نسیم گیلان

آخرين مطالب

دولت «هشدارهای کرونایی» را جدی نمی‌گیرد مقالات

  بزرگنمايي:

نسیم گیلان - دولت «هشدارهای کرونایی» را جدی نمی‌گیرد
سایز متن الف الف
لینک کوتاه در کلیبرد کپی شد! http://akhr.ir/6231238
١
٠
آرمان ملی / متن پیش رو در آرمان ملی منتشر شده و انتشار آن به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست
«مرغ دولت یک پا دارد» و با وجود همه هشدارها و اظهارنظرهای کارشناسان و مسئولان وزارت بهداشت که در چند روز گذشته سعی دارند ابعاد واقعی شیوع ویروس کووید-19 در کشور را به گوش رئیس‌جمهور برسانند و روحانی را از این تصمیم منصرف نمایند ، اما قرار است فعالیت‌های ادارات و اصناف از 23 فروردین در شهرستان‌ها و در پایتخت از 30 فروردین آغاز شود و طرح فاصله‌گذاری هوشمند جایگزین فاصله‌گذاری اجتماعی می‌شود. روز گذشته نمایندگان مجلس نیز طرح سه‌فوریتی را که از سوی تعدادی از نمایندگان برای تعطیلی یک‌ماهه کشور در پی بحران کرونا ارائه شده بود، با رای مخالف از دستور کار خارج کردند و تنها امید مخالفان اجرای «طرح فاصله‌گذاری هوشمند» نیز نا امید شد. این در حالی است که بسیاری از مردم روزهاست که قرنطینه خانگی را فراموش کرده‌اند و ازدحام آنها در خیابان‌ها و اتوبوس‌ها بیانگر این واقعیت است که تمایلی به تعطیلی کشور ندارند. آمار روزانه ابتلا به کرونا نیز در یک ماه گذشته تغییری نداشته و از دوشنبه (18 فروردین) تا سه شنبه (19 فروردین) 2089 بیمار جدید شناسایی شد و مجموع بیماران شناسایی شده بر اثر این بیماری به 62589 مورد رسید. در این مدت 133 نفر جان خود را از دست دادند و مجموع درگذشتگان بر اثر این بیماری در کشور به 3872 نفر رسید. تا اکنون 27039 نفر از بیماران بهبود یافته و از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند و 3987 نفر از بیماران در وضعیت شدید این بیماری قرار دارند.
اطلاعیه شروع فعالیت ادارات و اصناف کمیته اطلاع رسانی ستاد ملی مقابله با کرونا در اطلاعیه‌ای موارد مهمی از طرح فاصله‌گذاری هوشمند را برای اطلاع عموم مردم منتشر کرد. در این اطلاعیه آمده است: «فاصله‌گذاری اجتماعی مهمترین راهکار کنترل همه‌گیری این بیماری است و رعایت این فاصله تا زمانی که بیماری در جامعه درچرخش باشد ضروری و با عنایت به اینکه می‌تواند تا 95 درصد مانع ازشیوع گردد، باید ادامه یابد. طرح فاصله‌گذاری هوشمند ادامه طرح فاصله‌گذاری اجتماعی است و صرفا مشاغل «غیر پر ریسک» همراه با التزام به رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی مصوب وزارت بهداشت می‌توانند فعالیت‌شان را آغاز کنند. سیاست کلی و راهبرد عمومی ستاد ملی مقابله با کرونا، همچنان استمرار اصل «در خانه بمانیم» است و خروج از منزل تنها در صورت اضطرار، به‌صورت بسیار محدود با رعایت دقیق و کامل دستورالعمل‌های بهداشتی برای مقابله با کرونا ممکن می‌باشد. بخش‌های تولیدی - اصناف و مشاغل مشخص شده در طرح برای خدمت رسانی به مردم نیز با اجرای دستورالعمل‌های تخصصی و عمومی بهداشتی مصوب و ابلاغی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی امکان فعالیت کسب و کار خواهند داشت. با تلاش مستمر و هماهنگی