نسیم گیلان

آخرين مطالب

خواننده هایی که مدیون صدابردارانند و صدایشان را دستکاری می کنند فرهنگي

خواننده هایی که مدیون صدابردارانند و صدایشان را دستکاری می کنند
  بزرگنمايي:

نسیم گیلان - امید اصغری صدابردار موسیقی کشورمان معتقد است که بسیاری از خوانندگان مدیون صدابردارانی هستند که ایرادهای کارشان را اصلاح می‌کنند
امید اصغری: فالشی‌ های هر اجرا را صدابردار می‌تواند درست کند
آهنگساز باید اثری جذاب بنویسد، شاعر باید شعری پرمغز برایش بسراید و خواننده هم باید با احساس و با تسلط آن اثر را بخواند. نوازندگان هم هر کدام باید کارشان را به درستی انجام دهند. در نهایت حاصل کارِ تمام این‌ها را باید صدابرداری حرفه‌ای و کاربلد، ثبت و ضبط کند. اگر صدابردار به کارش احاطه داشته باشد، مخاطب اثری خوب را خواهد شنید، در غیر این صورت حاصل زحمات آهنگساز و دیگر عوامل بر باد خواهد شد.
صدابرداری یکی از مهم‌ترین مراحل در تولید هر اثر موسیقی است. امروزه تأثیرِ صدابردار در تولید آثار موسیقی به حدی رسیده که برخی گمان می‌کنند، صدابردار می‌تواند صداهای بد را هم خوب کند. به هر روی برای آشنایی بیشتر با حرفه‌ی صدابرداری، سراغ یکی از صدابرداران موسیقی ایران رفتیم تا با او همکلام شویم.
بیوگرافی امید اصغری
امید اصغری متولد 13 دی 1366 و تحصیل کرده دانشگاه پیام نور در رشته مهندسی کامپیوتر است. او در دوران دبیرستان با موسیقی آشنا و وارد عرصه نوازندگی شد. از همان ابتدا به نرم‌افزارهای ضبط موسیقی علاقه‌مند بود. اصغری تاکنون آثار بسیاری را صدابرداری، میکس و مسترینگ کرده است. کارِ او و همکارانش در موسیقی اهمیت بسیاری دارد، اما به کارشان کمتر پرداخته شده است.
پای صحبت‌های امید اصغری نشستیم تا با او و هنرش در عرصه صدابرداری آشنا شویم. در ادامه حاصل گفت‌وگو با این صدابردار را می‌خوانید:
شروع کارتان در عرصه صدابرداری چطور شکل گرفت؟
در آن سال‌ها با آقای فلاحتی آشنا شدم که در دفتر موسیقی صدا و سیما کار می‌کرد. با ایشان درباره علاقه‌ام به صدابرداری صحبت کردم. آقای فلاحتی هم هر روزی که در رادیو ضبط داشت، من را با خودش می‌برد و در روند صدابرداری این برنامه‌ها حضور داشتم و با اصول این کار آشنا شدم. در ادامه هم با صدابردارانی در کارهای تلویزیونی آشنا شدم و نکات بسیاری از این عزیزان آموختم.
همین آشنایی با حوزه صداربرداری باعث شد که تصمیم بگیرم که استودیویی شخصی برای خودم داشته باشم. برای داشتن مجوزِ استودیو باید یکی از استادان عرصه صدابرداری کار من را تأیید می‌کرد. برای این منظور سراغ زنده یاد ناصر فرهودی رفتم تا او کار من را تأیید کند. اما زنده یاد فرهودی این مسئله را نپذیرفت و به من گفت که با کیفیت کارم آشنا نیست و امکان تأیید کردنِ کارم را ندارد. به همین دلیل از من خواست در استودیو پاپ بمانم تا در آنجا کیفیت کارم را ببینند. همین ماجرا موجب شد که به مدت 8 ماه در استودیو پاپ بمانم و دوره‌ای پر از نکات مثبت را در آنجا بگذراندم.
یعنی در کنار ناصر فرهودی به آموختنِ اصول صدابرداری پرداختید؟ این آموختن‌ها به همان هشت ماه خلاصه شد؟
بعد از اینکه آن دوره هشت ماهه تمام شد، استاد فرهودی به من گفت که شما خیلی علاقه و استعداد دارید. همان‌جا به من پیشنهاد صدابرداری در استودیو پاپ را داد و من هم با کمال میل پذیرفتم. اینگونه بود که دوره‌ای حرفه‌ای‌تر را هم در استودیو پاپ گذارندم و در همان استودیو پاپ هم مشغول کار شدم.
