نسیم گیلان

آخرين مطالب

چگونه خانواده صادق داشته باشیم؟ گفتگو

چگونه خانواده صادق داشته باشیم؟
  بزرگنمايي:

نسیم گیلان - ایسنا/گیلان یک روانشناس، در پاسخ به این سوال که «چگونه می توانیم صادق باشیم؟»، اضافه کرد: برای صادق بودن اول باید خودمان را بشناسیم و هدف های زندگی خودمان را مشخص کنیم، زیرا این خودشناسی به پذیرش واقعیت ها کمک می کند.

دکتر مرسده رفیعی در گفت وگو با ایسنا، صداقت را یک امر مهم در زندگی خانوادگی و اجتماعی دانست و اظهار کرد: از دیدگاه روانشناسی نیز صداقت اصلی ترین بخش در روابط سالم است و اگر می خواهیم رابطه سالمی بین افراد خانواده وجود داشته باشد، پایه آن صداقت است.
وی با بیان اینکه صداقت از عهدشکنی های مخرب جلوگیری می کند، افزود: صداقت موجب می شود در وهم و خیالات زندگی نکنیم و واقعیت ها را بپذیریم و براساس واقعیت های موجود با دیگران برخورد کنیم.
این روانشناس و مشاور، دروغ را ناشی از توهماتی دانست که افراد علاقمند به انجام آنها هستند و تصریح کرد: وقتی دروغ را مبنای حرف هایمان قرار می دهیم، یعنی از واقعیت دور می شویم، زیرا واقعیت مطابق میل ما نیست و لذا آن را کتمان می کنیم و به رویاها و توهماتی که درون ذهن خودمان می تراشیم روی می آوریم.
رفیعی، دروغ را زاییده ذهن خلاق غیر واقعی انسان دانست و گفت: کسی که صداقت دارد، یعنی با واقعیت های زندگی خودش رو به رو شده؛ نه توهمات و خیال پردازی هایی که درون ذهنش انجام می دهد لذا پذیرش واقعیت های زندگی مهم است.
وی با تاکید بر اینکه هرچقدر واقعیت های زندگی را بپذیریم به صداقت نزدیک تر هستیم، خاطرنشان کرد: براساس پژوهش های صورت گرفته، افراد معمولا پنج بار در تعاملات روزانه خود به غریبه ها و آشنایان دروغ می گویند و این دروغ ها چاشنی حدود یک سوم حرف هایی است که زوج های جوان در آستانه تعامل و ارتباط اولیه رد و بدل می کنند. در واقع این عدم صداقت ها نشات گرفته از ناتوانی در رو به رو شدن با واقعیت های زندگی است.
این روانشناس و مشاور، دروغ گویی را نوعی پنهان شدن دانست و عنوان کرد: افراد برای اینکه ظاهر زیباتری به خودشان و شخصیت خودشان و روابط خودشان بدهند، دروغ می گویند، زیرا ترس از دست دادن طرف مقابل را دارند لذا اگر می خواهیم روابط سالمی بین اعضای خانواده برقرار شود باید مبنا را صداقت قرار دهیم.

نسیم گیلان


وی در پاسخ به این سوال که «چگونه می توانیم صادق باشیم؟»، اضافه کرد: برای صادق بودن اول باید خودمان را بشناسیم و هدف های زندگی خودمان را مشخص کنیم، زیرا این خودشناسی به پذیرش واقعیت ها کمک می کند و می توانیم مسائل گذشته را حل کنیم و برای رسیدن به آینده برنامه ریزی داشته باشیم، اما اگر خودمان را نشناسیم، پذیرش برای ما اتفاق نمی افتد و برنامه ریزی برای آینده مبنای ناشناخته خواهد داشت.
رفیعی، برنامه ریزی بر مبنای دروغ و توهمات ذهنی را غیر قابل دسترسی دانست و یادآور شد: اگر می خواهیم خانواده ای به دور از عهدشکنی داشته باشیم، باید به فرزندان پذیرش آنچه که هست را یاد دهیم و خودشناسی و هدف شناسی را دنبال کنیم و با مسائل ناخوشایند گذشته کنار بیاییم. همچنین باید درباره مهارت ها و توانایی های خودمان صادق باشیم و توانایی های نداشته خودمان را به غلط به دیگران نشان ندهیم، زیرا نوعی دروغ گویی است و در آینده ما را دچار آسیب روانی و اجتماعی می کند.
وی کنار آمدن با واقعیت ها را نشان دهنده صداقت دانست و تاکید کرد: در خانواده ای که صداقت وجود دارد، همواره نتیجه خوب و منطقی و معقول است و زمانی که یکی از اعضای خانواده به دروغ متوسل می شود، دو علت دارد.
این روانشناس، نخستین علت دروغ گویی را ویژگی شخصیتی ناشی از ناتوانی در رو به رو شدن با واقعیت ها دانست و ادامه داد: در برخی از موارد نیز فشاری که از طرف دیگران وارد می شود، افراد را وادار به دروغ گویی می کند. اگر والدین تاوان صداقت فرزندان را در صورت ناخوشایند بودن به بدترین طریق انجام دهند و یا حاضر به شنیدن گفتار صادقانه فرزندان نباشند، فرزندان به سمت دروغ گویی می روند.
رفیعی، از والدین خواست پذیرای تفاوت های بین فردی اعضای خانواده باشند و گفت: همه ما اعضای یک خانواده هستیم، اما با هم تفاوت داریم و والدین باید بپذیرند که فرزندان لزوما شبیه والدین خود نیستند. در صورت پذیرش تفاوت ها شاهد گفتار صادقانه فرزندان خواهیم بود. همچنین والدین باید در گفتار و رفتار خودشان صداقت داشته باشند و به قول هایی که می دهند عمل کنند تا الگوی صداقت باشند. اگر کاری برای آنان قابل انجام نیست، سعی کنند به فرزندان و سایر اعضای خانواده قول ندهند.
وی انتقادپذیری را یکی دیگر از شروط صداقت دانست و خاطرنشان کرد: انتقادپذیری یعنی شنونده بودن و شنونده بودن افراد را مستعد به برقراری ارتباط سالم با دیگران می کند لذا برای پایه گذاری صداقت در خانواده لازم است انتقادپذیر باشیم. در چنین شرایطی همسر و فرزندان به سمت دروغ گویی نمی روند، زیرا می دانند پذیرای تفاوت ها هستیم.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.nasimegilan.ir/Fa/News/198311/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

