نسیم گیلان

آخرين مطالب

سریال های ترکی، پرطرفدارترین مجوعه های تلویزیونی در جهان؟! + عکس فرهنگي

سریال های ترکی، پرطرفدارترین مجوعه های تلویزیونی در جهان؟! + عکس
  بزرگنمايي:

نسیم گیلان - بیشتر تعداد سریال ترکیه‌ ای را در جهان کشور شیلی خریداری کرده است. آمریکای جنوبی آرژانتین و مکزیک هم از بزرگ ‌ترین مشتریان سریال های ترکیه ‌ای هستند. از دیگر مشتریان پر و پا قرص سریال ‌های ترکیه‌ ای می‌توان به چین، روسیه، کره و ژاپن اشاره کرد 
امپراتوری جدید سریال‌ سازی در دنیا
در دورانی که سریال ‌سازان ایرانی با تنگنا‌های مختلف برای ادامه کار مواجهند و هنوز درگیر این موضوع هستند که مجوز ساخت اثرشان را برای شبکه ‌های خانگی باید از کدام نهاد مسئول دریافت کنند، سریال ‌سازان کشور همسایه در یک پیچ تاریخی از کشور‌های بسیاری جلو زده و توانسته‌ اند جایگاه خود را به‌ عنوان یکی از بزرگ‌ترین صادرکنندگان مجموعه‌ های تلویزیونی در جهان تثبیت کنند.
بیشتر بدانید : نقاط اشتراک همه سریال های ترک
ترکیه در این سال ‌ها توانسته با سریال ‌هایش از آمریکای جنوبی تا شرق آسیا هواداران بسیاری پیدا کند و اکنون به بزرگ ‌ترین توزیع‌ کننده سریال ‌های تلویزیونی در جهان پس از آمریکا تبدیل شده است و قصد دارد تا سال 2023 بیش از یک میلیارد دلار از این بازار درآمد کسب کند.
بزرگی این رقم را وقتی می‌توان درک کرد که بدانیم کل درآمد نفتی ایران در سال گذشته حدود 8 میلیارد دلار بوده است. علاوه بر جنبه ‌های مالی این صنعت که به ‌صورت مستقیم سود سرشاری عاید کشور ترکیه می‌کند، از جنبه ‌های فرهنگی این صادرات نیز نباید غافل شد؛ اقدامی که سرانجام به اقتصاد این کشور به ‌صورت غیرمستقیم نیز کمک خواهد کرد.
بیشتر بدانید : میزان درآمد ترکیه از فروش سریال هایش اعلام شد!
سریال ‌سازی و گردشگری
ترکیه از جمله کشور‌های موفق در امر گردشگری است و سالانه میلیارد‌ها دلار از این بخش درآمد کسب می‌کند. در سال های اخیر سریال ‌های ترکیه ‌ای نقش مهمی در جلب گردشگران به این کشور ایفا کرده‌اند. به گزارش خبرآنلاین براساس اطلاعات وزارت فرهنگ و گردشگری ترکیه، اکنون بیش از 150 سریال ترکیه‌ای به بیش از 100 کشور جهان صادر و پخش شده است.
هر کدام از این سریال‌ها نقش نماینده‌ای را دارند که می‌تواند عده‌ای را برای سفر به ترکیه، حتی مکان‌ های کمتر شناخته‌شده ترغیب کند. برای مثال معمولا با آمدن نام ترکیه یاد استانبول، سواحل آنتالیا یا دیگر مقاصد گردشگری معروف آن می‌افتیم؛ اما سوگوت را کمتر کسی به‌ عنوان مقصد گردشگری انتخاب می‌کرد تا اینکه سریال «قیام ارطغرل» به میدان آمد.
براساس اطلاعات تریپ‌ادوایزر حالا دیگر می ‌توان مردمی را پیدا کرد که تور‌های موضوعی این سریال را به شهر سوگوت که آرامگاه ارطغرل در آن است، تدارک می‌بینند.

