نسیم گیلان

آخرين مطالب

جای خالی محیط‌بانان در تقویم ملی سازمان حفاظت محیط زیست

جای خالی محیط‌بانان در تقویم ملی
  بزرگنمايي:

نسیم گیلان - محیط‌بانان طلایه‌داران عرصه طبیعت هستند که با در دست گرفتن جان خود به حفاظت از حیات وحش می‌پردازند اما گویا آنطور که باید به آنها توجه نمی‌شود به طوری که در تقویم ملی کشور به روز محیط‌بان - همزمان با ولادت امام رضا(ع) - اشاره‌ای نشده اما فراکسیون محیط‌زیست مجلس شورای اسلامی در اولین نشست خود اعلام کرد که این موضوع را با جدیت پیگیری خواهد کرد.

به گزارش ایرنا، داستان ضمانت امام رضا ( ع) داستانی معروف میان عامه شیعیان است، از این قرار است که امام رضا (ع) آهویی را که در دام شکارچی اسیر شده بود، ضمانت می‌کند تا آهو برود به فرزندش شیر بدهد و بازگردد و زمانی که شکارچی وفای به عهد حیوان را می بیند و می فهمد فردی که ضمانت کرده امام است، آهو را رها می کند و به این صورت امام هشتم به ضامن آهو مشهور می شود.
بعد از گذشت سالهای سال از آن زمان، قشری به عنوان محیط بان در دنیای امروزی شکل گرفت که به نوعی ضمانت کنندگان حیات وحش محسوب می شوند، این افراد با به خطر انداختن جان خود به حفاظت از گونه های زیستی در حیات وحش می پردازند و حدود نیم قرن است که در عرصه های طبیعی کشور با عنوان مناطق حفاظت شده چهارگانه تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست، برای حفاظت از جان حیات وحش و گونه های زیستی موجود در آن تلاش می کنند.
محیط‌بانان سبزپوشان سختکوش و سلحشوری هستند که شجاعانه و بی‌ادعا، چشمان تیزبین و نگرانشان، بی ‌وقفه پهنه ‌های وسیع مناطق حفاظت شده‌ این سرزمین را می‌ نگرند و برای پاسداری از عرصه‌ های طبیعی و حیات وحش، از فدا کردن جان خویش که گرانبهاترین و ارزشمندترین هدیه‌ آفریدگار به آدمی است، دریغ ندارند.
در مدت نیم قرن گذشته، 140 محیط بان در راستای حفاظت از محیط زیست جان خود را از دست دادند این در حالیست که در تقویم رسمی کشور نامی از این طلایه داران محیط زیست نیامده، اما سمیه رفیعی رییس فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی در نخستین جلسه این فراکسیون از پیگیری حمایت‌های قضایی و قانونی جامع از محیط‌بانان و ثبت روز محیط‌بان در تقویم ملی کشور خبر داد که جای خوشحالی دارد.
محیط‌بانان، حفاظت از 11 درصد از عرصه‌های طبیعی کشور را بر عهده دارند، در کشور 28 پارک ملی، 35 اثر طبیعی ملی، 43 پناهگاه حیات‌وحش و 172 منطقه حفاظت شده وجود دارد، در مجموع 278 منطقه تحت مدیریت سازمان محیط‌زیست قرار دارد که جزو مناطق چهارگانه به حساب می‌آیند و بر اساس قانون باید از آنها محافظت شود، علاوه بر مناطق حفاظت شده، 149 منطقه شکار ممنوع هم به عنوان مناطق پشتیبان وجود دارد که در آینده به سطح یکی از مناطق حفاظت‌شده یا پناهگاه‌ها اضافه می‌شوند، مجموع مناطق چهارگانه 17 میلیون هکتار و مجموع مناطق شکار ممنوع حدود 6 میلیون هکتار است که مجموع این 23 میلیون هکتار باید توسط محیط‌بانان حفاظت شود، این در حالی است که در خوشبینانه‌ترین حالت حدود سه هزار محیط‌بان در کشور فعالیت می‌کنند.
با در نظر گرفتن 17 میلیون هکتار، سرانه حوزه فعالیت هر محیط‌بان حدود 6 هزار هکتار می‌شود که با اضافه کردن مناطق شکار ممنوع، این سرانه به حدود 8 هزار هکتار برای هر محیط‌بان می‌رسد در حالی که برای رسیدگی به این اراضی، به 11 هزار و 500 نیرو نیاز است بنابراین با این حساب و کتاب مشخص می‌شود که چه وظیفه سنگین و خطیری بر عهده محیط‌بانان است و این کمبود باعث می شود تا در رویارویی با متخلفان در راستای حفاظت از محیط زیست جان خود را از دست بدهند.