بین اتاق بازرگانی و اصناف و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی دستورالعمل‌های بهداشت صنوف و کسب و کارها تدوین و طی روزهای آینده در اختیار عموم قرار خواهد گرفت و هرگونه فعالیت صنفی منوط به اجرای این دستورالعمل‌ها خواهد بود. براساس برنامه‌ریزی انجام شده کلیه صنوف موظف به ثبت نام و اخذ تعهد از صاحبان کارگاه‌ها و صنوف در سایت وزارت بهداشت (مبنی بر رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی) خواهد بود و پس از دریافت کد مجوز فعالیت صادر خواهد شد. با اجرای این طرح، تعطیلی‌های پایه (شامل تعطیلی مدارس، دانشگاه ها، ورزشگاه ها، مراکز فرهنگی، هنری، مشاغل پرریسک و...) و همچنین ممنوعیت ترددهای بین استانی، تا اطلاع ثانوی ادامه خواهد یافت. مراکز اداری نیز از تاریخ 23 فروردین با رعایت اصول بهداشتی، به جای یک سوم، با دوسوم کارمندان خود فعال خواهند شد و ساعت کاری از هفت صبح تا 14 خواهد بود.». براین اساس کلیه صنوف موظف به ثبت نام و اخذ تعهد از صاحبان کارگاه‌ها و صنوف در سایت وزارت بهداشت (مبنی بر رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی) خواهند بود و پس از دریافت کد، مجوز فعالیت صادر خواهد شد. همچنین با اعلام ستاد ملی مقابله با کرونا مقرر شد تا بازگشایی ادارات دولتی نیز به صورت پلکانی انجام شود و از تاریخ 23 فروردین ماه، دو سوم کارمندان در محل کار خود حاضر شده و یک سوم اقدام به دورکاری کنند. علیرضا رئیسی معاون بهداشت وزارت بهداشت می‌گوید: «در گام دوم برای همه صنوف برنامه‌ریزی شده و مشاغل به دو دسته ریسک کم و ریسک بالا تقسیم شده‌اند.» با توجه به این اطلاعیه و به اعتقاد کارشناسان این حوزه، دولت قصد دارد تمام اتفاق‌های احتمالی آینده را بر گردن مردم بین دارد.
منتقدان طرح دولت چه می‌گویند؟
علیرضا زالی، فرمانده ستاد مقابله با کرونا در تهران از این تصمیم دولت انتقاد کرده و گفته است که هفته‌آینده با افزایش تعداد مبتلایان مواجه می‌شویم. وی با تاکید بر نیاز به اقدامات سخت‌گیرانه گفت: «تاکنون میزان مداخلات تصمیم‌گیران در کشور متوسط بوده و نتوانستیم تصمیم‌های سخت‌گیرانه‌ای بگیریم. طی سه روز اخیر در شهر تهران شاهد افزایش جمعیت و تراکم و ترافیک بوده‌ایم و در پنج تا 9 روز آینده بازتاب‌های این موضوع در میزان مبتلایان مشخص خواهد شد.» علی‌اکبر حقدوست، مدیر کمیته اپیدمیولوژی کووید 19 وزارت بهداشت، با تاکید بر اینکه درصدی از مردم نسبت به هفته گذشته کمتر رعایت می‌کنند، گفت: قطعا شاهد جهش شیوع ویروس کرونا در روزهای آینده خواهیم بود. قاسم جان‌بابایی معاون درمان وزیر بهداشت،درمان و آموزش پزشکی نیز اعلام کرده که حدود چهار هزار تخت آی‌سی‌یو در کشور برای بیماران کرونا در نظر گرفته شده است که همه پر هستند اما اورژانس‌ها و بخش‌های عادی خلوت شده‌اند.
جزئیات جدید از ورود کرونا به ایران
