نسیم گیلان

آخرين مطالب

بودجه منهای نفت مقالات

  بزرگنمايي:

نسیم گیلان - بودجه منهای نفت
سایز متن الف الف
لینک کوتاه در کلیبرد کپی شد! http://akhr.ir/6232656
٠
٠
صبح نو / متن پیش رو در صبح نو منتشر شده و انتشار آن به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست
قیمت نفت که در دنیا به تأسی از بیماری کرونا با افت شدید مواجه شد، شائبه‌هایی را برای تحقق درآمدهای نفتی دولت ایجاد کرد.بودجه‌99 با نفت 50‌دلاری بسته شد. قیمتی که به اعتقاد نمایندگان مجلس در طول تاریخ بودجه‌ریزی کشور بی‌سابقه بوده و وابستگی بودجه به نفت را به کمتر از 20‌درصد کاهش داده است.
روز گذشته نیز قیمت شاخص نفت خام برنت به 33‌دلار و 78‌سنت و قیمت شاخص دبلیوتی‌آی آمریکا به 27‌دلار و 5‌سنت رسید.البته به استناد گزارشات بین‌المللی، قیمت نفت روز گذشته با امید به حصول توافق کاهش تولید نفت تولیدکنندگان نفت خام با وجود نگرانی‌ها از تضعیف اقتصاد جهانی به‌دلیل همه‌گیر شدن ویروس کرونا، افزایش یافت. این افزایش قیمت در حالی رخ داد که تحلیلگران هشدار داده‌اند کاهش تولید تأثیر چندانی بر افزایش تقاضای نفت خام نخواهد داشت.
در عین حال، مؤسسه کپتال ایکانامیکز اعلام کرد: با وجود افزایش چشم‌انداز کاهش شدید تولید به رهبری عربستان، قیمت نفت در هفته‌های اخیر به‌دلیل تضعیف تقاضای ناشی از ویروس کرونا، همچنان پایین مانده است با این حال مطالعات و پیش‌بینی‌های جهانی نشان می‌دهد، انتظار می‌رود تا زمان بهبود فعالیت‌های اقتصادی، قیمت انرژی در سطح کنونی باقی بماند.
در همین زمینه سیدعلی ادیانی، عضو کمیسیون انرژی مجلس در گفت‌وگو با خبرنگار «صبح‌نو» با بررسی بودجه از منظر درآمدهای نفتی، و پیش‌بینی از قیمت نفت در بازارهای جهانی در آینده اظهار داشت: بر‌اساس پیش‌بینی‌های جهانی به نظر می‌رسد قیمت نفت کمتر از 30‌دلار نخواهد شد. دلیل اول اینکه به نظر می‌رسد طی دو ماه آینده با مجموعه اتفاقاتی که در نظامات اقتصادی اروپا، آمریکا و آسیا رخ می‌دهد، با مهار کرونا و مدیرت آن، چرخه اقتصادی و بنگاه‌های انرژی بر دوباره به حرکت در آید و دوباره نیاز به انرژی در دنیا احساس شود که بخشی از آن نفت خام و بخشی از آن فراورده‌های نفتی خواهد بود.
عضو هیات رییسه کمیسیون تلفیق بودجه‌99 با تاکید بر اینکه همزمان با نیاز دوباره دنیا به انرژی، تقاضا افزایش خواهد یافت و به تبع رشد این تقاضا، قیمت نفت با رشد مواجه خواهد شد، افزود: نکته دیگر اینکه، به‌دلیل اینکه تولید نفت شیل آمریکا با وجود کاهش قیمت مقرون به صرفه نیست، بنابراین نفت خام می‌تواند جایگزین نفت شیل شود که می‌تواند شرایط برای افزایش تقاضا و رشد قیمت را فراهم کند.
این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: البته آنچه ما به‌دنبال آن هستیم این است که « الهی نفت نباشد» چون وجود نفت و وابستگی به درآمدهای آن در یکصدسال گذشته بلای جان اقتصاد شده است چراکه یک منبع سهل‌الوصول و در عین حال در آمد مشخص و بی‌دغدغه‌ای در اختیار دولت‌های حاکم قرار می‌گیرد؛ برخی نمی‌توانستند و برخی هم نمی‌خواستند تا وابستگی به درآمدهای نفتی کم شود بنابراین اراده‌ای در این زمینه وجود نداشت.
