نسیم گیلان

آخرين مطالب

گزارش میدانی «شهر» از روند جانمایی و مرمت مجسمه «ما» در بوستان لاله

«ما» چگونه «ما» شد شهرداری تهران

«ما» چگونه «ما» شد
  بزرگنمايي:

نسیم گیلان - شهر: مجسمه «ما» پس از جانمایی در ضلع شرقی بوستان لاله در حال مرمت است و تا دو روز آینده مرمت آن به پایان می رسد. علاوه بر این با تنظیم صورتجلسه ای بین صاحب اثر و شهرداری منطقه 6، مجسمه ما پلاک گذاری می شود.

از خیابان حجاب که وارد محوطه پارک لاله شوید جمعیت زیادی را می بینید که از این ورودی پارک برای تردد استفاده می کنند؛ زن و مرد، پیر، جوان دختر و پسر. فضایی آرام و ساکت و البته پر رفت و آمد تر از بقیه ورودی ها. تا نگاهشان یک فضای محصور شده می افتد برایشان سوال پیش می آید که داخل این فضا چه چیزی قرار گرفته است. مجسمه «ما» را که می بینند با ذوق خاصی می پرسند که مرمت «ما» کی تمام می شود تا بتوانیم با آن عکس بگیریم؟
باید همراه با «شاهین صیقلی»، سازنده اثر وارد فضای محصور شده مجسمه شد. او مشغول بررسی نهایی مجسمه برای اجرایی شدن عملیات مرمت آن است. شروع حرف هایش با یک نکته جالب همراه می شود: اسمم «شاهین» است اما در رسانه‌ها به اشتباه «افشین» منتشر کرده اند البته این اشتباه را به فال نیک می‌گیرم و شاید افشین تبدیل به اسم هنری ام شود.
او در ادامه از فعالیت و شاگردی در آتلیه مجسمه کارگاه هنر از دوران دبیرستان می گوید: در این کارگاه شاگرد شجاع الدین شهابی بودم او فرزند «رضا شهابی» است که از شاگردان کلاس کمال الملک بود.
چگونگی شکل گیری ایده ساخت «ما»
شاهین در پاسخ به این پرسش که ایده ساخت مجسمه «ما» از کجا به ذهنش رسید، می گوید: در حوزه مطالعات فرهنگی، نشانه شناسی و نظام نمادین در جامعه کار می کنم. برای هفتمین دوسالانه مجسمه سازی تهران (1396) دنبال سوژه ای بودم که بتوان به تمام نظام نمادین شهر و مردم مفهوم معنایی بخشید کاری که به راحتی امکان پذیر نیست.در واقع جرقه این کار از ارتباطات شخصی ام نشات گرفت. به این فکر کردم که یک زوج هم خود را «ما» می‌دانند اما چه موارد و نشانه هایی نیاز است که یک «ما»ی واحد شکل بگیرد؟ چطور می توان مردم یک جامعه را که هر کدامشان بخش و طبقه ای را مال خود می دانند با یک حجم حدود چهار تنی همگرا کرد.
او داستان را اینطور ادامه می دهد: البته هرکسی می‌تواند ما را از نگاه خود تعریف کند اما پیوسته کردن این ذهنیت ها و پیام اتحاد و پایداری از اهداف اصلی ساخت این مجسمه بود. در واقع یک روانکاوی فرهنگ عامه در اثر وجود دارد که همه گروه ها را در یک حجم ، موقعیت و زمان؛ واحد تلقی کند. بر همین اساس ابتدا سایز کوچک مجسمه را ساختم اما برای شرکت در دوسالانه مجسمه سازی سایزش را بزرگتر کردم چراکه حجم کار بخش مهمی از انتقال مفهوم است.
این مجسمه ساز جوان در پاسخ به این پرسش که آیا این مجسمه از طرف شهروندان تخریب شده و آسیب به آن رسیده می گوید: کوچکترین آسیبی از طرف شهروندان به مجسمه وارد نشده و حتی ما مورد استقبال قرار گرفت. عکس گرفتن مردم با مجسمه نشان از ارتباط آنها با اثر دارد. در بازخوردها و پیام های مردم این جمله را دریافت کردم که «ما مثل بتن محکم هستیم». «ما» دعوت به یک اتحاد و نظم نمادین؛ کلمه ای که می تواند به صورت مستقیم تولید گفتمان کند.

