نسیم گیلان

آخرين مطالب

یک کتاب خوب/ هر روز یک قدم نزدیک تر! مقالات

یک کتاب خوب/ هر روز یک قدم نزدیک تر!
  بزرگنمايي:

نسیم گیلان - آخرین خبر / کتاب هر روز یک قدم نزدیک‌تر با عنوان اصلی Every day gets a little closer اثری از دکتر اروین د. یالوم و جینی الکین است. این کتاب از اولین کتاب‌های یالوم است که شامل یادداشت‌های بیمار – جینی الکین – و درمانگر از یک فرآیند درمانی است.
دکتر اروین د. یالوم استاد روان‌پزشکی دانشگاه استنفورد، گروه درمانگر و روان‌درمانگر اگزیستانسیال است و جینی الکین نویسنده‌ای جوان و بااستعداد است که با مشکلاتی از جمله «انسداد در نوشتن» روبه‌رو است.
پشت جلد کتاب هر روز یک قدم نزدیک‌تر آمده است:
این وسوسه همیشه در من وجود دارد که دفترهای قرار ملاقات قدیمی مملو از اسامی نیمه فراموش شده‌ی بیماران را بیابم، کسانی که حساس‌ترین تجربیات را با آن ها داشته‌ام، افراد زیاد و لحظات خوب زیاد. چه اتفاقی برای آن‌ها افتاده است؟ قفسه‌ی کتاب‌های ردیف شده و انبوه نوارهای ضبط شده‌ام، معمولا مرا به یاد گورستان های وسیع می‌اندازند: زندگی‌های تلنبار شده‌ی درون پوشه‌های بالینی، صداهای به دام افتاده در نوارهای الکترومغناطیسی در سکوت و نمایش‌هایی که هرگز اجرا نشدند. زندگی با این آثار تاریخی، مرا سرشار از حس ناپایداری می کند. حتی اگر خودم را غرق در زمان حال بیابم، شبح زوال را حس می‌کنم که نگاه می‌کند و منتظر است. در نهایت، زوال بر تجربیات زنده پیروز می‌شود و در عین حال با سنگدلی‌اش تلخی و زیبایی را هدیه می‌کند. میل بازگو کردن تجربه‌ی من با جینی میل بسیار متقاعدکننده‌ای است؛ شیفته‌ی فرصت از پای درآوردن زوال برای طولانی کردن زندگی کوتاه‌مان با یک‌دیگر هستم. چه بهتر که بدانی آن‌ها در ذهن خواننده باقی خواهند ماند، تا آن‌که درون انبار متروکه‌ای از نوشته‌های بالینی ناخوانده و نوارهای الکترومغناطیسی ناشنیده دفن شوند.
برخی از کتاب‌های اروین د. یالوم که در کافه‌بوک معرفی شده‌اند:
کتاب وقتی نیچه گریست
کتاب مسئله اسپینوزا
کتاب دروغ‌گویی روی مبل
کتاب مامان و معنی زندگی
کتاب درمان شوپنهاور
کتاب من شدن
در میان کتاب‌های یالوم، کتاب من شدن زندگی‌نامه اروین د. یالوم به قلم خودش است. یالوم که درمانگر حرفه‌ای است و همیشه زندگی دیگران را واکاوی می‌کند، در این کتاب شخصیت خودش را واکاوی می‌کند و عمیق‌ترین جنبه‌های زندگی‌اش را با مخاطب به اشتراک می‌گذارد. در ادامه این مطلب با معرفی کتاب هر روز یک قدم نزدیک‌تر در خدمت شما خواهیم بود.
کتاب هر روز یک قدم نزدیک‌تر
بخش اصلی این کتاب شامل یادداشت‌های بیمار و درمانگر پس از هر جلسه درمان است. در واقع پس از هر جلسه درمانی، دکتر یالوم و جینی الکین خلاصه‌ای صادقانه از آنچه که در جلسه گذشته، یادداشت می‌کنند. آن‌ها در این یادداشت‌ها به شکلی آزادانه از احساساتی که در طول جلسه داشتند صحبت می‌کنند.
جینی، نویسنده‌ای جوان و با استعداد است که قبل از آشنا با دکتر یالوم، به مدت یک سال و نیم در یک گروه‌درمانی شرکت کرده بود اما هیچ پیشرفتی نداشت. مشکل اصلی جینی که خود آن را «انسداد در نوشتن» می‌داند برطرف نشده بود، بنابراین دکتر یالوم تصمیم می‌گیرد از روش متفاوتی برای درمان استفاده کند.
از جینی خواستم که به‌جای پرداخت مالی، خلاصه‌ای صادقانه از هر جلسه بنویسد، که نه تنها شامل واکنش‌های او به رویدادها باشد، بلکه تصویری از زندگی پنهان جلسه هم می‌شد، یک نوشته از عمق درمان؛ در واقع همه‌ی افکار و خیال‌بافی‌هایی که هرگز درون روشنایی روز پدیدار نمی‌شوند. (هر روز یک قدم نزدیک‌تر – صفحه 30)
