نسیم گیلان

آخرين مطالب

چگونه در دام کلاه‌برداری‌های مجازی نیفتیم؟ علمي

  بزرگنمايي:

نسیم گیلان - چگونه در دام کلاه‌برداری‌های مجازی نیفتیم؟
سایز متن الف الف
لینک کوتاه در کلیبرد کپی شد! http://akhr.ir/6203398
٠
٠
ایسنا / با شیوع کرونا و لزوم کاهش ترددهای غیرضروری، اقبال به کسب‌وکارهای مجازی بیشتر شده است، اما در این زمینه نگرانی‌هایی هم وجود دارد و برخی شهروندان گلایه‌هایی در فضای مجازی ابراز کرده اند.
شیوع ویروس کرونا هر چند بسیاری از مشاغل را از رونق انداخته اما برخی از کسب و کارهای مجازی در بخش فروش کالاهای سوپرمارکتی، پوشاک و غیره در این مدت وضعیت خوبی داشتند و مهم‌تر از آن توانستند به شهروندان کمک کنند که در خانه بمانند.
اما این مزیت می‌تواند به یکی از مشکلاتی روزهای قرنطینه خانگی هم بدل شود؛ چراکه درصورت بروز مشکل و نارضایتی مشتری عموما راه حل مشخصی برای جبران خسارت وجود ندارد.
در روزهای اخیر هم مواردی از نارضایتی مشترین در شبکه‌های مجازی منتشر شده است. برای مثال یکی از کاربران شبکه‌های اجتماعی با انتشار عکسی از یک شیر فاسد نوشته با وجود اینکه تاریخ مصرف محصول خریداری شده نگذشته، شیر فاسد بوده و بعد از گذشت دو روز فروشگاه مجازی می‌گوید سوپر مارکتی که کالا را فروخته قبول نمی‌کند آن را پس بگیرد.
کاربر دیگری بعد از خرید اینترنتی از یک فروشگاه زنجیره‌ای و دو روز انتظار با این پیامک مواجه شده که “سفارش شما به دلیل عدم موجودی و عدم پاسخگویی شما نیاز به هماهنگی دارد” .
برخی افراد هم می‌گویند پول محصول مورد نظرشان را پرداخت کرده اند اما کالایی دریافت نکردند و سایتی هم که از آن خرید کرده بودند پاسخگو نیست.
همچنین بعضی از کاربران از تفاوت کیفیت و ظاهر کالایی که در سایت‌های فروش دیده بودند با کالایی که به دستشان رسیده گلایه داشته اند. یکی از کاربران هم می‌گوید با وجود اینکه قرار بوده اشانتیون دریافت کند تنها کالای اصلی به دستش رسیده و پشتیبانی سایت دیگر پاسخ تماس‌هایش را نمی‌دهد.
اشانتیون در لغت به نمونه ای معمولا کوچک و مجانی از کالا گفته می شود که برای تبلیغ عرضه می شود.
ضرورت توجه به نماد اعتماد الکترونیک و مجوز از اتحادیه کسب و کارهای مجازی
اما برای پیشگیری از بروز چنین مشکلاتی و همچنین برای اطمینان از امکان پیگیری شکایت بهتر است شهروندان مطمئن شوند سایتی که از آن خرید می‌کنند دارای نماد اعتماد الکترونیک و مجوز از اتحادیه کسب و کارهای مجازی است. البته رضا الفت نسب، عضو هیئت مدیره اتحادیه کسب و کارهای مجازی در گفت‌وگو با ایسنا، با تاکید بر اینکه این اتحادیه فقط می‌تواند به شکایات از کسب و کارهایی عضو اتحادیه را بررسی کنند، گفت که کاربران می‌توانند برای ثبت شکایات خود به سایت اتحادیه کسب و کارهای مجازی مراجعه کنند.
وی با بیان اینکه داشتن نماد اعتماد الکترونیک برای رسیدگی به شکایت کاربران کافی نیست، اظهار کرد: سازمان‌های دیگر مانند سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان نیز به شکایات شهروندان رسیدگی می‌کند. البته براساس فصل هشتم قانون نظام صنفی، رسیدگی به شکایات فعالیت‌های صنفی در فضای فیزیکی و مجازی در وهله اول به عهده اتحادیه است.
به گفته الفت نسب، شکایت از کسب و کارهای مجازی بعد از شیوع کرونا رشد چندانی نداشته است. البته در زمینه ابطال رزرو بلیط‌های هواپیما و اقامتگاه شکایاتی وجود داشت که با همکاری کسب و کارها بسیاری از این شکایات پس گرفته شد.
لازم به یادآوری است که سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان نیز به شکایات مربوط به هر نوع شبکه توزیعی از قبیل فضای مجازی رسیدگی می‌کند و شهروندان می‌توانند از طریق سامانه 124 شکایات خود را ثبت کنند.

