نسیم گیلان

آخرين مطالب

نقش مهم دهیاران در شکوفایی روستاهای رضوانشهر و پره سر اجتماعي

  بزرگنمايي:

نسیم گیلان - رضوانشهر- دهیاری ها آخرین حلقه مدیریت بین حاکمیت و مردم هستند و نقش دهیاران در شکوفایی روستاهای رضوانشهر و پره سر بسیار چشمگیر است.

مدیریت روستایی با تکیه بر سازمان ها و نهادهای مردمی از رهیافت های مطرح با هدف توسعه پایدار و متوازن در بسیاری از نقاط جهان از جمله ایران است، از این رو دهیاری ها در قالب نهادی غیردولتی بر اساس قانون مصوب مجلس شورای اسلامی در 1377 تأسیس شده و از 1382 فعالیت خود را آغاز کرده اند.
این نهاد نوپای غیردولتی با حدود، دو دهه قدمت از جمله بسترهای توسعه همه‌جانبه روستایی محسوب می‌شود که در بخش مرکزی رضوانشهر و پره سر گیلان، با بکار گیری مدیرانی تحت عنوان دهیاران در همه فصول سال، در گرما و سرما، برف و سیل، مقابله با ویروس کرونا و غیره، مشغول خدمت به روستائیان عزیز هستند و هنوز راه‌های نرفته طولانی در پیش رو دارند.
دهیار روستای کوهستان بالا در بخش پره سر، پیرامون شرح وظایف یک دهیار موفق به خبرنگار ایرنا گفت: یک دهیار در روستا، به جای تمامی ادارات برای خدمت به مردم تلاش می کند.
داریوش مقدم صبور افزود: فقط عنوان دهیار را داریم ولی در عمل کارهای مربوط به، اداره آب و برق و سایر دستگاه ها و ادارات، همه خواسته ها و مطالبات مردمی را به دهیار روستا محول می کنند و حتی کار از این هم فراتر رفته و در این شرایط بحرانی که ویروس کرونا شیوع پیدا کرده، امور مربوط به پاکسازی و معابر و سمپاشی روستا را هم انجام می دهیم.
وی که از سال 1392 تا کنون در این مسئولیت انجام وظیفه می کند، از حمایت های فرماندار و بخشدار نسبت به دهیاران تشکر و تصریح کرد : بارش برف سنگین در بهمن ماه سال گذشته، موجب وارد آمدن خسارات بسیار سنگینی به زیر ساخت های روستایی شد و بدنبال آن وارد عرصه برگزاری انتخابات و همچنین در حال حاضر نیز درگیر مسئله بیماری کرونا هستیم که تمام وقت و توان ما را گرفته.
مقدم صبور در ادامه با اشاره به آغاز فصل کشاورزی و اهمیت این موضوع که اقتصاد اغلب مردم مناطق روستایی پره سر از ناحیه شالیکاری استگفت: با آغاز فصل کشاورزی، همه ساله بخش زیادی از کار های مربوطه، روی دوش دهیاران می باشد و از طرفی اکثر دهیاران چندین ماه بیمه و حقوق معوقه دارند که از مهمترین مشکلات ما محسوب می شود.
دهیار روستای سندیان بخش پره سر نیز در این رابطه گفت: دهیاران امروز به عنوان مهمترین بازوی اجرایی دولت و خط مقدم خدمت در روستاها هستند.
رقیه کریمی کلیمان افزود: تمامی مسولیت یک روستا بر عهده دهیار است و دهیاران سر حلقه مدیریت بحران در روستاها هستند و در مقابله با ویروس کرونا، طی هفته های گذشته اقدامات گسترده ای در زمینه ضدعفونی کردن و گند زدایی محیط روستا، فرهنگ سازی و ارایه آموزش به هموطنان روستایی در زمینه مقابله با این بیماری با همکاری دستگاه های بهداشتی درمانی انجام داده اند.