در این سال‌ها چقدر با تکنولوژی‌های جهانی در عرصه صدابرداری و میکس و مسترینگ به‌روز بوده‌اید؟
نمی‌توان مهندسی صدا انجام داد و به‌روز نبود. این صنعتی است که روز به روز در حال پیشرفت است و هر روز اتفاق‌های جدیدی را در این عرصه شاهدیم. بخشی از کارهای روزانه‌ام و البته بخشی از ساعاتِ روزهای تعطیلم به بررسی اتفاق‌ها و محصولات جدید در عرصه صدابرداریِ دنیا سپری می‌شود.
صدابرداری رشته‌های مختلفی دارد، از این رشته‌ها برایمان بگویید.
صدابرداری اجراهای زنده، صدابرداری استودیویی و صدابرداریِ سینمایی.
صدابرداری در کیفیت آثار موسیقی چه نقشی دارد؟
تولید یک اثر حاصل همکاری تیمی است. اگر آهنگساز، تنظیم‌کننده، نوازنده و خواننده خوب نباشد، هیچ وقت نمی‌توان به یک اثر خوب امیدوار بود. یکی از مهم‌ترین بخش‌هایی که در تولید موسیقی وجود دارد، میکس و مسترینگ است. صدابرداری مهم است اما مهم‌تر از آن میکس و مسترینگ است.
بارها پیش آمده است که آهنگسازانِ خوبی آثاری نوشته‌اند، نوازندگان خوبی نواخته‌اند و خواننده خوبی هم آن را خوانده است؛ اما هنگام خروجی گرفتن با مشکل مواجه شده‌اند. باید دقت کنیم که ما موسیقی را می‌شنویم و اگر کسی نباشد که این موسیقی را خوب به گوش ما برساند، با مشکل مواجه می‌شویم.
اگر صدابردار خوبی در یک کار حضور نداشته باشد، تمام زحمات هنرمندانی مانند آهنگساز و نوازنده و خواننده از بین می‌رود.
اگر بخواهید کارکردِ صدابرداری را بیشتر برایمان شرح دهید، چه می‌گویید؟
صدابردار مانند آشپز است؛ آهنگ خوب، ملودی خوب، شعر خوب، نوازنده خوب و خواننده خوب مواد اولیه‌اند و صدابردار مانند آشپز همه این‌ها را کنار هم قرار می‌دهد و حاصل کار را شکل می‌دهد.
تصور کنید که می‌خواهید آهنگی بشنوید که صدایش به خوبی ضبط نشده است و اختلالی در صدا وجود داشته باشد. به هیچ وجه از چنین کاری لذت نخواهید برد. صدابرداریِ بد تمام تلاش‌های یک گروه را نابود می‌کند.
هر سازی یک گستره صدایی دارد. اگر این گستره صدایی به درستی تشخص داده نشود، کیفیت کار پایین می‌آید.
این ادعا درست است که صدابردار می‌تواند صدای خواننده‌ای که اصلاً صدای خوب ندارد را، زیبا و شنیدنی کند؟
به تازگی دستگاه‌هایی به مجموعه میکس و مسترینگ اضافه شده است که می‌تواند کیفیت صدا را بهتر کند، اما این تجهیزات نمی‌توانند ذات صدا را تغییر دهند. وقتی صدای خوبی می‌شنوید به این معناست که آن صدا ذاتِ خوبی دارد و صدابردار فقط به بهتر شنیده شدنش کمک کرده است.
در صدابرداری و میکس و مسترینگ، نمی‌توان یک صدای بد را خوب کرد، اما می‌شود صدایی خوب را بد کرد. کیفیت کار ما به شدت روی موسیقی تاثیرگذار است. خواننده‌ای که از نظر تکنیک مشکل دارد را به یکی از بهترین استودیوها که می‌بریم و ضبط را شروع می‌کنیم، هرگز نمی‌توان نتیجه خوبی از این اتفاق گرفت.
درباره اشتباه‌ های خواننده در هنگام خوانندگی یا به اصطلاح وقتی خواننده «فالش» می‌خواند چطور؟ آیا صدابردار این ضعف‌ها را می‌تواند پوشش دهد؟
فالشی‌ های هر اجرا را صدابردار می‌تواند درست کند. خیلی از خوانندگانی که امروز مشغول کارند، به شدت به ما صدابرداران مدیون‌اند. ما همیشه پشت پرده‌ایم و آرام کارمان را انجام می‌دهیم.
صدابردار هم ارکستراسیون را معنا می‌دهد و هم اینکه بسیاری از فالشی‌های اجرا را درست می‌کند تا صدا به درستی به گوش مخاطب برسد.
