نسیم گیلان

آخرين مطالب

استاندار گیلان در ارتباط تصویری با استاندار آستراخان بیان داشت؛

اهتمام گیلان بر توسعه روابط تجاری، کشاورزی ، گردشگری و دانشگاهی با آستراخان / تأکید بر ضرورت استفاده شایسته از ظرفیت های اتحادیه اقتصادی اوراسیا / گیلان آماده صادرات فنآوری و یا سرمایه گذاری مشترک با آستراخان در حوزه داروست سياسي

اهتمام گیلان بر توسعه روابط تجاری، کشاورزی ، گردشگری و دانشگاهی با آستراخان / تأکید بر ضرورت استفاده شایسته از ظرفیت های اتحادیه اقتصادی اوراسیا / گیلان آماده صادرات فنآوری و یا سرمایه گذاری مشترک با آستراخان در حوزه داروست
  بزرگنمايي:

نسیم گیلان - نماینده عالی دولت در گیلان با اشاره به اهتمام استان بر توسعه روابط تجاری، کشاورزی، گردشگری و دانشگاهی با آستراخان روسیه، بر ضرورت استفاده شایسته از ظرفیت های اتحادیه اقتصادی اوراسیا که میز دبیرخانه آن در رشت دایر شده، تأکید کرد و گفت: گیلان قطب تولید داروست و آماده صادرات فنآوری و یا سرمایه گذاری مشترک با آستراخان هستیم.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی استانداری گیلان؛ دکتر ارسلان زارع در ارتباط تصویری با ایگور بابوشکین استاندار آستراخان؛ ظرفیت‌های خوب گیلان، مزایای طبیعی و پتانسیل‌های منحصربفرد جغرافیایی گیلان را فرصتی برای پذیرش همه گردشگران از نقاط مختلف روسیه و با همکاری آژانس‌های بخش خصوصی خصوصاً استان آستراخان ذکر کرد.
وی با اشاره به بررسی پیشنهادات 9 گانه استانداری آستراخان که از طریق لوان جاگاریان سفیر روسیه در ایران تحویل شده ، گفت: این پیشنهادات در دستور کار دستگاه های اجرایی و اتاق بازرگانی استان قرار گرفت.
دکتر زارع ادامه داد: گیلان از ساخت کشتی مسافربری پطر کبیر که در آستراخان در حال ساخت است، حمایت و پشتیبانی می کند و اعتقاد دارد به‌کارگیری این کشتی در دریای خزر، می تواند نقش قابل توجهی در رشد و گسترش گردشگری بین کشورهای این دریا داشته باشد.
استاندار گیلان به وجود بیمارستان‌های مدرن و بین المللی با کادر پزشکی مجرب اشاره و پیشنهاد کرد که با تأسیس دفتر گردشگری سلامت ایران در روسیه ، زمینه ای فراهم شود تا بیماران این کشور بدون هزینه‌های اضافی و حذف واسطه‌ها ، برای معاینه و مداوا از طریق رسمی و قانونی وارد ایران و گیلان شوند.
وی افزود: منطقه آزاد تجاری صنعتی انزلی، تنها منطقه آزاد حاشیه دریای خزر است که باید ازمزیت های آن استفاده کنیم ضمن آنکه لازم است از ظرفیت های منطقه ویژه اقتصادی لوتوس آستراخان روسیه هم بهره بگیریم.
وی با اشاره به سرای تجاری ایرانیان در آستراخان که توسط اتاق بازرگانی گیلان ساخته شده و طبقه اول آن نمایشگاه دائمی کالاهای ایرانی است و در طبقه فوقانی ، دفاتر شرکت های بزرگ ایرانی استقرار دارد، گفت: برنامه ریزی شده فعالیت این سرای تجاری با همکاری طرف روسی، گسترش یابد.
دکتر زارع خاطرنشان کرد: به موازات تأسیس سرای تجاری ایرانیان در آستراخان، موضوع ایجاد یک مرکز لجستیکی در این استان در کنار راه‌های مواصلاتی بویژه در جوار ایستگاه‌های راه‌آهن جهت نگهداری کالاهای تولید ایران و سپس ارسال آن به سایر مناطق روسیه در دستور کار اتاق بازرگانی گیلان است و توافق اولیه برای ایجاد آن با طرف روسی انجام گرفته و خواستار همکاری‌های لازم در این ارتباط هستیم.
