نسیم گیلان

آخرين مطالب

نوید اشتغالزایی های جدید با شتاب گرفتن حرکت چرخ صنعت در گیلان اقتصادي

  بزرگنمايي:

گیلان آنلاین - رشت- ایرنا- صنعت بخش مهمی از پیرکه اقتصاد کشورمان که پنج سال قبل نفس هایش به شماره افتاده بود امروز با قامتی استوارتر از گذشته برای تامین حدود نیمی از اشتغال کشور ترسیم و هدفگذاری شده است و گیلان نیز با شتاب بیشتری در این مسیر گام بر می دارد.
صنعت کشور در دولت های نهم و دهم بدلیل تحریم های ناجوانمردانه و سیاست های نادرست کمرش شکست ؛ اما دولت تدبیر و امید بر آن شد تا درد صنایع کشور به ویژه صنایع کوچک و متوسط را به منظور اشتغالزایی هرچه بیشتر و درمان اقتصاد دچار بحران حل کند تا صنایع کشور بار دیگر قامت شان را ایستاده نگاه دارند و نه تنها از تعطیلی پی درپی کارخانه ها جلوگیری شود، بلکه امکان ارتقاء و احداث واحدهای جدید نیز ایجاد شود.
گیلان نیز با چشم انداز طبیعی مسحور کننده، طبیعت سبز و مزین به رنگ ها، رودخانه های خروشان ، جنگل ها، ساحل و دریا و محصولاتی خاص از ظرفیت خوبی برای توسعه گردشگری وکشاورزی برخوردار است؛ اما در پس این ظرفیت ها ، پتانسیل نهفته ای وجود دارد که می توان با کمترین آسیب به محیط زیست برای رونق و شکوفایی اقتصاد از آن بهره گرفت.
در سال های گذشته گیلان بدلیل برخورداری از مواهب طبیعی و آسیب نرسیدن به آنها از داشتن صنایع اشتغالزا محروم شد ؛ اما گذشت زمان نشان داد که صنایع هماهنگ و همخوان با طبیعت این استان برای رونق اقتصادی و اشتغالزایی مردم این دیار ضروریست.
اگرچه خاک گیلان برای کشاورزی مستعد است اما زمین های آن محدود است و تنها از طریق کشاورزی نمی توان اقتصادی پویا را برای این استان انتظار داشت؛ از سویی محصولات آن همچون چای، برنج ، جنگل ، آبزیان و آب فراوان بستر مناسبی را برای ایجاد کارخانه های مرتبط مهیا کرده است که بدنبال آن می توان صادرات محور بودن آنها را مورد توجه قرار داد و با استفاده بهینه از اینهمه ظرفیت ارزش افزوده و اشتغالزایی چشمگیری را در این بخش رقم زد.
** ایجاد یکهزار فرصت شغلی جدید و حفظ شش هزار اشتغال موجود در بخش صنعت گیلان
در همین رابطه معاون امور صنایع و معادن سازمان صنعت، معدن و تجارت گیلان گفت: وضعیت بخش صنعت به عنوان یکی از ارکان اصلی اقتصادی در استان مستقل از شرایط کلی حاکم بر حوزه اقتصاد و صنعت کشور نبوده و متاثر از فراز و نشیب های اقتصاد کلان در سطوح ملی و بعضا تحولات منطقه ای می باشد ولی براساس شاخص های تعریف شده از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت چه از منظر جذب سرمایه گذاری جدید ، چه از حیث سرانه اشتغال ایجاد شده و نیز بهره مندی از تسهیلات رتبه استان عمدتا تک رقمی و یا در رده های بالایی جداول مقایسه ای رتبه بندی استان ها می باشد.
افشین سروش در گفت و گوی اختصاصی با ایرنا افزود: موضوع تعطیلی صنایع در استان ادعایی است که بصورت کلی عنوان شده و طرح چنین ادعایی از نظر کارشناسی نیازمند بررسی کمی و آماری خواهد بود .
