نسیم گیلان

آخرين مطالب

چگونه هدفون و ایرباد را تمیز کنیم؟ علمي

  بزرگنمايي:

نسیم گیلان - چگونه هدفون و ایرباد را تمیز کنیم؟
سایز متن الف الف
لینک کوتاه در کلیبرد کپی شد! http://akhr.ir/6233619
١٠
٠
کلیک / پاکیزگی هدفون ها و ایربادها از اهمیت بسیاری برخودار است، چرا که این دستگاه ها مستقیما با گوش انسان در تماس هستند و می توانند ناقل میکروب و جرم باشند. در ادامه به بررسی روش های مناسب جهت تمیز کردن هدفون و ایرباد می پردازیم.
آیا تا به حال به این فکر افتاده اید که علاوه بر گوشی، کیبورد و ماوس، هدفون خود را نیز تمیز کنید؟ پاک کردن موم گوش و ضدعفونی کردن هدفون ها نه تنها از جنبه بهداشتی حایز اهمیت است، بلکه کیفیت صدا را نیز بهبود می بخشد.
چرا باید هدفون را تمیز کرد؟
تمیز کردن منظم هدفون های روگوشی یا توگوشی، هم به حفظ بهداشت و هم به سالم ماندن دستگاه کمک می کند، خصوصا اگر در هنگام ورزش از این وسیله استفاده شود. از یک طرف عرق منجر به بوی بد کاپ های گوش شده و از طرف دیگر موم گوش می تواند باعث انسداد درایورها و همینطور کاهش صدا و کیفیت آن شود. به علاوه، کثیفی های دیگری مانند باکتری و میکروب وجود دارند که به چشم نمی آیند، اما باعث بیماری می شوند. با این تفاسیر، تمیز کردن هدفون امری کاملا معقولانه به نظر می رسد.
زمانی که در یک باشگاه ورزشی در حال فعالیت بوده و به هدفون خود دست می زنید، احتمالا کثیفی های بسیاری را به آن منتقل می کند. ثابت شده که ویروس های مختلفی مثل SARS-COV-2 (که منجر به COVID-19 می شوند) می توانند تا بیش از سه روز روی سطوح سخت و پلاستیکی زنده بمانند. در صورت لمس یک ایرباد آلوده به این ویروس، احتمالا آن را به سطوح دیگری منتقل کرده و در بدترین حالت، خود را مبتلا می کنید.
مطالعات نشان داده اند که هدفون می تواند موجب افزایش رشد باکتری ها در گوش شده و در صورت استفاده مشترک از این وسیله، باکتری ها به فرد دیگری منتقل شوند. حتی اگر هدفون خود را به شخص دیگری نمی دهید، حتما باید از بهداشت و پاکیزگی آن مطمئن باشید.
نوعی استافیلوکوک، رایج ترین باکتری است که از گوش به ایرباد انتقال می یابد. رشد بیش از حد این باکتری می تواند منجر به عفونت شدید گوش شود. بدیهی است که تمیز کردن منظم ایرباد، خطر چنین عفونتی را کاهش می دهد.
تمیز کردن هدفون های روگوشی
روش های مختلفی برای پاکیزه سازی هدفون های روگوشی وجود دارد. بسیاری از برندهای هدفون که دارای کاپ گوش و کابل های قابل برداشت هستند، به شیوه ای ساده تمیز می شوند.
با این حال برندهای دیگری وجود دارند که در حین احتیاط، باید آن ها را تمیز کرد، وگرنه آسیب دیده و از کار می افتند. در این صورت بهتر است ابتدا نگاهی به دستورالعمل های نوشته شده جهت پاکیزه سازی دستگاه در دفترچه راهنمای تولید کننده بیاندازید. اپل، بیتس و بوز از جمله برندهایی هستند که دستورالعمل های پاکیزه سازی پایه را در دفترچه راهنمای محصولات خود ارایه داده اند.
برای تمیز کردن موثر هدفون، به وسایل زیر احتیاج است:
یک پارچه مرطوب و نرم
الکل ایزوپروپیل 70 درصد یا بیشتر
گوش پاک کن پنبه ای یا Q-tips
یک پارچه، دستمال یا حوله کاغذی تمیز و مناسب
اگر نگران هستید که مبادا آسیبی به پارچه هدفون وارد کنید، ابتدا عملیات را روی یک بخش بدون کاربرد آزمایش کنید. بعید است که مقدار الکل مناسب برای تمیز کاری، اثر دائمی روی چرم یا PVC داشته باشد. اگر هدفون شما تماما از جنس پلاستیک یا فلز ساخته شده، دیگر نیاز به نگرانی نیست.