دکتر یالوم و جینی پس از هر جلسه یادداشت‌هایی برای خود می‌نویسند و هر چند وقت یک‌بار این یادداشت‌ها را در اختیار همدیگر قرار می‌دهند. یادداشت‌هایی که هیچ‌کدام فکرش را نمی‌کردند روزی منتشر شود و به کتاب تبدیل شود. اما پس از موفقیت‌آمیز بودن درمان، دکتر یالوم با جینی صحبت می‌کند و تصمیم می‌گیرند یادداشت‌ها را منتشر کند. البته در کتاب، هم بیمار و هم درمانگر پیش‌گفتار و پس‌گفتاری برای آن نوشته‌اند که انسجام خوبی به موضوعات داده است.
درباره کتاب هر روز یک قدم نزدیک‌تر
اگر با قلم دکتر یالوم آشنا باشید، می‌دانید او نویسنده‌ای است که همیشه مخاطب را راضی می‌کند. رمان‌های یالوم علاوه بر اینکه بسیار جذاب و خواندنی هستند، سرشار از اطلاعات مفیدی در زمینه‌ روانشناسی و فلسفه اگزیستانسیال است که خوانندگان عادی نیز به راحتی می‌توانند از آن استفاده کنند.
بدون شک خواندن این کتاب تجربه متفاوتی خواهد بود و ممکن است شما از مطالب آن نهایت استفاده را ببرید اما این کتاب داستان متفاوتی دارد و شاید برای خواننده‌ عادی، جذابیت رمان‌های یالوم را نداشته باشد.
در طول خواندن این کتاب از سختی‌های کار روان‌درمانی هم آگاه خواهید شد و چالش‌های مختلفی را که پیش روی بیمار و درمانگر است را مشاهده می‌کنید. درگیری‌های ذهنی بیمار و نحوه مطرح کردن آن‌ها با درمانگر در این کتاب به خوبی نشان داده شده است. در مقابل درگیری‌های ذهنی درمانگر را نیز می‌بینیم که تلاش دارد بهترین تاثیر را روی بیمار داشته باشد.
در قسمتی از پیش‌گفتار مترجمان نیز می‌خوانیم:
خواندن این کتاب می‌تواند خود یک درمان باشد. همراهی با دغدغه‌های ژرف مطرح شده در کتاب و بینشی که هنگام خواندن کتاب به خواننده دست می‌دهد، می‌تواند راهگشا باشد و نه تنها برای درمانگران به عنوان یک منبع عالی به شمار رود، بلکه می‌تواند برای هر فردی هم که دغدغه‌ی خودشناسی و دانستن درباره‌ی خود را دارد نیز مفید واقع شود.
نکته جالب دیگری درباره این کتاب صداقت دکتر یالوم در نوشته‌هایش است که توجه هر خواننده‌ای را جلب می‌کند. اما یک نکته دیگر درباره این کتاب، ترجمه و ویراستاری کتاب است که می‌توانست بسیار بهتر باشد.
جملاتی از متن کتاب هر روز یک قدم نزدیک‌تر
جینی جلسه را با گفتن این جمله شروع کرد که محتوای صحبت‌هایم در آخرین ملاقات به‌خصوص درباره‌ی ناتوانی‌اش در ابراز خشم بسیار درست است. او نه تنها در بیان خشمش ناتوان است، بلکه به طرز وحشتناکی در جمعی که دیگران خشمگین می‌شوند، ناراحت و معذب است. (هر روز یک قدم نزدیک‌تر – صفحه 132)
مدتی از جلسه را درباره‌ی افسردگی‌اش صحبت کرد، درباره‌ی دلسردی‌اش، درباره‌ی این حقیقت که آخرین ملاقات خیلی بد بوده، زیرا در آن جلسه، او را برای برخی از پاسخ‌ها که نمی‌دانسته و نمی‌توانسته ارائه دهد، تحت فشار قرار داده‌ام. (هر روز یک قدم نزدیک‌تر – صفحه 177)
از آخرین جلسه، او کاملا در خیال‌پردازی‌هایش که بیش‌تر آن‌ها در زمینه‌ی زندگی‌اش در آینده‌اند غرق شده است. در این خیال‌پردازی‌ها او سی ساله است شاید سی و پنج ساله، تنها زندگی می‌کند، تیره‌بخت، ناکام، ناراحت، در یک شغل پست مانند شعبه‌ای از فروشگاه کار می‌کند. گاه و بی گاه مردم او را می‌بینند، شاید من یا والدینش هم او را می‌بینیم و سپس خیال‌پردازی با رفتن او درون یک دوره‌ی طولانی گریه که در آن او دلسوزی به حال خود را حس می‌کند، قطع می‌شود. (هر روز یک قدم نزدیک‌تر – صفحه 241)
دکتر یالوم همیشه تلاش می‌کند به من نشان دهد که همه‌ی مردم زوایای پنهانی دارند. (هر روز یک قدم نزدیک‌تر – صفحه 259)

