تولید کننده اقلام بهداشتی و ضد عفونی کننده و یک واحد تولید ماسک با ظرفیت سه هزار و 500 عددد مرتبط با بحث پیشگیری کرنا در استان در حال فعالیت هستند.
وی ادامه داد: سه واحد تولید مواد ضدعفونی کننده و بهداشتی دیگر نیز که یکی دانش بنیان است و پروانه بهره برداری گرفته و دو واحد نیز در شرف گرفتن پروانه بهره برداری هستند، طی چندین روز آینده فعالیت خود را در استان آغاز خواهند کرد.
دلق پوش با اشاره به اینکه تعزیرات با همکاری صنعت و معدن و اتاق اصناف استان بر بازار اقلام بهداشتی مورد نیاز مردم نظارت می کند، گفت: تخلفاتی در رابطه با گران فروشی و احتکار در استان مشاهده شده که برخورد قانونی با آنها در حال انجام است.

نسیم گیلان


حدود شش هزار ماسک احتکار شده در گیلان کشف شد
مدیرکل تعزیرات حکومتی گیلان هم از کشف حدود شش هزار ماسک توزیع نشده از داروخانه ای در شهرستان صومعه سرا خبر داد و گفت: با محرز شدن تخلف بلافاصله این ماسک ها به مردم عرضه شد.
منصور انصاری افزود: همچنین با تشدید نظارت های تعزیرات حکومتی در بازرسی های مشترک بادستگاهها 700 ماسک ظن به قاچاق در استان طی سه روز گذشته کشف شده است.
وی اظهار کرد: طی سه روز گذشته؛ 65 بازرسی مشترک از داروخانه ها، تجهیزات پزشکی، مراکز عرضه ماسک و لوازم بهداشتی، شرکت های پخش و واحدهای تولیدی استان انجام شده که منجر به شناسایی 14 مورد تخلف شده است.
وی تصریح کرد: بدنبال شکایت ها و گزارش های مردمی مبنی بر گرانفروشی میوه هایی همچون لیمو ترش و زنجبیل بازرسی های مشترکی نیز از میادین میوه و تره بار انجام شده است.
انصاری عمده تخلفات را در مجموع بازرسی های سه روز گذشته؛ گران فروشی و درج نکردن قیمت عنوان و اضافه کرد: در حال حاضر پرونده متخلفان به شعب اداره کل تعزیرات حکومتی استان برای رسیدگی ارجاع شده و در حال رسیدگی است.
مدیرکل تعزیرات حکومتی گیلان تصریح کرد: مردم می توانند در صورت مشاهده هر گونه تخلف با سامانه 135 تعزیرات حکومتی یا 124 سازمان صنعت، معدن و تجارت گیلان تماس بگیرند.
پزشکان به سوگندنامه پزشکی شان وفادار باشند
همچنین معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری گیلان گفت: همه پزشکان به اصل سوگند نامه پزشکی وفادار بوده و مداوای بیماران را در دستور کار خود قرار دهند.
جان احمد آقایی با اشاره به قداست حرفه پزشکی افزود: دربحران ایجاد شده برای کشورمان شاهد تلاش شبانه روزی و ایثارگرانه پزشکان و کادر در مانی با وجود خطرات بسیار برای آنها هستیم که جای قدردانی و خدا قوت دارد.
وی اضافه کرد: اما متاسفانه معدود پزشکانی نیز هستند که در این شرایط که مردم بیش از پیش به آنها نیاز دارند مطب را تعطیل و از پذیرش بیماران خودداری کرده اند.
آقایی از تمامی پزشکان خواست تا در چنین شرایط بحرانی به یاری مردم و بیماران بشتابند تا با کمک همدیگر از این بحران عبور کنیم.
برچسب‌ها
ویروس کرونا گیلان
پروندهٔ خبری
کرونا در ایران؛ آخرین اخبار و گزارش‌ها

لینک کوتاه:
https://www.nasimegilan.ir/Fa/News/159516/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

