نسیم گیلان

آخرين مطالب

هشدار صریح ایران به ماجراجویی امریکا در عراق مقالات

  بزرگنمايي:

نسیم گیلان - هشدار صریح ایران به ماجراجویی امریکا در عراق
سایز متن الف الف
لینک کوتاه در کلیبرد کپی شد! http://akhr.ir/6218645
k ٢.٨
٠
ایران / متن پیش رو در ایران منتشر شده و انتشار آن به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست
زنگ هشدار تهران به واشنگتن بابت هر گونه حمله احتمالی امریکا به نیروهای نظامی ایرانی در خاک عراق به صدا در آمده است. محمد جواد ظریف چهارشنبه گذشته دونالد ترامپ، رئیس جمهور امریکا را مخاطب پیام ویژه خود در صفحه توئیتر قرار داد و به او توصیه کرد که فریب جنگ افروزان را نخورد. سرلشکر باقری، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح نیز کوچکترین اقدام علیه امنیت ایران را مستوجب شدیدترین عکس العمل دانست.
این واکنش ها کمی بعد از آن مطرح شد که رئیس جمهور امریکا روز چهارشنبه در یک کنفرانس خبری ادعا کرد اطلاعات دقیقی به دست آورده که نشان می دهد گروه های طرفدار ایران در عراق در حال تدارک حمله ای علیه امریکا هستند. ترامپ ذیل چنین ادعایی انگشت اتهام این حملات احتمالی را به سوی ایران نشانه گرفت و آن را مسئول اصلی این تهدیدات قلمداد کرد. پیشتر رسانه های امریکایی از آماده شدن نظامیان این کشور برای مقابله با نیروهای شیعی متحد ایران در عراق و بررسی طرح هایی در وزارت دفاع امریکا برای هفته های پیش رو خبر داده بودند.
اما فحوای سخنان مدعی جویانه رئیس جمهور امریکا نشان می داد که تلاش او در امتداد هدف قرار دادن مقام های سطح بالای نظامی ایران است که این روزها تحت تأثیر رویدادهای داخلی صحنه سیاسی عراق رایزنی های فشرده ای را با مقام های مختلف عراقی با هدف کاهش بحران و دستیابی به فرمول صلح سیاسی و ایجاد همگرایی میان گروه های مختلف سیاسی این کشور در دستور کار خود قرار داده اند. چه عراق این روزها تحت تأثیر سقوط ناگهانی قیمت نفت و بن بست سیاسی ناشی از تفرق آرای جریان های سیاسی تأثیرگذار جهت تشکیل دولت با بحرانی بی سابقه رو به رو شده است. تلاش های توفیق علاوی، نخست وزیرپیشین که از سوی برهم صالح، رئیس جمهوری عراق مأمور به تشکیل کابینه شده بود، شکست خورد و برهم صالح، عدنان الزرفی، استاندار پیشین نجف اشرف و رئیس کنونی فراکسیون پارلمانی ائتلاف نصر را به عنوان جانشین نخست وزیری مأمور به تشکیل کابینه کرده است. این در حالی است که بحران سیاسی ناشی از عدم حضور نخست وزیر، با پیامدهای شیوع کرونا و نیز چالش های اقتصادی ناشی از افت شدید بهای نفت در بازارهای جهانی و معضلات امنیتی به واسطه درگیری با داعش در نقاط مختلف کشور همراه شده است.
