نسیم گیلان

آخرين مطالب

174 روستای گیلان عاری از بی سوادی شد فرهنگي

174 روستای گیلان عاری از بی سوادی شد
  بزرگنمايي:

نسیم گیلان - رشت – ایرنا – معاون سوادآموزی آموزش و پرورش گیلان گفت: هم اکنون 174 روستای این استان به عنوان منطقه سبز "عاری از بی سواد" اعلام شده است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، سیروس محمدی روز چهارشنبه در نشست خبری در جمع خبرنگاران افزود: تاکنون 64 روستا در رودسر، 31 روستا در رشت، 28 مورد در لاهیجان، 21 روستا در لنگرود، 16 روستا در بندرانزلی، 11 مورد هم در املش و سه روستا در آستانه اشرفیه به عنوان منطقه سبز اعلام شده است.
وی با اشاره به اجرای طرح منطقه سبز در گیلان اظهار داشت: این طرح مربوط به روستاهای دارای حداقل بی سوادی بوده که با اجرای آن و جذب افراد، میزان بی سوادی در 174 روستای استان به صفر رسیده و به عنوان منطقه سبز معرفی شدند، در اجرای این طرح دهیاران، اعضای شورای روستاها و خانه های بهداشت روستایی همکاری بسیار خوبی با معاونت سوادآموزی استان داشتند.
محمدی در ادامه با اشاره به اجرای طرح شتاب بخشی سوادآموزی در گیلان خاطر نشان کرد: طرح شتاب بخشی از سوی معاونت سوادآموزی آموزش و پرورش استان با هدف سرعت بخشیدن در جذب افراد بی سواد در دوره سوادآموزی در شهرستان های تالش، رضوانشهر، ماسال، فومن، شفت، سیاهکل، املش و صومعه سرا به اجرا درآمد.
وی در ادامه با تشریح دامنه فعالیت سازمان سوادآموزی اظهار داشت: دامنه فعالیت سازمان نهضت سوادآموزی در گروه سنی 49 – 10 سال است، گروه های خاص شامل "مددجویان زندان ها، کشاورزان، نوغانداران و غیره" و افراد بی سواد تا 60 سال نیز می توانند در کلاس های سوادآموزی ثبت نام کنند.
معاون سوادآموزی استان گیلان با بیان اینکه سه دوره اصلی سوادآموزی در نظر گرفته شده خاطر نشان کرد: دوره سوادآموزی "توسعه سواد" یکی از این دوره ها به شمار می رود، آموزش دوره سوادآموزی برای پنج ماه و حداقل 400 ساعت بوده و مدرک این دوره معادل سوم ابتدایی است.
وی دوره انتقال "تعمیق سواد" را یکی دیگر از دوره های اصلی سوادآموزی عنوان کرد و افزود: مدت آموزش دوره انتقال برای هفت ماه به مدت حداقل 600 ساعت در نظر گرفته شده، و مدرک این دوره معادل ششم ابتدایی است و با اخذ مدرک این دوره می توانند در دوره متوسطه اول برای ادامه تحصیل ثبت نام کنند.
وی با اشاره به دوره تحکیم سواد به عنوان یکی دیگر از زمینه های اصلی سوادآموزی بیان داشت: این دوره به منظور تعمیق و تثبیت سواد و جلوگیری ار رجعت به بی سوادی تعیین شده، مدت دوره آموزشی برای 6 ماه به مدت 200 ساعت شامل 70 ساعت حضوری و 130 ساعت غیرحضوری در نظر گرفته شده است.
معاون سوادآموزی آموزش و پرورش گیلان با بیان اینکه در سال گذشته حجم ابلاغی در سه دوره سوادآموزی، انتقال و تحکیم هشت هزار و 243 نفر بوده، خاطر نشان کرد: حجم تحت پوشش دوره های سوادآموزی استان در سال 98، 94 درصد بوده در حالی که میانگین کشوری 83 درصد اعلام شده است.
وی حجم ابلاغی سال جاری در گیلان برای دوره های سوادآموزی را هفت هزار و 200 نفر عنوان کرد و یادآور شد: حوزه سوادآموزی استان در ارزیابی سالانه معاونت های سوادآموزی حائز رتبه بسیار خوب و قابل تقدیر شد که طی نامه های از سوی معاون وزیر و رییس سازمان نهضت سوادآموزی به استاندار کسب این مقام تبریک گفته شد.
محمدی در ادامه با تشریح آموزش های سوادآموزی با توجه به ویروس کرونا و با بیان اینکه شعار روز جهانی سوادآموزی از سوی سازمان یونسکو "آموزش و یادگیری سوادآموزان در بحران کووید 19 اعلام شده است، تصریح کرد: با توجه به شیوع ویروس کرونا ادامه فعالیت های آموزشی در حوزه سوادآموزی در سال گذشته به سه روش حضوری، تلفیقی و غیرحضوری برگزار شد.
معاون سوادآموزی آموزش و پرورش استان گیلان بیان داشت: با توجه به اینکه تعداد سوادآموزان هر کلاس 10 یا کمتر از این تعداد است، فعالیت های آموزشی می تواند به صورت حضوری و با رعایت تمامی پروتکل های بهداشتی برگزار شود.
وی ادامه داد: با این حال اقداماتی شامل تهیه فیلم های کوتاه آموزشی توسط نفرات برتر جشنواره الگوهای برتر تدریس استانی، پیگیری مسایل آموزشی توسط آموزش دهندگان از طریق تماس تلفنی با توجه به تعداد پایین سوادآموزان هر کلاس و استفاده آموزش دهندگان و سوادآموزان از بستر برنامه شاد و غیره برنامه ریزی شده است.
بر اساس آمار سال گذشته، 98 درصد از گروه سنی 49 – 10 سال در استان گیلان با سواد هستند که از میانگین کشوری با "3 / 96 درصد باسوادی" بالاتر است.
هشتم سپتامبر روز جهانی سوادآموزی نامگذاری شده است.
برچسب‌ها
رشت سواد آموزی گیلان

