نسیم گیلان

آخرين مطالب

گرهی بر سیزده تاجدار فرهنگي

  بزرگنمايي:

نسیم گیلان - رشت - تکرار روزگار به سیزده ای دیگر از نوروز و انس با طبیعت نزدیک می شود و این بار جوانان دم بخت سرزمینمان در هجوم خوفناک ویروس ها با ترغیب خانواده ها به خانه مانی، زنده مانی بر می گزینند و با این ترغیب ها تاج های زشت کرونا را برای قطع حلقه سرایت به همنوع گره خواهند زد.

سال که نو می شود به هر دین و آئین و نژادی، شادی زاده می شود و در هر کوی و برزن ضرب آهنگ طبل نوروز خوانان طراوت بهار فزون تر می کند؛ اما امسال از پس سالی سخت، ویروسی تاجدار از راه رسید و گویی ما را به جهانی دیگر پرتاب کرد؛ شادی نوروز کم فروغ شد اما حس شادش همچنان بر جامعه مستولی ماند؛ مردمان هر چند مضطرب و در قرنطینه اما رگه ای هایی از آئین را پاس داشتند تا نوروز به 13 رسید.
دمان ویروس زده مان خوفناک و به فیلم های تخیلی می ماند؛ شهرها گاه به شعور و گاه به ضرب زور خالی شده و مردمان با هیبت هایی متفاوت ظاهر می شوند و اقشار، تلخی خانه نشینی را به جان خریده و بر خوف کرونا تاکید می ورزند و یک به یک تکرار می کنند بترسید! لطفا از کرونا بترسید؛ تلخی خانه نشینی را تاب آورید و در خانه بمانید، شاید این روزهای تلخ هر چه زودتر بگذرد؛ لطفا سیزده بدر در خانه بمانید.
البته انگار کرونا در حال قِلقِلک دادن اندیشه بشری است؛ نظام تکرار را مساله دار کرده و افق‌های جدیدی را گشوده و انسان ها را در اندیشه اندیشه های نو در انداخته است.
سیزده بدر، آخرین مرحله از مراسم سنتی نوروز در ایران و گیلان است و مردم این روز را باسرور و شادی دست جمعی در میان سبزه‌زارها می‌گذراندند، غذاهای سبزی دار می‌خورند، سبزه‌های نوروز را (هر چند ناخوش) به آب روان می‌سپردند و به کنار رودخانه می‌ رفتند و هفت دانه سنگ ریزه در آب می‌انداختند و با انداختن هر سنگ آرزویی برای سال جدید می‌کردند تا به امسال که سیزده اش به ویروسی تاجدار گرفتار شد و دختران گیلانی اگر هر سال به شوخی و مزاح، سبزه‌های دشت و دمن را گره می‌زدند تا برایشان پیوند زندگی در پی داشته باشد و به خانه بخت بروند امسال در هجوم این ویروس به شعور و آگاهی در خانه می مانند و زنده مانی برای خود و خانواده آرزو می کنند و تاج های کریه کرونا را برای ریشه کنی به خودش گره خواهند زد.
صبا دانشجوی مهندسی تغذیه است و در گفت و گو تلفنی با خبرنگار ایرنا سرشار خنده است و می گوید: نه! امسال نه! امسال فقط باید زنده بمانیم و الان یکماه است که از خانه بیرون نرفته ام البته این در خانه مانی، خیلی هم به یاری فضای مجازی بد نبوده است؛ اما مادر مدام غر می زند و مادربزرگ لحظه ای نیست بر ذات پلید کرونا لعنت نفرستد؛ اما در خانه می مانیم.
وی می گوید : تا کنون همه خانواده خوب رعایت کرده اند و خوشبختانه اتفاق بدی نداشته ایم اما دلم برای هموطنان داغدارم می سوزد و به واقع امسال عیدی نداشتیم چرا که نوروزمان جشنی جمعی است و آنگاه جشن واقعی داریم که همه با هم و در سلامت کنار هم به جشن بنشینیم.
وی آئین سبزه گره زدن را تنها یک شوخی می داند و می گوید : امروز جوانان دغدغه های وسیع تری دارند که ازدواج در رده های آخر قرار دارد؛ اما امسال در خانه می مانیم چون باید ویروس های دیو وش را به هم گره بزنیم و باز می خندد.
