نسیم گیلان

آخرين مطالب

تهران در آستانه ورود موج جدید کرونا مقالات

  بزرگنمايي:

نسیم گیلان - تهران در آستانه ورود موج جدید کرونا
سایز متن الف الف
لینک کوتاه در کلیبرد کپی شد! http://akhr.ir/6221404
k ٧.٩
٢٧
آرمان ملی / متن پیش رو در آرمان ملی منتشر شده و انتشار آن به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست
ترافیک صبحگاهی روز گذشته (شنبه 16 فروردین‌ماه)‌ در معابر اصلی و بزرگراهی چند کلانشهر، از جمله پایتخت، باعث افزایش نگرانی در میان مردم و مسئولان شد. ترافیک نسبتا شدید در بزرگراه شهید همت، شهید حکیم، بزرگراه آیت‌ا...هاشمی رفسنجانی و شیخ فضل‌ا...، میدان آزادی، بزرگراه نواب صفوی و... در حالی مشاهده می‌شد که وضعیت در خطوط مترو و B.R.T نیز بهتر نبود. همان‌طور که محمود ترفع، مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران از افزایش مسافران اتوبوس در نخستین روز هفته با توجه به آغاز فعالیت ادارات و شرکت‌ها خبر می‌دهد. بدون تردید ترافیک و ازدحام مردم در صبحگاه 16 فروردین‌ماه و همزمانی با پایان تعطیلات نوروزی، همه را به یاد روزهای 14 فروردین سال‌های گذشته می‌انداخت که مردم به سر کار‌شان می‌رفتند، اما با این تفاوت که امسال شرایط کشور با سال‌های گذشته بسیار متفاوت است و بحران شیوع کرونا مردم را تهدید می‌‌کند. ظاهرا هنوز عده زیادی از مردم و مسئولان که اعتقاد چندانی به طرح فاصله‌گذاری اجتماعی ندارند، بی‌خبرند که در 45 روز گذشته 55 هزارو 743 نفر بیماری کرونا مبتلا شده‌اند و شمار فوت‌‌شدگان به 3452 نفر رسیده است. همزمان با پایان یافتن تعطیلات نوروزی، ادارات دولتی و بانک‌ها فعالیت خود را مجددا از سر گرفتند و دولت نیز بدون توجه به شیوع سریع کرونا در کشور، تمایلی به تعطیلی ادارات و ارگان‌های دولتی ندارد.
در حالی که بسیاری از مردم از ترس ابتلا به کرونا، خود را در ایام نوروز قرنطینه خانگی کردند یا مغازه‌هایشان را بسته‌اند و همین امر موجب کاهش چند درصدی شیب نمودار آماری کرونا در ایران شد. طبق آخرین آمار وزارت بهداشت از روز جمعه (15 فروردین) تا شنبه (16 فرودین) دو هزار و 560 بیمار جدید مبتلا به کووید19 در کشور شناسایی شده است و با مرگ 158 نفر از بیماران مبتلا به کووید19 در این مدت که رکورد جدیدی را ثبت کرد، آمار درگذشتگان به 3452 نفر رسید. تاکنون19 هزار و 763 نفر نیز از بیماران بهبود یافته و از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند. 4103 نفر از بیماران در وضعیت شدید این بیماری قرار دارند. کیانوش جهانپور، سخنگوی وزارت بهداشت می‌گوید: 5 استانی در وضعیت قرمز کرونایی قرار دارند، شرایط ملی و استان‌ها مدیریت شده بود اما برخی استان‌ها در وضعیت زرد و نارنجی و برخی در وضعیت قرمز هستند . برای اینکه تصور نشود استانی امن‌تر است و افراد به آن نقطه سفر کنند، تصمیم گرفتیم که آمار‌ها را کلی اعلام کنیم. در آذربایجان‌شرقی، فارس‌، مازندران، اصفهان و خراسان‌رضوی وضعیت قرمز دارند و استان‌های مسافرپذیر هستند و بقیه استان‌ها وضعیت بهتری پیدا کرده‌اند.
