نسیم گیلان

آخرين مطالب

شوق دانش‌آموزان گیلانی و دلواپسی والدین فرهنگي

شوق دانش‌آموزان گیلانی و دلواپسی والدین
  بزرگنمايي:

نسیم گیلان - رشت – ایرنا – با گذشت 10 روز از بازگشایی مدارس گیلان، دانش آموزان همچنان شوق حضور در کلاس‌های درس را دارند اما والدین نگران سلامت فرزندانشان هستند.

هنگامی که اسفندماه سال گذشته ویروس کرونا رخ نمود و همه ابعاد زندگی انسان امروز را تحت الشعاع خود قرار داد، بیش و پیش از همه تعطیلی مدارس بود آنگونه که فرصتی برای خداحافظی از همکلاسی ها هم فراهم نشد و همه محبوس شدند و به اجبار کرونا ماهها بعد از آن خانه نشین شدند .
در این میان هنوز چند ماهی از سال تحصیلی99- 98 باقی مانده بود از این رو مسئولان و دست اندرکاران در وزارت آموزش و پرورش برای ادامه تحصیل دانش آموزان، شبکه شاد را راه اندازی کردند که به عنوان نخستین تجربه آموزش اینترنتی آن هم در گستره کشور هر چند اشکالاتی داشت و برخی از دانش آموزان به علل مختلف از دسترسی به این شبکه محروم بودند اما به هر طریق این سال تحصیلی سپری شد.
اینک که بعد از حدود هفت ماه از بروز و شیوع کرونا در گیلان و نیز کشور سال تحصیلی 1400 – 1399 از پانزدهم شهریور ماه آن هم زودتر موعد هر ساله بازگشایی شد و با اعلام رسمی بازگشایی مدارس از سوی مسئولان قبل ازپانزدهم شهریورماه مدیران مدارس گیلان دانش آموزان کلاسها را به دو گروه "زوج و فرد" تقسیم کرده و روز حضور هر گروه را در مدارس مشخص کردند.
اگر چه در روز اول برخی از اولیاء بابت بازگشایی مدارس نگران بودند اما فرزندان خود را راهی مدرسه کردند، دانش آموزان شوق فراوان برای حضور در مدرسه داشتند هر چند گفته شده بود که همدیگر را بغل نکنید و دست ندهید اما برخی از شوق دیدن همکلاسی هایشان آن هم بعد از ماهها شاید اندکی کمتر به هشدارها توجه کردند.
اما چند روز پس از بازگشایی مدارس در پی اعلام وزیر آموزش و پرورش مبنی بر اینکه حضور دانش آموزان در مدارس اجباری نیست و آنان می توانند از آموزش غیرحضوری شامل شبکه شاد و مدرسه تلویزیونی نیز استفاده کنند، اولیاء به ویژه در مقطع ابتدایی تمایلشان بر آن است که فرزندانشان در مدرسه حضور نیابند .
اما در سایر مقاطع شوق تحصیل دانش آموزان در مدرسه بر نگرانی والدین غلبه کرده و استقبال در این واحدهای آموزشی بیشتر است.