نسیم گیلان

سریال ترکی قیام ارطغرل
هنگامی که سریال «سده باشکوه» یا همان «حریم سلطان» در دنیای عرب زبان پخش شد و هوادار بسیار پیدا کرد، همزمان سیل گردشگران عرب به ترکیه سرازیر شد. این ماجرا به حدی برای ترکیه سودآور بود که پخش سریال در برخی کشور‌های عربی را رایگان کرد.
بیشتر بدانید : قصرها و خانه هایی که سریال های ترکی در آن ها ساخته شدند + عکس
گسترش امپراتوری
ترکیه در سال 2004 تنها 10 میلیون دلار از سریال ‌سازی و صادرات آن به کشور‌های دیگر سود برد، این رقم در سال 2012 به 200 میلیون دلار رسید. ترکیه در سال 2015 میلادی حدود 300 میلیون دلار از صادرات سریال درآمد کسب کرد و بالاتر از کره جنوبی، انگلیس، تایلند و... در ردیف دوم کشور‌های صادرکننده سریال، پس از آمریکا قرار گرفت و در سال 2017 درآمد حاصل از صادرات سریال‌های تلویزیونی ترکیه به بیش از 370 میلیون دلار رسید.
محمد بایوک اکشی، رئیس اسبق مجمع صادرکنندگان ترکیه در سال 2017 در گفت‌وگویی بیان کرد: ترکیه به بیش از 75 کشور مجموعه‌های تلویزیونی می‌فروشد. حجم صادرات سریال‌های ترکیه‌ای در سال 2015 در حدود 300 میلیون دلار بود؛ این رقم در سال بعد به 350 میلیون دلار هم نزدیک شد، اما امسال این رکورد شکسته شده است و براساس پیش‌بینی‌هایی که انجام شده است، فراتر هم خواهد رفت.

نسیم گیلان

سریال حریم سلطان
پرطرفدار شدن سریال ‌های ترکیه در خاورمیانه چندان موضوع دور از انتظار و عجیبی نبود. اشتراکات فرهنگی و تاریخی درونمایه سریال‌ ها برای مردمان این بخش از جهان را آشنا می‌نمود. اما آن سوی اقیانوس اطلس در آمریکای جنوبی هم بازار سریال‌های ترکیه ‌ای داغ شد.
براساس گزارشی که در گاردین منتشر شد، بیشتر تعداد سریال ترکیه‌ای را در جهان کشور شیلی خریداری کرده است. در همین آمریکای جنوبی آرژانتین و مکزیک هم از بزرگ‌ترین مشتریان سریال‌های ترکیه‌ای هستند. از دیگر مشتریان پر و پا قرص سریال‌های ترکیه‌ای می‌توان به چین، روسیه، کره و ژاپن اشاره کرد.
این محبوبیت به حدی رسیده است که ورایتی درباره‌اش نوشت: « به نظر تنها راهی که برای متوقف کردن سریال ‌های ترکیه‌ای باقی مانده است، قطع پخش آن‌ ها در شبکه‌هاست؛ هرچند که این کار هم احتمالا دیگر جواب نمی‌دهد. »
واکنش ‌ها
تا پیش از اینکه سریال‌های ترکیه‌ای این طور بازار خاورمیانه را در دست بگیرند، مصر و به ویژه سوریه یکه ‌تاز سریال‌ های تلویزیونی در این بخش جهان بودند. محبوبیت سریال‌ های سوریه‌ ای به حدی بود که حتی پس از ورود سریال ‌های ترکیه ‌ای به جهان عرب، دوبله با لهجه سوریه ‌ای یکی از ترفند‌های شبکه ‌ها برای محبوب کردن این سریال‌ ها بود.
این سریال‌ها در کنار سود مالی بالا همان ‌طور که در ماجرای گردشگری مشخص شد، قدرت نرم زیادی هم برای ترکیه به ارمغان آوردند. همین موضوع باعث هراس دولت ‌هایی شد که خود را مقابل ترکیه می ‌دیدند. برای نمونه از سال 2015 محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی تمام تلاش خود را به کار بست تا جلوی پخش سریال‌های ترکیه ‌ای را در شبکه‌های عربستانی بگیرد.
بن سلمان ترکیه را متهم می‌کند که دنبال احیای خلافت عثمانی در منطقه است. البته نمی‌توان سیاست را از این بازی به‌طور کامل کنار گذاشت. برای نمونه رجب طیب اردوغان نگاه مثبتی به سریال «سده باشکوه» نداشت و بر این عقیده بود که این سریال در نمایش دوران حکومت عثمانی درست عمل نکرده است.
بیشتر بدانید : از لوکیشن های لوکس تا لباس های برهنه در سلطان سلیمان!!!
این سیاستمدار در نقطه مقابل از حامیان اصلی سریال «قیام ارطغرل» است که داستان شروع امپراتوری عثمانی را روایت می‌کند. داستان مخالفت عربستان با پخش سریال‌های ترکیه‌ای در این روزگار مثل سابق اثرگذار نخواهد بود. اکنون پلت‌فرم‌های اینترنتی بسیاری برای پخش محصولاتی از این دست وجود دارد.
شرکت‌های بزرگی مثل نتفلیکس، آمازون، یوتیوب و... صد‌ها مدعی ریز و درشت دیگر هستند که دنبال محتوای جذاب برای مشتریانشان می‌گردند. نتفلیکس به‌عنوان بزرگ ‌ترین شرکت پخش آنلاین هنگام درخواست، سریال ‌های ترکیه‌ای زیادی را در دسترس قرار داده است.
این شرکت ثروتمند علاوه بر این پروژه‌های متعددی برای تولید محتوای مخصوص به خود در ترکیه تعریف کرده است. حالا با وجود نتفلیکس سریال‌های ترکیه‌ای در 190 کشور پخش خواهند شد!
بیشتر بدانید : با 20 سریال جذاب و پربیننده ترکیه ای آشنا شوید
بیشتر بدانید : 10 سریال معروف ترکیه ای: از فاطما گل تا حریم سلطان
بیشتر بدانید : این سریال‌های ترکیه‌ای که این روزها این قدر تماشاگر دارند؛ چیستند؟ از کجا آمده‌اند؟!
بیشتر بدانید : نظر صریح سفیر ترکیه درباره شبکه جم و سریالهای ترکی: هرکسی دوست ندارد نبیند!
منبع: donya-e-eqtesad.com