درست در هنگامه اوج گیری چنین بحران داخلی است که کاخ سفید بعد از سلسله حملات راکتی و خمپاره‌ای اخیرمنسوب به گروه کتائب حزب الله عراق به پایگاه التاجی (محل استقرار نیروهای ائتلاف امریکایی در شمال بغداد) در یک اقدام تلافی جویانه نظامی، طرح نابودی این گروه را در دستور کار خود قرار داده است. طرحی که پیگیری آن در ادامه می تواند به درگیری های گسترده با کل نیروهای حشدالشعبی و نیروهای محور مقاومت در منطقه غرب آسیا بینجامد. گروه کتائب حزب الله عراق یکی از ستون های اصلی گروه حشد الشعبی عراق به شمار می آید و در سال 2009 در فهرست تحریم های امریکا قرار گرفته است. گروهی که امریکا مدعی است تحت حمایت مستقیم ایران قرار دارد و عملیات های پنهان نظامی آنها علیه نیروهای نظامی امریکایی با هدایت مستقیم مسئولان نظامی جمهوری اسلامی صورت می گیرد. حال آنکه مقام های ایرانی بارها مداخله در هر رویداد و اقدام نظامی جریان های مبارز عراق علیه نیروهای نظامی امریکا را رد کرده و اقدام مستقیم تهران را در صورتی ضرورتی گریزناپذیر دانسته اند که منافع آن از سوی واشنگتن هدف حمله قرار گیرد.
هشدار مقام های امریکایی به ترامپ
اتهام‌زنی مسئولان امریکایی به ایران یا گروه‌های حامی ایران در عراق درباره حمله به نظامیان این کشور در حالی انجام می‌شود که روزنامه «نیویورک‌تایمز» چند روز پیش نقشه پنتاگون برای حمله به جنبش مقاومت «کتائب حزب‌الله» عراق عضو سازمان «الحشد الشعبی» را افشا کرد. نقشه ای که «رابرت پی رایت»، فرمانده نیروهای نظامی امریکا در عراق پیرامون آن به واشنگتن هشدار داده و تأکید کرده که ممکن است این اقدام به وقوع جنگی تمام عیار با ایران بینجامد و اعزام چندهزار نفری نیرو از امریکا به عراق را ضروری سازد. علاوه بر این، گروه هشت نفره ای از سران دموکرات در کنگره امریکا طی نامه‌ای به رئیس‌جمهور این کشور، به او درباره اقدام نظامی علیه ایران یا هر اقدام دیگری که منجر به درگیری شود، هشدار دادند.
به گزارش ایرنا به نقل از شبکه «سی.بی.اِس»، این گروه از سران کنگره بعد از دریافت گزارش‌های اطلاعاتی از دستگاه‌ها و نهادهای امنیتی امریکا مبنی بر احتمال حمله این کشور به عراق طی نامه‌ای به ترامپ هشدار دادند که پیش از هر اقدام علیه ایران، با کنگره مشورت کند. در این نامه که توسط چهره‌های برجسته‌ای از جمله «نانسی پلوسی» رئیس مجلس نمایندگان، «چاک شومر» رهبر دموکرات‌های سنا، «آدام شیف» رئیس کمیته اطلاعاتی مجلس نمایندگان و «مارک وارنر» معاون کمیته اطلاعاتی سنای امریکا امضا شده، با اشاره به ترور سردار «قاسم سلیمانی» فرمانده شهید نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران به دستور ترامپ، آمده است که دولت ترامپ تا کنون نیز به بخش زیادی از الزامات قانونی خود عمل نکرده است.
عواقب حمله به اهداف ایران