به تعدادی از مدارس گیلان سری زدم و آنچه مشهود بود آنکه در مقطع ابتدایی تعداد دانش آموزان محدود و انگشت شمار است ، از سرویس مدارس خبری نیست، اولیاء خود فرزندانشان را به مدرسه می آورند و برخی تا تعطیلی آنان در حیات مدرسه منتظر می مانند، زدن ماسک در مدارس اجباری شده ساعت حضور دانش آموزان در کلاس های درس نیز 2 ساعت و 30 دقیقه است ساعاتی که به اذعان بسیاری از این دانش آموزان برایشان بعد از ماهها محدودیت و ماندگاری در خانه بسیار لذت بخش و دوست داشتنی است.
محمد امین سرداری دانش آموز کلاس ششم آنقدر ذوق دارد که به محض رسیدن جلوی در مدرسه تا دوستش را می بیند فراموش می کند از پدرش خداحافظی کند و بعد گپی و خنده های بلند وارد مدرسه می شود.
او به قدری خوشحال است می گوید : دلم برای مدرسه و دوستانم یک ذره شده بود هر چند گاه گاهی تلفنی و در فضای مجازی با هم حرف می زدیم اما الان خیلی خوشحالم که از نزدیک می بینمشان .
او ادامه می دهد : از همان روز اول کلی از سوی مادرم و پدرم و حتی خواهرم جدا جدا برای رعایت موارد بهداشتی اعم از حفظ فاصله ام با همکلاسی ها و معلمانم ، زدن ماسک و نخوردن غذا و خوراکی در مدرسه و غیره توجیه شده ام و با صدای بلند می خندد.
فربد دوست محمد امین هم می گوید : مادرم اجازه نمی داد مدرسه بیایم اما برادر بزرگم راضیش کرد که مرا هر روز بیاورد و بماند تا من برگردم .
او ادامه می دهد : به من هم توصیه های بهداشتی را دایم هم متذکر می شوند و هر بار که می خواهم بیایم کلی مادرم ، پدرم و در طول راه برادرم یادآوری می کند ، اما کاش این کرونا تمام شود ، خسته شدیم از این همه رعایت و محدودیت .
او ادامه می دهد : خودم هم می ترسم برای همین خیلی رعایت می کنم و ضمن آنکه الکل برای ضدعفونی همراه هست و به هر چیزی دست می زنم بلافاصله دستهایم را تمیز می کنم ،سر کلاس هم موواد ضدعفونی گذاشته اندکه وقتی وارد می شویم استفاده می کنیم .
دانش آموزان به خوبی می دانند که رفتن به مدرسه مانند سال های گذشته نیست بلکه رعایت یک سری نکات برای پیشگیری از ویروس کرونا لازم و ضروریست.
آنان می دانند که حداقل باید فاصله 5. 1 تا 2 متری را رعایت کنند، با ماسک در کلاس ها حاضر شوند و بعد از وارد شدن به مدرسه دست ها را ضدعفونی کرده ضمن اینکه یک سری نکات بهداشتی را در کلاس رعایت کنند.