درآمد نفتی دیگر سهل‌الوصول نیست
عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: طی دو تا سه سال گذشته نه به‌دلیل برنامه‌ریزی بلکه به برکت تحریم و توفیق اجباری دولت مردان به این نتیجه رسیدند که باید از خیر نفت بگذرند چون دیگر سهل‌الوصول نخواهند بود و به اجبار در جهت جبران درآمدهای کشور از محل درآمدهای مالیاتی، فروش اموال مازاد و کاهش هزینه‌های
غیر ضرور حرکت کردند.
وی افزود: در بودجه سال‌99 هم برای اولین‌بار در تاریخ یک اقدام مثبت مبتنی بر عدالت اجتماعی در مجلس رقم زدیم و برای اولین‌بار برای خانه‌های خالی و ماشین‌های لوکس مالیات در نظر گرفتیم که اگر دولت در این زمینه عملکرد خوبی داشته باشد 20‌هزار میلیارد تومان از این محل می‌تواند کسب درآمد کند؛ این بخشی از همان اصلاح ساختار بودجه است.
ادیانی در ادامه اظهاراتش با طرح این سؤال که آیا اساساً ما باید نفت تولید و به بازارهای جهانی عرضه کنیم؟ گفت: ما حتماً به تولید و فروش نفت نیاز داریم چراکه بخشی از نیاز اقتصاد در دنیا به «نفت خام» است بنابراین بازار نفت خام بین‌المللی را نباید
در حد ضرورت از دست بدهیم. ما باید نفت تولید کنیم اما باید بخش قابل توجهی از آن را در قالب تبدیل به فرآورده‌های نفتی به دنیا صادر کنیم.
این عضو هیات رییسه کمیسیون تلفیق بودجه‌99 همچنین گفت: نکته قابل اهمیت اینکه همه دولتمردان با هر گرایش سیاسی باید در نظر داشته باشند درآمدهای نفتی نباید برای امور جاری کشور هزینه شود بلکه این منابع باید در جهت تقویت زیرساخت‌ها و ایجاد سرمایه‌گذاری با هدف ارزش افزوده بیشتر هدایت شود.
عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این سؤال که آیا امکان وابستگی صفر بودجه به درآمدهای نفتی وجود دارد یا خیر گفت: دقیقاً ما می‌توانیم بودجه منهای نفت داشته باشیم. خوشبختانه امسال وابستگی بودجه به نفت به کمتر از 20‌درصد رسیده که این میزان وابستگی بی‌سابقه بوده است.
وی با بیان اینکه در اوایل انقلاب میزان وابستگی بودجه به درآمدهای نفتی 80‌درصد بود، تاکید کرد: فقط به برکت تحریم‌ها بود که در جهت تکیه بر ظرفیت‌های داخلی گام برداشته شد. این موضوع را هم با باور قلبی اعلام می‌کنم اقتصاد ایران ظرفیت‌ها و استعدادهای بالقوه‌ای دارد و سبد اقتصادی کشور آنقدر متنوع هست که در دنیا جزو 10‌کشور دنیا باشیم که با این تنوع از سبد ظرفیت‌های اقتصادی می‌توانیم کشور را اداره کنیم منتها پاشنه آشیل کشور وابستگی به درآمدهای نفتی بوده است.
ادیانی درباره چشم‌انداز بازار نفت و میزان ضرورت اصلاح پیش‌بینی قیمت نفت در بودجه در قالب اصلاحیه گفت: با توجه به انتظارات جهانی از رشد قیمت نفت، به نظر می‌رسد نیازی به اصلاح قیمت 50‌دلاری نفت در بودجه نیست و با افزایش قیمت نفت امیدواریم درآمدهای نفتی بر‌اساس آنچه که در بودجه پیش‌بینی شده است،
تأمین شود.