هدفون روگوشی با دنبال کردن مراحل زیر تمیز می شود:
1- در صورت امکان، کاپ ها را از هدفون جدا کرده تا به راحتی به پارچه زیر دسترسی پیدا کنید.
2- با استفاده از پارچه مرطوب و نرم، هر گونه آلودگی را از کاپ های گوش و قسمت اصلی هدفون پاک کنید.
3- سپس یک پارچه یا حوله تمیز را به وسیله الکل نمناک کرده و کل سطح کاپ ها و باقی هدفون را تمیز کنید.
4- یک گوش پاک کن را به وسیله الکل مرطوب کرده و تمام تورفتگی ها و حفره های موجود در هدفون و کاپ های گوش را پاک کنید.
5- هدفون را تا جای ممکن باز کرده و به سراسر آن را به وسیله یک حوله یا پارچه به همراه مقداری الکل تمیز کنید. تمام دکمه ها و شیارها را پاک کنید، علی الخصوص ناحیه ای که برای گذاشتن یا برداشتن هدفون از روی گوش، لمس می شود.
6- یک حوله کاغذی یا Q-Tip را به مقداری الکل آغشته کرده و پارچه توری روی اسپیکرها را تمیز کنید. توجه داشته باشید که هیچ نقطه ای نادیده گرفته نشود.
7- اگر هدفون شما دارای میکروفون است (مثل هدست های بازی)، به یاد داشته باشید که پارچه توری و بازوی قابل تنظیم را نیز به وسیله الکل تمیز کنید.
8- در نهایت تمام کابل ها و سیم ها، خصوصا گیره لاستیکی نزدیک به جک را به وسیله یک حوله کاغذی و مقداری الکل به خوبی پاک کنید.
سپس بگذارید تا الکل کاملا خشک شود، سپس قسمت های برداشته شده را در جای اصلی خود قرار دهید و از هدفون استفاده کنید. در این صورت هیچ اثری از الکل ایزوپروپیل به جای نمی ماند.
تمیز کردن هدفون های توگوشی
هدفون های توگوشی در واقع از بهداشت کمتری نسبت به مدل های روگوشی برخوردار هستند، چون درون گوش قرار می گیرند. بعضی از ایرفون ها کاملا در عمق کانال گوش می روند و به خاطر جنس سیلیکونی، مجرای خارجی گوش را می بندند. با اینکه هیچ صدای خارجی دیگر مزاحم کاربر نخواهد بود، اما ریسک ابتلا به عفونت گوش بسیار بیشتر می شود.
روش ذکر شده در اینجا، برای اکثر مدل های توگوشی به کار می رود. برای پاکیزه کردن موثر هدفون های توگوشی، به وسایل زیر احتیاج است:
یک پارچه نرم
الکل ایزوپروپیل 70 درصد یا بیشتر
گوش پاک کن پنبه ای یا Q-tips
یک پارچه، دستمال یا حوله کاغذی تمیز و مناسب
خلال دندان چوبی
چسب Blu-Tack یا هر گونه چسب مشابه دیگر (اختیاری)
آب گرم و صابون (برای سری های سیلیکون ها)
اگر هدفون توگوشی شما دارای سری های سیلیکونی است، آن ها را برداشته و به طور جداگانه تمیز کنید. بهترین روش برای این کار، استفاده از آب گرم و صابون است. مراقب باشید که در این حین، سیلیکون پاره نشود. سپس سری ها را در جای مطمئنی قرار داده تا با جریان هوا، خشک شوند.
اگر هدفون دارای کاورهای فومی باشد، می توانید آن ها را برداشته و به وسیله آب و صابون بشویید. همچنین می توانید الکل ایزوپروپیل را به فوم مالیده و بگذارید خشک شود. بدین ترتیب هر گونه باکتری یا میکروب از بین می رود.
هدفون توگوشی با دنبال کردن مراحل زیر تمیز می شود:
1- تمام درایورها را به وسیله یک پارچه مرطوب نرم تمیز کرده و هر گونه آلودگی، موم یا چرکی را از روی آن ها بردارید.
2- به آرامی و با استفاده از خلال دندان، موم یا هر نوع آلودگی دیگری را از روی پارچه توری اسپیکر تمیز کنید. مراقب باشید تا به این توری صدمه ای وارد نشود.