در کنار دغدغه والدین برای سلامت فرزندانشان ، نگرانی ها و وسواس مدیران و معلمان هم در رعایت دستورالعمل های بهداشتی از سوی دانش آموزان کم نیست و دایم آنها را کنترل می کنند .
آنان برای آنکه والدین اندکی خیالشان راحت تر شود و نگرانی هایشان کاهش یابد ، اولیاء را دعوت به حضور در کلاس ها می کنند و اولیا می توانند در کلاس ها حضور یابند و وضعیت و نحوه رعایت پروتکل های بهداشتی را از نزدیک ببیند ضمن آنکه خود والدین هم بدون ماسک و رعایت فاصله اجتماعی اجازه حضور در مدارس را ندارند.
والدین یکی از دانش آموزان مقطع هشتم ابتدایی به خبرنگار ایرنا بیان داشت: فرزندم آموزش غیرحضوری را دوست ندارد و می گوید باید به مدرسه بروم و در کنار معلم درس بخوانم هر چند او را به مدرسه می فرستم اما دایم دل نگرانم.
او می گوید: تمامی پروتکل های بهداشتی در مدرسه شامل فاصله گذاری اجتماعی و استفاده از ماسک رعایت می شود ضمن اینکه تعداد دانش آموزان در کلاس فرزندم محدود است اما باز هم نگرانم.
وی اظهار داشت: تصمیم جدی تری باید گرفته می شد تا ما سر دو راهی قرار نمی گرفتیم که فرزنمان را به مدرسه برای آموزش حضوری بفرستیم یا اینکه در منزل بماند و از آموزش غیرحضوری بهره مند شود.
از طرفی فرزندش می گوید: درس خواندن در مدرسه کنار معلم و همشاگردی هایم را دوست دارم، اینکه معلم و دوستانم را در مدرسه می بینم خوشحالم و با انگیزه بیشتری درس می خوانم.
مدیر یکی از مدارس مقطع ابتدایی استان گیلان نیز به خبرنگار ایرنا می گوید : تمامی پروتکل های بهداشتی در مدارس رعایت شده اما باز هم برخی از خانواده ها نگران حضور فرزندان شان در مدرسه هستند.
وی با بیان اینکه نهایت همکاری را با اولیاء داریم، افزود: آنان در مدرسه حضور می یابند و نحوه رعایت پروتکل های بهداشتی و ضدعفونی کلاس ها را مشاهده می کنند ضمن اینکه هر زمانی که دوست دارند حتی می توانند ماهی 2 بار فرزندشان را به کلاس های حضوری بفرستند.
معلمان نیز آموزش درس های جدید را برای دانش آموزان به صورت حضوری و غیرحضوری آغاز کرده اند در ساعتی که دانش آموزان در مدرسه حضور دارند درس ها به صورت حضوری به آنان ارایه می شود و بعد از ساعت حضوری همان درس ها برای دانش آموزان دیگر از طریق شبکه شاد انجام می شود البته برخی معلمان آنلاین آموزش می دهند.