وی اظهار کرد: طبق اطلاعات مراجع مربوطه نظیر سازمان تامین اجتماعی درصد زیادی از بیمه شدگان در بخش صنعت و تولید مشغول فعالیت بوده و همچنین تعدادی از واحدهای تولیدی استان دارای برند شناخته شده ملی و جهانی می باشند .
وی تصریح کرد: از سوی دیگر سرمایه گذاری های قابل توجه بخش صنعت سلولزی استان در ماه های اخیر صورت گرفته که منجر به تبدیل استان به عنوان قطب صنعت سلولزی در کشور شده است و با توجه به ظرفیت های زیر ساختی استان نظیر فرودگاه ، راه آهن ، بزرگراه ها ، بنادر مرزهای مشترک موجب رونق بازارهای صادراتی و داخلی در آینده نزدیک خواهد شد .
سروش خاطرنشان کرد: در مجموع تحرک و پویایی قابل قبول در صنایع استان وجود دارد که با توجه به مزیت های رقابتی و ویژگی های خاص استان لازم است برنامه ریزی دقیق جهت جذب سرمایه گذاری جدید در حوزه های صنایع نوین نظیر صنایع لوازم خانگی، پوشاک و البسه صادراتی ، صنایع تبدیلی و فراوری کشاورزی ، صنایع فولادی صنایع غذایی رتبه بندی با در نظر گرفتن تکمیل زنجیره تامین و تولید انجام شود.
وی اظهار کرد: در عین حال لازم است جهت حفظ اشتغال موجود، حفظ سطح فعالیت واحدهای دارای مشکل و بحران با تلاش روز افزون و همت و مساعدت و همدلی بخش خصوصی و دولتی و نیز آسیب شناسی و عارضه یابی مشکلات واحدهای تولیدی بحران زده نسبت به کاهش و رفع کاستی های موجود اقدام کرد.
وی میزان سهمیه تسهیلات و رونق تولید استان گیلان در سال 95 را حدود چهار هزار و 700 میلیارد ریال عنوان و بیان کرد: در سال گذشته گیلان با جذب مبلغ تقریبی پنج هزار و 400 میلیارد ریال و پرداخت به تعداد بالغ 350 واحد بیش از سهمیه تعیین شده به واحدهای تولیدی در بخش های صنعت ، معدن و کشاورزی تسهیلات اعطا شده که بر اساس بازدیدهای مشترک دستگاه های عضو کمیته نظارت طرح و رونق تولید در اغلب موارد منجر به افزایش تولید واحدهای مربوطه شده است.
وی بیان کرد: در سال جاری نیز سهمیه تعیین شده برای استان گیلان در بخش رونق تولید و بازسازی و نوسازی به مبلغ 10 هزار میلیارد ریال بوده که با توجه به عدم انجام زمان اجرای طرح در سال 96 ، نتایج حاصله پس از بررسی میدانی و اعلام نظر دستگاه ذیربط اطلاع رسانی خواهد شد .
وی افزود: البته بر اساس اطلاعات جمع بندی شده و گزارشات واصله از بانک های عامل تاکنون بیش از شش هزار میلیارد ریال از سهمیه تعیین شده جذب شده و مابقی پرونده ها در مراحل مختلف بررسی ، معرفی و پذیرش و پرداخت قرار داده که انتظار می رود با به سرانجام رسیدن موضوع پرونده های جاری تمامی سهمیه تخصیصی استان به طورکامل جذب شود.
به گفته سروش؛ در سال گذشته بر اساس بررسی های کمیته نظارت طرح رونق تولید اعطای تسهیلات سرمایه در گردش موجب حفظ روند تولید و افزایش فعالیت واحدها و به تبع آن حفظ اشتغال موجود به میزان حداقل شش هزار نفر در واحدهای برخوردار از تسهیلات شده است.
وی خاطرنشان کرد: همچنین براساس آمارهای اخذ شده حدود یکهزار فرصت شغلی جدید در همین طرح ایجاد شده است.
