نسیم گیلان

آخرين مطالب

ضد عفونی روزانه 250 کامیون در مرز آستارا گفتگو

  بزرگنمايي:

نسیم گیلان - آستارا- گندزدایی و ضدعفونی کامیون‌ها در پی دستور استاندار گیلان آغاز شده و روزانه نزدیک به 250 کامیون که در مرز زمینی آستارا تردد می‌کنند، ضد عفونی می‌شوند.

 شیوع کرونا مثل هر بیماری اپیدمی دیگری تعداد زیادی از افراد جامعه از جمله آستارا را درگیر کرده است. از این رو مردم و مسئولان شهرستان مرزنشین آستارا نیز با عزمی راسخ در تلاش برای مقابله با این بیماری هستند و پرهیز از انتشار اخبار غیرواقعی، مراعات نکات بهداشتی و کاهش حضور در اماکن، بخشی از مسئولیت‌های مردم در این زمینه است و همگان سعی در رعایت آن دارند.
مسئولیت مدنی شهروندان در کنار وظایف عمومی مسئولان شهرستان می‌تواند به کنترل بحران و حل سریع آن در این منطقه از کشور بیانجامد. در همین رابطه اماکن ورزشی آستارا برای پیشگیری از بیماری کرونا تعطیل شده است و بازرسان صنعت، معدن و تجارت با همکاری نیروی انتظامی، تا اطلاع ثانوی قلیان سراها را در این شهرستان تعطیل کرده‌اند. ضد عفونی کردن سرویس‌های بهداشتی عمومی با همکاری شهرداری آستارا انجام می‌شود و رسانه‌ها به آگاه سازی مردم در رابطه با پیشگیری از ابتلاء به کرونا اقدام می‌کنند. دستگاه‌های اجرایی در آستارا برای پیشگیری از کرونا پیشگام هستند و اقدامات پیشگیرانه در آستارا به عنوان یکی از مبادی مهم ورودی و خروجی کشور جدی گرفته شده است و سازمان‌های مردم نهاد جهت برگزاری کلاس‌های آموزشی و انتقال اطلاعات از طریق دانش آموزان و دانشجویان به مردم برنامه ریزی و اقدام کرده‌اند.