نسیم گیلان


نقش مدرسه برای رشد روانی و پیشرفت تحصیلی دانش آموز غیرقابل انکار است
مشاوران تحصیلی در استان گیلان آموزش حضوری دانش آموزان را بسیار مهم می دانند و معتقدند عدم حضور دانش آموزان در مدرسه به آنان آسیب می رساند.
رئیس بخش مشاوره اداره کل آموزش و پرورش گیلان با تاکید بر ضرورت توجه به اهمیت حضور دانش آموزان در مدارس می گوید : حضور دانش آموز برای رشد جسمی و روانی، پیشرفت تحصیلی و یادگیری ضرورت دارد و موضوعی غیرقابل انکار است.
سید کاظم حسینی روز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا می افزاید: والدین فرزندان شان را دوست دارند، ما هم دانش آموزان را دوست داریم و به سلامت آنان اهمیت می دهیم در این بین موضوع آسیب ندیدن دانش آموزان بسیار مهم است، موضوعی که به دانش آموزان آسیب می رساند عدم حضور آنان در مدرسه است.
وی اظهارمی کند: تعلیم و تربیت تنها در کتاب نیست، رشد متوازن دانش آموزان زمانی اتفاق می افتد که همه جنبه های دانش آموزان و فرزندان ما متوازن پیش رود ، رشد و سلامت روانی زمانی که در تعامل هم باشد، اتفاق می افتد.
رئیس بخش مشاوره اداره کل آموزش و پرورش استان خاطر نشان می کند: نوع گفتمان دانش آموزان با یکدیگر، کشمکش ها و مقابله هایی که با هم دارند در آنان اثرگذار است لذا خانواده ها باید به این مهم توجه جدی داشته باشند.
وی با تاکید بر اینکه والدین باید در این ارتباط به خوبی نقش آفرینی کنند، اضافه می کند: دانش آموزان انبوهی از اطلاعات متنوع را در مورد کرونا دریافت می کنند که بخش زیادی از آنان ممکن است واقعی نباشد لذا خانواده ها باید اطلاعات واقعی را به فرزندان شان منتقل کنند.
حسینی رعایت پروتکل های بهداشتی پیشگیری از ویروس کرونا را مهم دانسته و اظهار می کند: این پروتکل ها در مدارس رعایت می شود دانش آموزان نیز باید توصیه های بهداشتی پیشگیری از ویروس کرونا توجه داشته و در مدارس به آن ها عمل کنند.
وی با بیان اینکه اولیاء باید در این شرایط مطالبه گر باشند، خاطر نشان کرد: آنان باید در مدرسه حضور یافته و از نزدیک رعایت پروتکل ها را مشاهده و نظارت کنند تا اطمینانشان جلب شود ضمن اینکه با هماهنگی انجمن اولیاء و مربیان بر چگونگی رعایت دستورالعمل ها در واحدهای آموزشی نظارت داشته باشند.
نماینده ولی فقیه در گیلان و امام جمعه رشت با بیان اینکه حضور در کلاس درس ، مشاهده معلم ، حرکات و پاسخ دادن او بسیار مهم است ، اظهار داشت: حضور دانش آموزان حتی 2 ساعت در کلاس در کنار معلم اهمیت بسزایی دارد.
آیت الله رسول فلاحتی با اشاره به اهمیت حضور دانش آموزان در مدارس و از طرفی نگرانی خانواده ها در این ارتباط در سخنانی بیان داشت: باید آموزش و پرورش با اطلاع رسانی های مختلف دغدغه و نگرانی والدین را از این بابت برطرف کند.
وی خاطر نشان کرد: خانواده ها باید این اطمینان را داشته باشند که تمامی دستورالعمل های پیشگیری از انتشار ویروس کرونا در مدارس رعایت می شود و جای هیچ نگرانی نیست.
از طرفی مسولان آموزش و پرورش بر رعایت تمامی پروتکل های بهداشتی در مدارس تاکید دارند و به اولیاء نیز این اطمینان را داده اند که توصیه های پیشگیری از ویروس کرونا در واحدهای آموزشی با جدیت پی گیری می شود.
ضمن آنکه به اذعان مسئولان آموزشی و بهداشتی در گیلان ، ضدعفونی واحدهای آموزشی گیلان مستمر پایش می شود.
رعایت جدی پروتکل های بهداشتی در مدارس
با آغاز سال تحصیلی جدید و با هدف پیشگیری از گسترش شیوع ویروس کرونا در مدارس ، برای هر دانش آموز 1/5 مترمربع فضای آموزشی "با توجه به وسعت کلاس " در نظر گرفته شده ضمن اینکه برگزاری کلاس ها از 90 دقیقه به حداکثر 35 دقیقه ، هم زمان نبودن ساعت تفریح کلاس های مختلف ، باز بودن در و پنجره کلاس ها به منظور تهویه هوا و رعایت بهداشت فردی و فاصله گذاری فیزیکی از سوی دانش آموزان از دیگر دستورالعمل های بهداشتی مورد تاکید در مدارس است.