پایان فاصله‌گذاری اجتماعی؟
این آمار در حالی منتشر می‌شود که روز گذشته حسن روحانی، رئیس‌جمهور از پایان قریب‌الوقوع محدودیت‌های «فاصله‌گذاری اجتماعی» و بازگشایی کسب‌وکارها در چارچوب «فاصله‌گذاری هوشمند» خبر داد. او معتقد است که اگر کرونا برای مدتی باقی بماند باید آن را به‌گونه‌ای مدیریت کنیم که زندگی مردم با مشکل توام نباشد. باید بدانیم صدمات اصلی اقتصادی کرونا متوجه اقشار ضعیف جامعه است و مردم از دولت انتظار دارند که اجازه ندهیم کرونا سلامت و معیشت آنان را نابود کند. این اظهارات رئیس‌جمهور در حالی مطرح می‌شود که سعید نمکی، وزیربهداشت، روز جمعه، از ابلاغ دستورالعمل بازگشایی کلیه مشاغل و مراکز کسب‌وکار از سوی وزارت صنعت و معدن و تجارت انتقاد کرده بود و در نامه‌ای به روحانی نوشت: «هرگونه تصمیم آتش به‌اختیار توسط هر دستگاه دولتی، غیردولتی، فرهنگی، مذهبی و غیره که مورد تایید نباشد، شعله‌‌هایش به‌سرعت دامن نظام سلامت و متعاقب آن اقتصاد کشور را خواهد گرفت.» این شرایط نشان می‌دهد که دولت از شرایط فاصله‌گذاری اجتماعی برای ادارات تابعه و شرکت‌ها چندان رضایت ندارد و امیدوار است کسبه و بازار با رعایت این موضوع به کنترل ویروس کرونا کمک کنند.
نگرانی از وضعیت کرونا در تهران
در حالی که حسن روحانی از بهبود شرایط و از گشایش اقتصادی سخن می‌گوید، برخی از مسئولان دیگر نسبت به شیوع بیشتر بیماری کرونا در ایران و تهران ابراز نگرانی می‌کنند. ایرج حریرچی، معاون وزارت بهداشت ضمن اعلام روند کاهشی بروز کرونا در برخی استان‌های پرشیوع و همچنین ابراز نگرانی درباره وضعیت این بیماری در تهران اعلام کرد: سطح ترافیکی که روزگذشته در سطح شهر تهران بود، ما را نگران می‌کند. زیرا هر یک از این افراد می‌توانند ویروس را به خانه یا محل کار ببرند. وی درباره لزوم تشدید فاصله‌گذاری اجتماعی، گفت: ما دو موضوع داریم؛ یکی کنترل بیماری و کاهش مرگ و میر و بیمای‌زایی بیماری است و هدف دوم هم کاهش اثرات اجتماعی و اقتصادی ویروس است که این دو هدف متناقض بوده و حصول هر دو به میزان کاملا مناسب، ممکن است حاصل نشود.» شکرا... حسن‌بیگی، معاون سیاسی و اجتماعی استاندار تهران نیز از شبوغی روز گذشته تهران ابراز تعجب کرد و گفت: در حال بررسی علل شلوغی و ازدحام شهر تهران هستیم.
خطر موج جدید کرونا
به اعتقاد کارشناسان تهران نقش کلیدی ارتباطی با سایر استان‌ها دارد، هرگونه وجود و شیوع ویروس حتی در حد متوسط هم می‌تواند باعث انتشار به سایر شهرها و به‌ویژه شهرهای اطراف تهران شود که تبادل زیادی از نظر اشتغال دارند. علیرضا زالی، فرمانده عملیات مقابله با کرونا در کلان شهر تهران نیز این موضوع را تاکید می‌کند و می‌گوید: تهران هنوز در شرایط مطلوب کنترل کرونا نیست و همچنان ممکن است شاهد امواج جدیدی از بازگشت و شیوع کرونا در تهران باشیم. فرمانده عملیات مقابله