همایش پاکیاران و تفکیک زباله از مبدا در رشت

اعتبارات مناسبی در حوزه پسماند در نظر گرفته شده است

این شعر زیبا از دختر شیرین زبان را از دست ندهید

ایرانی‌ترین غیرایرانی

اجلاسیه مدیران و معاونان آموزش حوزه‌های علمیه گیلان

لزوم هوشیاری در برابر جنگ رسانه / جوانان را با قهرمانان دینی وملی آشنا کنید

پلنگ ایرانی در قاب دوربین‌های تله ای رودبار

غافلگیری سارق حین سرقت در رشت

دل دوستان شکستی، بر دشمنان نشستی

هیچ مانعی برای برنامه های فرهنگی در حوزه ترویج فرهنگ ایثار و شهادت وجود ندارد

دیدار رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران با خانواده شهید نادر مهدوی

بهره برداری از 14 پروژه اجرای طرح هادی در رودسر

کشف انبار نوشابه‌های قاچاق در رشت

هشدار استاندار گیلان به مسئولان مانع تراش در مسیر سرمایه گذاری

برخورداری 48 روستای آستارا از نعمت گاز طبیعی

عملیات «وعده صادق» تمام معادلات را به نفع ایران تغییر داد

ثبت تصاویر پلنگ ایرانی در جنوب گیلان

با ما منشین اگر نه بدنام شوی

موضوع ایثار و شهادت موضوع بسیار مهم دولت سیزدهم است/بکارگیری ظرفیت های مردمی از برنامه های جدی بنیاد است

بیش از 13 کیلو مواد مخدر در رشت کشف شد

آسمان مال من است

شهدا، فرهنگ ایثار و شهادت را در جامعه زنده نگه داشته اند

راه‌یابی ملی‌پوش گیلانی به فینال رقابت‌های آب‌های آرام آسیا

اهتمام مربیان و استاد یاران حلقه‌های صالحین تقویت باور‌های دینی در جامعه

ثبت تصویر پلنگ ایرانی در مناطق جنگلی رودبار

منطقه زیبای پامنار خوزستان

شعر خوانی زیبای باران نیکراه

کدام استان‌ها کمترین سهم را از تبدیل مجوزهای صنفی دارند؟

زمین گرد است!

انسداد 29 محور شریانی و غیر شریانی کشور

بهار در ارتفاعات گیلان

فرمانده سپاه قدس گیلان: 75 هزار اثر به دبیرخانه جشنواره مردمی مدرسه عشق ارسال شد

حمله افراد ناشناس به کارشناسان اورژانس اهواز

٣ مفقودی سیل جنوب کرمان پیدا شدند

احتمال وقوع سیل در این سه استان

ماجرای تنبیه بدنی وحشتناک دانش‌ آموز مرزن‌ آبادی

نشای برنج در شهرستان فومن آغاز شد

نجات 16 خودروی گرفتار در سیلاب‌های اخیر جنوب کرمان

راهپیمایی مردم گیلان درحمایت از مقاومت مردم مظلوم غزه و عملیات وعده صادق

کدام استان‌ها کمترین سهم را از تبدیل مجوز‌های صنفی دارند؟

بنا‌های تاریخی قوت گردشگری گیلان است

کتاب؛ ابزاری برای ایجاد رزومه یا عکس یادگاری

تخریب ساخت‌وساز غیرمجاز در منطقه سیاهمزگی فومن

تظاهرات حمایت از مردم غزه و پاسخ به اسرائیل در گیلان برگزار می‌شود

72 هزار گیلانی مهارت‌های فنی و حرفه‌ای را دریافت کردند

خدمت توام با تکریم مهمترین اصل در بنیاد شهید و امور ایثارگران است

تکریم مدیرکل بنیاد مازندران از جانباز سرافراز سرتیپ دوم صلواتی

فراخوان ارسال اثر به هشتمین جشنواره «طنز پهلو» در فومن

برگزاری اولین حراج خرده فروشی سال 1403 در گیلان

راهپیمایی مردم گیلان درحمایت از مقاومت مردم مظلوم غزه و عملیات «وعده صادق»