نسیم گیلان

آخرين مطالب

صبر ایوب، موتور محرکه جهش تولید در صومعه سرا اقتصادي

صبر ایوب،  موتور محرکه جهش تولید در صومعه سرا
  بزرگنمايي:

نسیم گیلان - رشت _ایرنا _ این روزها در عطش گرمای تابستان و گذر از جاده های روستایی محور پیربازار به ضیابر فروش محصولات باغی کشاورزان جلوه خاصی به این مناطق بخشیده و چینش رنگ های زرد و سبز قرمز هندوانه و خربزه های محلی و گوجه فرنگی ناخودآگاه تورا به به قطب تولید این محصولات به روستای اسپند صومعه سرا می رساند.

غرق در تنوع محصولات محلی هستی که مردی با مهربانی پلاستیک بدستت می دهد و می گوید :هرچه می خواهی و از هرنوع انتخاب کن
دست های پینه بسته و انگشت های درشتش خود نشان از سال ها تجربه و تلاش دارد .
با ایوب هم صحبت می شوم می گوید: بیش از 50سال است که کشاورزی می کند و کشاورزی را عشق می داند و دگر هیچ . او از کشاورزان موفق منطقه محسوب می شود و تلاش و همتش زبانزد عام و خاص شده است
راز موفقیت کشاورزی را نگاه چند بعدی به این مقوله با استفاده از کشاورزی تلفیقی می داند و می گوید: باید به خاک عشق بورزی تا از یک تخم برخیزد هفتاد تخم وگرنه سال هاست کشاورزی تک بعدی و تک محصولی حاصلی جز فرسایش عمر کشاورز ندارد .
او که خود بیش از 30 هکتار باغ صنوبر را اجاره کرده است می گوید : در بین درختان باغ صنوبر تا دوساله شود می توان محصولاتی چون کدو، هندوانه، خربزه و خیار کشت و بهره برداری کرد و این یعنی از زمین بهترین استفاده را ضمن حفظ منابع آبی و محیط زیست کرده ای و به آن احترام گذاشته ای .
کشت تلفیقی برای باغدار و کشاورز سود اقتصادی دارد
ایوب شفقی با اشاره به اینکه کشاورزی که می خواهد سود کند باید صبر داشته باشد اظهار داشت: در طرح زراعت تلفیقی، کشاورز به طور مداوم و به قولی یک در میان از حاصل زراعت درختان و محصول باغ خود در فصول مختلف سال استفاده و بهره می گیرد پس انجام درست این طرح برای باغدار صرفه و سود اقتصادی زیادی بدنبال دارد .
در طرح زراعت تلفیقی، کشاورز به طور مداوم و به قولی یک در میان از حاصل زراعت درختان و محصول باغ خود در فصول مختلف سال استفاده و بهره می گیرد پس انجام درست این طرح برای باغدار صرفه و سود اقتصادی زیادی بدنبال دارد .
وی می گوید: از نظر کارشناسان جهاد کشاورزی برای پیشبرد اهدافم و جلوگیری از ضرر های احتمالی بهره می گیرم تا نکات و شیوه های جدید کشاورزی وافزایش محصول در سطح زیر کشت داشته باشم .
ایوب می گوید: باتوجه به نظر کارشناسان ترویج جهاد کشاورزی چند سال است که کشت کدوحلوایی بهتر از هندوانه جواب داده است زیرا کدو بخاطر ماندگاری بالاتر و هم کاهش و مدیریت مصرف آب بسیار باصرفه تر است .
وی با اشاره به اینکه بسیار از جوانان فارغ التحصیل دانشگاه ها در زمینه کشاورزی آموزش های تئوری دیده اند افزود: این آموزش ها دردی از مشکلات کشاورزی درمان نمی کند و فقط بر تعداد بیکاران کشور افزوده می شود .
وی یکی از مشکلات عمده کشاورزان را نبود صنایع تبدیلی و بسته بندی محصولات محلی عنوان می کند و می گوید : برای بسیاری از کشاورزان نگهداری محصولات در سردخانه صرفه اقتصادی ندارد از این رو چوب حراج به محصولات خود می زنند .