حسام دانشجوی پزشکی است و نمی گذارد کلام صبا ادامه پیدا کند، می خندد و می گوید : گره زدن سبزه در سیزده بدر فقط مختص دختران نیست؛ ما هم برای گشوده شدن بخت و روزمان سبزه گره می زدیم و آرزو می کردیم؛ اما امسال ترجیح می دهم خود و خانواده ام زنده بمانند پس در خانه می مانم و تاج شکن کرونا کریه می شویم.
وی ادامه می دهد : فارغ از شوخی، امسال نوروز متفاوتی است؛ باید کرونا را جدی گرفت و در خانه ماند؛ کادر درمان و همه آنانی که از خانواده دور ومجبور به کناره‌گیری از عزیزان خود شده‌اند را درک کنیم چرا که بهای اصرار ما به حضور در اجتماع و جمعیت، جدایی آغوش‌هاست.
حسام قدری از حزن فاصله می گیرد و می گوید: البته امسال تلویزیون را به گوشی وصل کردم و اول شوخی شوخی خانواده را هر روز به یک سفر مجازی به یک گوشه جهان می بردم اما بعد از چند روز انگار خوششان آمد و الان جدی جدی طلب سفر مجازی می کنند.
او می گوید : اگر سیزده بدر سال پبش در بیرون گذرانی هایمان با اقوام پیمان می بستیم چیزی جز رد پا از ما در طبیعت نماند؛ امسال پیمان بسته ایم پا در طبیعت نگذاریم تا همان رد پا هم در این زیبای دوست داشتنی باقی نماند، بلکه این روزهای تلخ زودتر گذر کنند.
آنچه حسام از آن به سفر مجازی یاد می کرد که بخشی از گردشگری الکترونیکی است؛ در این نوع از گردشگری نوین به‌کارگیری فناوری‌های جدید بویژه فناوری‌های اطلاعات و ارتباطات در دو بعد عرضه و تقاضای گردشگری است که در آن علاوه بر عرضه خدمات مورد نیاز گردشگران، زمینه های بازاریابی و دورنمای گردشگری مقاصد فراهم می‌آید.
گردشگری در مجموع نه تنها موجب اشتغال، افزایش درآمد، صلح و آرامش می شود بلکه سطح هنر و ذوق و استعداد را ارتقا می بخشد چون گردشگران فرهنگی ثروتمند حاضرند برای آثار فرهنگی با ارزش پول خوبی بپردازند و این بار در بحرانی که مردمان به ناچار می باید بر خانه مانی اصرار بورزند شکل نوینی از گردشگری با عنوان گردشگری الکترونیکی می تواند تسهیل کننده این پروسه در روزگار امروز باشد.
سیزده بدر با گردشگری مجازی
اما ˈروشن باباییˈ استاد دانشگاه در رشته توریسم می گوید: گردشگری مجازی 360 درجه بخشی از گردشگری الکترونیکی است که امکان بازدید از جاذبه های گردشگری را از طریق فضای مجازی فراهم می کند.
وی ادامه می دهد: گردشگری مجازی در این روزگار کرونایی می تواند هم پای دیگر بخش های فضای مجازی در خانه ماندن را برای مردم سهل تر کند ؛ فقط تقاضا می کنم مردم سیزده بدر امسال را در خانه تاب بیاورند.
این استاد گردشگری به سبب تسلط جوانان به فضای مجازی از آنان می خواهد بحث گردشگری مجازی را در روز سیزده بدر برای خانواده ها یشان جدی بگیرند چرا که 13 بدر در حافظه تاریخی مردمان سرزمینمان یعنی از خانه بیرون زدن و به همین سبب خانه ماندن در این روز از دیگر روز های قرنطینه سخت تر است.
بابایی ادامه می دهد: فراهم کردن گردش های مجازی در مکان های گردشگری بویژه موزه ها ایده نو و جذابیست که می تواند در این شرایط و خانه ماندن های اجباری لحظه های لذت بخشی برای خانواده ها فراهم کند.