وی با اشاره به برنامه های پیش روی استان در بخش صنعت تصریح کرد: یکی از برنامه های وزارت متبوع و سازمان صنعت ، معدن و تجارت استان که با همکاری بانک های عامل در مقاطع مختلف زمانی انجام شده و می شود ، اعطای تسهیلات جهت تکمیل ماشین آلات و تجهیزات تولیدی می باشد که در همین راستا، برنامه های آتی وزارت برای سال آینده متعاقبا اطلاع رسانی خواهد شد .
** افزایش اشتغالزایی ، ارتقاء واحد تولیدی و بازگشت به چرخه تولید با دریافت تسهیلات
رئیس هیات مدیره یک شرکت صنایع غذایی در گیلان که با استفاده از تسهیلات رونق تولید تاکنون برای 75 نفر اشتغالزایی مستقیم ایجاد کرده با ابراز رضایت از دریافت تسهیلات رونق تولید گفت: بیش از دو میلیارد تومان از سرمایه گذاری برای احداث این شرکت لبنی از تسهیلات دولتی بوده است.
مهدی مهر پورشاد پرداخت این تسهیلات را در اشتغالزایی و ارتقاء واحدهای تولیدی موثر دانست و افزود: البته این تسهیلات با سود 20 درصد به تولید کنندگان پرداخت شده است که این موضوع مشکلاتی را برای واحدهای تولیدی در بازپرداخت بوجود می اورد.
وی آسیب به صنعت را از زمان حذف یارانه ها برای صنایع عنوان و تصریح کرد: قیمت حامل های انرژی از آن زمان به بعد چند برابر شد که همچنان این افزایش قیمت ها برای صنایع باقی مانده است.
وی با بیان اینکه تسهیلات به تنهایی مشکل تولید کنندگان را حل نمی کند، گفت: هزینه هایی که در امور مختلف به تولید کنندگان تحمیل میشود، زیاد است.
مهرپور شاد خاطرنشان کرد: برای کمک به صنایع ، با اقداماتی از قبیل کاهش سود تسهیلات ، بازگشت به قیمت حامل های انرژی به زمان قبل از حذف یارانه ها ، تخفیف مالیاتی و یا تخفیف در پرداخت هزینه بیمه تامین اجتماعی می توان هزینه های تولید را کاهش داد .
وی تصریح کرد: به طور معمول در کشورهای پیشرفته برای کاهش هزینه های تولید کمک هایی از سوی دولت به تولید کنندگان می شود که انتظار داریم دولت ما نیز از قبیل این کمک ها را به تولیدکنندگان کشور داشته باشد.
یک مدیرعامل شرکت فرآورده های پروتئینی در گیلان نیز با ابراز خرسندی از پرداخت تسهیلات رونق تولید گفت: تسهیلاتی که به تولید کنندگان پرداخت می شود، بخشی از مشکلات واحدهای تولیدی را برطرف می کند اما این تسهیلات برای حل همه مشکلات موثر نیست.
محمد تقی میرزایی افزود: اگر تولید کننده قسط معوقه و یا چک برگشتی داشته باشد ، آن تسهیلات تحت شعاع قرار می گیرد.
وی با اشاره به اینکه این تسهیلات در ارتقاء و افزایش اشتغالزایی این واحد تولیدی به کار گرفته شده است، تصریح کرد: در حال حاضر یکصد نفر در این واحد تولیدی اشتغال دارند.
وی بزرگترین مشکل تولیدکنندگان را مالیات بر ارزش افزوده عنوان و خاطرنشان کرد: دولت برای رفع مشکلات تولید کنندگان اهتمام دارد ؛ از اینرو امید داریم این مشکل را نیز برطرف کند.
بی شک با اتخاذ سیاستهای مناسب اقتصادی و تصمیمات کارشناسی شده و حمایت از صنایع همراه با نظارت دقیق می توان به آینده صنعت و افزایش نقش آن در ایجاد اشتغال ، تولید ثروت و بهبود وضعیت اقتصاد کشور امیدوار بود.
گزارش از : مریم سلیمانی
7296 /6030