وی با اشاره به مشکلات دهیاران بیان کرد: من 12 سال سابقه اجرایی در زمینه مدیریت روستایی دارم و عدم ثباث شغلی از مهمترین مشکلات ما محسوب می شود . اکثر دهیاران، پاره وقت هستند وحقوق و بیمه نصفه دریافت میکنند و هیچ وقت بیمه تکمیلی نداشته اند.
دهیار روستای سندیان پره سر گفت: تخصیص اعتبارات برای اجرای طرح های روستایی بسیار کم و با توجه به مشکلات اقتصادی کشور، هر سال این رقم ها کمتر می شوند و این روند پاسخگوی توقعات مردمی نمی باشد و از طرفی بسیاری از ادارات نیز وظایف خود را شامل، تعویض لامپ معابر، خرید سیم برق، لایروبی انهار، ترمیم شکستگی های خیابانها و نصب سرعت گیر و غیره را به دهیاران محول میکنند.
وی با بیان اینکه جمع آوری و حمل پسماند در روستا ها از مهمترین اموری است که به دهیاری ها محول شده است گفت: نداشتن ماشین جمع آوری و حمل زباله از جمله این مشکلات است که همه دهیاران با آن مواجه هستند.
بخشدار پره سر ضمن تشکر از زحمات دهیاران این بخش، خواستار همکاری همه جانبه مردم و شورا های اسلامی در روستا ها با این عزیزان شد.
هادی صیادی می گوید: برای بهسازی و ارتقای زیر ساخت های روستایی، نیازمند قیر رایگان جهت آسفالت کوچه ها و معابر هستیم.
بخشدار پره سر، با بیان اینکه ظرفیت بالایی در حوزه روستاها وجود دارد، افزود: 35 هزار شورای اسلامی در اقصی نقاط کشور قرار دارد و مصداق کامل مردمسالاری دینی هستند.
صیادی گفت: دهیاران به عنوان آخرین حلقه مدیریت بین حاکمیت و مردم، محل اتکا برای نظام و دولت هستند و این امر در نوع خود بی بدیل است اما این ظرفیت هنوز بخوبی شناخته نشده است.
بخشدار پره سر با اشاره به زیبایی های طبیعی و مناطق گردشگری در این بخش گفت: ما در این منطقه دارای مزیت های زیادی در حوزه گردشگری هستیم، اما برای رسیدن به نوآوری و خلاقیت لازم نیست اتفاقی در درون ما رخ دهد، همان تعهد و تعلق سازمانی و مدیریت مشارکتی و نگاه ویژه به این امر کافی است.
بخشدار مرکزی رضوانشهر هم طی گفتگو با خبرنگار ایرنا در این شهرستان گفت: آموزش دهیاران به‌عنوان مدیران روستایی، نقش مهمی در توسعه روستایی خواهد داشت و سبب می‌شود تا دهیاران بتوانند متناسب با شرح وظایف محوله، به طور مؤثر فعالیت‌هایشان را ادامه داده و بر کارایی خود بیافزایند.
خانم بهیه انصاری، با بیان اینکه دهیاران اصلی‌ترین ارکان مدیریت روستایی شناخته می‌شوند، افزود: ارائه آموزش‌های مناسب به این دهیاران می‌تواند علاوه بر اینکه در ارتقا سطح آگاهی شغلی آنها موثر باشد بلکه آنان می‌توانند با به کارگیری این آموزش‌ها در محیط کاری، ضمن ایجاد فرصت‌های جدید از بروز مشکلات ناخواسته نیز جلوگیری کنند.
شهرستان رضوانشهر با حدود 80 هزار نفر جمعیت و 120 روستا در 70 کیلومتری غرب مرکز استان گیلان واقع شده است که دارای دو بخش بنام های مرکزی و پره سر می باشد و تعداد 75 نفر دهیار در این مناطق مدیریت امور روستا ها را بر عهده دارند.
برچسب‌ها
روستائیان پره سر رضوانشهر گیلان دهیاران

لینک کوتاه:
https://www.nasimegilan.ir/Fa/News/165445/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