استاندار گیلان صدور مجوز تأسیس بانک مشترک خارجی در محدوده منطقه آزاد انزلی توسط هیأت دولت جمهوری اسلامی ایران را یادآور شد و گفت که آمادگی لازم برای افتتاح شعبه های بانک‌های روسی در این منطقه وجود دارد.
وی با اشاره به عضویت ایران در اتحادیه اقتصادی اوراسیا و فعال شدن میز این دبیرخانه در گیلان و شهر رشت ، بر لزوم استفاده از ظرفیت های این اتحادیه تأکید و اضافه کرد: اجلاس شورای بین المللی همکاری های تجاری اتاق های بازرگانی و صنعت کشورهای منطقه دریای خزر (ICBC) هر ساله به تناوب در یکی از شهرهای ایران یا روسیه برگزار می شود؛ اتاق بازرگانی گیلان و اتاق بازرگانی آستراخان در تأسیس و برگزاری اجلاس های آن نقش موثری داشته و دارند و لازم است برای تقویت این تشکل تجاری اقتصادی، حمایت های لازم انجام گیرد.
استاندار گیلان با طرح پیشنهاد اهتمام به افزایش حجم مبادلات تجاری، اعزام و پذیرش هیأت های تجاری گفت: جمهوری اسلامی ایران چندین بار با محوریت استان گیلان در آستراخان نمایشگاه توانمندی‌های اقتصادی و صنعتی برپا کرده و استان آستراخان نیز تاکنون سه بار در گیلان نمایشگاه محصولات روسی را برپا داشته و پیشنهاد می شود این روند ادامه یابد؛ ضمن آنکه آمادگی داریم با طرف روسی برای برپایی نمایشگاه در رشت یا منطقه آزاد انزلی، همکاری لازم را انجام دهیم.
دکتر زارع پذیرفته نشدن گواهی مبدأ کالا (فرم ST3) صادره از سوی اتاق بازرگانی گیلان در برخی گمرکات روسیه را باعث بوجود آمدن مشکلاتی برای بازرگانان ایرانی عنوان کرد و از طرف روسی خواست همکاری های لازم را در رفع این مسئله به عمل آورد.
وی به حاصلخیز بودن زمین های گیلان و آب فراوان در آستراخان نیز اشاره و اضافه کرد: پیشنهاد می شود امکان کشت و تولید محصولات کشاورزی گیلان، کشت گلخانه ای و همچنین پرورش ماهی از سوی شرکت های گیلان در آن استان مورد بررسی و مطالعه قرار گیرد.
استاندار گیلان ادامه داد: دانشگاه های گیلان وآستراخان در چارچوب اتحادیه دانشگاه های حاشیه دریای خزر، حدود 25 سال است که دارای روابط علمی و آموزشی هستند و در این راستا سالانه تعدادی دانشجوی رشته زبان روسی دانشگاه گیلان برای ارتقاء سطح آموزشی به آستراخان اعزام می شوند و طبق توافق؛ دانشجویان زبان فارسی دانشگاه دولتی آستاراخان نیز در دوره آموزشی ویژه در دانشگاه گیلان شرکت می‌کنند که پیشنهاد می شود همکاری در زمینه تبادل دانشجو و استاد، ادامه و افزایش یابد.
وی به جایگاه گیلان در تولید دارو بویژه داروهای ضدسرطانی و نیز صادرات این داروها به کشورهای مختلف اشاره و اضافه کرد: در این استان؛ پنج شرکت بزرگ تولید دارو و خطوط داروی ضدسرطان فعال است که 17 درصد نیاز دارویی کشور را تأمین می کنیم و آمادگی صادرات فنآوری و یا سرمایه گذاری مشترک را داریم.
دکتر زارع در خاتمه سخنانش از استاندار آستراخان دعوت کرد که برای بازدید و آشنایی با توانمندی‌های گیلان و نیز مذاکره با مدیران ارشد استان در زمان مناسب ، به گیلان سفر کند و گفت: استانداری گیلان این آمادگی را دارد هیأتی بلندپایه از مدیران ارشد گیلان را به منظور گسترش روابط تجاری و اقتصادی با آستراخان و با همتایان روسی، به آن استان اعزام کند.