نسیم گیلان


«ما»های دیگر
صیقلی می‌گوید: این نخستین مجسمه شهری است که سه سال پیش با هزینه 20 میلیون تومان ساختم. قبل از آن در حوزه ساخت و نظم نمادین اشیاء کار می کردم. این نسخه اول از مجسمه «ما» است و نسخه دوم و سوم آن نیز مد نظرم است که بتوان آن‌ها را در مکان‌هایی که حالت گفتمانی دارد جانمایی کرد.
مرمت «ما»
او از روند سریع مرمت می گوید: برای مرمت با مشاوره هایی که انجام شد به این نتیجه رسیدم که از یک نوع سیمان خاص که با سیمان و بتن کلاسیک متمایز است، استفاده کنم؛ مزیت آن این است که مرمت زودتر انجام می شود و بر این اساس احتمالاً مرمت مجسمه چند روزه به پایان می رسد. برآورد هزینه نیز انجام شده و شهرداری متعهد شد که آن را پرداخت کند.
حواشی انتقال مجسمه بدون هیچ منبع و منشأ خاصی ایجاد شد
شاهین صیقلی درباره حواشی ایجاد شده از جمله «مادر» بودن طرح اولیه، اعتراضی بودن مجسمه تا گم شدن و جمع‌آوری آن توسط شهرداری می‌گوید: واقعاً نمی‌دانم این شایعات از کجا شکل گرفت. همه می گویند؛ «گفته شده»، ولی منبع این حرف ها و شایعات مشخص نیست. نکته‌ای که مشهود است این است که بعد از دو سالانه موزه هنرهای معاصر اجازه نداد که مجسمه در آنجا بماند که البته باید برای انتقال آن به بازارچه خود اشتغالی در بوستان لاله با شهرداری و سازمان زیباسازی مذاکره می شد. حتی بحث هایی بود که مجسمه قرار است جلوی خانه هنرمندان جانمایی شود اما با این حال شهرداری در همه زمینه ها همکاری کرد. حتی یکبار پیش از این مجسمه را مرمت کرد. از مکانی که برای جانمایی مجسمه در نظر گرفته شده بسیار راضی هستم‌. بحث هایی مانند اعتراضی بودن و مادر بودن طرح اولیه مجسمه و سایر حاشیه‌ های که ایجاد شد منشاء مشخصی نداشت.
بر ما چه گذشت
مجسمه ما که در جریان هفتمین دوسالانه مجسمه سازی در مقابل موزه هنرهای معاصر و برای شرکت در این رویداد جانمایی شده بود چند روز پس از پایان دوسالانه توسط عوامل موزه هنرهای معاصر و بدون هماهنگی با سازمان زیباسازی و شهرداری منطقه به مقابل وروردی بازارچه خوداشتغالی بوستان لاله که در یکصدمتری موزه واقع شده منتقل شد. مدتی بعد با توجه به جانمایی نامناسب و وضعیت نامطلوبی که این اثر حجمی بدون شناسنامه به خود گرفته بود ، شهرداری منطقه 6 تصمیم گرفت که مجسمه را برای مرمت و جانمایی در مکانی مناسب از پیاده روی مقابل بازارچه خود اشتغالی جمع آوری و به یکی از سایتهای فرعی شهرداری منتقل کند که پس از آن با تنظیم صورتجلسه ای این اثر به نام سازنده آن پلاک گذاری و در ضلع شرقی جانمایی می شود. اقدامی که با یک کلید واژه انحرافی تحت عنوان «اعتراضی بودن» مفهوم این مجسمه به جنجالی بی مورد تبدیل شد.
خبرنگار: علی سی پی
عکس: علی عارفی فرد

