نسیم گیلان

آخرين مطالب

واقعیت غرب در آینه کرونا مقالات

  بزرگنمايي:

نسیم گیلان - واقعیت غرب در آینه کرونا
سایز متن الف الف
لینک کوتاه در کلیبرد کپی شد! http://akhr.ir/6221636
k ١.٦
١
صبح نو / متن پیش رو در صبح نو منتشر شده و انتشار آن به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست
شیوع کرونا در جهان عواقب و پیامدهای متفاوتی بر جای گذاشته است. فارغ از متزلزل‌شدن سیستم حکمرانی در ظاهر خلل‌ناپذیر غرب، یکی از آثار این ویروس خود را در ایجاد دودستگی در نظام تصمیم‌‌‌سازی غرب مشخصا میان آمریکا و اروپا نشان داده است. یکی از مظاهر این دودستگی، درخواستی بود که اتحادیه اروپا اخیرا برای لغو تحریم‌‌‌های یکجانبه ایالات متحده علیه ایران با قید معافیت تحریمی به‌اصطلاح بشردوستانه مطرح کرد.
خط‌مشی سوای اروپا
باوجود امتناع ایالات متحده آمریکا برای لغو تحریم‌های یکجانبه علیه کشورهایی مانند ایران و کوبا و ونزوئلا و حتی خط و نشان کشیدن برخی مقامات کاخ سفید نظیر پمپئو و برایان هوک علیه این کشورها، برخی کشورها و نهادهای بین‌المللی، برخلاف خواست واشنگتن خواستار لغو این تحریم‌‌ها شده‌اند. بر همین اساس، اتحادیه اروپا روز جمعه 15 فروردین، از معافیت‌های تحریمی بشردوستانه حمایت کرد تا با تعلیق تحریم‌های اقتصادی، کشورهایی چون ایران، کوبا و ونزوئلا بتوانند برای مقابله با ویروس ناشناخته کرونا به تجهیزات پزشکی و دارویی دسترسی داشته باشند. در همین‌باره، «آرانچا گونزالس لایا» وزیر امور خارجه اسپانیا در یک کنفرانس خبری ویدئویی اعلام کرد که وزرای خارجه اتحادیه اروپا در یک نشست مشترک، از ایجاد معافیت تحریمی برای دسترسی کشورهای در حال توسعه به تجهیزات پزشکی و دارویی برای مقابله با کرونا موافقت ‌کردند. گونزالس تصریح کرد: «تمامی تحریم‌های اقتصادی ایالات متحده آمریکا و دیگر کشورها همیشه حاوی یک بند یا معافیت بشردوستانه است که مطابق با آن تحریم‌ها در شرایط اضطراری انسانی همچون شرایط فعلی مقابله با کرونا، قابل تعلیق است. بنابر این گزارش، طبق این گزارش، با پیشروی و تسریع شیوع کرونا در جهان، وزرای اتحادیه اروپا از درخواست «آنتونیو گوترش» برای «استفاده از مکانیزم معافیت بشردوستانه به منظور رساندن تجهیزات پزشکی به کشورهای تحت تحریم» حمایت ‌کردند. علاوه بر این مورد، ائتلاف گروه 77 و چین با صدور بیانیه‌ای مشترک، خواستار لغو تحریم‌های یکجانبه آمریکا علیه کشورهای در حال توسعه از جمله ایران و ونزوئلا در شرایط تسریع شیوع ویروس کرونا ‌شدند.
جنگ‌افروزی زیر سایه کرونا