** استاندار آستراخان: برای ارتقاء همکاری های همه جانبه تلاش می کنیم / بازرگانان گیلانی شرکای قابل اعتمادی محسوب می شوند
استاندار آستراخان نیز در این ارتباط تصویری با قدردانی از ابتکار عمل استاندار گیلان برای برگزاری این نشست؛ جمهوری اسلامی ایران را به عنوان یکی از شرکای تجاری آستراخان عنوان و بیان کرد: مبدا یا مقصد بیش از 90 درصد کالاهایی که از مرز آبی این کشور عبور می‌کند، ایران است.
ایگور بابوشکین با اشاره به فعالیت 174 شرکت با سرمایه ایرانی در آستراخان افزود: بر اساس آمارهایی که در سال 2019 در خصوص حجم تجارت آستراخان با ایران انجام گرفت؛ این رقم حدود 260 میلیون دلار بود که نسبت به سال 2018 با 10 درصد افزایش مواجه بوده و در سه ماه اول سال 2020 نیز حجم تجارت حدود 67 میلیون دلار است.
وی آستراخان را دارای نزدیک ترین ارتباط خارجی با گیلان عنوان کرد و با یادآوری اولین موافقتنامه همکاری دو استان در سال 1994 و همکاری فعال در حوزه‌های اقتصای، تجاری و اجتماعی گفت: آستراخان و گیلان به عنوان حلقه های مهم و اصلی کریدور حمل و نقل شمال - جنوب هستند که در این ارتباط توجه ویژه‌ای به توسعه همکاری در حوزه حمل و نقل و تجارت داریم.
وی به فعالیت سرای تجارت ایران در آستراخان که توسط اتاق بازرگانی گیلان ساخته شده، اشاره و خاطرنشان کرد: بازرگانان گیلانی به صورت مستمر از بازارهای آستراخان بازدید می‌کنند و می‌توان ادعا کرد که شریک قابل اعتمادی محسوب می شوند.
استاندار آستراخان با بیان اینکه دانشگاه ها و مراکز علمی تحقیقاتی دو کشور با یکدیگر همکاری خوبی دارند و روابط خود را در حوزه های فرهنگی، ورزش و سیاست جوانان دنبال می‌کنند؛ گفت: گیلان مجسمه شاعر نامدار ایرانی عمر خیام را به آستراخان هدیه کرده که محل نصب این مجسمه هم اکنون یکی از مکان های خوب برای تفریح و استراحت مردم این استان است.
بابوشکین ادامه داد: حسن همجواری که بین دو استان گیلان و آستراخان ایجاد شده، بسیار خوب ارزیابی می‌شود که آن را ارج می نهیم و تلاش خود را برای ارتقاء همکاری های همه جانبه بین دو استان انجام می‌دهیم.
استاندار آستراخان پیشنهاد داد با توجه به اینکه دو استان به صورت فعال از حمل و نقل آبی در دریای خزر استفاده می کنند ، حجم روابط را گسترش دهند و گفت: آمادگی داریم که آستراخان مرکز حمل و نقل کالاهای ایرانی به روسیه و دیگر کشورهای اوراسیا تبدیل شود.
وی به ظرفیت راه‌آهن بعنوان فرصتی مناسب برای توسعه حمل و نقل بین دو استان اشاره کرد و افزود: در استان های آستاراخان و آستارا ، هاب (مرکز) راه آهن شروع به کار کرده و همه شرایط لازم برای خدمات رسانی از جمله خدمات گمرکی، کنترل بهداشتی ، عمل آوری و نگهداری بارها را دارد و این شیوه مفیدتر از حمل و نقل جاده‌ای است و در جهت جلوگیری از شیوع کرونا نیز راهکاری مطمئن محسوب می‌شود.
بابوشکین با ابراز علاقه برای گسترش فعالیت های تجاری با ایران بیان داشت: سرای تجارت ایران در واقع بستری برای ملاقات های تجاری دو کشور است و نمایشگاه دائمی کالاهای ایرانی که در این مرکز وجود دارد هم بستری برای ظرفیت های تجاری خواهد بود.
استاندار آستراخان به وجود زمین‌های مستعد کشاورزی در این استان اشاره و اضافه کرد: می‌توانیم این اراضی را به شرکت های گیلانی برای پرورش محصولات دامی ، کشاورزی و صادرات به ایران اجاره دهیم.