هشدار استاندار گیلان به مسئولان مانع تراش در مسیر سرمایه گذاری

برخورداری 48 روستای آستارا از نعمت گاز طبیعی

عملیات «وعده صادق» تمام معادلات را به نفع ایران تغییر داد

ثبت تصاویر پلنگ ایرانی در جنوب گیلان

با ما منشین اگر نه بدنام شوی

موضوع ایثار و شهادت موضوع بسیار مهم دولت سیزدهم است/بکارگیری ظرفیت های مردمی از برنامه های جدی بنیاد است

بیش از 13 کیلو مواد مخدر در رشت کشف شد

آسمان مال من است

شهدا، فرهنگ ایثار و شهادت را در جامعه زنده نگه داشته اند

راه‌یابی ملی‌پوش گیلانی به فینال رقابت‌های آب‌های آرام آسیا

اهتمام مربیان و استاد یاران حلقه‌های صالحین تقویت باور‌های دینی در جامعه

ثبت تصویر پلنگ ایرانی در مناطق جنگلی رودبار

منطقه زیبای پامنار خوزستان

شعر خوانی زیبای باران نیکراه

کدام استان‌ها کمترین سهم را از تبدیل مجوزهای صنفی دارند؟

زمین گرد است!

انسداد 29 محور شریانی و غیر شریانی کشور

بهار در ارتفاعات گیلان

فرمانده سپاه قدس گیلان: 75 هزار اثر به دبیرخانه جشنواره مردمی مدرسه عشق ارسال شد

حمله افراد ناشناس به کارشناسان اورژانس اهواز

٣ مفقودی سیل جنوب کرمان پیدا شدند

احتمال وقوع سیل در این سه استان

ماجرای تنبیه بدنی وحشتناک دانش‌ آموز مرزن‌ آبادی

نشای برنج در شهرستان فومن آغاز شد

نجات 16 خودروی گرفتار در سیلاب‌های اخیر جنوب کرمان

راهپیمایی مردم گیلان درحمایت از مقاومت مردم مظلوم غزه و عملیات وعده صادق

کدام استان‌ها کمترین سهم را از تبدیل مجوز‌های صنفی دارند؟

بنا‌های تاریخی قوت گردشگری گیلان است

کتاب؛ ابزاری برای ایجاد رزومه یا عکس یادگاری

تخریب ساخت‌وساز غیرمجاز در منطقه سیاهمزگی فومن

تظاهرات حمایت از مردم غزه و پاسخ به اسرائیل در گیلان برگزار می‌شود

72 هزار گیلانی مهارت‌های فنی و حرفه‌ای را دریافت کردند

خدمت توام با تکریم مهمترین اصل در بنیاد شهید و امور ایثارگران است

تکریم مدیرکل بنیاد مازندران از جانباز سرافراز سرتیپ دوم صلواتی

فراخوان ارسال اثر به هشتمین جشنواره «طنز پهلو» در فومن

برگزاری اولین حراج خرده فروشی سال 1403 در گیلان

راهپیمایی مردم گیلان درحمایت از مقاومت مردم مظلوم غزه و عملیات «وعده صادق»

تخریب ساخت و ساز غیرمجاز در منطقه حفاظت شده فومن

تخریب ساخت و ساز غیرمجاز در منطقه سیاهمزگی

اولین نشست رفع موانع سرمایه گذاری جزیره کیش درسال جهش تولید با مشارکت مردم

شعر خوانی دختر شیرین زبان

زمان واریز سهمیه جدید بنزین اعلام شد

کارگاه آموزشی مبانی محیط زیست درمدارس رشت

نوسان قیمت طلا و سکه در بازار رشت تا ساعت 09:30

نمایش اقتدار و تجدید بیعت ارتش با انقلاب اسلامی در استان گیلان

معرفی واحد تولیدکننده آلاینده محیط‌زیست به دستگاه قضا در گیلان

صدور بیش از 300 کارت بازرگانی برای تُجار گیلانی

نشای مکانیزه برنج در آستارا

کشف محموله 9 میلیارد تومانی نوشیدنی قاچاق در رشت

اینفوگرافی/ برجسته‌ترین بنا‌های تاریخی ایران به‌بهانه روز جهانی بناها و محوطه‌های تاریخی