در بحران کرونا بسیاری از زخم ها دهان گشود و یکی از آنها زیرساخت های مجازیست که می باید در دوران پسا کرونا بدان پرداخت.
وی که در این روزها از طریق لایو (اجرای زنده در فضای مجازی) به آموزش های گردشگری می پردازد : خانه ماندن را فرصتی برای فعالان گردشگری در زمینه اعتماد سازی از طریق فضای مجازی می داند.
بابایی می گوید:شاید باور گردشگری الکترونیکی کمی دشوار باشد اما حقیقت آنست که این نوع از گردشگری در جریان‌های توریستی کشورها ریشه دوانیده و انواع خاصی از سفر خلق کرده است.
وی معتقد است: صنعت گردشگری با بهره گیری از این پیشرفت‌های فناوری به سرعت به جلو پیش رفته و صنعت پیچیده ای پدید آمده که باید برای حرکت سریع تر این صنعت به نسبت نیازهای جامعه از تخصص‌های علمی استفاده شود.
این پژوهشگر توریسم، گردشگری در هزاره سوم را ارزنده ترین صنعت پول‌ساز در جهان می داند که دولت مردان کشور باید با تلاشی وافر در این راه بیش از همیشه تلاش نمایند.
وی اعتقاد دارد: این تلاش می تواند جذب توریست، معرفی کشور در سطح جهانی و ارتقای رشد ناخالص ملی را به همراه داشته باشد.
بابایی می گوید: درآمدی که ما می توانیم ازطریق گردشگری الکترونیک برای جذب توریست داشته باشیم، قابل مقایسه با درآمد نفت نخواهد بود.
حال موضوع مهم تاکید به در خانه ماندن حتی در روز سیزده بدر است؛ بررسی آنکه تا چه اندازه پا به عرصه گردشگری الکترونیک نهاده‌ایم آن هم در استانی که به گردشگری بلندای نام یافته و یکی از گیرایی هایش شکوهمندترین دریاچه جهان است و شالی و عطر چای آوازه‌اش شده و بنا به شدت باران‌هایش گیلان نام گرفته است، بماند برای دوره پسا کرونا...
به هر روی گیلان، همایشی است از گیرایی‌ها و گونه های متعدد گردشگری که طبیعت گردی (اکوتوریسم) سرآمد آنهاست و چه بسیار حیف که این بار زمانه بر پاشنه ای چرخیده که می باید دمانمان را برای زنده مانی تنها به لذت های خانگی مملو کنیم و برای زنده ماندن در خانه بمانیم.
آنان که از ذوق سفر سرشارند نیک می دانند که گیلان، سفرنامه ای است بی منتهی و بر این اساس واژه ˈگیلانگردیˈ اغراق نیست چرا که گیلان تنها طبیعت نیست و جای جای آن سرشار از غنای تاریخی ، طبیعی، فرهنگی و آئین است، اما متاسفانه یا خوشبختانه امسال عبارت " بریم شمال " تنها حسرت می آفریند؛ اما نیک می دانیم این بحران پایان جهان نیست و به همت و آگاهی هیچ می شود؛ اگر به منطق رعایت کنیم و کلام متخصصان را در تاکید بر خانه مانی جدی بگیریم.
البته بپذیریم واقعیتِ «کرونا» سایه سنگین مرگ، قرنطینه شهرها و انسان‌ها و تعلیق برخی از مناسک و آئین‌های جمعی نیست؛ کرونا ما را به سمت ساختن جهانی نو سوق داده و یکی از این گشایش ها می تواند گشایشی با برنامه ریزی برای گردشگری الکترونیک باشد؛ اما فعلا حتی در روز سیزده بدر هم در خانه می مانیم و مردم بدانند گیلان امسال تعطیل است.
گیلان از جمله کانون های شیوع کرونا در کشور است و از ابتدای شیوع این بیماری تا کنون بالغ بر 9 هزار بیمار در این رابطه در بیمارستان های این استان بستری وتحت مداوا قرار گرفته اند.
برچسب‌ها
ویروس کرونا گیلان جهانگردی
پروندهٔ خبری
کرونا در ایران؛ آخرین اخبار و گزارش‌ها