به نظر می‌رسد یکی از اهداف آمریکا از باقی ماندن بر موضع اعمال تحریم‌‌‌های پزشکی و دارویی علیه ایران در شرایط کرونایی، پیش بردن برخی اهداف منطقه‌‌ای خود در قبال گروه‌‌‌های مقاومت وابسته به ایران باشد. در این‌باره پایگاه تحلیلی «اینترسپت» با اشاره به اهداف جنگ‌طلبانه آمریکا در منطقه غرب آسیا همزمان با شیوع کرونا در ایران نوشت: «هر 10 دقیقه یک‌بار یک ایرانی بر اثر ابتلا به کرونا جان خود را از دست می‌دهد و هر ساعت 50 ایرانی به کووید-19 مبتلا می‌شوند و آمار تلفات به سرعت به سه هزار نفر نزدیک می‌شود و برای ترامپ و مشاوران ارشد وی، این فرصتی است تا دستورکار جنگ‌‌طلبانه خود را پیش ببرند.» این پایگاه تحلیلی تصریح کرد: «دولت ترامپ همان دولتی است که آشکارا دور جدیدی از تحریم‌ها را علیه اقتصاد ایران اعلام کرد و مخفیانه فرماندهان نظامی آمریکا را به تشدید یک تقابل با ایران در خاک عراق ترغیب می‌کند.»
غارتگری مدرن
با وجود گردن‌کشی آمریکا در برابر کشورهای مستقلی مانند ایران و اعمال سیاست فشار حداکثری بر آنها، حاکمیت این کشور و البته متحدان اروپایی آن، این روزها در کنترل و مدیریت ویروس کرونا به شدت آسیب‌پذیر نشان داده‌اند. هنوز دو هفته از تصویب بسته حمایتی 2.2 تریلیون دلاری به عنوان بزرگ‌ترین بسته مشوق‌های مالی تاریخ برای نجات اقتصاد کرونازده آمریکا نگذشته که نانسی پلوسی، رییس مجلس نمایندگان ایالات متحده اخیرا از ضرورت تصویب بسته دوم حمایتی خبر‌داده است. هم‌اکنون، بیماری همه‌گیر کرونا در ایالات متحده، بر خلاف هشدارهای داده‌شده از کنترل خارج شده و این کشور در حال حاضر بالاترین آمار ابتلا به این ویروس در جهان را به نام خود ثبت کرده است. از سویی، مقامات این کشور دیگر نمی‌توانند با گستردگی شیوع این عفونت مقابله کنند و سیستم پزشکی آمادگی درمان صدها هزار بیمار را ندارد. در طرف متحدان اروپایی آمریکا هم وضعیت بهتری گزارش نمی‌شود. اتحادیه اروپا به عنوان اصلی‌‌ترین مرکز تصمیم‌گیری این قاره، امروز با معضل نبود تمرکز لازم برای مدیریت کرونا رو‌به‌رو است؛ به بیان بهتر اعضای این اتحادیه زیر بار اقدام یکدست و همسو نمی‌روند و اقدامات خارج از چارچوب، کنترل این بیماری در اروپا را با چالش جدی مواجه کرده است. همچنین سرقت و مصادره کیت‌‌‌های بهداشتی ارسالی برای مردم ایتالیا و اسپانیا به‌وسیله دیگر کشورهای عضو اتحادیه اروپا، خشم و انزجار مردم این دو کشور نسبت به سیستم اتحادیه را در پی داشته است. برای مثال محموله‌‌ای حاوی صدها هزار ماسک از انواع مختلف که از چین برای ایتالیا فرستاده شده بود، در مسیر انتقال به مقصد، در داخل خاک جمهوری چک مصادره شد یا چندی پیش رسانه‌‌‌های فرانسه گزارش داده بودند که دولت این کشور، چهار میلیون ماسک اهدایی سوئد به ایتالیا و اسپانیا را هنگام عبور از شهر لیون تملک کرده است. برای تحلیل حال و روز غرب در مواجهه با کرونا و نیز وضعیت تحریم‌‌‌های ظالمانه آمریکا علیه ایران، به سراغ دکتر امیرعلی ابوالفتح رفتیم.
کرونا مشکلات غرب را شفاف کرد
