نسیم گیلان

آخرين مطالب

میرزامحمد قزوینی؛ پژوهشگری که ایران مدیون اوست مقالات

میرزامحمد قزوینی؛ پژوهشگری که ایران مدیون اوست
  بزرگنمايي:

نسیم گیلان - همشهری / «ساعت 10 روز جمعه 6 خرداد 1328 شمسی، علامه میرزامحمد قزوینی بعد از یک دوره بیماری در خانه‌اش در خیابان حشمت‌الدوله (آذربایجان)، خیابان فروردین، کوچه دانش، درگذشت؛ مردی دانشگاه ندیده، اما دانشمند که تا پایان عمرش دست از خواندن و پژوهش برنداشت و یکی از مهم‌ترین چهره‌های فرهنگی قرن اخیر ایران است. او سال‌های سال پیش، همزمان با بالا گرفتن دامنه جنگ جهانی دوم، همراه همسر ایتالیایی و دخترش بعد از سال‌ها حضور در سفارت ایران در برلین و پاریس، به ایران بازگشت تا به قول خودش بدون محاجه زیرنظر رژیم نازی نباشد.
میرزامحمد قزوینی، فرزند ملا عبدالوهاب قزوینی، در سال1256 شمسی در دروازه قزوین تهران به‌ دنیا آمد. او پسر مردی دانشمند بود که دنبال پژوهش‌های پدرش را گرفت. میرزامحمد در شرح حالی از خود، استادانش را افرادی چون حاج‌هادی نجم‌آبادی، سیداحمد ادیب پیشاوری و محمدحسین خان ذکاءالملک فروغی دانسته است. او زبان فرانسه را نیز از محمدعلی فروغی آموخت و میان آن دو دوستی عمیقی بود.
سیدمحمد از همان زمان دانش‌آموختن، علاقه زیادی به خواندن متون قدیمی و خطی و تصحیح آنها داشت؛ اتفاقی که شاید سفری که همراه قوام به لندن رفت او را در انجامش جدی‌تر کرد. او در شرح حال خود، دیدن کتابخانه‌ سلطنتی در لندن و نسخه‌های خطی آن را مهم‌ترین اتفاق زندگیش می‌داند و نوشته: «من نیز به‌قول معروف که کور از خدا چه می‌خواهد، دو چشم بینا، بلاتأمل پس از وداع ابدی با مادر - که در بیرون دروازه قزوین با چشم‌های پر از اشک، وقتی که گاری پستی حرکت کرد به‌ من گفت من یقین دارم دیگر روی تورا نخواهم دید - در پنجم ربیع الثانی 1322 (1283 شمسی) از تهران حرکت کرده، از راه روسیه و آلمان و هلند به لندن سفر کردم. پس از مشاهده عظمت کتابخانه آن شهر و تأمل آن همه کتب نفیسه نادره از عربی و فارسی و غیره، شوق مطالعه آنها چنان بر من غلبه کرد که بی‌اختیار اهل و وطن و خانواده را نمی‌گویم فراموش کردم، ولی موقتا ... خیال آنها را کناری گذاردم.»
او 36 سال از زندگی‌اش را در این حضور موقت و خواندن و تصحیح متون مهم ادبی و تاریخی ایران گذراند. او در لندن با افراد و ایرانشناسان سرشناسی چون ادوارد براون ملاقات کرد. دوستی میان او و براون در زمانی که او به ریاست بنیاد گیب منصوب شده بود همزمان شد و تصحیح تاریخ جهانگشای جوینی که یکی از مهم‌ترین متون دوران ایلخانان است را به او سپردند؛ تصحیحی که بی‌تردید یکی از نمونه‌های خوب تصحیح متون تاریخی در ایران به شمار می‌رود. او بعد از آن 8 سال در پاریس اقامت و در کلاس‌های مستشرقین شرکت کرد. در این زمان او با علامه علی‌اکبر دهخدا که در تبعیدی خودخواسته در این شهر بود، آشنا شد. او دوستی با دهخدا را یکی از مهم‌ترین اتفاقات زندگی‌اش می‌دانست.