با این حال وزیر بهداشت که جز کابینه دولت است، بیش از هر فرد دیگری به تصمیم اخیر دولت انتقاد داشته و سعید نمکی بر این باور است که هیچ پدیده‌ای برای اقتصاد سهمگین‌تر از تداوم کرونا نیست، وی با حضور در مجلس شورای اسلامی به نمایندگان مجلس گفت: « از روز 29 بهمن وزارت بهداشت از ورود ویروس به کشور و شهر قم اطمینان پیدا کرده است.» به گفته وزیر بهداشت در آن مقطع عده‌ای خواستار آن بودند که بعد از انتخابات موضوع اعلام شود، اما او با صداقت خبر را رسانه‌ای کرده است. او در ادامه اعلام کرد باید در یک جلسه غیر علنی مسائل را توضیح دهد. البته این به این معنی نیست که با مردم بیگانه باشیم و با مردم به صراحت حرف نزنیم.» همچنین نمکی در توصیف وضعیت فعلی ایران در مبارزه با ویروس کرونا گفته است که در حال حاضر کشور در مرحله مدیریت بیماری است و نباید دچار توهم شده و تصور کرد که به مرحله مهار و کنترل رسیده‌ایم. اما محسن هاشمی، رئیس شورای اسلامی شهر تهران مانند بسیاری از مسئولان و کارشناسان از رفتار و اظهارنظرهای دوگانه کابینه دولت انتقاد کرده و بر این باور است که امروز در کشور شاهد یک دوگانگی در صحبت‌های مسئولان ارشد درباره بیماری کرونا هستیم. بخشی از این سخنان مربوط به صحبت‌های مسئولان بهداشت و درمان است که تقاضای اعمال سختگیری بیشتری دارند و می‌گویند باید فاصله‌گذاری فیزیکی افزایش داشته باشد، اما از سوی دیگر هم بخشی هستند که صحبت‌های اقتصادی می‌کنند و تصمیمات شان در حوزه اقتصاد است که نتیجه اش می‌شود نوعی دوگانگی. رئیس شورای شهر تهران گفت: انداختن مشکلات به گردن مردم و مقصر دانستن آنها نیز مشکلی را حل نمی‌کند و مسئولان باید با استفاده از محدودیت‌های قانونی و تشویق و تنبیه ها، رفتار مردم را مدیریت کنند. علی اعطا، سخنگوی شورای شهر تهران نیز صحبت‌های هاشمی را تایید می‌کند و می‌گوید: به جای تاکید بر تعطیلی اصناف بهتر بود بر تعطیلی ادارات تاکید کنیم.
مردم: ناچاریم
در این بین مردم نیز از عملکرد و بی‌توجهی دولت به افرادی که در قرنطینه خودخواسته بسر می‌بردند، انتقاد می‌کنند. همانطور که از شواهد پیداست قرنطینه‌شکنی در پایتخت که از شنبه 16فروردین‌ماه کلید خورده، با اظهارنظرهای گوناگونی همراه بوده است. هجوم دوباره مسافران مترو، توپ عبور از مرز قرنطینه را به صدا درآورده و حالا بحث در این‌ باره داغ است. برخی از مسافران مترو «ناچاری» را علت به‌خطرانداختن جان خود می‌دانند. نمونه کوچک (حدود 30نفر گفت‌وگو‌شونده) از جامعه بزرگ مسافران مترو که در 3 ایستگاه میدان آزادی، شادمان و تئاتر شهر در حال تردد بودند نشان می‌دهد تنها 2مولفه اصلی، آنها را از خانه‌های امن خود بیرون کشانده است؛ اول جیب‌های خالی و دوم، اجبار کارفرمایان برای حضور در محیط کار. در این بین برخی از مسئولان توپ را به زمین مردم می‌اندازند و آنها را به لغو زودهنگام قرنطینه خانگی متهم می‌کنند. در این شرایط عبدالرضا عزیزی رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس با مقایسه عملکرد حکومت ایران و چین در مواجهه با کرونا گفت: چین به مردم گفت باید در خانه‌های خود بمانند ولی برای آنان آذوقه برد.» او در ادامه گفت: «ما به مردم می‌گوییم در خانه بمانید، ولی تدبیری برای معیشت آنان نداریم.» با این حال از 23 فروردین وضعیت اقتصادی کشور آرام‌آرام به حالت گذشته بازمی‌گردد و باید از هفته‌های آینده در انتظار آمار رسمی تعداد مبتلایان بود که آیا رشد چشمگیر داشته یا خیر.