با کرونا درباره عامل دوم افزایش ابتلا به کرونا در تهران افزود: «هنوز نگرانی‌های بازگشت موج دوم مسافران نوروزی به قوت خود باقی است.» رضا کرمی محمدی، رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهرداری تهران نیز بر ضرورت انجام غربالگری کرونا با هدف شناسایی دقیق مبتلایان و ناقلان این بیماری در تهران تاکید کرد و گفت: کماکان این نگرانی مطرح است که طی روزهای آینده در صورت عدم رعایت فاصله اجتماعی آمار ابتلا به کرونا در پایتخت افزایش یافته و پیامدهای آن موجب لطمه به نظام درمانی شود، در حقیقت نگران ورود موج جدید کرونا به کشور هستیم.
چرا شهرها قرنطینه نشدند؟‌
«چرا شهرها برای جلوگیری از کرونا قرنطینه نشدند؟» این سوالی است که بسیاری از مردم از دولت می‌پرسند و هربار پاسخی متفاوت دریافت می‌کنند. در حالی که برخی از کشورها با قرنطینه‌ها شهرهایشان توانستند شیوع ویروس کرونا را مهار کنند و روز گذشته تدروس ادهانوم مدیرکل سازمان جهانی بهداشت اعلام کرد که تعجیل در لغو تدابیر قرنطینه شهرها موجب سقوط «شدیدتر و ادامه‌دار» اقتصادی و افزایش شمار مبتلایان و جان‌باختگان کرونا می‌شود، محمدرضا ظفرقندی، رئیس کل سازمان نظام پزشکی ایران، در ارتباط با اینکه چرا قرنطینه در کشور انجام نشد، توضیح داد: قرنطینه یک شهر یکی از مراحل پنجگانه قرنطینه است. زمانی‌که بیماری در کشور تشخیص داده شد، حداقل 20 روز از ابتلا گذشته بود، یعنی بیماری که در اواخر ماه بهمن جانش را از دست داد، حداقل 20 روز قبلش گرفتار شده بود و در این مدت هم رفت‌وآمدها ادامه داشت. بنابراین قرنطینه به معنای ممنوعیت کامل تردد قابل اجرا نبود. هر چند در هیچ جای دنیا هم استفاده از روش اقناع و ایمنی جمعیتی علمی نیست و توصیه نمی‌شود. بنابراین باید در نخستین مرحله فاصله‌گذاری اجتماعی به عنوان مرحله سوم قرنطینه انجام می‌شد که با تاخیر این اتفاق افتاد.
توضیح درباره دفن متوفیان کرونا
در پی انتشار برخی اخبار در خصوص تدفین متوفیان مبتلا به بیماری کرونا، روابط عمومی سازمان بهشت‌زهرا(س) شهرداری تهران طی اطلاعیه‌ای برای تنویر افکار عموم، جزئیاتی از شرایط انجام امورات و احکام شرعی این متوفیان را اعلام کرد. در این اطلاعیه آمده است: پس از مشاهده اولین متوفیان مبتلا به بیماری کرونا، سازمان بهشت‌زهرا(س) شهرداری تهران با استعلام از مراجع ذیربط سریعا نسبت به تجهیز امکانات و منابع انسانی لازم برای خدمت رسانی به شهروندان تهرانی اقدام کرد. بلافاصله با ارتباطات و مشاوره با دفتر مقام معظم رهبری و مراجع تقلید پس از تعیین ترتیبات شرعی لازم و رعایت کلیه موارد بهداشتی ضروری با اتکا به خداوند و خودگذشتگی و تلاش فراوان پرسنل خدوم این سازمان، نسبت به انجام این واجب کفایی اقدام کرد؛ به‌گونه‌ای که شاهد بودیم بحمدا... هیچ‌گونه خللی در رسیدگی به اموات مسلمین رخ نداده است و بارها جمع کثیری از مسئولان بلند پایه لشگری و کشوری از زحمات و تلاش‌های رخ داده تشکر کرده‌اند.