علامه با آغاز جنگ جهانی اول در پاریس، مشغول کار روی متون بود که به توصیه حسینقلی‌خان نواب، وزیر مختار ایران در آلمان به برلین رفت. ورود او به برلین با بسته شدن راه‌ها همزمان بود و حضورش در این شهر 5 سال زمان برد. در این 5 سال او با سیدحسن تقی‌زاده آشنا شد و با کمک‌های او به پژوهش‌هایش ادامه داد. بعد از جنگ، او بار دیگر به پاریس بازگشت. حضورش در پاریس همزمان با کنفرانس صلح پاریس بود که از ایران هیأتی به ریاست دوست قدیمی او محمدعلی فروغی شرکت کرده بودند. فروغی در آنجا متوجه مشکلات مالی علامه شد و تلاش کرد تا مقرری‌ای برایش درست کند. اما با آغاز جنگ جهانی دوم ماندن در اروپا برای علامه قزوینی سخت شد و او به همراه همسر ایتالیایی و دخترش سوزان از طریق استانبول به ایران آمد. او در بازگشت، طبقه دوم خانه دکتر شایگان را در کوچه جم اجاره کرد. در این دوره زندگی سختی داشت و با نوشتن مقالات امرار معاش می‌کرد. با به سلطنت رسیدن محمدرضا پهلوی در سال 1320، به دستور او جلساتی با حضور برخی چهره‌های ادبی فرهنگی همچون دکتر قاسم غنی و دهخدا در کاخ مرمر برگزار شد. یکی از کسانی که به این جلسات دعوت شد علامه بود. البته او علاقه‌ای نداشت اما با اصرار دوستان شرکت می‌کرد. برای شرکت در این جلسات 20هزار تومان به او پرداخت شد و او با وامی که گرفت خانه خیابان فروردین را به مبلغ 36هزار تومان خرید. او برای کمبود پول وامی گرفته بود که در 3 سال آخر زندگی، پرداخت آن و نگرانی از دست‌دادن سرپناه زن و فرزندش که ایرانی نبودند مهم‌ترین مشکلش شد.
به گفته عباس اقبال‌ آشتیانی که از نزدیک‌ترین دوستانش بود این وضعیت باعث تشدید بیماری او شد و در نهایت آنها به تقی‌زاده گفتند. تقی‌زاده با کمک به چاپ کتاب علامه و پولی که از چند نفر از صاحب‌منصبان گرفت این وام را تأدیه کرد تا علامه با خیالی آسوده سر بر بالین ابدیت بگذارد. برای نوشتن از کارهایی که علامه قزوینی انجام داده باید صفحات زیادی نوشت. نامه‌نگاری او با دکتر قاسم غنی و کتاب‌های چندجلدی مقالاتش بخشی از آثار به‌جای مانده از یکی از چهره‌های مهم ادبی ایران است؛ مردی که در نهایت به وصیت خودش در کنار قبر شیخ ابوالفتوح رازی در حرم حضرت عبدالعظیم به خاک سپرده شد.»