دکتر امیرعلی ابوالفتح، کارشناس مسائل آمریکا در گفت‌وگو با خبرنگار «صبح‌نو»، با اشاره به چالش به‌وجود‌آمده برای غرب از قِبَل کرونا گفت: برخی افراد در ایران به خصوص آن دسته‌‌ای که شناخت کافی از تحولات جهانی و کشورهای غربی ندارند، شاید تصورشان این بود که غرب مدینه فاضله‌‌ای بدون مشکل و دغدغه و گرفتاری است، به گونه‌‌ای که اساسا تصور می‌شده در این کشورها، نظم و عدالت کامل حاکم بوده و نارضایتی وجود نداشته و همه‌چیز داشته مثل یک ساعت کار می‌کرده است. وی در همین‌باره افزود: در صورتی که کسی که اطلاعات بیشتری داشت و مسائل جهانی و مسائل مربوط به کشورهای غربی را با دقت بیشتری بررسی می‌کرد، می‌‌توانست لیست بلندبالایی از گرفتاری‌‌ها و مشکلات را ارائه دهد. کرونا مقداری این مشکلات را شفاف کرد. دکتر ابوالفتح تصریح کرد: البته این مساله فقط معطوف به غرب نیست و همه کشورهای جهان کم و بیش با کرونا درگیر هستند اما بنا به دلایلی کرونا در غرب بیشتر خود را بروز داد. این کارشناس مسائل آمریکا اضافه کرد: یکی از دلایل این بود که کشورهای غربی، کشورهای با نسبت رفاه بالایی هستند و کرونا، رفاه شهروندان را مورد هدف قرار داد. دلیل دیگر این است که تاب‌‌آوری و مقاومت شهروندان غربی در برابر هجمه‌‌‌های این‌چنینی پایین است اما در کشورهای در حال توسعه یا با توسعه‌یافتگی پایین، چون فقر و به‌هم‌ریختگی اجتماعی، به خودی خود به جامعه نظم داده است، بروز مشکلاتی مانند کرونا کمتر برای آنها مخاطره‌آمیز شد.
ابوالفتح در بخش دیگری از اظهارات خود در پاسخ به این سوال که آیا اظهارات خلاف نظر آمریکا در جبهه غرب نسبت به تحریم‌‌ها علیه ایران را می‌توان به معنی تنزل جایگاه آمریکا دانست، گفت: آمریکا در یک دوره پنج یا 6ساله از رویکرد اجماع‌گرایانه به سمت رویکرد ارعاب‌گرایانه شیفت پیدا کرد. دولت آمریکا در زمان باراک اوباما از توان خود برای اجماع‌‌‌سازی استفاده می‌کرد و سعی داشت تا ائتلاف‌‌‌های بزرگ ایجاد کند و تا حدودی هم موفق بود اما با آمدن ترامپ و جریان ملی‌گرا، آمریکایی‌‌ها به این نتیجه رسیدند که لازم نیست حتما از توان اجماع‌ساز خود استفاده کنند و بر همین اساس، به سمت سیاست ارعاب حرکت ‌کردند. وی در این‌باره اذعان کرد: آمریکا به متحدان خود تاکید می‌کرد که اگر گوش به فرمان نباشند و تمکین نکنند، مجازات‌‌‌های سنگینی علیه آن روا داشته خواهد شد و در این حوزه هم موفق بودند و توانستند تحریم‌‌‌های یکجانبه را به کشورهای غربی تحمیل کنند. وی اضافه کرد: به نظرم اعمال تحریم‌‌ها علیه ایران، بیش از ایران متحدان آمریکا را تحت فشار قرار داد و آنها را به دنباله‌روها و بازیگرانی که باید صرفا تبعیت کنند، تبدیل کرد.
این کارشناس مسائل آمریکا در بخش دیگری از اظهارات خود با اشاره به آگاهی اروپایی از ابعاد بشردوستانه تحریم‌‌‌های آمریکا علیه ایران گفت: اروپایی‌‌ها می‌دانند که تحریم‌‌‌های آمریکا ابعاد مختلف بشردوستانه از جمله سلامت مردم ایران را هدف قرار داده است اما مساله این است که کشورهای اروپایی اعم از بخش دولتی یا خصوصی آنها، با وجود محکومیت در ظاهر، جرات و جسارت سرپیچی عملی از اقدامات آمریکا را ندارند. ابوالفتح در این‌باره تصریح کرد: من تصور نمی‌کنم که کرونا بتواند تحولی اساسی درباره تحریم‌‌‌های آمریکا علیه ایران ایجاد کند.