لینک کوتاه:
https://www.nasimegilan.ir/Fa/News/169082/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

«محمد دوستار» سرپرست دانشگاه گیلان شد

21 سارق منزل طی دو روز در گیلان دستگیر شدند

آزاد راه قزوین به رشت گذرگاهی پرتردد، اما بدون امکانات + فیلم

ماندگاری هوای پایدار گیلان تا اوایل هفته پیش روی

آماده باش راهداران رودبار جنوب

955 واحد مسکن روستایی در گیلان افتتاح می شود

شناسایی مرغداری آلوده کننده تالاب انزلی با لاشه مرغ‌های تلف شده

محدودیت‌های ترافیکی به مناسبت روز ارتش در رشت اعمال می شود

برترین های رده سنی امید معرفی شدند

تشکیل کمیته های تخصصی شورای سلامت کیش / تشکیل اولین کمیته تخصصی دندانپزشکان در راستای اجرای طرح سلامت پایدار هم زمان با روز دندانپزشک

سفر سرپرست اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان ایلام به شهرستان ایوان

قطعی تلفن روستای سالکویه به لطف سارقان

محدودیت‌های ترافیکی 29 فروردین در رشت

ثبت گزارش جامعه هدف بنیاد شهید و مردم با مراجعه به سامانه سوت زنی

رشد 184 درصدی عبور کالا از مرز آستارا

دوستار سرپرست دانشگاه گیلان شد

بازداشت باند خانوادگی سرقت در زنجان

این استان ها امروز منتظر بارش باران باشند

خبری تازه از عرضه شیرخشک در داروخانه ها

قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز 28 فروردین 1403

پیش بینی بورل از حمله اسرائیل به ایران

محدودیت‌های ترافیکی روز ارتش در رشت

افزایش 184 درصدی عبور کالا از پایانه مرزی آستارا در سال 1402

توقیف خودروهای شوتی با بیش از 23 میلیارد کالای قاچاق در رودبار

سرپرست دانشگاه گیلان منصوب شد

تعطیل شدن یک مرکز ترک اعتیاد در شهرستان رشت

دیدار فرمانده آموزش تخصص‌های دریایی باقرالعلوم رشت با دانش آموزان استثنایی گیلان

تقدیر مردم رشت از سپاه پاسداران با اهدای گُل

جهان ذهنی بِرشت

محدودیت‌های ترافیکی روز ارتش در رشت اعلام شد

مدیرکل بنیاد استان آذربایجان شرقی به مشکلات 50 نفر از مراجعا رسیدگی کرد

تجلیل استاندار یزد از خانواده شهدای ارتش

اعتراض چادرملو به صحنه جنجالی مقابل داماش گیلان

جشنواره نان و شیرینی کیش به دلیل شرایط نامناسب جوی از 30 فروردین آغاز می شود

دولت سه لایحه جدید به مجلس ارسال کرد

گیلان، میزبان اردوی تیم ملی هاکی بانوان

تعیین تکلیف اعزام به خدمت 2 برادر مشمول

سرپرست اداره امور کتابخانه های عمومی گیلان منصوب شد

پیام قدردانی مجمع نمایندگان گیلان از عملیات غرور آفرین «وعده صادق»

رودخانه سفیدرود، زیستگاه اصلی زادآوری ماهیان خزری

کشف بیش از 30 شی عتیقه از قاچاقچیان در رودبار

فناوری روز دنیا در خدمت بهداشت کیشوندان/ از جدیدترین دستگاه ماموگرافی کشور در بیمارستان کیش بهره‌برداری شد

توسعه تجهیزات و ارتقای خدمات بیمارستان؛ راهبرد اصلی سازمان‌ منطقه آزاد کیش در حوزه سلامت

پنتاگون جزئیات جدیدی درباره حمله ایران فاش کرد

دیدار تشکل‌های شاهد و ایثارگر با معاون امور بین الملل دفتر مقام معظم رهبری

کشاورزان گیلانی برای دریافت سهمیه کود شیمایی خود اقدام کنند

نوسان قیمت طلا و سکه در بازار رشت تا ساعت 10:30

طبیعت زیبای ییلاقی ماسال در گیلان

باران رحمت در کیش؛ شب پرتلاش نیروهای شرکت عمران، آب و خدمات برای جلوگیری از آب‌گرفتگی معابر جزیره

پیام تسلیت دکتر رئیسی در پی درگذشت پدر شهیدان «دهنوی»