در این راستا سرهنگ جمشید محبت خانی فرمانده یگان حفاظت محیط زیست گفت که با توجه به وسعت مناطق تحت مدیریت این سازمان، سال گذشته 250 محیط بان استخدام شد که این روند ادامه دارد. قطعا ادامه این روند تا حدودی از بار سنگینی که بر دوش محیط بان گذاشته شده می کاهد.
در راستای حفاظت از جان محیط بانان و به رسمیت شناخته شدن ضابط قضایی بودن آنها، لایحه حمایت از محیط بانان از سوی سازمان حفاطت محیط زیست تهیه و به مجلس شورای اسلامی ارسال شد که بعد از کش و قوس های فراوان و گذشت حدود 5 تا 6 سال در اردبیشهت امسال بعد از رفع ایرادات گرفته شده به تصویب مجلس و شورای نگهبان رسید، این قانون می تواند مانند چتری محافظتی از جان محیط بانان که همیشه در گرما و سرما در دشت و کوه به سر می برند و با متخلفان زیادی روبرو می شوند، محافظت کند.
با توجه به اهمیت کار محیط بانان و حفاظت از آنها، 11 ذی القعده روز ولادت امام رضا ( ع) به عنوان ضامن آهو روز ملی محیط بان نامگذاری شده چون امام رئوف و طلایه ‌دار مهربانی و عطوفت نسبت به محیط زیست و حیات وحش مهربان بودند.
روز ملی محیط بان از آنجا که براساس سال هجری قمری است، در تقویم خورشیدی، تاریخ یکسان سالانه ندارد و امسال این روز خجسته با 13 تیر ماه مقارن شده است.
سازمان حفاظت محیط زیست هر ساله در این روز برنامه های متنوعی در سراسر کشور برگزار می کند اما امسال به علت شیوع ویروس کرونا برنامه ها به صورت مجازی برگزار می شود که جمشید محبت خانی فرمانده یگان حفاظت محیط زیست ضمن تبریک به مناسبت روز ملی محیط بان گفت: روز تولد امام هشتم(ع) به عنوان ضامن آهو روز ملی محیط بان نامگذاری شده است اما با وجود تلاش های صورت گرفته این روز هنوز در تقویم ملی کشور درج نشده است.
وی افزود: هر ساله تلاش می کنیم روز محیط بان را در جوار امام رضا ( ع) باشیم و برنامه هایی را متناسب با این روز برگزار کنیم اما امسال به علت شیوع ویروس کرونا این کار میسر نیست بنابراین روز شنبه در سازمان حفاظت محیط زیست برنامه ای را به صورت ویدیو کنفرانسی خواهیم داشت که در آن محیط بان ملی و استانی معرفی می شود؛ همچنین از یک خانواده شهید، جانباز و یک فرمانده نمونه تقدیر خواهد شد.
محبت خانی به اقدامات سازمان محیط زیست در راستای ارتقای ایمنی محیط بانان اشاره کرد و گفت: با توجه به اینکه برای رویارویی با متخلفان باید توان بالایی از نظر تجهیزات داشته باشیم از این رو در صدد تقویت توان موتوری یگان حفاظت محیط‌زیست هستیم، البته سال گذشته نیز در این راستا یک سری خودرو به پاسگاه های محیط بانی تحویل داده شد اما چون بیشتر وقت ها در حال تعقیب و گریز هستیم پس باید تجهیزات نیز به روز شود که در دستور کار قرار دارد.
وی افزود: همچنین تقویت تجهیزات انفرادی محیط بان نیز در دستور کار است، سال گذشته بخشی از تجهیزات دفاع شخصی از قبیل جلیقه ضد گلوله به محیط بانان تحویل داده شد و امسال برای تقویت این موضوع دوباره تکرار می شود، تحویل تجهیزات دفاع شخصی و آموزش محیط بانان موجب شد تا در ٢٠ ماه گذشته هیچ محیط بان شهیدی نداشته باشیم.
فرمانده یگان حفاظت محیط زیست اظهارداشت: یکی از موضوعاتی که شاید دغدغه اول سازمان حفاظت محیط زیست است شهید و جانباز تلقی شدن محیط بانان است، با وجود اینکه در این زمینه اقدامات زیادی صورت گرفته اما هنوز خوب پیش نرفتیم و پروسه شهید و جانباز تلقی شدن محیط بانان همچنان بسیار طولانی است که دنبال این هستیم که امسال این پروسه را کوتاه تر کنیم تا اگر اتفاقی برای محیط بانی افتاد خانواده او از تسهیلات بنیاد شهید برخوردار شود.