3- مقداری چسب Blu-Tack (یا محصول مشابه دیگر) را در دست خود گرم کرده و سپس به آرامی آن را در توری اسپیکر فشار داده و سریعا خارج کنید تا هر گونه موم یا آلودگی به وسیله چسب برداشته شود. این کار را تا تمیزی کامل توری تکرار کنید. یک توری اسپیکر پاکیزه می تواند کیفیت صدا را به طور قابل ملاحظه ای بهبود دهد.
4- یک پارچه تمیز یا حوله کاغذی را به وسیله مقداری الکل مرطوب کنید. سپس درایورها و سنسورهای موجود (مثل سنسور تشخیص گوش در ایرباد اپل) را به خوبی تمیز کنید.
5- چوب Q-tip را به مقداری الکل آغشته کرده و از آن برای ضدعفونی کردن توری اسپیکر استفاده کنید. بدین صورت هر گونه چرک و آلودگی باقی مانده به طور کامل پاک می شود.
6- مجددا یک پارچه تمیز یا حوله کاغذی را با مقداری الکل مرطوب کرده و تمام سیم ها، کابل ها، دکمه ها و گیره لاستیکی نزدیک به جک را به خوبی تمیز کنید.
7- در نهایت مدتی صبر کنید تا الکل خشک شود و سپس هدفون را توی گوش یا در محفظه مخصوص خود قرار دهید.
تمیز کردن محفظه
برخی هدفون های توگوشی بی سیم دارای محفظه شارژ کننده هستند. واضح است که این محفظه نیز باید به خوبی تمیز شود تا هیچ گونه آلودگی و چرکی را به هدفون منتقل نکند.
برای ایرپاد یا هدفون های مشابه، می توان از برس های نرم برای از بین بردن آلودگی کنار لولا استفاده کرد. یک حوله کاغذی را با مقداری الکل مرطوب کرده و درون محفظه را ضدعفونی کنید. برای حفره های ریز شارژ کننده، از چوب Q-tip آغشته به الکل استفاده کنید.
البته به خاطر داشته باشید که قبل از شروع عملیات ضدعفونی، هرگونه کثیفی و چرک را پاک کنید. باکتری ها و سایر میکروب های مضر حتی در صورت تمیز کردن محفظه با الکل، باز هم می توانند به چرک ها بچسبند.
معمولا محفظه های مربوط به هدفون های روگوشی را به وسیله آب گرم و صابون تمیز می کنند. البته از الکل نیز می توان استفاده کرده، به شرطی که قبلا روی یک قسمت غیر ضروری امتحان شود تا مبادا آسیبی به محفظه برساند.
طبق توصیه برخی افراد، قرار دادن مقداری ژل سیلیکا در محفظه می تواند به بهداشت آن کمک کند. آن ها بر این باورند که ژل سیلیکا، سطح رطوبت در محفظه و در نتیجه رشد باکتری ها را کاهش می دهد.
نکات بهداشتی دیگر
به طور منظم هدفون خود را تمیز کنید. اجازه ندهید تا موم گوش یا سایر آلودگی به وجود بیایند. در صورت امکان پس از هر بار استفاده، هدفون را به وسیله ضدعفونی کننده های الکلی تمیز کنید.
به اشتراک گذاشتن هدفون ها (خصوصا هدفون های توگوشی) می تواند موجب ورود باکتری های جدید به گوش شما شده و تعادل طبیعی آن ها را بر هم بزند. رشد بیش از حد نوع خاصی از باکتری موجب عقونت و درد شدید گوش می گردد. پس در صورت امکان، از اشتراک هدفون یا ایرباد با دیگران پرهیز کنید.
در نهایت، گوش خود را نیز هر از گاهی تمیز کنید. البته طبق توصیه پزشکان، نباید از اشیاء نوک تیز یا گوش پاک کن جهت انجام این کار استفاده کرد، چرا که به پرده گوش صدمه می زنند. در عوض شما می توانید با استفاده از یک پارچه مرطوب، ناحیه خارجی مجرای گوش را تمیز کنید. همچنین می توان با خرید و مصرف قطره گوش، موم ایجاد شده در آن را نرم کرده و با مراجعه به پزشک متخصص، آلودگی را از گوش ها پاک کرد. کیت سرنگ گوش نیز کم و بیش توصیه می شود. این کیت از محلول نمک گرم برای شستشوی کانال گوش استفاده می کند.