لینک کوتاه:
https://www.nasimegilan.ir/Fa/News/217127/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

استاندار ایلام: از عملکرد اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان رضایت داریم

نخستین نشای مکانیزه برنج در شفت انجام شد

نیشکر هفت تپه؛ از سرخط اعتصابات کارگری به پیشتازی سنگر تولید

امنیت شغلی در گرو تداوم چرخ تولید کارخانجات است

بررسی پرونده‌ها و کالاهای موجود در انبار مرکزی اموال تملیکی گیلان

جمع‌آوری و دستگیری 528 معتاد و سوداگر مرگ طی 2 روز در گیلان

لزوم تقویت دانشگاه فرهنگیان

شعر زیبای میلاد عرفان پور درباره عملیات وعده صادق

عاقبت تلخ ازدواج برای فرار از خانه پدری

مرگ جوان صومعه‌سرایی هنگام حرکات نمایشی با موتور

نوسان قیمت طلا و سکه در بازار رشت، امروز

دنیای مد به روایت «حسنا و ملکه‌های رنگی»

زنان مو بِلوند و چشم آبی‌ای که در خدمت نسل طلایی آلمان بودند!

رقابت بیش از 11 هزار داوطلب گیلانی در 2 گروه آزمایشی

سروده علیرضا قزوه در استقبال از غزل رهبر معظم انقلاب

برگزاری 740 برنامه ویژه هفته عقیدتی سیاسی در گیلان

افزایش غیر منطقی تعرفه برق با شعار سال هم‌ خوانی ندارد

14 همت پروژه اقتصادی و عمرانی گیلان در سفر رئیس جمهور به بهره‌برداری می‌رسد

اردیبهشت گیلان بهاری و آفتابی

نمادی از فرهنگ پهلوانی در «پهلوان و فیل»

تشکیل یک استان جدید تصویب شد

توضیحات قوه قضاییه درباره حکم توماج صالحی

غفلت از سرکشی به خانواده های شهدا پذیرفتنی نیست

نوسان قیمت طلا و سکه در بازار رشت تا ساعت 10:30

قدردانی بانوان آستارایی از عوامل پلیس در اجرای طرح نور

رمان جدید اکبر والایی چاپ شد/«بر فراز کشتزار» در بازار نشر

آغاز ماراتن کنکور سراسری در گیلان

ائمه جمعه در حفظ اتحاد و همدلی بین مردم نقش مهمی دارند

افزایش تولیدات علمی و فرهنگی دانشگاه در راستای تحقق شعار سال

مرگ جوان صومعه سرایی هنگام حرکات نمایشی با موتور

کشف 2 تن شکر قاچاق در رودسر

ویدئو مهسا جاور به مناسبت صعود تیم دو نفره روئینگ زنان ایران

ساخت بیش از 50 واحد مسکونی در صومعه سرا

برنامه ریزی برای توزیع 15 هزار جعبه تخم نوغان در گیلان

دانش‌آموزان گیلانی همیار و سفیر نجات غریق می‌شوند

50 میلیارد تومان دیگر به حل مشکلات پسماند گیلان اختصاص یافت

دکلمه خوانی زیبا با صدای خسرو شکیبایی

صحبت های دادستان کل کشور درباره اجرای طرح نور

تکریم و سپاسگزاری استاندار و مدیرکل بنیاد مازندران از والدین معزز شهیدان والامقام سروی

حضور مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان گلستان در برنامه زنده صبح عالی

بنیاد باید به نهاد راهبردی و مطالبه‌گر تبدیل شود

همت عشایر گیلان در جهش تولید با تولید انواع محصولات

تو که با عاشقان درد آشنایی

ربودن کودک 4 ساله از مقابل چشمان مادرش

خدایا زندگی رو زیر و رو کن

حادثه تلخی که برای یک اتوبوس در اصفهان رخ داد

کشف 2تن شکر قاچاق در رودسر

سیلاب برای قطار تهران-گرگان دردسرساز شد

تاثیر سفر‌های نوروزی در بازار مسکن شمال

ترفند متفاوت آدم ربایان به دام انداختن مردم