نسیم گیلان


پایش حدود 80 هزار تردد کننده در مرز آستارا
مأموران بهداشت و درمان آستارا ظرف یک ماه گذشته، حدود 80 هزار ترددکننده در پایانه مرزی این شهرستان را برای جلوگیری از ورود بیمار کرونایی به کشور، تب‌سنجی کرده‌اند. با همکاری دانشگاه علوم پزشکی استان گیلان یک تیم 15 نفره به صورت شبانه روزی در پایانه مرزی آستارا، تب ترددکنندگان را می‌سنجند و تاکنون بیمار مشکوک به کرونا وارد کشور نشده است.
برخلاف تأثیر کرونا بر میزان تردد مرزی، تجارت و صادرات کالا در مرز آستارا ادامه دارد و فعالان و تجار، همچنان به صادرات کالاها ادامه می‌دهند و کامیون‌ها تا مقابل گمرک آستارا صف می کشند. در مجموع از دو هفته گذشته میزان تردد نفر از مرز آستارا به دلیل اقدامات پیشگیرانه در هر دو سوی مرز کاهش یافته است.
ترخیص بیماران مشکوک بهبود یافته در آستارا
12 نفر از 37 بیمار مشکوک به آنفلوانزا و کرونا که در بیمارستان شهرستان آستارا بستری بودند، بهبود یافته و مرخص شده‌اند و 25 نفر نیز تحت درمان هستند. بیشتر بستری شدگان 45 تا 55 ساله بودند و 15 پرستار و 2 پزشک در بخش قرنطینه بیمارستان آستارا به صورت شبانه روزی به بیماران مختلف خدمت می‌کنند.
10 نمونه آزمایش کرونا از آستارا به مرکز انستیتو پاستور ایران ارسال شده و هنوز جواب دریافت نشده است و به زودی کیت‌های تشخیص کرونا با هماهنگی دانشگاه علوم پزشکی وارد گیلان خواهد شد.
اضطراب موجب کمبود ماسک و مواد ضد عفونی کننده
مدیر شبکه بهداشت و درمان آستارا در این رابطه در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه اضطراب بی مورد باعث کمبود ماسک و مواد ضدعفونی کننده شده اما داروهای مورد استفاده برای آنفلوآنزا و کرونا در داروخانه‌های این شهرستان موجود است، اظهار کرد: برخلاف شایعات، بیمارستان قدیمی آستارا به قرنطینه بیماران مشکوک به کرونا اختصاص ندارد و معابر شهرهای آستارا، لوندویل، محوطه امام زادگان، اداره‌های فرمانداری، دادگستری، آرامستان، محوطه بیمارستان و مراکز تهیه و توزیع مواد غذایی ضدعفونی و گندزدایی شده است.
دکتر نظام عباسی خاطرنشان کرد: مردم از سفرها، ترددهای غیرضروری و حضور در تجمعات پرهیز و با شستشوی مداوم دست‌ها و رعایت بهداشت از کرونا پیشگیری و در صورت تشدید سرفه‌های خشک، عطسه و تب به مراکز درمانی مراجعه کنند.
وی با اشاره به اینکه برای جلوگیری از احتکار و گران فروشی ماسک و مواد ضدعفونی کننده، باید نظارت بر بازار تشدید شود و مدیران دستگاه‌های اجرایی، راه‌های پیشگیری از کرونا را به همکاران و افراد در دسترس آموزش دهند، افزود: بهترین راه پیشگیری از کرونا، رعایت بهداشت و شستشوی دست‌ها و صورت، جلوگیری از دست دادن و روبوسی است.
وی گفت: افراد مشکوک به کرونا و آنفلوآنزا بستری شده‌اند و تاکنون ابتلاء هیچ بیماری به کرونا در این شهرستان مرزنشین ثابت نشده است.
وی ادامه داد: مطابق برنامه ریزی و تصمیم شورای سلامت شهرستان معابر عمومی، فضاهای اداری، سرویس‌های بهداشتی، غسالخانه‌ها و سایر اماکن عمومی برای پیشگیری از شیوع کرونا ضدعفونی و گندزدایی می‌شود.
نظام عباسی، از تشکیل ستاد جمع‌آوری اطلاعات مربوط به بیماران کرونا و اقدامات انجام شده برای بهبود آنها و برنامه‌های پیشگیرانه، به منظور ارائه به دستگاه‌های ذیربط و ایجاد انسجام در مقابله با این بیماری خبر داد و اظهار کرد: کارکنان بهداشت و درمان به عنوان عضو ستاد و متولیان و مدافعان سلامت، بیش از روزهای دیگر در انجام وظایف محوله جدیت داشته باشند و رعایت بهداشت فردی به منظور پیشگیری از ابتلاء به کرونا ضروری است.
نظام عباسی با بیان اینکه همه‌گیری ویروس کرونا موجی از استرس، ناامنی و اضطراب را به جامعه، خانواده‌ها و کودکان تحمیل کرده است و علاوه بر بیماری و دردهای جسمانی، هزینه‌های اجتماعی و روانشناختی در پی دارد و کودکان باید مورد حمایت بیشتر قرار گیرند، از والدین خواست با زبان ساده و به وسیله نقاشی و هنر، علت رفتارهای مراقبتی مانند دست ندادن، روبوسی نکردن و شست و شوی دست‌ها را برای کودکان بیان کنند.