لینک کوتاه:
https://www.nasimegilan.ir/Fa/News/183826/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تاکید بر مردمی‌تر کردن مشارکت‌ها در اجرای طرح عفاف و حجاب

حادثه تلخی که برای 3 کارگر ایرانی افتاد

توقیف 600 سی‌سی قاچاق در لاهیجان

4 شهر استان کرمان دچار آبگرفتگی شدند

بارش باران و طغیان رودخانه 3 جاده را در جنوب کرمان مسدود کرد

مدارس شهرستانهای رودبارجنوب و فاریاب برای فردا تعطیل شد

پیروزی مس کرمان برابر شهرداری آستارا در لیگ یک فوتبال

مدارس شهرستانهای رودبارجنوب و فاریاب در جنوب کرمان برای فردا تعطیل شد

بارندگی شدید در کرمان / مدارس رودبار و فاریاب تعطیل شد

اجتماع مردم رودبار قصران در حمایت از حمله موشکی سپاه به اسرائیل

«محمد دوستار» سرپرست دانشگاه گیلان شد

21 سارق منزل طی دو روز در گیلان دستگیر شدند

آزاد راه قزوین به رشت گذرگاهی پرتردد، اما بدون امکانات + فیلم

ماندگاری هوای پایدار گیلان تا اوایل هفته پیش روی

آماده باش راهداران رودبار جنوب

955 واحد مسکن روستایی در گیلان افتتاح می شود

شناسایی مرغداری آلوده کننده تالاب انزلی با لاشه مرغ‌های تلف شده

محدودیت‌های ترافیکی به مناسبت روز ارتش در رشت اعمال می شود

برترین های رده سنی امید معرفی شدند

تشکیل کمیته های تخصصی شورای سلامت کیش / تشکیل اولین کمیته تخصصی دندانپزشکان در راستای اجرای طرح سلامت پایدار هم زمان با روز دندانپزشک

سفر سرپرست اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان ایلام به شهرستان ایوان

قطعی تلفن روستای سالکویه به لطف سارقان

محدودیت‌های ترافیکی 29 فروردین در رشت

ثبت گزارش جامعه هدف بنیاد شهید و مردم با مراجعه به سامانه سوت زنی

رشد 184 درصدی عبور کالا از مرز آستارا

دوستار سرپرست دانشگاه گیلان شد

بازداشت باند خانوادگی سرقت در زنجان

این استان ها امروز منتظر بارش باران باشند

خبری تازه از عرضه شیرخشک در داروخانه ها

قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز 28 فروردین 1403

پیش بینی بورل از حمله اسرائیل به ایران

محدودیت‌های ترافیکی روز ارتش در رشت

افزایش 184 درصدی عبور کالا از پایانه مرزی آستارا در سال 1402

توقیف خودروهای شوتی با بیش از 23 میلیارد کالای قاچاق در رودبار

سرپرست دانشگاه گیلان منصوب شد

تعطیل شدن یک مرکز ترک اعتیاد در شهرستان رشت

دیدار فرمانده آموزش تخصص‌های دریایی باقرالعلوم رشت با دانش آموزان استثنایی گیلان

تقدیر مردم رشت از سپاه پاسداران با اهدای گُل

جهان ذهنی بِرشت

محدودیت‌های ترافیکی روز ارتش در رشت اعلام شد

مدیرکل بنیاد استان آذربایجان شرقی به مشکلات 50 نفر از مراجعا رسیدگی کرد

تجلیل استاندار یزد از خانواده شهدای ارتش

اعتراض چادرملو به صحنه جنجالی مقابل داماش گیلان

جشنواره نان و شیرینی کیش به دلیل شرایط نامناسب جوی از 30 فروردین آغاز می شود

دولت سه لایحه جدید به مجلس ارسال کرد

گیلان، میزبان اردوی تیم ملی هاکی بانوان

تعیین تکلیف اعزام به خدمت 2 برادر مشمول

سرپرست اداره امور کتابخانه های عمومی گیلان منصوب شد

پیام قدردانی مجمع نمایندگان گیلان از عملیات غرور آفرین «وعده صادق»

رودخانه سفیدرود، زیستگاه اصلی زادآوری ماهیان خزری