لینک کوتاه:
https://www.nasimegilan.ir/Fa/News/169146/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

کشف 2تن شکر قاچاق در رودسر

سیلاب برای قطار تهران-گرگان دردسرساز شد

تاثیر سفر‌های نوروزی در بازار مسکن شمال

ترفند متفاوت آدم ربایان به دام انداختن مردم

ماجرای تعطیلی شنبه یا پنجشنبه جنجالی شد

پیش بینی وضعیت بارندگی برای آخر هفته

بی احتیاطی جان راکب موتورسیکلت در صومعه سرا را گرفت

تقویم روز و اوقات شرعی گیلان ، 6 اردیبهشت 1403

نکوداشت کاشف السلطنه فردا در لاهیجان

در حوزه ارائه خدمات الکترونیکی به رشتوندان اتفاقات خوبی صورت گرفته است/گام های موثر مدیریت شهری در ممیزی املاک

توقیف موتورسیکلت میلیاردی قاچاق در آستانه‌اشرفیه

دکلمه زیبای خسرو شکیبایی

آسمان گیلان تا هفته آینده صاف و آفتابی است

آشیانه ساختن پرستو‌های دریایی در تالاب بین المللی انزلی

پیشرفت 90 درصدی پروژه محور آستانه اشرفیه به کیاشهر

تالاب انزلی، میزبان بیش از هزار پرستوی دریایی

اجرای کارگاه آموزشی پیشگیری از غرق شدگی در گیلان

مشاهده گله گوزن قرمز در جنگل‌های هیرکانی لنگرود (فیلم)

نزدیک بشیم به هم یا نزدیک نشیم؟

هرروز یک سری مشکل هست!

مشارکت مردم بندرانزلی در سامانه هوشمند تفکیک زباله از مبدا

گیلان باید تحت پوشش فیبر نوری قرار گیرد

محفل مشق حماسه به مناسبت عملیات «وعده صادق» در رشت برگزار شد

شهر پره سر نیازمند تخصیص زمین برای تولید کود آلی از زباله‌ی تر است

درخواست سازمان جهاد کشاورزی از شالیکاران گیلانی

آغاز توزیع تخم نوغان از شنبه در گیلان/ قیمت هر جعبه 28 هزار تومان

نگاه مطالبه‌گر در حوزه فرهنگ و هنر تحول‌ آفرین است

آغاز به کار مرکز خدمات جامع سلامت فارابی کیش در گرامیداشت هفته سلامت

افتتاح پایگاه سلامت خانواده با محوریت مادر وکودک درمجتمع مسکونی مهستان کیش

معرفی نامزدهای ایرانی کتاب‌ برای کودکان با نیازهای ویژه

دنیا را چقدر جدی گرفتیم !

ضرورت معرفی جلوه‌های ایثار و شهادت به نسل جدید

اجرای 35 کیلومتر فیبر نوری در آستانه اشرفیه و بندر کیاشهر

56 دستگاه خودرو سرقتی در گیلان کشف شد

مازندران قهرمان جوانان و گیلان قهرمان زیر 23 سال آب‌های آرام شد

لزوم استفاده از ظرفیت‌های استانی در ساخت موزه دفاع مقدس

پروژه های عمرانی گیلان سرعت می گیرد/ زباله سوز رشت نیازمند اعتبار 2000 میلیاردی

الزام فرهنگ‌سازی برای کتاب‌های الکترونیکی

صحبت های دلنشین دکتر کاکاوند در مورد قدرت

درخواست خصمانه آرژانتین از پاکستان و سریلانکا علیه ایران

ویدئوی از خط تولید لوازم آرایشی اورجینال در پاکستان!

خانواده شهدا پرچمداران اصلی ایثار و شهادت هستند/ نسل امروز نیازمند آشنایی با شهدا

آسمان گیلان تا هفته‌ی آینده صاف و آفتابی

کشف 56 دستگاه خودرو سرقتی در گیلان

تجلیل از فعالان طرح حجاب و عفاف

توزیع تخم نوغان در 9 شهرستان گیلان از شنبه

کشف 56 خودرو سرقتی در گیلان

ما دو جور بخشنده داریم!

یکی از 4 سنگرِ اهواز در زمان جنگ از بین رفت

«آستاراچای» غنی‌ترین بانک ژنی آبزیان گیلان