نبود صنایع تبدیلی و بسته بندی محصولات از مشکلات عمده کشاورزان است . برای بسیاری از کشاورزان نگهداری محصولات در سردخانه صرفه اقتصادی ندارد از این رو چوب حراج به محصولات خود می زنند.
تهمتن یکی دیگر از کشاورزان روستای اسپند است که کشت تلفیقی محصولات را انتخاب کرده است می گوید : در کنار کشت 2 هکتار شالیزار برنج و داشتن چند راس دام در میان درختان صنوبر کشت تلفیقی ، همچون ، هندوانه ، کدو ، هویچ و سیر خیار را انجام می دهم تا اگر در محصولی مثل برنج دچار ضرر شوم در محصول دیگر با سود آن بتوانم ضرر را تاحد زیادی جبران کنم .
رضایی کشاورز دیگر روستای چکور است که می گوید: تنوع کاشت محصولات مختلف موجب می شود در همه ماه ها فصل سال محصولی برای فروش داشته باشیم از خیار و کدو گرفته تا پیاز محلی و راتون برنج ،اما چقدر خوب است کمی جوانان منطقه به خود باور داشته باشند و بتوانند از ظرفیت های خدادادی منطقه بهترین استفاده را داشته باشند .
کشت تلفیقی محصولات کشاورزی گامی در راستای جهش تولید
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان صومعه سرا در گفت وگو با خبرنگار ایرنا بیان کرد : کشت تلفیقی محصولات کشاورزی می تواند گامی در راستای تحقق شعار جهش تولید باشد .
احمد پادیاب با اشاره به اینکه برداشت محصولات باغی در این شهرستان به اوج خود رسیده است اظهار داشت: برداشت خربزه محلی (اسپند) هندوانه و کدو وخیار در یک هزار و 200 هکتار از باغات شهرستان از هفته گذشته آغاز شده است .
وی با اشاره به اینکه بیش از 270کشاورز در این شهرستان مشغول کشت تلفیقی هستند افزود: این کشاورزان امسال در 200 هکتار از زمین های کشاورزی خود خربزه و در 500 هکتار هندوانه و در بیش از 300هکتار کدو 200هکتار خیار کشت کرده اند.
وی قطب تولید این محصولات تلفیقی را روستاهای اسپند ، فَتمه سَر ، کُلِسَر، قاضدِه و چِکُوَر عنوان و خاطرنشان کرد: کشاورزان صومعه سرا بطور متوسط از هر هکتار 15تن محصولات تلفیقی مذکور بصورت برداشت می کنند .
به گزارش ایرنا ، لازمه رسیدن به توسعه آن هم در بخش کشاورزی استفاده از ظرفیت های موجود است که شیوه کشاورزی بصورت تلفیقی می تواند ، اقتصادی‌ترین و در عین حال سودمندترین نحوه استفاده از پتانسیل های موجود در منطقه باشد وبرای اینکه این امرسریع تر محقق گردد می طلبد حمایت های مسوولان از این کشاورزان که صبر ایوبی برای به ثمر نشستن تولیدات خود دارند بیشتر گردد تا با توسعه کشاورزی و حل مشکل صنایع تبدیلی تضمینی برای جهش تولید باشد .
شهرستان صومعه سرا با حدود 130هزار نفر جمعیت سه بخش مرکزی، تولمات و گوراب زرمیخ در 25 کیلومتری غرب مرکز گیلان واقع شده و یکی از کانون های تولید محصولات کشاورزی چون برنج ،صنوبر ،ماهیان پرورشی ،پاچ باقلا ،نیشکر کدو و هندوانه استان است.
برچسب‌ها
اراضی کشاورزی صومعه سرا گیلان

لینک کوتاه:
https://www.nasimegilan.ir/Fa/News/187817/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