وی همچنین ایجاد و فعالیت شرکت های مشترک برای تولید گوشت، مرغ و تخم مرغ و نیز سایر محصولات کشاورزی در محافل تجاری آستراخان را پیشنهاد داد و گفت: تولیدکنندگان محصولات کشاورزی آستراخان آمادگی دارند تولیدات خود در حوزه گوشت حلال و نیز پوست و پشم دام ها را به گیلان صادر کنند.
بابوشکین به فعالیت یک شرکت ایرانی در منطقه ویژه اقتصادی لوتوس که در زمینه تولید محصولات شوینده خانگی فعالیت دارد، اشاره و از بازرگانان گیلانی دعوت کرد عضو این منطقه اقتصادی شوند.
وی به ظرفیت بندر علیا آستراخان به عنوان منطقه ویژه اقتصادی بندری در چارچوب کریدور حمل و نقل شمال جنوب نیز اشاره کرد و افزود: شرکت‌های گیلانی برای اجرای پروژه‌های زیرساخت منطقه بندری ما و نیز تاسیس شرکت برای تولید کالاهایی با ریشه ایرانی و نیز عمل آوری و بسته بندی محصولات ایرانی همچون چای و خشکبار ، می توانند از ظرفیت این بندر استفاده کنند.
بابوشکین با اشاره به فعالیت کارخانه کشتی سازی و تعمیرات کشتی در استان آستراخان یادآور شد: شرکت های کشتی سازی ایرانی که در گیلان مستقر هستند در دریای خزر با ناوگان تجاری بسیار مهمی در حال فعالیت می باشند از این رو استفاده فعال دریای خزر این ضرورت را ایجاب می کند که به صورت مستمر کشتی ها سرویس دهی شوند.
وی با بیان اینکه پیشتر بخشی از کشتی های ایرانی در آستراخان تعمیر می شدند، اظهار داشت: پیشنهاد می شود شرکت های آستراخان سفارشاتی برای سرویس دهی به کشتی‌های ایرانی که در دریای خزر فعالیت دارند، دریافت کنند ضمن آنکه آمادگی داریم از سوی ایران سفارشاتی برای ساخت کشتی در مدل های مختلف با اهداف گوناگون داشته باشیم.
وی به موضوع دارو نیز اشاره کرد و گفت: ایران جزو 10 کشور اول دنیا در حوزه تولید داروست که با رشد و توسعه خوبی مواجه است و در بازارهای منطقه‌ای آسیا نیز ترکیبات مختلف دارویی ساخت ایران ارائه می‌شود اما متاسفانه در بازار روسی محصول دارویی از ایران وجود ندارد.
استاندار آستراخان به آمادگی یک کمپانی روسی برای همکاری با شرکت داروسازی ایرانی و انجام فعالیت های مشترک ترکیبات دارویی بر اساس فناوری و مواد اولیه ایرانی اشاره و اضافه کرد: تقاضا دارم برای یافتن چنین شریک تجاری در ایران و تولید ترکیبات اصلی داروی ایرانی در استان آستراخان ، همکاری لازم صورت گیرد.
وی ادامه داد: روابط آموزشی بین دانشگاه ها و مراکز علمی دو استان بسیار خوب است و فعالیت های آموزشی متعددی انجام می‌شود اما خواستار گسترش این ارتباط به صورت ویژه و اجرای پروژه‌های مشترک در حوزه فناوری اطلاعات، امور کشاورزی و پزشکی هستیم.
بابوشکین با ابراز خرسندی از انجام این ارتباط تصویری ، آن را پربار و با نتیجه هایی سودمند خواند و گفت: انجام چنین گفت وگوهایی ، مورد نیاز و ضروری است.
استاندار گیلان نیز از انجام این ارتباط تصویری ابراز خرسندی و برای ارتباط بعدی اعلام آمادگی کرد و گفت: به مدیران مربوطه دستور می دهم پیگیری های لازم در خصوص پیشنهادات و توافق های مطرح شده را انجام دهند.
شهر بندری آستراخان در جنوب‌غربی بخش اروپایی روسیه به‌دلیل قرار داشتن در دهانه ورودی رودخانه ولگا به دریای خزر ، یک شاهراه آبی و زمینی به شمار می‌آید و هم‌اکنون با حضور صدها شرکت ایرانی، به کانون تمرکز تجارت و بازرگانی در جنوب روسیه تبدیل شده است.