لینک کوتاه:
https://www.nasimegilan.ir/Fa/News/166971/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

دوره جامع کنشگر _ کارشناس جمعیت در گیلان برگزار شد

برگزاری نماز جمعه در همه شهر‌های گیلان

ساماندهی لندفیل سراوان 84 درصد پیشرفت دارد/ضرورت مدیریت زباله تر خانگی

محله شِیخانبَر لاهیجان مقصد محله مج خبر

دیدار نماینده ولی فقیه در گیلان با جامعه کارگری

داستانک/ سمعک با کارکرد متفاوت

مرکز ترک اعتیاد غیرمجاز در رشت پلمپ شد

یکی از راه‌های توسعه گیلان همدلی میان دولت و مجلس است

پروژه قزوین-رحیم آباد-کلاچای می‌تواند پیشران توسعه باشد

دلبر و یار من تویی رونق کار من تویی

مطالبه‌گری؛ مهمترین برنامه عملیاتی بنیاد شهید و امور ایثارگران در دولت سیزدهم

مقوله حجاب اولویت دانشگاه است

رقابت بیش از 27 هزار داوطلب گیلانی در نوبت اول کنکور سراسری

«پاسخ»؛ ویژه‌برنامه شبکه باران برای پاسخگویی مسئولان به مطالبات مردم

حفاظت از انفال مهمترین رسالت هر جنگلبان است

مسدود شدن 9 حلقه چاه غیرمجاز در شهرستان رودبار

مرمت بند‌های تغذیه مصنوعی استان از ابتدای سال تاکنون

جلسه شورای گفتگوی بخش خصوصی با دولت و بانک‌های گیلان

پاسخ شفاف مسوولان گیلان به مطالبات مردم از شبکه باران

تارتار: یکی از اهداف اصلی ملوان کسب مقام قهرمانی جام حذفی است

برای خریدن کتاب هایی درباره اهل بیت(ع) به چه چیزهایی باید توجه شود؟

هر دختری باید کفش سفید داشته باشد

شورای گفتگوی بخش خصوص با دولت و بانک‌های گیلان

تحقق توسعه پایدار با همدلی و انسجام مجلس و دولت

نشست هم اندیشی روسای دانشگاه‌ها و تشکل‌های دانشگاهی گیلان

ابتکار عمل رسانه ملی در انتخابات، مشارکت آگاهانه مردم را رقم زد

بسیج اساتید باید کارکرد متفاوتی در جهاد تبیین داشته باشد

اساتید دانشگاه‌ها همواره دغدغه حل مسائل کشور و ملت را سرلوحه کار خود قرار داده اند.

هدف دولت سیزدهم کاهش بار ترافیکی در کلانشهر رشت است

گیلان با 90 همت فرصت سرمایه‌گذاری در نمایشگاه اکسپو حضور دارد

کیش برترین منطقه آزاد در حوزه‌ی اقتصادی شد

وقتی درد دل می‌کند؛ گوش باش، نگاه باش

رنگ کردن مو و ابرو با نسکافه

دیدار چهره به چهره مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان اردبیل با جامعه معظم ایثارگری

تصویری دیده نشده از هشتاد سال قبل میدان شهرداری رشت

پلمب مرکز ترک اعتیاد غیرمجاز در رشت

تصویری از هشتاد سال قبل میدان شهرداری رشت

پدر شهید «جعفر نعمت زاده» دیار حق را لبیک گفت

کیش در صدر مناطق آزاد نشست/ تقدیر ویژه‌ی معاون اول رئیس‌جمهور و وزیر اقتصاد از مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش به عنوان رتبه‌ی برتر روابط عمومی و تصویرسازی

اجرای موسی عصمتی میلیونی شد

کسب مقام قهرمانی و سومی تیم گیلان در رقابت‌های آب‌های آرام کشور

منتخب شهرستان لنگرود در مجلس شورای اسلامی گفت: راه اندازی شبکه‌های تلویزیونی انتخابات کار

دعوت 60 کاراته‌کا به مرحله دوم انتخابی تیم امید و جوانان

نفرات دعوت شده به مرحله دوم انتخابی تیم ملی کاراته مشخص شدند

از زر و سیم جهان پاس نظر باید داشت

استاندار ایلام: از عملکرد اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان رضایت داریم

نخستین نشای مکانیزه برنج در شفت انجام شد

نیشکر هفت تپه؛ از سرخط اعتصابات کارگری به پیشتازی سنگر تولید

امنیت شغلی در گرو تداوم چرخ تولید کارخانجات است

بررسی پرونده‌ها و کالاهای موجود در انبار مرکزی اموال تملیکی گیلان