نسیم گیلان

آخرين مطالب

اهداف محتوایی شبکه ملی اطلاعات چیست؟ علمي

اهداف محتوایی شبکه ملی اطلاعات چیست؟
  بزرگنمايي:

نسیم گیلان - اهداف محتوایی شبکه ملی اطلاعات چیست؟
سایز متن الف الف
لینک کوتاه در کلیبرد کپی شد! http://akhr.ir/6942709
٠
٠
مهر / طبق اهداف عملیاتی مربوط به حوزه محتوای شبکه ملی اطلاعات، سهم محتوای داخلی از ترافیک کاربران باید به 70 درصد برسد و اقتصاد محتوای داخلی باید 15 درصد اقتصاد دیجیتال کشور را به خود اختصاص دهد.
پس از گذشت حدود یک سال از ارائه طرح اولیه معماری کلان شبکه ملی اطلاعات و به دنبال ماه‌ها وقفه در تصویب این طرح در شورای عالی فضای مجازی، این شورا در جلسه شصت و ششم خود در تاریخ 25 شهریورماه 99، «طرح کلان و معماری شبکه ملی اطلاعات» را نهایی و تصویب کرد.
این طرح به تازگی و پس از آنکه به استحضار مقام معظم رهبری رسیده است، توسط دبیر شورای عالی فضای مجازی ابلاغ شد.
«طرح کلان و معماری شبکه ملی اطلاعات» در راستای تحقق این شبکه برای کاهش وابستگی و جلوگیری از دست اندازی بیگانگان در فضای مجازی، تأمین نیازهای عمومی مردم و ایجاد زیست بوم متناسب با فرهنگ اسلامی – ایرانی در 5 ماده شامل «خط مشی‌های حاکم بر شبکه ملی اطلاعات»، «اهداف راهبردی و عملیاتی در افق 1404»، «معماری شبکه ملی اطلاعات»، «اجزای شبکه ملی اطلاعات» و «اقدامات کلان و نگاشت نهادی»، مصوب شده است.
در بخش «اهداف راهبردی و عملیاتی در افق 1404» این سند، اهداف در 4 بخش مورد تاکید قرارگرفته است که در بخش اول به صورت جامع به «اهداف عملیاتی شبکه ملی اطلاعات» پرداخته شده و در 3 بخش دیگر «اهداف عملیاتی مرتبط با خدمات کاربردی»، «اهداف عملیاتی محتوا» و «اهداف عملیاتی سالم سازی محتوا و امنیت خدمات» برای پیشرفت، ارتقا و کاربردی تر شدن شبکه ملی اطلاعات، تعریف شده است.
برای «اهداف عملیاتی محتوای شبکه ملی اطلاعات» 17 هدف در نظر گرفته شده است که متولیان پیاده سازی شبکه ملی اطلاعات باید حداکثر تا سال 1404 آن را اجرایی کنند.