لینک کوتاه:
https://www.nasimegilan.ir/Fa/News/198976/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تقویم روز و اوقات شرعی گیلان، 31 فروردین 1403

ساخت گلدانی خوش آب و رنگ به شکل توت فرنگی

زیبایی شناسی معشوق در شعر فارسی

دیدار مشاور رئیس جمهور در امور روحانیت با خانواده شهدا در سمنان

شهدا بهترین الگو برای انسان در مسیر الله هستند

برگزاری نماز جمعه در همه شهر‌های گیلان

ناکامی قاچاقچی پوشاک در رودبار

همدلی های دلنشین دکتر شکوری

با کودک مثل خودش صحبت کنید

غیور مردان بوشهری در بِستر غیور زنان بوشهری شکوفا شدند

ضرورت جذب نیروهای خبره در حوزه علمیه

شناسایی 3 تن کود شیمیایی قاچاق در رودسر

همایش پاکیاران و تفکیک زباله از مبدا در رشت

اعتبارات مناسبی در حوزه پسماند در نظر گرفته شده است

این شعر زیبا از دختر شیرین زبان را از دست ندهید

ایرانی‌ترین غیرایرانی

اجلاسیه مدیران و معاونان آموزش حوزه‌های علمیه گیلان

لزوم هوشیاری در برابر جنگ رسانه / جوانان را با قهرمانان دینی وملی آشنا کنید

پلنگ ایرانی در قاب دوربین‌های تله ای رودبار

غافلگیری سارق حین سرقت در رشت

دل دوستان شکستی، بر دشمنان نشستی

هیچ مانعی برای برنامه های فرهنگی در حوزه ترویج فرهنگ ایثار و شهادت وجود ندارد

دیدار رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران با خانواده شهید نادر مهدوی

بهره برداری از 14 پروژه اجرای طرح هادی در رودسر

کشف انبار نوشابه‌های قاچاق در رشت

هشدار استاندار گیلان به مسئولان مانع تراش در مسیر سرمایه گذاری

برخورداری 48 روستای آستارا از نعمت گاز طبیعی

عملیات «وعده صادق» تمام معادلات را به نفع ایران تغییر داد

ثبت تصاویر پلنگ ایرانی در جنوب گیلان

با ما منشین اگر نه بدنام شوی

موضوع ایثار و شهادت موضوع بسیار مهم دولت سیزدهم است/بکارگیری ظرفیت های مردمی از برنامه های جدی بنیاد است

بیش از 13 کیلو مواد مخدر در رشت کشف شد

آسمان مال من است

شهدا، فرهنگ ایثار و شهادت را در جامعه زنده نگه داشته اند

راه‌یابی ملی‌پوش گیلانی به فینال رقابت‌های آب‌های آرام آسیا

اهتمام مربیان و استاد یاران حلقه‌های صالحین تقویت باور‌های دینی در جامعه

ثبت تصویر پلنگ ایرانی در مناطق جنگلی رودبار

منطقه زیبای پامنار خوزستان

شعر خوانی زیبای باران نیکراه

کدام استان‌ها کمترین سهم را از تبدیل مجوزهای صنفی دارند؟

زمین گرد است!

انسداد 29 محور شریانی و غیر شریانی کشور

بهار در ارتفاعات گیلان

فرمانده سپاه قدس گیلان: 75 هزار اثر به دبیرخانه جشنواره مردمی مدرسه عشق ارسال شد

حمله افراد ناشناس به کارشناسان اورژانس اهواز

٣ مفقودی سیل جنوب کرمان پیدا شدند

احتمال وقوع سیل در این سه استان

ماجرای تنبیه بدنی وحشتناک دانش‌ آموز مرزن‌ آبادی

نشای برنج در شهرستان فومن آغاز شد

نجات 16 خودروی گرفتار در سیلاب‌های اخیر جنوب کرمان