نسیم گیلان

آخرين مطالب

ظرفیت‌های گردشگری انزلی فرصتی برای اشتغال پایدار اقتصادي

ظرفیت‌های گردشگری انزلی فرصتی برای اشتغال پایدار
  بزرگنمايي:

نسیم گیلان - رشت - بندرانزلی در همه ادوار از شهرهای مهم و حیاتی کشور بوده و موید آن هم لقب "دروازه اروپا" است که از قدیم الایام بر آن نهاده شده و نشانی از جایگاه آن در اقتصاد کشور داشته و دارد.

این شهرستان که زادگاه بسیاری از اولین ها چون گمرک ، شیلات ، بلدیه ، آموزش و پرورش ، چاپخانه ، هواشناسی ، پل متحرک و مانند آن است 21 بنای تاریخی و میراثی دارد که از آن جمله می توان به ساختمان دادگستری قدیمی ، بانک ملی (قندچیان) ، هتل گل سنگ ، مناره ، ساختمان شهرداری ، کلیسای حضرت مریم و مدرسه شرف (مهدخت)، پل تاریخی ، کاخ موزه نیروی دریایی، پل قدیم انزلی وغازیان ، موزیک جیگا، گراند هتل ، شیلات ، ساختمان آب انبار بندر، بندر گمرک، مناره مسجد قائمیه اشاره کرد.
گرچه در گذشته ساختمان های زیبا و مجللی همچون شمس العماره و کاخ خوشتاریا نیز در این شهر وجود داشت اما اکنون دیرینه‌ترین سازه‌ ای که هنوز در این شهر و بندر تاریخی پابرجاست ، بنای فانوس دریایی (مناره ، برج ساعت) است که تاریخ ساخت آن به سال 1815 میلادی برمی گردد.
محدوده تاریخی و میراثی انزلی بسیار گسترده است و ساختمان‌هایی با قدمت حداقل 120 تا 150 ساله در این شهر کم نیست؛ بناهایی که بسیاری از آنها نیازمند بهسازی و بازسازی است و برخی در صف ثبت آثار ملی مانوس و نامانوس قرار گرفته اند.
این شهر گرچه قابلیت های منحصر به فردی برای جذب گردشگران داخلی و خارجی دارد اما متاسفانه این ظرفیت ها هنوز بطور کامل محقق نشده و زیرساخت های مناسب آن چون تاسیسات گردشگری ایجاد نشده است.
معاون گردشگری میراث فرهنگی گیلان در جلسه ای که در شانزدهم آبان ماه برای رفع موانع میراثی، گردشگری و صنایع دستی در فرمانداری انزلی برگزار شد، این شهر را یکی از بزرگترین و مهمترین بنادر کشور به جهت قرار گرفتن در مسیر نوستراک و شهر اولین ها اعلام کرد.
حمیدرضا آذرپور افزود : انزلی هفت دفتر خدمات مسافرتی دارد و از این نظر توانسته عنوان دومین شهر از نظر تعداد تاسیسات گردشگری استان را به خود اختصاص دهد.
وی با بیان اینکه انزلی همواره از مقاصد گردشگران داخلی و خارجی بوده است، تصریح کرد : در سال 92 تعداد 322 واحد اقامتی و پذیرایی در انزلی وجود داشت که این تعداد در سال 99 به 438 واحد رسیده است.
وی گفت : این افزایش در نتیجه همکاری و همراهی مسئولان با حوزه گردشگری رقم خورد و سرمایه گذار توانست فرصت ایجاد اشتغال پایدار را در این صنعت فراهم کند.
وی ظرفیت واحدهای اقامتی این شهرستان را هشت هزار و 180 تخت و سه هزار و 92 اتاق اعلام و عنوان کرد : تعداد تخت های واحدهای اقامتی این شهرستان در سال 92 شش هزار و 529 تخت و دو هزار و 704 اتاق بوده است.
به گفته آذرپور، دو هزار و 428 نفر در واحدهای اقامتی و پذیرایی این شهرستان اشتغال دارند که از این تعداد 361 نفر زن و هزار و 67 نفر مرد هستند.
وی در ادامه به کسب رتبه دوم انزلی در استان در بحث ماندگاری و اقامت گردشگران در سال 98 اشاره کرد و یاد آور شد : وجود مناطق نمونه گردشگری در این شهرستان فرصت های بسیاری را در حوزه گردشگری و سرمایه گذاری فراهم می کند.
وی عنوان کرد : مناطق جلگه ای تالاب انزلی و مناطق ساحلی تالابی ، روستاهای آبکنار ، جفرود ، سنگاچین و کپورچال می تواند به عنوان نقاطی که مناطق نمونه گردشگری است فرصت خوبی برای سرمایه گذاری و توسعه باشد.
وی با بیان اینکه تلاش های رئیس اداره میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی انزلی برای برگزاری جشنواره های مختلف ارزشمند است ، گفت : این امر زمینه را برای ماندگاری گردشگران در این شهر افزایش داده است.
آذرپور افتتاح مرکز بازدیدکنندگان تالاب ، اجرای برنامه های تالاب گردی ، پرنده نگری و گیاه شناسی ، دو منظوره کردن پروانه صیادی را از جمله فعالیت های صورت گرفته در بخش گردشگری بندرانزلی عنوان کرد.
وی تورهای گردشگری دریایی را نیز از دیگر مباحث در این حوزه دانست و افزود : باید با استفاده از ظرفیتهای موجود به ایستایی و ماندگاری گردشگران در این شهر کمک کرد.