آغاز ماراتن کنکور سراسری در گیلان

ائمه جمعه در حفظ اتحاد و همدلی بین مردم نقش مهمی دارند

افزایش تولیدات علمی و فرهنگی دانشگاه در راستای تحقق شعار سال

مرگ جوان صومعه سرایی هنگام حرکات نمایشی با موتور

کشف 2 تن شکر قاچاق در رودسر

ویدئو مهسا جاور به مناسبت صعود تیم دو نفره روئینگ زنان ایران

ساخت بیش از 50 واحد مسکونی در صومعه سرا

برنامه ریزی برای توزیع 15 هزار جعبه تخم نوغان در گیلان

دانش‌آموزان گیلانی همیار و سفیر نجات غریق می‌شوند

50 میلیارد تومان دیگر به حل مشکلات پسماند گیلان اختصاص یافت

دکلمه خوانی زیبا با صدای خسرو شکیبایی

صحبت های دادستان کل کشور درباره اجرای طرح نور

تکریم و سپاسگزاری استاندار و مدیرکل بنیاد مازندران از والدین معزز شهیدان والامقام سروی

حضور مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان گلستان در برنامه زنده صبح عالی

بنیاد باید به نهاد راهبردی و مطالبه‌گر تبدیل شود

همت عشایر گیلان در جهش تولید با تولید انواع محصولات

تو که با عاشقان درد آشنایی

ربودن کودک 4 ساله از مقابل چشمان مادرش

خدایا زندگی رو زیر و رو کن

حادثه تلخی که برای یک اتوبوس در اصفهان رخ داد

کشف 2تن شکر قاچاق در رودسر

سیلاب برای قطار تهران-گرگان دردسرساز شد

تاثیر سفر‌های نوروزی در بازار مسکن شمال

ترفند متفاوت آدم ربایان به دام انداختن مردم

ماجرای تعطیلی شنبه یا پنجشنبه جنجالی شد

پیش بینی وضعیت بارندگی برای آخر هفته

بی احتیاطی جان راکب موتورسیکلت در صومعه سرا را گرفت

تقویم روز و اوقات شرعی گیلان ، 6 اردیبهشت 1403

نکوداشت کاشف السلطنه فردا در لاهیجان

در حوزه ارائه خدمات الکترونیکی به رشتوندان اتفاقات خوبی صورت گرفته است/گام های موثر مدیریت شهری در ممیزی املاک

توقیف موتورسیکلت میلیاردی قاچاق در آستانه‌اشرفیه

دکلمه زیبای خسرو شکیبایی

آسمان گیلان تا هفته آینده صاف و آفتابی است

آشیانه ساختن پرستو‌های دریایی در تالاب بین المللی انزلی

پیشرفت 90 درصدی پروژه محور آستانه اشرفیه به کیاشهر

تالاب انزلی، میزبان بیش از هزار پرستوی دریایی

اجرای کارگاه آموزشی پیشگیری از غرق شدگی در گیلان

مشاهده گله گوزن قرمز در جنگل‌های هیرکانی لنگرود (فیلم)

نزدیک بشیم به هم یا نزدیک نشیم؟

هرروز یک سری مشکل هست!

مشارکت مردم بندرانزلی در سامانه هوشمند تفکیک زباله از مبدا

گیلان باید تحت پوشش فیبر نوری قرار گیرد

محفل مشق حماسه به مناسبت عملیات «وعده صادق» در رشت برگزار شد

شهر پره سر نیازمند تخصیص زمین برای تولید کود آلی از زباله‌ی تر است

درخواست سازمان جهاد کشاورزی از شالیکاران گیلانی

آغاز توزیع تخم نوغان از شنبه در گیلان/ قیمت هر جعبه 28 هزار تومان

نگاه مطالبه‌گر در حوزه فرهنگ و هنر تحول‌ آفرین است

آغاز به کار مرکز خدمات جامع سلامت فارابی کیش در گرامیداشت هفته سلامت

افتتاح پایگاه سلامت خانواده با محوریت مادر وکودک درمجتمع مسکونی مهستان کیش

معرفی نامزدهای ایرانی کتاب‌ برای کودکان با نیازهای ویژه