نسیم گیلان

آخرين مطالب

چرا اسقاط خودرو تنها در ایران اجباری است؟ سازمان حفاظت محیط زیست

چرا اسقاط خودرو تنها در ایران اجباری است؟
  بزرگنمايي:

نسیم گیلان - به گفته دبیر کمیته فنی صدور مجوز‌های خودرویی سازمان حفاظت محیط زیست با توجه به اینکه در کشور ما، خودرو یک کالای سرمایه‌ای محسوب می‌شود، افراد بدون اجبار، خودروی خود را اسقاط نمی‌کنند و با عث آلودگی هوا می‌شوند.

بهزاد اشجعی در گفت‌وگو با میزان گفت: برای هر نوع خودرویی، یک سن مشخص برای فرسودگی خودرو وجود دارد. در کشور‌های عضو اتحادیه اروپا، هیچ اجباری برای عدم استفاده از خودرو‌های فرسوده و اسقاط وجود ندارد و خودرو‌ها تا زمانیکه معاینه فنی دریافت کنند، می‌تواند مورد استفاده قرار گیرند؛ اما بر اساس آمار، تنها 25 درصد ناوگان خودرویی این کشور‌ها فرسوده و تا 15 سال پس از تولید، مورد استفاده قرار می‌گیرند.
وی افزود: در سایر کشورها، نهایت استفاده از یک خودرو 15 سال است و تا 23 سالگی نیز مواردی مشاهده می‌شود، اما در بیشتر موارد، اروپایی‌ها پس از 15 سال، با اختیار خود خودرو را اسقاط کرده یا به سایر کشور‌ها ها صادر می‌کنند.
اشجعی اظهار کرد:، اما در کشور ما، با توجه به اینکه نگاه سرمایه‌ای به خودرو وجود دارد، توجهی به سن فرسودگی خودرو نمی‌شود و معمولا تا زمانی که خودرو کار میکند، از آن استفاده می‌شود.
دبیر کمیته فنی صدور مجوز‌های خودرویی ادامه داد: بر اساس آمار، سن فرسودگی خودروی‌های شخصی 14 تا 16 است و در این بازه زمانی باید اسقاط شوند، اما در قانون کشور ما مشخص شده است که خودرو‌های 20 ساله باید اسقاط شوند و اینگونه فرصتی برای مردم در نظر گرفته شده است.
تفاوت اسقاط خودرو در ایران و سایر کشور‌های جهان
وی در پاسخ به این سوال که چرا برخلاف اروپا در ایران اسقاط اجباری وجود دارد؛ گفت: مکانیزم معاینه فنی در اروپا دقیق‌تر و قابل اطمینان‌تر از ایران است. همچنین چرخه اسقاط خودرو‌ها در اروپا یک فرآیند خود به خودیست. یعنی بدون نیاز به مشوق یا اجبار از طرف حاکمیت. اما در ایران این چرخه حتماً می‌بایست با محوریت حاکمیت انجام شود، چون نه صاحب خودرو مشارکت می‌کند، نه خودروساز.
این مقام مسئول در سازمان محیط زیست با اشاره به اینکه مقررات ترافیکی در اروپا بسیار دقیقتر و سختگیرانه‌تر از ایران است افزود: در اروپا هزینه استفاده از خودرو بالاست و در مقابل قیمت خودرو پایین. هزینه استفاده از خودرو با افزایش سن آن نیز تصاعدی افزایش می‌یابند؛ بنابراین در یک سنی، صاحب خودرو اسقاط وسیله اش را به استفاده از آن ترجیح میدهد و اصطلاحاً عطایش را به لقایش می‌بخشد! اما در ایران دقیقا برعکس است.
دبیر کمیته فنی صدور مجوز‌های خودرویی گفت: همه این دلایل ریشه اسقاط اجباری در ایران است. اما این شکل از اسقاط نیز مشکلاتی دارد. به همین دلیل در لایجه اصلاح قانون هوای پاک پیشنهاد شده همانند اروپا، سن اسقاط از سن فرسودگی جدا شده و در فاصله این دو سن، هزینه استفاده از خودرو افزایش یابد تا صاحب خودرو بصورت خودجوش اقدام به اسقاط کند.
اشجعی درباره عدم اسقاط خودرو‌ها در سن فرسودگی ادامه داد: اگر خودرو‌های فرسوده اسقاط نشوند، باعث افزایش تولید آلاینده‌های جوی و در مجموع آلودگی هوای شهر می‌شوند.
وی افزود: افراد با تحویل خودرو‌های فرسوده خود به مراکز اسقاط و فروش آن به نام ماشین اوراقی، وجهی را دریافت کرده و خودرو از بین می‌رود. همچنین از ضایعات خودرو در دیگر صنایع استفاده می‌شود.