نسیم گیلان

اقدامات ویژه مقابله با کرونا در مساجد و امامزادگان آستارا
دبیر ستاد امور مساجد آستارا در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه برای پیشگیری از شیوع ویروس کرونا از شهروندان آستارایی خواسته شده است که مجالس ترحیم خود را به صورت محدود در منازل برگزار کنند، اظهار کرد: اگر مجالس ترحیم در مسجد برگزار شود هیأت امنا از در اختیار گذاشتن آبدارخانه و توزیع چای و خرما خودداری خواهند کرد و توزیع غذای نذری در مساجد تا رفع خطر کرونا ممنوع است.
جمشید مهدوی افزود: درها و کفشداری‌های حرم امام زادگان ابراهیم و قاسم (ع) و مساجد مدام ضد عفونی می‌شود و برای نگهداری کفش‌های زائران و نمازگزاران به جای کیسه‌های کفش از کفشداری استفاده شود.
وی ادامه داد: هیأت امنا در ورودی مساجد ژل یا اسپری ضدعفونی کننده تعبیه خواهند کرد و توجه به پیام‌های بهداشتی ضروری است و مردم از دست دادن و روبوسی در مساجد خودداری کنند.
مردم به شایعات در مورد کرونا توجه نکنند
فرماندار آستارا در گفتگو با خبرنگار مهر ، اظهار کرد: شهروندان به شایعات ضد و نقیض درباره بیماری کرونا توجه نکنند و اخبار مرتبط با بیماران و روند درمان آنها را از رسانه‌های موثق و مسئولان ذیربط دریافت کنند.
حسن رستم زاد افزود: منبع موثق در زمینه بیماری کرونا در این شهرستان شبکه بهداشت و درمان و در گیلان، دانشگاه علوم پزشکی استان است و نباید با انتشار اخبار ضد و نقیض، سلامت روانی جامعه مختل شود.
وی ادامه داد: راه‌های پیشگیری و آموزش جلوگیری از کرونا توسط مسئولان مربوطه و رسانه‌های گروهی اطلاع رسانی شود و شهروندان با پرهیز از دست دادن و روبوسی، حضور نیافتن در اجتماعات و محیط‌های پر رفت و آمد از شیوع بیماری پیشگیری کنند.
فرماندار آستارا بیان کرد: ویروس کرونا در مقایسه با آنفلوانزا و سرماخوردگی خطر کمتری دارد و تفاوت آن انتشار سریع، نداشتن واکسن و آنتی ویروس است و دانشمندان به دنبال ساخت دارو و واکسن آن هستند.
فرماندار آستارا اظهار کرد: کامیون‌های ورودی و خروجی در مرز این شهرستان، روزانه توسط نیروهای شبکه بهداشت با هدف پیشگیری از شیوع بیماری کرونا ضدعفونی می‌شوند.
ضد عفونی روزانه 250 کامیون در مرز آستارا
رستم زاد گفت: گندزدایی و ضدعفونی کامیون‌ها در پی دستور استاندار گیلان آغاز شده و روزانه نزدیک به 250 کامیون که در مرز زمینی آستارا تردد می‌کنند، ضد عفونی می‌شوند.
وی گفت: آستارا به عنوان یکی از نخستین شهرستان‌های کشور به موضوع کرونا عکس‌العمل نشان داد و با پیگیری از فرمانداری، دستور استاندار و حمایت دانشگاه علوم پزشکی گیلان، واحد قرنطینه و تب سنجی در پایانه مرزی آستارا دایر شد.
فرماندار آستارا ادامه داد: با توجه به شیوع بیماری کرونا محدودیت‌هایی برای تردد مسافران در پایانه مرزی آستارا اعمال شده است.
بازار ساحلی آستارا تحت تأثیر کرونا
بازار ساحلی آستارا که مرکز خرید و فروش پوشاک، لوازم آرایشی، بهداشتی و سوغاتی و از مناطق گردشگر پذیر و قلب اقتصاد شهرستان مرزنشین آستارا است، این روزها به علت هشدارهای شیوع کرونا، از داد و ستد شب عید و مشتریان همیشگی آن خبری نیست و با فراگیر شدن هشدارهای پیشگیری از شیوع کرونا و اعمال پایش های بهداشتی و تب سنجی در دو سوی مرز آستارا در همسایگی جمهوری آذربایجان و ورودی استان گیلان در گردنه حیران، روزهای خلوتی را تجربه می‌کند و برخلاف ماه‌های پایانی سال‌های گذشته، خبری از هیاهوی خریداران و گردشگران در آن نیست.

نسیم گیلان


توزیع اقلام بهداشتی کشف شده بین مردم
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی فرماندار آستارا در گفتگو با خبرنگار مهر از نانوایان، رانندگان تاکسی‌ها و صاحبان هتل‌ها و رستوران‌ها خواست برای پیشگیری از بیماری کرونا موازین بهداشتی را بیش از گذشته رعایت و محیط خود را ضدعفونی کنند.
سامان ساسانیان اظهار کرد: نانوایان هنگام دریافت وجه نان، موارد بهداشتی را رعایت یا افرادی را با تأیید شبکه بهداشت، برای دریافت پول تعیین کنند تا ویروس کرونا از طریق نان یا پول به مشتریان منتقل نشود.
وی بیان کرد: ضدعفونی کردن آسانسورها، دستگاه‌های خودپرداز بانک‌ها، پیشخوان مغازه‌ها، جایگاه‌های سوخت و تاکسی‌ها ضروری است و 600 لیتر ماده ضد عفونی کننده و دو هزار عدد ماسک کشف شده در آستارا بین مردم توزیع شود.
ساسانیان ادامه داد: به دلیل تقاضای زیاد مردم، ماسک و مواد ضد عفونی کننده در داروخانه‌ها موجود نیست و طریقه درست کردن مواد ضدعفونی کننده با وایتکس، از طریق فعالان فضای مجازی و رسانه‌ها به مردم آموزش داده شود.
معاون فرماندار آستارا، گفت: اجتماع در رستوران‌ها و مجالس ترحیم نادرست و فعالیت قلیان سراها تا اطلاع بعدی ممنوع است و نظارت بر قصابی‌ها و رستوران‌ها با هدف رعایت نکات بهداشتی تشدید شود.