البته این کار در هر اجرایی امکان پذیر نیست. برای اینکه بتوان صدایی را ژوست کرد، باید در استودیو ضبط شده باشد. صدایی که در کنسرت ضبط می‌شود، به خاطر وجود دیگر صداها امکانِ ژوست شدنش نیست. در اجراهای گروهی هم
امکانِ اصلاح صدای خواننده وجود ندارد چون صدای محیط و دیگر سازها در صدای خواننده شنیده می‌شود.
چه تفاوتی بین صدابرداری در استودیو با صدابرداری روی صحنه وجود دارد؟
در اجرای زنده، ضبط لاین به لاین نداریم اما در اجرای استودیویی ضبط‌های لاین به لاین هم داریم. روش صدابرداری زنده بسیار متفاوت از صدابرداری در استودیو است. برای صدابرداری در اجرای زنده، با کمبودِ تجهیزات و امکانات در کشورمان مواجهیم. اما در ضبط استودیو تجهیزات بسیار بیشتر است.
اجرای زنده در کشورما در مرحله کار راه‌اندازی است، اما صدابرداری استودیویی در مرحله‌ی پیشرفته‌ای قرار دارد. متأسفانه ما در بخش اجرای زنده، نتوانسته‌ایم رشد کنیم.
صدابرداری در اجرای زنده به این منظور انجام می‌شود که صدا را بگیرند و در سالن مانیتورینگ کنند تا حاضران در سالن صدای خوبی بشنوند. صدابرداری در استودیو برای ضبط آهنگ‌ها و جمع‌آوریِ آلبوم است تا حاصل کار را در قالب تک آهنگ یا آلبوم به دست مخاطب برسانند.
اجراهای زنده را اغلب ضبط نمی‌کنند. اگر هم ضبط کنند بعدها در استودیو رویِ آن صدا کار می‌کنند.
نظرتان درباره صدابرداری آنالوگ چیست؟
در گذشته صدابرداری به صورت آنالوگ شکل می‌گرفت. دستگاهی چند باندی برای ضبط وجود داشت و دستگاهی دو باندی دیگر هم وجود داشت که صدا را در آنجا مستر می‌کردند. در صدابرداریِ روز جهان سیستم‌ها دیجیتال‌اند اما رابط آنالوگ است. امروز در دنیا از این ویژگی‌ها استفاده می‌شود اما در کشور ما امکان استفاده از این سیستم وجود ندارد. در ایران خواننده و تهیه‌کننده به دنبال سریع کار کردن و کم‌هزینه است. به خاطر همین به سمت موسیقی فست فودی رفته‌ایم.
سیستم آنالوگ چه ضبط و چه میکسش در بازار موسیقی ایران در حال برافتادن است. نظر من درباره صدا و میکس آنالوگ بسیار مثبت است. تفاوت این دو مانند تفاوت عکاسی آنالوگ و دیجیتال است.
در صدابرداری آنالوگ می‌توانیم با حداکثر کیفیت صدا را ضبط کنیم. من صدابرداری را به صورت آنالوگ می‌پسندم تا به صورت دیجیتال.
نگاهی به رزومه کاری امید اصغری:
مهم‌ترین آثار امید اصغری در زمینه صدابرداری:
موسیقی متن فیلم سینمایی ماهور، فیلم سینمایی دارکوب با کارگردانی بهروز شعیبی، کتونی زرنگی علی ملاقلی‌پور، تیتراژ سریال خط تماس، موزیک متن و موزیک تیتراژ سریال نون خ، موسیقی متن سینمایی معکوس با کارگردانی مسعود کیمیایی، فیلم سینمایی داش آکول، تیتراژ فیلم سینمایی مصادره، تیتراژ سریال شاهرگ با صدای سالار عقیلی، فیلم سینمایی عطر داغ.
مهمترین آثار این صدابردار در زمینه صدابرداری، میکس و مسترینگ:
در برخی آثار فقط کارِ ضبط را انجام داده‌ام. آلبوم میخانه خاموش با صدای سالار عقیلی، سوئیت سمفونی انقلاب و سوئیت سمفونی پیروزی با آهنگسازیِ مجید انتظامی، موسیقی متن و موسیقی تیتراژ معمای شاه، موسیقی متن و موسیقی تیتراژ فیلم سینمایی فروشنده را صدابرداری کردم، موسیقی برنامه سه ستاره، سینمایی آنجا همان ساعت، سینمایی ماجرای نیمروز.
مهم‌ترین آثار اصغری در بخش میکس و مسترینگ:
آهنگ چه بگویم، سروزیرآب با صدای سالار عقیلی، آلبوم مسافران مردد، در ناگهان، آلبوم هوای بی‌قراری‌ها با صدای وحید تاج، آلبوم پیدای پنهان سالار عقیلی، آلبوم می‌ترسم عقیلی، آلبوم خیام عقیلی.
منبع: tasnimnews.com

