نسیم گیلان

آخرين مطالب

ابتلا و مرگ ناشی از کرونا همچنان بالاست / روند صعودی بیماری در 7 استان گفتگو

ابتلا و مرگ ناشی از کرونا همچنان بالاست / روند صعودی بیماری در 7 استان
  بزرگنمايي:

نسیم گیلان - بر اساس اعلام کمیته اپیدمیولوژی بیماری کووید-19 وزارت بهداشت و در هفته منتهی به 31 مرداد، در روند کشوری کرونا، هر چند موارد ابتلا و مرگ همچنان نسبتاً بالا است، اما ثبات و تغییرات مختصر دیده می‌شود.

به گزارش ایسنا، شمار مبتلایان به کروناویروس جدید در جهان تاکنون به 23 میلیون و 382 هزار و 74 نفر رسیده و مرگ 808 هزار و 697 نفر نیز در اثر این بیماری تأیید شده است
روند افزایش آمار مبتلایان به بیماری کووید-19 که تاکنون در 213 کشور و منطقه در جهان شیوع یافته، ادامه دارد. در ایران نیز مجموع بیماران کووید19 به 356 هزار و 792 نفر رسیده و متاسفانه 20 هزار و 502 نفر تا کنون جان باخته اند.
بر اساس گزارش کمیته اپیدمیولوژی کرونا که از سوی وزارت بهداشت منتشر می شود، در محاسبات روند شاخص های بیماری، در این گزارش و گزارشات آتی، تعداد موارد جدید روزانه مبتلای بستری و سرپایی وارد آنالیز می‌شود. برای ارزیابی روند گسترش بیماری کووید-19 در استان‌های مختلف کشور از تحلیل روند تغییرات اتفاق افتاده برای موارد ابتلا و مرگ گزارش شده روزانه استفاده شد.
برای محاسبه روند تغییرات ابتلا و مرگ در سه روز اخیر، ابتدا متوسط سه روزه تعداد گزارش ابتلا و مرگ هر روز با میانگین گرفتن از داده‌های همان روز، روز قبل و روز بعد محاسبه شد. سپس میزان افزایش هر روز نسبت به روز قبل به روش زیر محاسبه شد:
تعداد موارد روز قبل منهای تعداد موارد ثبت شده امروز، تقسیم بر تعداد موارد روز قبل و ضربدر 100.
در نهایت، تغییر روند ابتلا و مرگ هفته آخر با میانگین گرفتن از اعداد به دست آمده برای چند روز آخر محاسبه شد.
تحلیل احتمالی وضعیت منحنی اپیدمی
برای تحلیل احتمالی وضعیت منحنی اپیدمی موارد زیر مدنظر قرار گرفت:
-‌ در مواردی که هر دو شاخص تغییر روند ابتلا و مرگ در چند روز اخیر روند افزایشی داشت، منحنی اپیدمی احتملاً روند افزایشی دارد.
- در مواردی که شاخص تغییر روند ابتلا نزولی ولی شاخص تغییر روند مرگ صعودی بود، احتملاً اخیراً پیک اپیدمی رد شده است.
-‌ در مواردی که منحنی اپیدمی تمام می‌شود، وضعیت به حالت ثبات می‌رسد و تغییرات در آن مختصر و نامنظم است. باید توجه داشت هر لحظه این روند مستعد یک پیک دیگر است.
- در مواردی که هر دو شاخص تغییر روند ابتلا و مرگ در چند روز اخیر روند نزولی داشت، منحنی اپیدمی احتملاً روند نزولی دارد.
-‌ منظور از ناسازگاری داده‌ها این است که روند داده‌های مرگ و ابتلا از یک الگوی قابل تفسیر پیروی نکرده و تغییرات ناهمگن روند شاخص‌های ابتلا و مرگ دیده می‌شود. در این موارد تحلیل بهتر را در روزهای بعد و با داده‌های درست‌تر می‌توان ارائه داد. ناسازگاری در داده‌ها به دلایل مختلفی می‌تواند رخ دهد. از جمله دلایل بروز ناسازگاری می‌توان به ثبت غیر دقیق روزانه داده‌ها توسط استان‌ها و وجود خطا هنگام ثبت داده‌ها، وجود ترکیبی از چند الگوی اپیدمی در استان (شروع اپیدمی در نقطه‌ای از استان و اتمام اپیدمی دیگر در نقطه دیگر)، بیمارپذیری یا بیمارگریزی گسترده در استان و تغییر روند مهاجرت بیماران در طول زمان اشاره کرد.