لینک کوتاه:
https://www.nasimegilan.ir/Fa/News/169205/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

اهدای ویلچر به خانه سالمندان توسط دانش‌آموزان مدرسه سمای سبز لاهیجان

معاون سیاسی استانداری فارس مطرح کرد: برنامه و نقشه راه؛ کلید واژه پیشرفت صنعت بیمه

تجلیل از دانش آموز وظیفه شناس کوچصفهانی

پلمب یک رستوران متخلف در آستانه اشرفیه

بهره‌برداری از بیمارستان 421 تخت‌خوابی رشت از مطالبات نظام سلامت است

همدلی سازمان منطقه آزاد، نهادها و اصناف برای بهبود شرایط کارگران/ امضای تفاهم نامه تنظیم امور کار درجزیره کیش

داستانک/ آداب و رسوم الکی

شاعرانه/ بگو به باران ببارد امشب

برگزاری همایش مدیران بیمه دی در شیراز

معاون استانداری فارس مطرح کرد: برنامه و نقشه راه؛ کلید واژه پیشرفت صنعت بیمه

مادر روحانی شهید «حبیب الله رضایی» آسمانی شد

دکلمه زیبای خسرو شکیبایی

149151 نفر در صف انتظار تسهیلات ازدواج هستند

تداوم راه شهیدان با فعالیت جوانان در مساجد

پوستر طرح تربیتی «هزار مشعل» رونمایی شد

استقلال خوزستان 1-1 ملوان: تیم پورموسوی در گردنه سقوط

دل دوستان شکستی!

بن کتاب دانشجویان و طلاب چقدر است؟

شعرخوانی زیبا دکتر کاکاوند از سعدی

ایده ای برای تقویت هوش خردسالان

با الگوپذیری از معلم شهید مطهری نقش واقعی معلم و استاد را در کشور به ثمر برسانیم

ادای احترام رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران به مقام شامخ شهدای مازندران

اعلام محدودیت ترافیکی در 2 محور گیلان

انتشار اعلان نمایشگاه کتاب

جزئیات جدید از پشت پرده مسمومیت پزشکان در شیراز

اعمال محدودیت ترافیکی در 2 محور گیلان

تجلیل از برگزیدگان جشنواره «طنز پهلو» در زادگاه پدر طنز معاصر ایران

کاروان حرم مطهر رضوی به مناطق محروم گیلان می‌رود

سخنان دلنشین دکتر مجتبی شکوری

آغاز طرح های سالم سازی دریا در گیلان از اول خرداد

توزیع 313 بسته معیشتی در طرح «قرار دوازدهم» رودسر

اعلام محدودیت ترافیکی در محورهای قدیم گیلان

درخشش غرفه سازمان منطقه آزاد کیش در نمایشگاه اکسپو 2024 تهران

از شبنم عشق خاک آدم گل شد

ادعای بایدن درباره مخالفت حماس با آتش بس

نامه سرپرست دانشگاه گیلان به 38 نفر از روسای دانشگاه های آمریکا

بازگشت 282 دانش آموز ترک تحصیل کرده به مدارس گیلان

آسمانی شدن مادر روحانی شهید حبیب الله رضایی در رودسر

داستانک/ اهمیت همسر

رونمایی از پوستر هشتمین جشنواره ملی تئاتر ایثار

وام ازدواج ایثارگران در سال 1403 چقدر است؟

تجلیل از مربیان عقیدتی و سیاسی و معلمان بسیجی شهرستان صومعه سرا

ایجاد اشتغال برای 2560 نفر توسط بسیج سازندگی گیلان

تقدیر از روسای دو کمیته ستاد تسهیلات سفرهای نوروزی سال 1403

تودیع و معارفه سرپرست معاونت عمرانی و زیربنایی سازمان منطقه آزاد کیش

«آذرخش و رقص فانتوم‌ها» در نمایشگاه کتاب طنین می‌اندازد

فرمان امام علی (ع) به مالک اشتر با ترجمه سید مهدی شجاعی به چاپ ششم رسید

آزار شیطانی پنج زن از سوی یک مرد رمال

قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز 12 اردیبهشت 1403

اسرائیل، حزب الله را تهدید به اشغال لبنان کرد!