لینک کوتاه:
https://www.nasimegilan.ir/Fa/News/190728/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

دعوت 60 کاراته‌کا به مرحله دوم انتخابی تیم امید و جوانان

کسب مقام قهرمانی و سومی تیم گیلان در رقابت‌های آب‌های آرام کشور

11 آلاینده بیماری‌زای مخفی در خانه

عیادت معاون حقوقی و امور مجلس بنیاد شهید از حادثه دیده واقعه تروریستی کرمان

شهدا سرمایه اصلی نظام هستند

380 نفر در کمیسیون‌ پزشکی و تعیین درصد جانبازی شرکت کردند

پیگیری حل مشکلات جامعه ایثارگران استان ایلام در سطح ملی

مسئولان امنیت شغلی کارگران را تامین کنند

کاهش 3 درصدی نرخ بیکاری گیلان/ برخورد قضایی با 150 کار فرمای متخلف

انعکاس به موقع رسانه‌ها در پاسخ سخت ایران به اسراییل

رقابت بیش از 500 داوطلب در نوبت اول آزمون سراسری در کیش

کیش؛ الگوی ایران آینده/ سرمایه‌گذاری کشورهای عربی در کیش

تحقق وعده صادق نشان از اقتدار سپاه بود

اینفوگرافی/ 6 نشانه پنهان ابتلا به فرسودگی شغلی

«حجت الاسلام اسماعیلی» به عنوان راهیار تبلیغ گیلان منصوب شد

رفع تصرف 1000 متر از اراضی ملی منطقه گشت رودخان فومن

نگهداری 42هزار نسخه خطی در سازمان اسناد وکتابخانه ملی کشور

کشف 700 کیلو گردو قاچاق در بازرسی از یک اتوبوس

ادامه گرمای هوا اواسط هفته در گیلان

حضور گیلان در نمایشگاه اکسپو 2024 تهران

یادواره سردار شهید سیدمعروف ایرانی در صومعه سرا

پایداری گرمای هوا در گیلان

دستگیری قاتل کمتر از 5 ساعت در تالش

عشق زندگی می بخشد

یک جهان راز درآمیخته داری به نگاه

داستانک/ راه نجات

اکنون کجاست؟ کسی که فراموشش کردم

رونمایی از لوح ثبتی مهارت سنتی فراوری چای دستی در لاهیجان

لزوم حمایت از تولیدکنندگان برای تحقق جهش تولید

رفع تصرف اراضی ملی در گشت رودخان

مناسبت روز/ جمعه، 7 اردیبهشت‌ماه

داستانک/ انسان های بازنده

بعضی از رنج ها‌‌‌‌‌‌‌ را نمیشه حل کرد!

ماجرای قتل هولناک پدر به دست دختر جوانش

محاکمه یک پرستار قلابی به جرم قتل زن مسن

عاملان تیراندازی در اتوبان همت دستگیر شدند

اجرای بیش از 20 ویژه برنامه درهفته عقیدتی سیاسی

تاج شهرستانی عضو شورای شهر رشت 6 ماه تعلیق شد

لزوم ایجاد پد بالگرد هلال احمر در شرق گیلان

تقویم روز و اوقات شرعی گیلان ، 7 اردیبهشت 1403

آمادگی مجموعه مدارس صدرا در اجرای کامل سند تحول آموزش و پرورش

شاعرانه/ چیزی کم از بهشت ندارد هوای تو

بخشی از کتاب/ چون که او گل من است

دوره جامع کنشگر _ کارشناس جمعیت در گیلان برگزار شد

برگزاری نماز جمعه در همه شهر‌های گیلان

ساماندهی لندفیل سراوان 84 درصد پیشرفت دارد/ضرورت مدیریت زباله تر خانگی

محله شِیخانبَر لاهیجان مقصد محله مج خبر

دیدار نماینده ولی فقیه در گیلان با جامعه کارگری

داستانک/ سمعک با کارکرد متفاوت

مرکز ترک اعتیاد غیرمجاز در رشت پلمپ شد