نسیم گیلان


تقسیم‌بندی استان‌ها از نظر میزان گزارش
استان‌ها بر اساس میزان بروز تجمعی موارد بیماری به سه دسته پر گزارش، با گزارش متوسط و با گزارش پایین تقسیم شدند و روند بیماری در آن‌ها در جدول و نمودارهای مرتبط مورد بررسی قرار گرفت. در مورد استان‌های با بروز کم، تغییرات کم در داده‌ها می‌تواند تغییرات سریع در شاخص‌ها ایجاد کند و از این رو تفسیر داده‌های این استان‌ها سخت‌تر بوده و با عدم اطمینان بیشتری همراه است.
تحلیل بر اساس این شاخص‌ها، احتمالی بوده و انتظار است تیم کمیته اپیدمیولوژی استان‌ها همراه با سایر شاخص‌ها و تحلیل‌های دقیق‌تر، شواهد بهتری از روند اپیدمی در استان‌ها و دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور ارائه دهند.
تحلیل روند بیماری در هفته منتهی به 31 مردادماه
بنابر اعلام کمیته اپیدمیولوژی بیماری کرونا، در روند کشوری بیماری، هر چند موارد ابتلا و مرگ نسبتاً بالا است، اما ثبات و تغییرات مختصر دیده می‌شود. روند ثبات با تغییرات مختصر در هفت استان هرمزگان، بوشهر، فارس، اردبیل، سیستان و بلوچستان، قم و گیلان مشاهده شد. تصور می‌شود در دو استان خوزستان و یزد روند ثبات با تغییرات مختصر صعودی و در دو استان کرمان و همدان روند ثبات با تغییرات مختصر نزولی وجود دا شته باشد. روند صعودی یا شروع پیک در هفت استان اصفهان، آذربایجان شرقی، سمنان، البرز، قزوین، تهران و کهگیلویه و بویراحمد دیده می‌شود. در دو استان زنجان و خراسان شمالی روند نزولی مشاهده شد. در 11 استان ایلام، لرستان، کرمانشاه، کردستان، آذربایجان غربی، مازندران، مرکزی، چهارمحال و بختیاری، خراسان رضوی، گلستان و خراسان جنوبی ناسازگاری داده‌ها اجازه تحلیل درستی از وضعیت اپیدمی را نمی‌دهد. باید مدنظر داشت که یک استان می‌تواند چندین پیک منحنی را تجربه کند.

نسیم گیلان


کووید-19 در جهان
بر اساس گزارش اپیدمیولوژی کرونا که از سوی وزارت بهداشت منتشر شده است، در حال حاضر میزان کشندگی این بیماری در جهان 3.5 درصد برآورد می‌شود.
همچنین تعداد موارد بروز جدید کرونا در جهان در روز 29 مرداد ماه 254889 مورد، در روز 30 مرداد ماه 280856 مورد و در روز 31 مرداد ماه 273446 مورد بوده است.

نسیم گیلان


در عین حال 15 کشور اول از نظر ابتلا به کووید-19 نیز در جدول زیر آمده است که بر اساس آن کشورهای آمریکا، برزیل و هند به ترتیب در رده اول تا سوم ابتلا به این بیماری قرار دارند. کشورمان نیز از نظر میزان ابتلا به کرونا در رتبه یازدهم جهان قرار دارد.