لینک کوتاه:
https://www.nasimegilan.ir/Fa/News/189755/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

جنایت در لواسان تهران به سبک سریال مشهور آمریکایی

آخرین تصمیم دولت درباره افزایش تعطیلی آخر هفته

تقویم روز و اوقات شرعی گیلان، 5 اردیبهشت 1403

احداث تقاطع‌های غیر همسطح رشت با سرعت در حال اجرا است

کامیون‌های حامل بار اضافه در مسیر خلخال - پونل توقیف شدند

جمع‌آوری و دستگیری 28 معتاد و خرده‌فروش موادمخدر در صومعه‌سرا

عملیات حفاری تونل گردنه الماس سرعت می‌گیرد

توقیف کامیون‌های مسیر خلخال - پونل

گیلانه، صبح بخیر گیلان وشهرما، 3 برنامه پرمخاطب رادیو گیلان

ای بیخبران چه جای خواب است مرا

چه کسی می داند...

جلوه‌های منحصر به‌فرد از سرزمین بهشتی گیلان (فیلم)

افتتاح 4 تقاطع غیر همسطح رشت تا پایان سال

چه چیز داری با خویشتن که دیدارت...

توزیع 60 بسته‌ معیشتی در رشت

برگزاری «مشق حماسه» در رشت

حضور سه مدیر گیلانی در مرکز پاسخگویی به سوالات مردمی

نبودی در دلم انگار طوفان شد، چه طوفانی!

«مواجهه‌ای نامتعارف با منطق هگل» در کتابفروشی‌ها

لزوم گره گشایی ترافیک شهری در رشت

شعرخوانی زیبا از باران نیکراه

4 روش درخشان برای تیز کردن چاقوهای کُند

رقابت در سنگر تیم ملی شدت گرفت (عکس)

پروژه‌های طرح میثاق رشت پیشرفت قابل قبولی دارد

کشف 700 کیلو گردو قاچاق در بازرسی از یک اتوبوس

الکترونیکی شدن نیمی از خدمات شهری در رشت

اعزام جامعه کارگری گیلان به دیدار با مقام معظم رهبری

سقف جدید برداشت از حساب های بانکی ابلاغ شد

کشف 60 میلیارد ریال نوشیدنی‌های قاچاق از یک انبار در رشت

داستان‌هایی از کریستین اندرسون با لهجه فارسی

مهار آتش در خودروی سواری

دستگیری معتادان و سوداگران مرگ در لنگرود

آسمانی شدن مادر شهید در رحیم آباد

کشف انبار نوشیدنی‌های قاچاق در رشت

برگزاری کنفرانس علمی ادواری «بازتوانی بیماری های عصبی – کمر درد»

ورود ناگهانی خودروی در حال سوختن به محوطه یک رستوران در رشت

مهار آتش‌ یک خودرو در خیابان معلم رشت

عرضه رمان ایرانی «باغ کَج» در بازار نشر

کتاب «قوانین و مقررات صادرات و واردات» منتشر شد

دیدار 46 کارگر استان گیلان با رهبر انقلاب

شاعرانه/ چه خوش است با خیال تو نهفته رازکردن

داستانک/ دوستت دارم

برگزاری دومین کنگره 8 هزار شهید گیلان با حرکت جهادی

پیشرفت فیزیکی 86 درصدی تصفیه خانه شرقی بندرانزلی

ضرورت ورود جدی مسئولان برای رفع اختلاف مالکیت ساکنان تالاب انزلی

ممنوعیت فروش امتیاز واحد‌های مسکونی طرح نهضت ملی مسکن

برگزاری نخستین المپیاد ملی هنر در گیلان

شعری فوق العاده زیبا از مولانا

به ظاهر دوست اما دشمنانند

این استان ها منتظر موج جدید بارش باران باشند