لینک کوتاه:
https://www.nasimegilan.ir/Fa/News/200938/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

هر دختری باید کفش سفید داشته باشد

شورای گفتگوی بخش خصوص با دولت و بانک‌های گیلان

تحقق توسعه پایدار با همدلی و انسجام مجلس و دولت

نشست هم اندیشی روسای دانشگاه‌ها و تشکل‌های دانشگاهی گیلان

ابتکار عمل رسانه ملی در انتخابات، مشارکت آگاهانه مردم را رقم زد

بسیج اساتید باید کارکرد متفاوتی در جهاد تبیین داشته باشد

اساتید دانشگاه‌ها همواره دغدغه حل مسائل کشور و ملت را سرلوحه کار خود قرار داده اند.

هدف دولت سیزدهم کاهش بار ترافیکی در کلانشهر رشت است

گیلان با 90 همت فرصت سرمایه‌گذاری در نمایشگاه اکسپو حضور دارد

کیش برترین منطقه آزاد در حوزه‌ی اقتصادی شد

وقتی درد دل می‌کند؛ گوش باش، نگاه باش

رنگ کردن مو و ابرو با نسکافه

دیدار چهره به چهره مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان اردبیل با جامعه معظم ایثارگری

تصویری دیده نشده از هشتاد سال قبل میدان شهرداری رشت

پلمب مرکز ترک اعتیاد غیرمجاز در رشت

تصویری از هشتاد سال قبل میدان شهرداری رشت

پدر شهید «جعفر نعمت زاده» دیار حق را لبیک گفت

کیش در صدر مناطق آزاد نشست/ تقدیر ویژه‌ی معاون اول رئیس‌جمهور و وزیر اقتصاد از مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش به عنوان رتبه‌ی برتر روابط عمومی و تصویرسازی

اجرای موسی عصمتی میلیونی شد

کسب مقام قهرمانی و سومی تیم گیلان در رقابت‌های آب‌های آرام کشور

منتخب شهرستان لنگرود در مجلس شورای اسلامی گفت: راه اندازی شبکه‌های تلویزیونی انتخابات کار

دعوت 60 کاراته‌کا به مرحله دوم انتخابی تیم امید و جوانان

نفرات دعوت شده به مرحله دوم انتخابی تیم ملی کاراته مشخص شدند

از زر و سیم جهان پاس نظر باید داشت

استاندار ایلام: از عملکرد اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان رضایت داریم

نخستین نشای مکانیزه برنج در شفت انجام شد

نیشکر هفت تپه؛ از سرخط اعتصابات کارگری به پیشتازی سنگر تولید

امنیت شغلی در گرو تداوم چرخ تولید کارخانجات است

بررسی پرونده‌ها و کالاهای موجود در انبار مرکزی اموال تملیکی گیلان

جمع‌آوری و دستگیری 528 معتاد و سوداگر مرگ طی 2 روز در گیلان

لزوم تقویت دانشگاه فرهنگیان

شعر زیبای میلاد عرفان پور درباره عملیات وعده صادق

عاقبت تلخ ازدواج برای فرار از خانه پدری

مرگ جوان صومعه‌سرایی هنگام حرکات نمایشی با موتور

نوسان قیمت طلا و سکه در بازار رشت، امروز

دنیای مد به روایت «حسنا و ملکه‌های رنگی»

زنان مو بِلوند و چشم آبی‌ای که در خدمت نسل طلایی آلمان بودند!

رقابت بیش از 11 هزار داوطلب گیلانی در 2 گروه آزمایشی

سروده علیرضا قزوه در استقبال از غزل رهبر معظم انقلاب

برگزاری 740 برنامه ویژه هفته عقیدتی سیاسی در گیلان

افزایش غیر منطقی تعرفه برق با شعار سال هم‌ خوانی ندارد

14 همت پروژه اقتصادی و عمرانی گیلان در سفر رئیس جمهور به بهره‌برداری می‌رسد

اردیبهشت گیلان بهاری و آفتابی

نمادی از فرهنگ پهلوانی در «پهلوان و فیل»

تشکیل یک استان جدید تصویب شد

توضیحات قوه قضاییه درباره حکم توماج صالحی

غفلت از سرکشی به خانواده های شهدا پذیرفتنی نیست

نوسان قیمت طلا و سکه در بازار رشت تا ساعت 10:30

قدردانی بانوان آستارایی از عوامل پلیس در اجرای طرح نور

رمان جدید اکبر والایی چاپ شد/«بر فراز کشتزار» در بازار نشر