لینک کوتاه:
https://www.nasimegilan.ir/Fa/News/183735/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

«سربلند میدان» برای سومین بار به بازار نشر آمد

«رئالیست‌ها» وارد بازار نشر شدند

مخالفت آمریکا با عضویت فلسطین در سازمان ملل

خبری تازه درباره پروازهای فرودگاه امام و مهرآباد

تکریم خانواده شهدا و  ترویج فرهنگ ایثار و شهادت امر بزرگی است که باید از دل جریان‌های مردمی بجوشد

پیش بینی وزش باد جنوبی در گیلان/ دما افزایش می یابد

بارش‌های بهاری تا نیمه اردیبهشت‌ ادامه دارد؛ آیا بارندگی‌ها، کم‌بارشی زمستان را جبران می‌کند؟

واکنش سپاه به آسیب نیروگاه اتمی اسرائیل

ورود «مهمان سرزده» به کتابفروشی‌ها/یک‌قصه تصویری برای کودکان

جزئیات جدید از شنیده شدن صدای 3 انفجار در مرکز ایران

منشا صدای انفجار در تبریز مشخص شد

فرق انسان و سایر موجودات در نوع دوستی

2 مصدوم در حادثه رانندگی در محور قزوین - رشت

استقرار هوای صاف و آفتابی در گیلان

داستانک/ شنوایی کم

تقویم روز و اوقات شرعی گیلان، 31 فروردین 1403

ساخت گلدانی خوش آب و رنگ به شکل توت فرنگی

زیبایی شناسی معشوق در شعر فارسی

دیدار مشاور رئیس جمهور در امور روحانیت با خانواده شهدا در سمنان

شهدا بهترین الگو برای انسان در مسیر الله هستند

برگزاری نماز جمعه در همه شهر‌های گیلان

ناکامی قاچاقچی پوشاک در رودبار

همدلی های دلنشین دکتر شکوری

با کودک مثل خودش صحبت کنید

غیور مردان بوشهری در بِستر غیور زنان بوشهری شکوفا شدند

ضرورت جذب نیروهای خبره در حوزه علمیه

شناسایی 3 تن کود شیمیایی قاچاق در رودسر

همایش پاکیاران و تفکیک زباله از مبدا در رشت

اعتبارات مناسبی در حوزه پسماند در نظر گرفته شده است

این شعر زیبا از دختر شیرین زبان را از دست ندهید

ایرانی‌ترین غیرایرانی

اجلاسیه مدیران و معاونان آموزش حوزه‌های علمیه گیلان

لزوم هوشیاری در برابر جنگ رسانه / جوانان را با قهرمانان دینی وملی آشنا کنید

پلنگ ایرانی در قاب دوربین‌های تله ای رودبار

غافلگیری سارق حین سرقت در رشت

دل دوستان شکستی، بر دشمنان نشستی

هیچ مانعی برای برنامه های فرهنگی در حوزه ترویج فرهنگ ایثار و شهادت وجود ندارد

دیدار رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران با خانواده شهید نادر مهدوی

بهره برداری از 14 پروژه اجرای طرح هادی در رودسر

کشف انبار نوشابه‌های قاچاق در رشت

هشدار استاندار گیلان به مسئولان مانع تراش در مسیر سرمایه گذاری

برخورداری 48 روستای آستارا از نعمت گاز طبیعی

عملیات «وعده صادق» تمام معادلات را به نفع ایران تغییر داد

ثبت تصاویر پلنگ ایرانی در جنوب گیلان

با ما منشین اگر نه بدنام شوی

موضوع ایثار و شهادت موضوع بسیار مهم دولت سیزدهم است/بکارگیری ظرفیت های مردمی از برنامه های جدی بنیاد است

بیش از 13 کیلو مواد مخدر در رشت کشف شد

آسمان مال من است

شهدا، فرهنگ ایثار و شهادت را در جامعه زنده نگه داشته اند

راه‌یابی ملی‌پوش گیلانی به فینال رقابت‌های آب‌های آرام آسیا