لینک کوتاه:
https://www.nasimegilan.ir/Fa/News/202213/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تخریب ساخت‌وساز غیرمجاز در منطقه سیاهمزگی فومن

تظاهرات حمایت از مردم غزه و پاسخ به اسرائیل در گیلان برگزار می‌شود

72 هزار گیلانی مهارت‌های فنی و حرفه‌ای را دریافت کردند

خدمت توام با تکریم مهمترین اصل در بنیاد شهید و امور ایثارگران است

تکریم مدیرکل بنیاد مازندران از جانباز سرافراز سرتیپ دوم صلواتی

فراخوان ارسال اثر به هشتمین جشنواره «طنز پهلو» در فومن

برگزاری اولین حراج خرده فروشی سال 1403 در گیلان

راهپیمایی مردم گیلان درحمایت از مقاومت مردم مظلوم غزه و عملیات «وعده صادق»

تخریب ساخت و ساز غیرمجاز در منطقه حفاظت شده فومن

تخریب ساخت و ساز غیرمجاز در منطقه سیاهمزگی

اولین نشست رفع موانع سرمایه گذاری جزیره کیش درسال جهش تولید با مشارکت مردم

شعر خوانی دختر شیرین زبان

زمان واریز سهمیه جدید بنزین اعلام شد

کارگاه آموزشی مبانی محیط زیست درمدارس رشت

نوسان قیمت طلا و سکه در بازار رشت تا ساعت 09:30

نمایش اقتدار و تجدید بیعت ارتش با انقلاب اسلامی در استان گیلان

معرفی واحد تولیدکننده آلاینده محیط‌زیست به دستگاه قضا در گیلان

صدور بیش از 300 کارت بازرگانی برای تُجار گیلانی

نشای مکانیزه برنج در آستارا

کشف محموله 9 میلیارد تومانی نوشیدنی قاچاق در رشت

اینفوگرافی/ برجسته‌ترین بنا‌های تاریخی ایران به‌بهانه روز جهانی بناها و محوطه‌های تاریخی

می رود این روزها گل می دهد لبخند ها

رتبه نخست گیلان در تولید مرغ اجداد در کشور

وضعیت شناسی دقیق حلقه مفقوده در فعالیت‌های فرهنگی تخصصی است

شناسایی 3تن کود شیمیایی قاچاق در رودسر

واژگونی اتوبوس مسافربری در یزد حادثه ساز شد

تقویم روز و اوقات شرعی گیلان ، 30 فروردین 1403

کنایه سنگین نماینده مجلس به رئیسی درباره قیمت دلار

رئیسی اسرائیل را تهدید به پاسخ شدیدتر کرد

تصاویری از اختتامیه «مدرسه» عشق در رشت

اجرای طرح نصب فیبر نوری به زودی در شهرستان سیاهکل

رهاسازی آب سد سفیدرود از 2 هفته دیگر

گردهمائی بزرگ و صمیمی جانبازان 70 درصد همدان با مسئولان استان

رهاسازی آب سد سفیدرود از 15 اردیبهشت

شعار «مرگ بر اسراییل» در تالار مرکزی رشت پیچید

مشکل تجمع وانت بار‌ها در ابتدای جاده رشت - فومن

یک باخت و یک تساوی نمایندگان فوتبال گیلان در لیگ دسته دوم فوتبال

اختتامیه هفتمین جشنواره مدرسه عشق در رشت

برپایی بازارچه توانمندی بانوان کارآفرین در آستارا

بررسی مشکلات حوزه ارتباطات شهرستان سیاهکل با حضور معاون وزیر

نمایش مقتدرانه توان نظامی ایران در رژه روز ارتش در گیلان

برق برخی مناطق 7 شهرستان گیلان فردا قطع می‌شود

دلیل عجیب و متفاوت یک مرد برای خفه کردن همسرش

مراسم اختتامیه جشنواره ملی مدرسه عشق در گیلان

آسمانی شدن مادر شهید زاهدیان در رشت

ثبت رکود تاریخی در جشنواره ‌مدرسه عشق با ارسال 75 هزار اثر

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش: امنیت کشور مرهون حضور همه جانبه ارتش در کنار سایر نیروهای مسلح است

اهتمام مدیران برای اتمام طرح‌های نیمه تمام شهرستان آستارا

نجات شهروند لنگرودی با حضور و اقدام به موقع پلیس

معرفی فرصت های سرمایه گذاری کیش از رسانه ملی