انسداد 29 محور شریانی و غیر شریانی کشور

بهار در ارتفاعات گیلان

فرمانده سپاه قدس گیلان: 75 هزار اثر به دبیرخانه جشنواره مردمی مدرسه عشق ارسال شد

حمله افراد ناشناس به کارشناسان اورژانس اهواز

٣ مفقودی سیل جنوب کرمان پیدا شدند

احتمال وقوع سیل در این سه استان

ماجرای تنبیه بدنی وحشتناک دانش‌ آموز مرزن‌ آبادی

نشای برنج در شهرستان فومن آغاز شد

نجات 16 خودروی گرفتار در سیلاب‌های اخیر جنوب کرمان

راهپیمایی مردم گیلان درحمایت از مقاومت مردم مظلوم غزه و عملیات وعده صادق

کدام استان‌ها کمترین سهم را از تبدیل مجوز‌های صنفی دارند؟

بنا‌های تاریخی قوت گردشگری گیلان است

کتاب؛ ابزاری برای ایجاد رزومه یا عکس یادگاری

تخریب ساخت‌وساز غیرمجاز در منطقه سیاهمزگی فومن

تظاهرات حمایت از مردم غزه و پاسخ به اسرائیل در گیلان برگزار می‌شود

72 هزار گیلانی مهارت‌های فنی و حرفه‌ای را دریافت کردند

خدمت توام با تکریم مهمترین اصل در بنیاد شهید و امور ایثارگران است

تکریم مدیرکل بنیاد مازندران از جانباز سرافراز سرتیپ دوم صلواتی

فراخوان ارسال اثر به هشتمین جشنواره «طنز پهلو» در فومن

برگزاری اولین حراج خرده فروشی سال 1403 در گیلان

راهپیمایی مردم گیلان درحمایت از مقاومت مردم مظلوم غزه و عملیات «وعده صادق»

تخریب ساخت و ساز غیرمجاز در منطقه حفاظت شده فومن

تخریب ساخت و ساز غیرمجاز در منطقه سیاهمزگی

اولین نشست رفع موانع سرمایه گذاری جزیره کیش درسال جهش تولید با مشارکت مردم

شعر خوانی دختر شیرین زبان

زمان واریز سهمیه جدید بنزین اعلام شد

کارگاه آموزشی مبانی محیط زیست درمدارس رشت

نوسان قیمت طلا و سکه در بازار رشت تا ساعت 09:30

نمایش اقتدار و تجدید بیعت ارتش با انقلاب اسلامی در استان گیلان

معرفی واحد تولیدکننده آلاینده محیط‌زیست به دستگاه قضا در گیلان

صدور بیش از 300 کارت بازرگانی برای تُجار گیلانی

نشای مکانیزه برنج در آستارا

کشف محموله 9 میلیارد تومانی نوشیدنی قاچاق در رشت

اینفوگرافی/ برجسته‌ترین بنا‌های تاریخی ایران به‌بهانه روز جهانی بناها و محوطه‌های تاریخی

می رود این روزها گل می دهد لبخند ها

رتبه نخست گیلان در تولید مرغ اجداد در کشور

وضعیت شناسی دقیق حلقه مفقوده در فعالیت‌های فرهنگی تخصصی است

شناسایی 3تن کود شیمیایی قاچاق در رودسر

واژگونی اتوبوس مسافربری در یزد حادثه ساز شد

تقویم روز و اوقات شرعی گیلان ، 30 فروردین 1403

کنایه سنگین نماینده مجلس به رئیسی درباره قیمت دلار

رئیسی اسرائیل را تهدید به پاسخ شدیدتر کرد

تصاویری از اختتامیه «مدرسه» عشق در رشت

اجرای طرح نصب فیبر نوری به زودی در شهرستان سیاهکل

رهاسازی آب سد سفیدرود از 2 هفته دیگر

گردهمائی بزرگ و صمیمی جانبازان 70 درصد همدان با مسئولان استان

رهاسازی آب سد سفیدرود از 15 اردیبهشت

شعار «مرگ بر اسراییل» در تالار مرکزی رشت پیچید

مشکل تجمع وانت بار‌ها در ابتدای جاده رشت - فومن

یک باخت و یک تساوی نمایندگان فوتبال گیلان در لیگ دسته دوم فوتبال