نسیم گیلان


17 هدف محتوایی در شبکه ملی اطلاعات چیست
به گزارش مهر، مطابق آنچه که در سند «طرح کلان و معماری شبکه ملی اطلاعات» آمده است، موضوع رشد و توسعه محتوای داخلی فضای مجازی بر بستر شبکه ملی اطلاعات از جمله مهمترین اهدافی است که بر آن تاکید شده است. مطابق این اهداف سهم صفحات فارسی از وب باید به بیش از 4 درصد برسد که هم اکنون مطابق با آنچه که وزارت ارتباطات اعلام کرده است، این رقم حدود 2 درصد است.
در همین حال باید 70 درصد ترافیک مصرفی کاربران مربوط به محتوای داخلی باشد و شبکه اختصاصی ایمن، سالم و مفید کودک و نوجوان برای افزایش سهم ترافیک محتوای کودک به 15 درصد از کل ترافیک اینترنت کشور برسد.
هدف گذاری انجام شده به نحوی است که در حوزه شبکه‌های اجتماعی داخلی، کشور بتواند 30 درصد از کاربران منطقه غرب آسیا، کشورهای عضو اکو و کشورهای عربی را نیز جذب کند.
جزئیات این اهداف شامل موارد زیر است:
- استقرار نظام تنظیم مقررات زنجیره تولید، نشر و مصرف محتوا
- استقرار نظام مالکیت معنوی و مادی محتوای داخلی تا سال 1400
- دستیابی اقتصاد محتوای داخلی به سهم 15 درصدی از اقتصاد دیجیتال کشور با نرخ رشد سالیانه 50 درصد
- تحقق سهم 70 درصدی خدمات محتوایی داخلی اعم از ویدئوی درخواستی (VOD) و اشتراک ویدئو از ترافیک مصرفی کاربران با نرخ رشد سالیانه 40 درصدی از طریق تنظیم مقررات تولید و خدمات محتوا
- سهم حداقل 40 درصدی محتوای حرفه‌ای داخلی سازگار با فرهنگ اسلامی ایرانی از سبد محتوای حرفه‌ای سکوهای داخلی (پلتفرم‌ها) و سکوهای خارجی مجاز در کشور
- ایجاد شبکه اختصاصی ایمن، سالم و مفید کودک و نوجوان و افزایش سهم ترافیک محتوای مفید اختصاصی رده‌های سنی کودک و نوجوان به 15 درصد از ترافیک کل کشور
- تامین نیاز کشور به دانشنامه عمومی فراگیر و دانشنامه‌ها و بانک‌های اطلاعاتی تخصصی در حوزه‌های مختلف علوم
- افزایش نرخ رشد سالیانه 30 درصدی سهم بازی‌های رایانه‌ای داخلی
- تامین نیاز محتوایی کشور در خدمات ویدیویی درخواستی (VOD) و اشتراک ویدیو از طریق سامانه‌ها و سکوهای داخلی با حداقل 10 میلیون مشترک فعال
- گسترش منطقه‌ای و بین‌المللی سامانه‌های داخلی اعم از شبکه‌های اجتماعی و نمایشی آنلاین با جذب 30 درصد از کاربران منطقه غرب آسیا، کشورهای عضو اکو و کشورهای عربی
- رده بندی محتوای حرفه‌ای منتشر شده و محتوای کاربر محور با تاکید بر سازوکارهای خود تنظیم‌گری
- افزایش سهم صفحات فارسی از وب به بیش از 4 درصد
- کسب سهم 40 درصدی ابزارهای بومی خط و زبان فارسی و آزادسازی پیکره‌ها و منابع محتوایی مورد نیاز
- دستیابی به حداقل 3 سامانه خدمات ارزیابی و صحت‌سنجی اخبار و محتوا
- تامین نیاز کشور در حوزه سکوهای آموزشی فراگیر اعم از آموزش‌های دانشگاهی، مقاطع تحصیلی، عمومی و مهارتی با ظرفیت ارائه خدمات به 20 میلیون کاربر
- رشد سالیانه 40 درصدی سهم تبلیغاتی قانونی از کل بازار تبلیغات سکوهای داخلی و خارجی فعال در کشور
- افزایش سالیانه 25 درصدی محتوای مرتبط با فرهنگ‌سازی و سواد فضای مجازی
به گزارش مهر، گفته می‌شود که در راستای تحقق این اهداف عملیاتی، نهادها و وزارتخانه‌های متولی باید برنامه زمان بندی و نحوه چگونگی اجرای این اهداف را به مرکز ملی فضای مجازی ارائه دهند.


نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

ساير مطالب

قتل جوان لنگرودی روی تخت بیمارستان!