نسیم گیلان


تاثیـرکووید- 19 بر امنیـت غذایی در جهـان
درحالیکه، در آغاز سال 2020 حدود 135 میلیون نفر در سراسر جهان با گرسنگی شدید روبرو بودند؛ در هفته اول فروردین 1399، سازمان ملل متحد پیش بینی کرد که به دلیل کووید -19، تعداد افرادی که در سراسر جهان با ناامنی شدید غذایی روبرو خواهند شد، می‌تواند به 265 میلیون نفر برسد. در همان هفته، در ایالات متحده آمریکا گزارش شد که در طول 5 هفته از شروع بحران کووید-19 در آن کشور 26 میلیون نفر شغل خود را از دست داده‌اند و میلیون‌ها نفر دیگر به سمت ناامنی غذایی سوق داده شدند. فقط فاجعه اقتصادی ناشی از کووید- 19 نیست که می‌تواند بحران جهانی غذا را به وجود آورد. بسیاری از آسیب پذیرترین مناطق جهان همزمان با این بیماری با سایر تهدیدات ناامنی غذایی مانند جنگ‌های طولانی، خشکسالی‌های مکرر و بدترین هجوم ملخ‌ها دست و پنجه نرم می‌کنند.
سازمان غذا و کشاورزی سازمان ملل (FAO) اعلام کرده است که متوسط قیمت‌های جهانی غذا به دلیل کاهش تقاضا در اثر قرنطینه و اجرای سیاست‌های محدودیت تردد و تجمع، از ماه فوریه سال 2020 به میزان 4.3 درصد کاهش یافته است. ما هنوز نمی‌دانیم تأثیرات میان مدت و بلندمدت کووید-19 بر امنیت غذایی جهانی چه خواهد بود، ولی در حال حاضر چند دلیل وجود دارد که بر امنیت غذایی حال حاضر جهان تاثیر خواهد گذاشت:
اولین مورد مربوط به محدودیت‌های صادرات مواد غذایی است. از فروردین 1399، حدود 14 کشور برای 20 محصول مختلف ممنوعیت صادرات مواد غذایی را در دستور کار قراردادند. با این وجود، ممنوعیت صادرات مواد غذایی در هفته‌های اخیر افزایش نداشته است.
دوم، همه گیری کووید -19 بر امنیت غذایی جهانی چه مستقیم و چه غیرمستقیم تأثیر گذاشته است. این بحران در حال حاضر سیستم‌های غذایی را مستقیماً از طریق تأثیر بر عرضه و تقاضای مواد غذایی و به طور غیرمستقیم (اما به همان اندازه مهم) از طریق کاهش قدرت خرید تحت تأثیر قرار می‌دهد.
سرانجام، ممکن است شوک‌های افزایش قیمت مواد غذایی، حتی با وجود عدم افزایش قیمت جهانی مواد غذایی، در برخی مناطق و کشورها وجود داشته باشد. پایش بازار برنامه جهانی غذا (نمودار زیر) نشان می‌دهد که در سه ماهه اول سال 2020، حدود 15 کشور جهان شاهد افزایش قیمت در سبد کالاهای اساسی خود به میزان بسیار زیاد (بیش از 10 درصد) بوده‌اند.

نسیم گیلان


تجارب کشـورهای جهـان در مواجهـه با کووید-19؛ این قسمت مراکش
مراکش کشوری در شمال غربی آفریقا، با مساحت 446.300 کیلومترمربع و جمعیت 36.968.894 نفر است. موارد کووید -19 در این کشور از تاریخ دوازدهم اسفند ماه 1398 گزارش شد. مراکش هم اکنون در رتبه 51 کشورهای جهان از نظر شمار مبتلایان قرار دارد.
در این کشور تاکنون 47.638 مورد تأیید شده بیماری و 775 مورد مرگ گزارش شده است.
برخی از تجارب و اقدامات انجام شده در کشور مراکش شامل موارد زیر است:
-‌ تعلیق پروازهای چین از اوایل بهمن 1398 و اقدامات کنترلی در بنادر و فرودگاه‌های بین‌المللی
-‌ اعلام وضعیت اضطراری و قرنطینه خانگی به همراه اقداماتی چون اعلام از بلندگوهای مساجد و خیابان‌ها جهت ترغیب مردم برای ماندن در خانه و کمک از مقامات محلی برای اجرای مقررات در سطح جامعه از اوایل فروردین 1399
-‌ تعطیلی اماکن تفریحی، ورزشی، هنری، کافه‌ها، رستوران‌ها و اماکن مذهبی
-‌ استفاده از ماسک برای عموم مردم به صورت اجباری و تعلیق سنت دستبوسی پادشاه این کشور
- تشکیل صندوق ویژه‌ای با کمک‌های افراد حقوقی و حقیقی، جهت مقابله با تبعات کرونا و حمایت از آسیب دیدگان و حقوق بگیران
- قرنطینه مجدد شهرهای اصلی این کشور از اوایل مرداد 1399
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.nasimegilan.ir/Fa/News/194661/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