لینک کوتاه:
https://www.nasimegilan.ir/Fa/News/166967/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

استان ایلام مفتخر به حضور 6 هزار ایثارگر ارتشی است

فراخوان مشمولان اعزامی پایه خدمتی اردیبهشت ماه سال 1403

برگزاری نخستین جشنواره گندم، نان و شیرینى در جزیره کیش

نمایش انیمیشن پاندای کونگ فو کار 4 درسینما لبخند کیش

غزل سعدی: عاشقانه یا عارفانه؟

جزئیات دقیق درباره حمله به کنسولگری ایران در پاریس

اهالی این استان‌ ها از امروز منتظر بارش باران باشند

اهمیت مدح و ثنای الهی در جلد هشتم «طعم شیرین خدا»

اولین دوره مسابقات اسب دوانی گیلان برگزار شد

تقویم روز و اوقات شرعی گیلان ، اول اردیبهشت 1403

دل ز جان برگیر و در بر گیر یار مهربان

گلایه مردم از ساخت تقاطع های غیرهمسطح در رشت

سبز شدن باغ‌های گیلان با سوغات کاشف السلطنه

آتش گرفتن یک واحد آپارتمانی در شهر رشت

مهار آتش سوزی یک واحد آپارتمانی در شهر رشت

صحبت های شنیدنی دکتر الهی قمشه ای

شب شعری با عنوان «وعده صادق» در شهرستان لاهیجان

راهپیمایی نمازگزاران درمحکومیت جنایات رژیم کودکش اسرائیل

چاپ پنجمین جلد مجموعه تاریخ ایران‌زمین درباره طاهریان و آل بویه

پاکسازی محوطه پل تاریخی بلوردکان لنگرود

اراذل و اوباش آستارا دستگیر شدند

من پیر فنا بدم جوانم کردی

عکس/ اولین دوره مسابقات اسب‌دوانی گیلان برگزار شد

تو مثل منی برف...

گرامیداشت فرزندان گلکون کفن 2 شهرستان گیلان

دستگیری 6 نفر از مخلان نظم و امنیت در آستارا

دیده شدن یک قلاده پلنگ ایرانی در رودبار + فیلم

«تاریخ سازی» با «تاریخ شفاهی»

محبت کردنشون خیلی جالبه

پیام تسلیت مدیرکل بنیادآذربایجان غربی در پی درگذشت همکار خادم الشهدا حجت الاسلام «مصطفی حاجی حسینلو»

رونمایی از مجموعه شعر «پیراهن تو کنار پیراهن من» در صومعه‌سرا

پای «وعده صادق» روی نفس اسراییل/ امنیت خط قرمز ایرانی‌ها

تصاویر راهپیمایی نمازگزاران در حمایت از عملیات وعده صادق در سراسر کشور

«خلبان صدیق» برای دومین‌بار به کتابفروشی‌ها آمد

عملیات وعده صادق همینه پوشالی رژیم جعلی و جنایتکار اسرائیل را در هم شکست

عملیات «وعده صادق» فرصت هیچ واکنشی را برای صهیونیست‌ها نگذاشت

عملیات «وعده صادق»فرصت هیچ واکنشی را برای صهیونیست‌ها باقی نگذاشت

خروش مردم لاهیجان در پی عملیات «وعده صادق»

راهپیمایی مردم لشت نشا در حمایت از عملیات «وعده صادق»

اهمیت بجا آوردن شکر خدا در جلد هفتم کتاب «طعم شیرین خدا»

راهپیمایی ضد صهیونیستی مردم گیلان در حمایت از مردم غزه

صحبت های شنیدنی دکتر انوشه

راهپیمایی مردم گیلانی در حمایت از عملیات «وعده صادق»

انسداد 25 محور شریانی و غیرشریانی در نواحی جنوبی کشور

«نشان سبز» درباره زندگی پیامبر اکرم (ص) منتشر شد

خبر تهاجم به کشور از مرزهای خارجی تکذیب شد

مسیر رویایی در اشکورات گیلان

تردد روان و بدون مداخلات جوی در محور‌های شمالی

درخشش آفتاب مطبوع بهاری در جای جای گیلان

آتش سوزی یک واحد مسکونی و یک واحد صنفی در بلوار لاکان رشت