لینک کوتاه:
https://www.nasimegilan.ir/Fa/News/21542/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

دعوت 60 کاراته‌کا به مرحله دوم انتخابی تیم امید و جوانان

کسب مقام قهرمانی و سومی تیم گیلان در رقابت‌های آب‌های آرام کشور

11 آلاینده بیماری‌زای مخفی در خانه

عیادت معاون حقوقی و امور مجلس بنیاد شهید از حادثه دیده واقعه تروریستی کرمان

شهدا سرمایه اصلی نظام هستند

380 نفر در کمیسیون‌ پزشکی و تعیین درصد جانبازی شرکت کردند

پیگیری حل مشکلات جامعه ایثارگران استان ایلام در سطح ملی

مسئولان امنیت شغلی کارگران را تامین کنند

کاهش 3 درصدی نرخ بیکاری گیلان/ برخورد قضایی با 150 کار فرمای متخلف

انعکاس به موقع رسانه‌ها در پاسخ سخت ایران به اسراییل

رقابت بیش از 500 داوطلب در نوبت اول آزمون سراسری در کیش

کیش؛ الگوی ایران آینده/ سرمایه‌گذاری کشورهای عربی در کیش

تحقق وعده صادق نشان از اقتدار سپاه بود

اینفوگرافی/ 6 نشانه پنهان ابتلا به فرسودگی شغلی

«حجت الاسلام اسماعیلی» به عنوان راهیار تبلیغ گیلان منصوب شد

رفع تصرف 1000 متر از اراضی ملی منطقه گشت رودخان فومن

نگهداری 42هزار نسخه خطی در سازمان اسناد وکتابخانه ملی کشور

کشف 700 کیلو گردو قاچاق در بازرسی از یک اتوبوس

ادامه گرمای هوا اواسط هفته در گیلان

حضور گیلان در نمایشگاه اکسپو 2024 تهران

یادواره سردار شهید سیدمعروف ایرانی در صومعه سرا

پایداری گرمای هوا در گیلان

دستگیری قاتل کمتر از 5 ساعت در تالش

عشق زندگی می بخشد

یک جهان راز درآمیخته داری به نگاه

داستانک/ راه نجات

اکنون کجاست؟ کسی که فراموشش کردم

رونمایی از لوح ثبتی مهارت سنتی فراوری چای دستی در لاهیجان

لزوم حمایت از تولیدکنندگان برای تحقق جهش تولید

رفع تصرف اراضی ملی در گشت رودخان

مناسبت روز/ جمعه، 7 اردیبهشت‌ماه

داستانک/ انسان های بازنده

بعضی از رنج ها‌‌‌‌‌‌‌ را نمیشه حل کرد!

ماجرای قتل هولناک پدر به دست دختر جوانش

محاکمه یک پرستار قلابی به جرم قتل زن مسن

عاملان تیراندازی در اتوبان همت دستگیر شدند

اجرای بیش از 20 ویژه برنامه درهفته عقیدتی سیاسی

تاج شهرستانی عضو شورای شهر رشت 6 ماه تعلیق شد

لزوم ایجاد پد بالگرد هلال احمر در شرق گیلان

تقویم روز و اوقات شرعی گیلان ، 7 اردیبهشت 1403

آمادگی مجموعه مدارس صدرا در اجرای کامل سند تحول آموزش و پرورش

شاعرانه/ چیزی کم از بهشت ندارد هوای تو

بخشی از کتاب/ چون که او گل من است

دوره جامع کنشگر _ کارشناس جمعیت در گیلان برگزار شد

برگزاری نماز جمعه در همه شهر‌های گیلان

ساماندهی لندفیل سراوان 84 درصد پیشرفت دارد/ضرورت مدیریت زباله تر خانگی

محله شِیخانبَر لاهیجان مقصد محله مج خبر

دیدار نماینده ولی فقیه در گیلان با جامعه کارگری

داستانک/ سمعک با کارکرد متفاوت

مرکز ترک اعتیاد غیرمجاز در رشت پلمپ شد