نسیم گیلان


در این راستا کمیته ای و گروهی متشکل از کارشناسان دانشگاه علوم پزشکی ، آموزش و پرورش و ستاد ملی مقابله با کرونا در گیلان به طور مداوم از مدارس بازدید می کنند. و در صورت رعایت نکردن دستورالعمل های بهداشتی با مدارس متخلف برخورد می کنند.
استاندار گیلان نیز با بیان اینکه فعالیت های جامعه و مدارس باید با رعایت دقیق دستور العمل ها و توصیه های بهداشتی اعم از فاصله گذاری و استفاده از ماسک و غیره باشد، می گوید: بر همین مبنا ضرورت رعایت دستوالعمل های بهداشتی در همه مدارس مورد تاکید جدی است و بدین منظور در جلسه هفته گذشته ستاد مقابله با کرونا در استان کمیته بازرسی و نظارت بر مدارس تشکیل و فعال شد و همچنان هم با جدیت به کار خود ادامه می دهد.
ارسلان زارع با تاکید بر اینکه حفظ سلامت مردم و دانش آموزان اولویت نخست است خاطر نشان می کند: فقط در هفته نخست بازگشایی مراکز آموزشی یک هزار مدرسه ارزیابی شد که در عمده آنها این دستورالعمل به طور جدی رعایت می شود ضمن اینکه گزارش ها حاکی از آن است که عمده مدارس و دانش آموزان در واحدهای آموزشی پروتکل های بهداشتی را رعایت کردند اما برخی از خانواده ها بعد از تعطیلی مدارس به محض خروج دانش آموز از مدرسه در رعایت این پروتکل ها سهل انگاری هایی داشته اند که نیازمند توصیه و توجه جدی آنان است.
استاندار گیلان با بیان اینکه برای حفظ سلامت فرزندانمان به همیاری خانواده ها نیاز داریم، اضافه می کند: در سال تحصیلی جدید همچنان نیازمند استمرار کوشش معلمان و اولیاء مدارس برای انجام فعالیت های آموزشی با وجود کرونا هستیم ضمن اینکه از متولیان آموزش استان انتظار است به گونه ای برنامه ریزی کنند تا از اختلال در آموزش دانش آموزان و تضییع فرصت تحصیل آنان جلوگیری شود.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان گیلان نیز با بیان اینکه ضدعفونی و رعایت دستورالعمل های بهداشتی در واحدهای آموزشی گیلان پایش می شود، اظهار داشت: با توجه به محدودیت های پرسنلی قبل از بیماری کرونا هر ١٠٠ روز کاری یک مدرسه را پایش می کردیم اما اکنون پایش ها فشرده شده و کار گندزدایی مدارس روزانه بررسی و به تهران گزارش داده می شود.
دکتر آبتین حیدرزاده با بیان اینکه با بازدیدهای به عمل آمده طی این مدت مدارس دستورالعمل های بهداشتی را به خوبی رعایت کردند، خاطر نشان کرد: اما اولیاء و دانش آموزان توصیه ها را آن طور که باید رعایت نکرده بودند.
وی با تاکید بر لزوم همکاری والدین و ارایه آموزش ها به فرزندان شان بیان داشت: بسیار مهم است که والدین و دانش آموزان استانداردها و توصیه های پیشگیری از ویروس کرونا را جدی بگیرند.
مدیرکل آموزش و پرورش استان گیلان نیز بیان داشت: زمینه آموزش حضوری دانش آموزان با رعایت تمامی پروتکل های بهداشتی در مدارس استان فراهم است لذا خانواده ها نگران آموزش حضوری فرزندان خود در مدارس نباشند.
محمد رحمتی بازدید روزانه از واحدهای آموزشی مبنی بر رعایت دستورالعمل های بهداشتی بازگشایی مدارس شامل فاصله گذاری فیزیکی، استفاده از ماسک و ضدعفونی انجام می گیرد در مدارسی که پروتکل های رعایت نمی شود پی گیری های لازم انجام می شود لذا خانواده ها نگران نباشند.
وی اظهار داشت: والدین می توانند با حضور در مدرسه فرزند خود از نزدیک چگونگی رعایت دستورالعمل های بهداشتی را مشاهده کنند آن وقت نسبت به آموزش حضوری و غیرحضوری فرزند خود تصمیم بگیرند ضمن اینکه طی روزهای اخیر کلاس هایی برای اولیاء دانش آموزان گذاشته شده است.
مدیرکل آموزش و پرورش استان گیلان با تاکید بر اینکه تمامی توصیه های بهداشتی پیشگیری از انتشار ویروس کرونا در مدارس انجام می شود، خاطر نشان کرد: از دانش آموزان حتی با علائم سرماخوردگی برای ورود به مدرسه جلوگیری می شود.
زنگ آغاز سال تحصیلی 1400- 1399 شنبه پانزدهم شهریور برای بیش از 368 هزار دانش آموز با حضور ارسلان زارع استاندار در گیلان به صدا درآمد.
برچسب‌ها
رشت مدارس ویروس کرونا گیلان

لینک کوتاه:
https://www.nasimegilan.ir/Fa/News/199943/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