لینک کوتاه:
https://www.nasimegilan.ir/Fa/News/164884/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

دعوت 60 کاراته‌کا به مرحله دوم انتخابی تیم امید و جوانان

کسب مقام قهرمانی و سومی تیم گیلان در رقابت‌های آب‌های آرام کشور

11 آلاینده بیماری‌زای مخفی در خانه

عیادت معاون حقوقی و امور مجلس بنیاد شهید از حادثه دیده واقعه تروریستی کرمان

شهدا سرمایه اصلی نظام هستند

380 نفر در کمیسیون‌ پزشکی و تعیین درصد جانبازی شرکت کردند

پیگیری حل مشکلات جامعه ایثارگران استان ایلام در سطح ملی

مسئولان امنیت شغلی کارگران را تامین کنند

کاهش 3 درصدی نرخ بیکاری گیلان/ برخورد قضایی با 150 کار فرمای متخلف

انعکاس به موقع رسانه‌ها در پاسخ سخت ایران به اسراییل

رقابت بیش از 500 داوطلب در نوبت اول آزمون سراسری در کیش

کیش؛ الگوی ایران آینده/ سرمایه‌گذاری کشورهای عربی در کیش

تحقق وعده صادق نشان از اقتدار سپاه بود

اینفوگرافی/ 6 نشانه پنهان ابتلا به فرسودگی شغلی

«حجت الاسلام اسماعیلی» به عنوان راهیار تبلیغ گیلان منصوب شد

رفع تصرف 1000 متر از اراضی ملی منطقه گشت رودخان فومن

نگهداری 42هزار نسخه خطی در سازمان اسناد وکتابخانه ملی کشور

کشف 700 کیلو گردو قاچاق در بازرسی از یک اتوبوس

ادامه گرمای هوا اواسط هفته در گیلان

حضور گیلان در نمایشگاه اکسپو 2024 تهران

یادواره سردار شهید سیدمعروف ایرانی در صومعه سرا

پایداری گرمای هوا در گیلان

دستگیری قاتل کمتر از 5 ساعت در تالش

عشق زندگی می بخشد

یک جهان راز درآمیخته داری به نگاه

داستانک/ راه نجات

اکنون کجاست؟ کسی که فراموشش کردم

رونمایی از لوح ثبتی مهارت سنتی فراوری چای دستی در لاهیجان

لزوم حمایت از تولیدکنندگان برای تحقق جهش تولید

رفع تصرف اراضی ملی در گشت رودخان

مناسبت روز/ جمعه، 7 اردیبهشت‌ماه

داستانک/ انسان های بازنده

بعضی از رنج ها‌‌‌‌‌‌‌ را نمیشه حل کرد!

ماجرای قتل هولناک پدر به دست دختر جوانش

محاکمه یک پرستار قلابی به جرم قتل زن مسن

عاملان تیراندازی در اتوبان همت دستگیر شدند

اجرای بیش از 20 ویژه برنامه درهفته عقیدتی سیاسی

تاج شهرستانی عضو شورای شهر رشت 6 ماه تعلیق شد

لزوم ایجاد پد بالگرد هلال احمر در شرق گیلان

تقویم روز و اوقات شرعی گیلان ، 7 اردیبهشت 1403

آمادگی مجموعه مدارس صدرا در اجرای کامل سند تحول آموزش و پرورش

شاعرانه/ چیزی کم از بهشت ندارد هوای تو

بخشی از کتاب/ چون که او گل من است

دوره جامع کنشگر _ کارشناس جمعیت در گیلان برگزار شد

برگزاری نماز جمعه در همه شهر‌های گیلان

ساماندهی لندفیل سراوان 84 درصد پیشرفت دارد/ضرورت مدیریت زباله تر خانگی

محله شِیخانبَر لاهیجان مقصد محله مج خبر

دیدار نماینده ولی فقیه در گیلان با جامعه کارگری

داستانک/ سمعک با کارکرد متفاوت

مرکز ترک اعتیاد غیرمجاز در رشت پلمپ شد