لینک کوتاه:
https://www.nasimegilan.ir/Fa/News/165014/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

سیلاب برای قطار تهران-گرگان دردسرساز شد

تاثیر سفر‌های نوروزی در بازار مسکن شمال

ترفند متفاوت آدم ربایان به دام انداختن مردم

ماجرای تعطیلی شنبه یا پنجشنبه جنجالی شد

پیش بینی وضعیت بارندگی برای آخر هفته

بی احتیاطی جان راکب موتورسیکلت در صومعه سرا را گرفت

تقویم روز و اوقات شرعی گیلان ، 6 اردیبهشت 1403

نکوداشت کاشف السلطنه فردا در لاهیجان

در حوزه ارائه خدمات الکترونیکی به رشتوندان اتفاقات خوبی صورت گرفته است/گام های موثر مدیریت شهری در ممیزی املاک

توقیف موتورسیکلت میلیاردی قاچاق در آستانه‌اشرفیه

دکلمه زیبای خسرو شکیبایی

آسمان گیلان تا هفته آینده صاف و آفتابی است

آشیانه ساختن پرستو‌های دریایی در تالاب بین المللی انزلی

پیشرفت 90 درصدی پروژه محور آستانه اشرفیه به کیاشهر

تالاب انزلی، میزبان بیش از هزار پرستوی دریایی

اجرای کارگاه آموزشی پیشگیری از غرق شدگی در گیلان

مشاهده گله گوزن قرمز در جنگل‌های هیرکانی لنگرود (فیلم)

نزدیک بشیم به هم یا نزدیک نشیم؟

هرروز یک سری مشکل هست!

مشارکت مردم بندرانزلی در سامانه هوشمند تفکیک زباله از مبدا

گیلان باید تحت پوشش فیبر نوری قرار گیرد

محفل مشق حماسه به مناسبت عملیات «وعده صادق» در رشت برگزار شد

شهر پره سر نیازمند تخصیص زمین برای تولید کود آلی از زباله‌ی تر است

درخواست سازمان جهاد کشاورزی از شالیکاران گیلانی

آغاز توزیع تخم نوغان از شنبه در گیلان/ قیمت هر جعبه 28 هزار تومان

نگاه مطالبه‌گر در حوزه فرهنگ و هنر تحول‌ آفرین است

آغاز به کار مرکز خدمات جامع سلامت فارابی کیش در گرامیداشت هفته سلامت

افتتاح پایگاه سلامت خانواده با محوریت مادر وکودک درمجتمع مسکونی مهستان کیش

معرفی نامزدهای ایرانی کتاب‌ برای کودکان با نیازهای ویژه

دنیا را چقدر جدی گرفتیم !

ضرورت معرفی جلوه‌های ایثار و شهادت به نسل جدید

اجرای 35 کیلومتر فیبر نوری در آستانه اشرفیه و بندر کیاشهر

56 دستگاه خودرو سرقتی در گیلان کشف شد

مازندران قهرمان جوانان و گیلان قهرمان زیر 23 سال آب‌های آرام شد

لزوم استفاده از ظرفیت‌های استانی در ساخت موزه دفاع مقدس

پروژه های عمرانی گیلان سرعت می گیرد/ زباله سوز رشت نیازمند اعتبار 2000 میلیاردی

الزام فرهنگ‌سازی برای کتاب‌های الکترونیکی

صحبت های دلنشین دکتر کاکاوند در مورد قدرت

درخواست خصمانه آرژانتین از پاکستان و سریلانکا علیه ایران

ویدئوی از خط تولید لوازم آرایشی اورجینال در پاکستان!

خانواده شهدا پرچمداران اصلی ایثار و شهادت هستند/ نسل امروز نیازمند آشنایی با شهدا

آسمان گیلان تا هفته‌ی آینده صاف و آفتابی

کشف 56 دستگاه خودرو سرقتی در گیلان

تجلیل از فعالان طرح حجاب و عفاف

توزیع تخم نوغان در 9 شهرستان گیلان از شنبه

کشف 56 خودرو سرقتی در گیلان

ما دو جور بخشنده داریم!

یکی از 4 سنگرِ اهواز در زمان جنگ از بین رفت

«آستاراچای» غنی‌ترین بانک ژنی آبزیان گیلان

شاعرانه/که درد عاشقان آنجا به جز شیون نمی‌دانم