سیلاب برای قطار تهران-گرگان دردسرساز شد

تاثیر سفر‌های نوروزی در بازار مسکن شمال

ترفند متفاوت آدم ربایان به دام انداختن مردم

ماجرای تعطیلی شنبه یا پنجشنبه جنجالی شد

پیش بینی وضعیت بارندگی برای آخر هفته

بی احتیاطی جان راکب موتورسیکلت در صومعه سرا را گرفت

تقویم روز و اوقات شرعی گیلان ، 6 اردیبهشت 1403

نکوداشت کاشف السلطنه فردا در لاهیجان

در حوزه ارائه خدمات الکترونیکی به رشتوندان اتفاقات خوبی صورت گرفته است/گام های موثر مدیریت شهری در ممیزی املاک

توقیف موتورسیکلت میلیاردی قاچاق در آستانه‌اشرفیه

دکلمه زیبای خسرو شکیبایی

آسمان گیلان تا هفته آینده صاف و آفتابی است

آشیانه ساختن پرستو‌های دریایی در تالاب بین المللی انزلی

پیشرفت 90 درصدی پروژه محور آستانه اشرفیه به کیاشهر

تالاب انزلی، میزبان بیش از هزار پرستوی دریایی

اجرای کارگاه آموزشی پیشگیری از غرق شدگی در گیلان

مشاهده گله گوزن قرمز در جنگل‌های هیرکانی لنگرود (فیلم)

نزدیک بشیم به هم یا نزدیک نشیم؟

هرروز یک سری مشکل هست!

مشارکت مردم بندرانزلی در سامانه هوشمند تفکیک زباله از مبدا

گیلان باید تحت پوشش فیبر نوری قرار گیرد

محفل مشق حماسه به مناسبت عملیات «وعده صادق» در رشت برگزار شد

شهر پره سر نیازمند تخصیص زمین برای تولید کود آلی از زباله‌ی تر است

درخواست سازمان جهاد کشاورزی از شالیکاران گیلانی

آغاز توزیع تخم نوغان از شنبه در گیلان/ قیمت هر جعبه 28 هزار تومان

نگاه مطالبه‌گر در حوزه فرهنگ و هنر تحول‌ آفرین است

آغاز به کار مرکز خدمات جامع سلامت فارابی کیش در گرامیداشت هفته سلامت

افتتاح پایگاه سلامت خانواده با محوریت مادر وکودک درمجتمع مسکونی مهستان کیش

معرفی نامزدهای ایرانی کتاب‌ برای کودکان با نیازهای ویژه

دنیا را چقدر جدی گرفتیم !

ضرورت معرفی جلوه‌های ایثار و شهادت به نسل جدید

اجرای 35 کیلومتر فیبر نوری در آستانه اشرفیه و بندر کیاشهر

56 دستگاه خودرو سرقتی در گیلان کشف شد

مازندران قهرمان جوانان و گیلان قهرمان زیر 23 سال آب‌های آرام شد

لزوم استفاده از ظرفیت‌های استانی در ساخت موزه دفاع مقدس

پروژه های عمرانی گیلان سرعت می گیرد/ زباله سوز رشت نیازمند اعتبار 2000 میلیاردی

الزام فرهنگ‌سازی برای کتاب‌های الکترونیکی

صحبت های دلنشین دکتر کاکاوند در مورد قدرت

درخواست خصمانه آرژانتین از پاکستان و سریلانکا علیه ایران

ویدئوی از خط تولید لوازم آرایشی اورجینال در پاکستان!

خانواده شهدا پرچمداران اصلی ایثار و شهادت هستند/ نسل امروز نیازمند آشنایی با شهدا

آسمان گیلان تا هفته‌ی آینده صاف و آفتابی

کشف 56 دستگاه خودرو سرقتی در گیلان

تجلیل از فعالان طرح حجاب و عفاف

توزیع تخم نوغان در 9 شهرستان گیلان از شنبه

کشف 56 خودرو سرقتی در گیلان

ما دو جور بخشنده داریم!

یکی از 4 سنگرِ اهواز در زمان جنگ از بین رفت

«آستاراچای» غنی‌ترین بانک ژنی آبزیان گیلان

شاعرانه/که درد عاشقان آنجا به جز شیون نمی‌دانم