ماجرای قتل هولناک پدر به دست دختر جوانش

محاکمه یک پرستار قلابی به جرم قتل زن مسن

عاملان تیراندازی در اتوبان همت دستگیر شدند

اجرای بیش از 20 ویژه برنامه درهفته عقیدتی سیاسی

تاج شهرستانی عضو شورای شهر رشت 6 ماه تعلیق شد

لزوم ایجاد پد بالگرد هلال احمر در شرق گیلان

تقویم روز و اوقات شرعی گیلان ، 7 اردیبهشت 1403

آمادگی مجموعه مدارس صدرا در اجرای کامل سند تحول آموزش و پرورش

شاعرانه/ چیزی کم از بهشت ندارد هوای تو

بخشی از کتاب/ چون که او گل من است

دوره جامع کنشگر _ کارشناس جمعیت در گیلان برگزار شد

برگزاری نماز جمعه در همه شهر‌های گیلان

ساماندهی لندفیل سراوان 84 درصد پیشرفت دارد/ضرورت مدیریت زباله تر خانگی

محله شِیخانبَر لاهیجان مقصد محله مج خبر

دیدار نماینده ولی فقیه در گیلان با جامعه کارگری

داستانک/ سمعک با کارکرد متفاوت

مرکز ترک اعتیاد غیرمجاز در رشت پلمپ شد

یکی از راه‌های توسعه گیلان همدلی میان دولت و مجلس است

پروژه قزوین-رحیم آباد-کلاچای می‌تواند پیشران توسعه باشد

دلبر و یار من تویی رونق کار من تویی

مطالبه‌گری؛ مهمترین برنامه عملیاتی بنیاد شهید و امور ایثارگران در دولت سیزدهم

مقوله حجاب اولویت دانشگاه است

رقابت بیش از 27 هزار داوطلب گیلانی در نوبت اول کنکور سراسری

«پاسخ»؛ ویژه‌برنامه شبکه باران برای پاسخگویی مسئولان به مطالبات مردم

حفاظت از انفال مهمترین رسالت هر جنگلبان است

مسدود شدن 9 حلقه چاه غیرمجاز در شهرستان رودبار

مرمت بند‌های تغذیه مصنوعی استان از ابتدای سال تاکنون

جلسه شورای گفتگوی بخش خصوصی با دولت و بانک‌های گیلان

پاسخ شفاف مسوولان گیلان به مطالبات مردم از شبکه باران

تارتار: یکی از اهداف اصلی ملوان کسب مقام قهرمانی جام حذفی است

برای خریدن کتاب هایی درباره اهل بیت(ع) به چه چیزهایی باید توجه شود؟

هر دختری باید کفش سفید داشته باشد

شورای گفتگوی بخش خصوص با دولت و بانک‌های گیلان

تحقق توسعه پایدار با همدلی و انسجام مجلس و دولت

نشست هم اندیشی روسای دانشگاه‌ها و تشکل‌های دانشگاهی گیلان

ابتکار عمل رسانه ملی در انتخابات، مشارکت آگاهانه مردم را رقم زد

بسیج اساتید باید کارکرد متفاوتی در جهاد تبیین داشته باشد

اساتید دانشگاه‌ها همواره دغدغه حل مسائل کشور و ملت را سرلوحه کار خود قرار داده اند.

هدف دولت سیزدهم کاهش بار ترافیکی در کلانشهر رشت است

گیلان با 90 همت فرصت سرمایه‌گذاری در نمایشگاه اکسپو حضور دارد

کیش برترین منطقه آزاد در حوزه‌ی اقتصادی شد

وقتی درد دل می‌کند؛ گوش باش، نگاه باش

رنگ کردن مو و ابرو با نسکافه

دیدار چهره به چهره مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان اردبیل با جامعه معظم ایثارگری

تصویری دیده نشده از هشتاد سال قبل میدان شهرداری رشت

پلمب مرکز ترک اعتیاد غیرمجاز در رشت

تصویری از هشتاد سال قبل میدان شهرداری رشت

پدر شهید «جعفر نعمت زاده» دیار حق را لبیک گفت

کیش در صدر مناطق آزاد نشست/ تقدیر ویژه‌ی معاون اول رئیس‌جمهور و وزیر اقتصاد از مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش به عنوان رتبه‌ی برتر روابط عمومی و تصویرسازی

اجرای موسی عصمتی میلیونی شد