اما این تنها مقام های امریکایی نبودند که بابت عواقب این حمله نظامی و تهدید ترامپ به حمله علیه گروه های مبارز عراقی و نیروهای نظامی مستشاری ایران در عراق هشدار داد. وزیر خارجه ایران نیز در صفحه توئیتر خود خطاب به رئیس‌جمهور امریکا نوشت: «دوباره فریب جنگ‌طلبان همیشگی را نخور. ایران دوستانی دارد. هیچکسی نمی‌تواند میلیون‌ها «نائب» داشته باشد». وی در ادامه توضیح داد:‌ «بر خلاف امریکا - که با پنهانکاری دروغ می‌گوید، تقلب و آدم‌کشی می‌کند - ایران فقط بر اساس دفاع از خود عمل می‌کند». رئیس دستگاه دیپلماسی ایران در واکنش به ادعای مسئولان امریکایی مبنی بر اینکه ایران به دنبال صدمه زدن به نظامیان این کشور در عراق بود، تصریح کرد: «ایران هیچ جنگی را آغاز نمی‌کند، بلکه کسانی را که مرتکب آن می‌شوند، ادب می‌کند». از طرف دیگر سرلشکر باقری، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح نیز در واکنش به تهدید ترامپ با بیان اینکه اتفاقاتی که ظرف هفته های اخیر علیه پایگاه های امریکایی در عراق افتاده عکس العمل طبیعی مردم عراق و نیروهای مقاومت در برابر اقدام شیطانی آنها در رابطه با ترور شهید سلیمانی و شهید ابومهدی المهندس فرمانده نیروهای مقاومت عراق است و هیچ ارتباطی به کشور ما ندارد، هشدار داد:«ما مثل همیشه بر این موضوع تأکید داریم که اگر بیگانگان کوچکترین چشمداشت یا اقدام یا نظر سوئی نسبت به امنیت کشور ما داشته باشند با شدیدترین عکس العمل ها مواجه خواهند شد، زیرا جمهوری اسلامی هیچگونه دخالتی در این صحنه ها نداشته و هیچ قصدی هم برای تعرض به نیروهای بیگانه ندارد». سپاه پاسداران انقلاب نیز در روز دوازدهم فروردین در بیانیه‌ای هشدار داد که کوچک‌ترین خطای دشمنان شرور و ماجراجو علیه ایران در هر نقطه‌ای، آخرین خطای آنان قلمداد و پاسخ‌های قاطع و ویرانگر جبهه انقلاب اسلامی باورناپذیر و حتی فرصت ابراز پشیمانی را از آنان سلب خواهد کرد. در این میان «عدنان الزرفی»، نخست وزیر مأمور به تشکیل دولت انتقالی در عراق نیز تأکید کرد که کشورش نقش مهمی در کاهش درگیری میان امریکا و ایران ایفا خواهد کرد، تا بتواند پیامدهای خطرناک جنگ را از کشور و منطقه دور کند.
تهدید به حمله نظامی امریکا علیه ایران در حالی مطرح و بیش از پیش تشدید شده که به باور صاحبنظران، امریکا بعد از ترور فرمانده سپاه قدس ایران در میانه یک کارزار فرسایشی قرار دارد.
تهران در مقطع کنونی ، دولت امریکا را آسیب‌پذیر می‌بیند و معتقد است اینک با ضرب الاجل نیروهای عراقی برای بیرون انداختن نیروهای امریکا از عراق، فرصتی فراهم شده که امریکا به تدریج پای خود را از کشورهای منطقه بیرون بکشد و به ماجراجویی های دامنه دار خود در منطقه خاورمیانه پایان دهد.
از این رو اگر قرار است یکی از هزینه های این خروج، تهدید کاخ سفید علیه ایران و لشکر کشی نظامی باشد، چنانکه مقام های دیپلماتیک و نظامی کشورمان اشاره داشتند، هرگونه حمله نظامی مستقیم امریکا علیه هر یک از اهداف نظامی ایران در خاک عراق، با پاسخ تلافی جویانه پیش بینی ناپذیری رو به رو خواهد شد. پاسخی که شاید به اعتقاد فرمانده نظامی امریکایی مستقر در عراق به وقوع جنگی تمام عیار با ایران بینجامد و امریکا باید آماده پرداخت هزینه آن باشد.