لینک کوتاه:
https://www.nasimegilan.ir/Fa/News/187371/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

دعوت 60 کاراته‌کا به مرحله دوم انتخابی تیم امید و جوانان

کسب مقام قهرمانی و سومی تیم گیلان در رقابت‌های آب‌های آرام کشور

11 آلاینده بیماری‌زای مخفی در خانه

عیادت معاون حقوقی و امور مجلس بنیاد شهید از حادثه دیده واقعه تروریستی کرمان

شهدا سرمایه اصلی نظام هستند

380 نفر در کمیسیون‌ پزشکی و تعیین درصد جانبازی شرکت کردند

پیگیری حل مشکلات جامعه ایثارگران استان ایلام در سطح ملی

مسئولان امنیت شغلی کارگران را تامین کنند

کاهش 3 درصدی نرخ بیکاری گیلان/ برخورد قضایی با 150 کار فرمای متخلف

انعکاس به موقع رسانه‌ها در پاسخ سخت ایران به اسراییل

رقابت بیش از 500 داوطلب در نوبت اول آزمون سراسری در کیش

کیش؛ الگوی ایران آینده/ سرمایه‌گذاری کشورهای عربی در کیش

تحقق وعده صادق نشان از اقتدار سپاه بود

اینفوگرافی/ 6 نشانه پنهان ابتلا به فرسودگی شغلی

«حجت الاسلام اسماعیلی» به عنوان راهیار تبلیغ گیلان منصوب شد

رفع تصرف 1000 متر از اراضی ملی منطقه گشت رودخان فومن

نگهداری 42هزار نسخه خطی در سازمان اسناد وکتابخانه ملی کشور

کشف 700 کیلو گردو قاچاق در بازرسی از یک اتوبوس

ادامه گرمای هوا اواسط هفته در گیلان

حضور گیلان در نمایشگاه اکسپو 2024 تهران

یادواره سردار شهید سیدمعروف ایرانی در صومعه سرا

پایداری گرمای هوا در گیلان

دستگیری قاتل کمتر از 5 ساعت در تالش

عشق زندگی می بخشد

یک جهان راز درآمیخته داری به نگاه

داستانک/ راه نجات

اکنون کجاست؟ کسی که فراموشش کردم

رونمایی از لوح ثبتی مهارت سنتی فراوری چای دستی در لاهیجان

لزوم حمایت از تولیدکنندگان برای تحقق جهش تولید

رفع تصرف اراضی ملی در گشت رودخان

مناسبت روز/ جمعه، 7 اردیبهشت‌ماه

داستانک/ انسان های بازنده

بعضی از رنج ها‌‌‌‌‌‌‌ را نمیشه حل کرد!

ماجرای قتل هولناک پدر به دست دختر جوانش

محاکمه یک پرستار قلابی به جرم قتل زن مسن

عاملان تیراندازی در اتوبان همت دستگیر شدند

اجرای بیش از 20 ویژه برنامه درهفته عقیدتی سیاسی

تاج شهرستانی عضو شورای شهر رشت 6 ماه تعلیق شد

لزوم ایجاد پد بالگرد هلال احمر در شرق گیلان

تقویم روز و اوقات شرعی گیلان ، 7 اردیبهشت 1403

آمادگی مجموعه مدارس صدرا در اجرای کامل سند تحول آموزش و پرورش

شاعرانه/ چیزی کم از بهشت ندارد هوای تو

بخشی از کتاب/ چون که او گل من است

دوره جامع کنشگر _ کارشناس جمعیت در گیلان برگزار شد

برگزاری نماز جمعه در همه شهر‌های گیلان

ساماندهی لندفیل سراوان 84 درصد پیشرفت دارد/ضرورت مدیریت زباله تر خانگی

محله شِیخانبَر لاهیجان مقصد محله مج خبر

دیدار نماینده ولی فقیه در گیلان با جامعه کارگری

داستانک/ سمعک با کارکرد متفاوت

مرکز ترک اعتیاد غیرمجاز در رشت پلمپ شد