نسیم گیلان


ضد عفونی 150 مدرسه در شهرستان مرزی آستارا
مدیر آموزش و پرورش آستارا نیز در گفتگو با خبرنگار مهر ، از ضدعفونی و گندزدایی 150 مدرسه این شهرستان برای مقابله با شیوع ویروس کرونا خبر داد.
سجاد موسوی اظهار کرد: 210 نفر از کارکنان آموزش و پرورش، مدیران و دبیران در ضدعفونی مدارس مشارکت کردند و ظرف یک هفته کلاس‌ها، دفترهای اداری، خوابگاه‌ها، سالن‌های غذاخوری، کتابخانه ها، سالن‌های ورزشی، سرویس‌های بهداشتی و آبخوری‌ها ضدعفونی شد.
وی افزود: اعتبار خرید مواد ضدعفونی کننده از سرانه مالی هر واحد آموزشی تأمین و بیش از 14 میلیون ریال برای ضدعفونی و گندزدایی مدارس هزینه شده است.
مدیر آموزش و پرورش آستارا درباره برنامه‌های آموزشی در روزهای تعطیل، گفت: دانش آموزان برنامه‌های درسی را در شبکه آموزش ملاحظه کنند و این برنامه‌ها از درگاه آن شبکه، قابل دانلود است.
وی گفت: معلمان مدارس بیکار ننشسته‌اند و به آموزش در فضای مجازی اقدام می‌کنند.

لینک کوتاه:
https://www.nasimegilan.ir/Fa/News/160702/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

واکنش سپاه به آسیب نیروگاه اتمی اسرائیل

ورود «مهمان سرزده» به کتابفروشی‌ها/یک‌قصه تصویری برای کودکان

جزئیات جدید از شنیده شدن صدای 3 انفجار در مرکز ایران

منشا صدای انفجار در تبریز مشخص شد

فرق انسان و سایر موجودات در نوع دوستی

2 مصدوم در حادثه رانندگی در محور قزوین - رشت

استقرار هوای صاف و آفتابی در گیلان

داستانک/ شنوایی کم

تقویم روز و اوقات شرعی گیلان، 31 فروردین 1403

ساخت گلدانی خوش آب و رنگ به شکل توت فرنگی

زیبایی شناسی معشوق در شعر فارسی

دیدار مشاور رئیس جمهور در امور روحانیت با خانواده شهدا در سمنان

شهدا بهترین الگو برای انسان در مسیر الله هستند

برگزاری نماز جمعه در همه شهر‌های گیلان

ناکامی قاچاقچی پوشاک در رودبار

همدلی های دلنشین دکتر شکوری

با کودک مثل خودش صحبت کنید

غیور مردان بوشهری در بِستر غیور زنان بوشهری شکوفا شدند

ضرورت جذب نیروهای خبره در حوزه علمیه

شناسایی 3 تن کود شیمیایی قاچاق در رودسر

همایش پاکیاران و تفکیک زباله از مبدا در رشت

اعتبارات مناسبی در حوزه پسماند در نظر گرفته شده است

این شعر زیبا از دختر شیرین زبان را از دست ندهید

ایرانی‌ترین غیرایرانی

اجلاسیه مدیران و معاونان آموزش حوزه‌های علمیه گیلان

لزوم هوشیاری در برابر جنگ رسانه / جوانان را با قهرمانان دینی وملی آشنا کنید

پلنگ ایرانی در قاب دوربین‌های تله ای رودبار

غافلگیری سارق حین سرقت در رشت

دل دوستان شکستی، بر دشمنان نشستی

هیچ مانعی برای برنامه های فرهنگی در حوزه ترویج فرهنگ ایثار و شهادت وجود ندارد

دیدار رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران با خانواده شهید نادر مهدوی

بهره برداری از 14 پروژه اجرای طرح هادی در رودسر

کشف انبار نوشابه‌های قاچاق در رشت

هشدار استاندار گیلان به مسئولان مانع تراش در مسیر سرمایه گذاری

برخورداری 48 روستای آستارا از نعمت گاز طبیعی

عملیات «وعده صادق» تمام معادلات را به نفع ایران تغییر داد

ثبت تصاویر پلنگ ایرانی در جنوب گیلان

با ما منشین اگر نه بدنام شوی

موضوع ایثار و شهادت موضوع بسیار مهم دولت سیزدهم است/بکارگیری ظرفیت های مردمی از برنامه های جدی بنیاد است

بیش از 13 کیلو مواد مخدر در رشت کشف شد

آسمان مال من است

شهدا، فرهنگ ایثار و شهادت را در جامعه زنده نگه داشته اند

راه‌یابی ملی‌پوش گیلانی به فینال رقابت‌های آب‌های آرام آسیا

اهتمام مربیان و استاد یاران حلقه‌های صالحین تقویت باور‌های دینی در جامعه

ثبت تصویر پلنگ ایرانی در مناطق جنگلی رودبار

منطقه زیبای پامنار خوزستان

شعر خوانی زیبای باران نیکراه

کدام استان‌ها کمترین سهم را از تبدیل مجوزهای صنفی دارند؟

زمین گرد است!

انسداد 29 محور شریانی و غیر شریانی کشور