پتنت گوشی تاشو شیائومی با دوربین پاپ آپ را ببینید

دلیل عمده کاهش قیمت موبایل در روزهای اخیر

گوشی‌های 4G نوکیا 8000 و 6300 آماده پیش فروش شدند

تهدید گوگل، فیسبوک و توییتر به ترک پاکستان

به این زودی‌ها منتظر گوشی رولی اوپو نباشید

کمیسیون ارتباطات فدرال به افزایش باند وای‌فای رأی مثبت داد

سونی تمام دستگاه‌های پلی استیشن 5 را فروخت

رونمایی رایانه رومیزی MateStation B515 هواوی

توسعه هوش مصنوعی فیسبوک برای شناسایی اطلاعات غلط

بارش برف شدید در جاده دیلمان- سیاهکل/ تردد تنها با زنجیره چرخ

برداشت افزون بر 4 هزار تن ازگیل در گیلان

شاعرانه/ راستش گاهی از شدت علاقه به زندگی حتی سنگها را هم می‌بوسم

معرفی کتاب/«خیابانی که حوصله‌اش سر رفت»

زندگی نامه و معرفی رمان‌ های «پل استر»

دو خط کتاب/ وظیفه مادری شاید حفظ کردن جان فرزند نباشد.

برگزاری جشنواره و افتتاح باشگاه ورزشی بسیج در آستارا

مرمت ساعت تاریخی مشیر السلطنه

ثبت تخلف ٦٠ هزار خودرو طی شب گذشته

نمره قبولی برای نیروهای خدمات شهری منطقه 17

غلامحسین منیرزاد پیشکسوت تئاتر گیلان صحنه زندگی را ترک کرد

انزلی تولیدکننده بزرگ مرغ با کمبود روبرو است

راهداری تالش:رانندگان مسیرهای کوهستانی تجهیزات زمستانی داشته باشند

جمع آوری مخازن زباله مکانیزه از معابر منطقه ١٩

بارش برف شدید در جاده دیلمان- سیاهکل/ تردد تنها با زنجیر چرخ

33 مدرسه خیرساز در تالش ساخته شد

دستگیری سارقان و پلمب اصناف در تالش

پروژه‌های کوچک مقیاس رضایتمندی را به در منازل شهروندان می برد

ضرورت نگاه ملی به اجرای طرح جامع بازسازی حرم خواهر امام رضا (ع)

کتک‌زدنِ تکنسین اورژانس توسط موتورسوار مست

جزئیات حمایت معیشتیِ دولت در ایام کرونا

احتمال بازگشت خارجی‌ ها به بازار خودروی ایران

معافیت مالیات حقوق سال آینده تعیین شد

تعهد 21میلیارد دلاری گروه 20 برای مقابله با کرونا

مشکل حالت 120 هرتز نسخه ایکس‌باکس سری ایکس Dirt 5 برطرف خواهد شد

میکس جالب بازی Among Us با فیلم تنها در خانه

خریدوفروش اکانت‌های بازی قانونی نیست

آمار فروش دیجیتالی Crash Bandicoot 4: It’s About Time مشخص شد

خلاق‌ترین شرکت حوزه فناوری بی‌سیم مشخص شد

نمایشگر اکسپریا 1 مارک 3 کامپکت با نمایشگر 5.5 اینچی ارایه می‌شود

سونی از موفقیت پلی‌استیشن 5 برای پنج سال آینده مطمئن است

لحظاتی جذاب از استریم بازی Fall Guys

از پلی‌استیشن 1 تا پلی‌استیشن 5؛ مقایسه بازی‌هایی که با کنسول عرضه شدند

کرونا فروش موبایل را به چالش کشاند

مشکلات هات اسپات گوشی خود را چگونه برطرف کنیم؟

بازی Cyberpunk 2077 یک Photo Mode گسترده خواهد داشت

گوگل آیکون اپلیکیشن خود را تغییر داد

Star Wars: Squadrons در ماه نخست چند میلیون نسخه فروخت؟

فعالیت واحدهای خدمات پس از فروش موبایل در محدودیت‌های کرونایی

هواوی P50 در نیمه اول سال 2021 ارایه خواهد شد