لینک کوتاه:
https://www.nasimegilan.ir/Fa/News/165812/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

رتبه نخست گیلان در تولید مرغ اجداد در کشور

وضعیت شناسی دقیق حلقه مفقوده در فعالیت‌های فرهنگی تخصصی است

شناسایی 3تن کود شیمیایی قاچاق در رودسر

واژگونی اتوبوس مسافربری در یزد حادثه ساز شد

تقویم روز و اوقات شرعی گیلان ، 30 فروردین 1403

کنایه سنگین نماینده مجلس به رئیسی درباره قیمت دلار

رئیسی اسرائیل را تهدید به پاسخ شدیدتر کرد

تصاویری از اختتامیه «مدرسه» عشق در رشت

اجرای طرح نصب فیبر نوری به زودی در شهرستان سیاهکل

رهاسازی آب سد سفیدرود از 2 هفته دیگر

گردهمائی بزرگ و صمیمی جانبازان 70 درصد همدان با مسئولان استان

رهاسازی آب سد سفیدرود از 15 اردیبهشت

شعار «مرگ بر اسراییل» در تالار مرکزی رشت پیچید

مشکل تجمع وانت بار‌ها در ابتدای جاده رشت - فومن

یک باخت و یک تساوی نمایندگان فوتبال گیلان در لیگ دسته دوم فوتبال

اختتامیه هفتمین جشنواره مدرسه عشق در رشت

برپایی بازارچه توانمندی بانوان کارآفرین در آستارا

بررسی مشکلات حوزه ارتباطات شهرستان سیاهکل با حضور معاون وزیر

نمایش مقتدرانه توان نظامی ایران در رژه روز ارتش در گیلان

برق برخی مناطق 7 شهرستان گیلان فردا قطع می‌شود

دلیل عجیب و متفاوت یک مرد برای خفه کردن همسرش

مراسم اختتامیه جشنواره ملی مدرسه عشق در گیلان

آسمانی شدن مادر شهید زاهدیان در رشت

ثبت رکود تاریخی در جشنواره ‌مدرسه عشق با ارسال 75 هزار اثر

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش: امنیت کشور مرهون حضور همه جانبه ارتش در کنار سایر نیروهای مسلح است

اهتمام مدیران برای اتمام طرح‌های نیمه تمام شهرستان آستارا

نجات شهروند لنگرودی با حضور و اقدام به موقع پلیس

معرفی فرصت های سرمایه گذاری کیش از رسانه ملی

سرهنگی: اجرای دقیق قوانین مناطق آزاد باعث حفظ و جذب سرمایه گذاران و جلوگیری ازخروج آنان از کشور می شود

ادای احترام معاون رییس جمهور و رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران به مقام والای شهدای شهر بوشهر

سفر رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران به استان بوشهر

ماجرای ماشین پلیس های دوربین دار در تهران

تاریخ افزایش کرایه حمل و نقل عمومی اعلام شد

کدام استان ها کمترین سهم از تبدیل مجوزهای صنفی دارند؟

کشف بیش از 91 میلیارد ریال نوشیدنی قاچاق از انبار یک شرکت در رشت

نخستین نشست ستاد شاهد شهرستان‌های استان تهران در سال جدید برگزار شد

روابط دوستانه ایران و روسیه زمینه ساز تقویت مناسبات است

مردمی سازی کارها در همه عرصه ها توفیق آمیز است

شبکه بزرگ فرهنگی بسیج با حضور جوانان شکل گرفته است

پایان آدم ربایی دو پسر جوان در رودبارجنوب

پایان آدم ربایی 2 پسر جوان در رودبارجنوب

اضمحلال رژیم کودک‌کش صهیونیستی نزدیک است

روابط دوستانه 2 کشور زمینه ساز تقویت مناسبات است

باران، رگبار و رعد و برق در انتظار این استان هاست

هشدار جدی پلیس درباره سفر به استان های جنوبی

پیام تسلیت رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران در پی درگذشت مادر شهیدان گرانقدر «انصاری رامندی»

پیام تسلیت رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران در پی درگذشت مادر شهیدان گرانقدر «فرشیدفر»

کشف بیش از 54 هزار عدد نوشیدنی قاچاق در رشت

مقام سوم نماینده شطرنج گیلان در لیگ برتر کشور

نجات یک شهروند از خودکشی در مسکن مهر لنگرود