نسیم گیلان

وی گفت: با آموزش شکارچیان پرندگان تالابی می توان از توانمندی آنان بعنوان راهنمایان تالاب و تورهای پرنده نگری‌ بهره گرفت.
آذرپور یکی از اهداف این اداره را تصحیح و تسهیل روند صدور مجوز برای مراکز اقامتی و تفریحی گردشگری در نزدیکی تالاب با استفاده از سازه های سبک عنوان کرد و یادآور شد : با بهره گیری از سازه های سبک و متحرک در سواحل می توان علاوه بر ایجاد اشتغال پایدار از نعمت های خدادادی بهره مند شد بدون آنکه به طبیعت منطقه لطمه ای وارد شود.
وی ایجاد سایت پرنده نگری و تالاب گردی هوایی را در جذب گردشگران داخلی و خارجی بسیار موثر دانست.
وی تصریح کرد : نظارت بر صدور مجوزها ، اخذ موافقت اصولی، ایجاد تاسیسات گردشگری و پیگیری امور تسهیلات ، بخشی از فعالیت های معاونت گردشگری است به همین منظور با تشکیل اتاق فوریت های سرمایه گذاری در استان بدنبال ایجاد فرصت و ایجاد اطمینان خاطر برای سرمایه گذاران در این حوزه هستیم .
رئیس اداره میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی شهرستان بندرانزلی نیز در گفت و گو با ایرنا این شهرستان را دومین شهر گیلان به لحاظ برخورداری از جمعیت شهری و تاسیسات اقامتی ، پذیرایی ، تفریحی و سرگرمی اعلام کرد و گفت : تا پایان امسال همزمان با دهه مبارک فجر دو هتل و یک هتل آپارتمان در شهر انزلی به بهره برداری می رسد.
ابوالفضل گودرزوند چگینی با بیان اینکه انزلی 106 واحد اقامتی و پذیرایی شامل هتل ، هتل آپارتمان، مجتمع مهمانپذیر،‌ مسافرکاشانه و رستوران دارد، تصریح کرد : علاوه بر این تعداد ، 290 مسافر کاشانه مجاز دارای پروانه از اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی نیزدر انزلی فعال می باشد.
وی یادآور شد : 2هزار و 500 نفر در قالب 32 شرکت تعاونی قایق سواری و 700 قایق در این شهرستان به فعالیت مشغولند اما ظرفیت های این حوزه برای توسعه گردشگری و اشتغال و تولید بیش از اینهاست.
وی خاطر نشان کرد : درصدد ثبت دو اثر طبیعی روگاهای انزلی و آبگیر کردمحله ( تالاب گمشده) در قالب یک پرونده هستیم این دو اثر جزو آثار طبیعی هستند که در لیست ثبت آثار قرار گرفته و آرامستان ارامنه، اثر منقول لکوموتیو ، مجموعه نوغان و چندین اثر دیگر نیز بزودی در این لیست قرار می گیرند.
به گفته وی، بازارهای آسیای میانه ، گیلار، کاسپین و پردیس در کنار بازارهای منطقه آزاد از جاذبه های گردشگری انزلی محسوب می شوند که در کنار جاذبه هایی مناطق نمونه گردشگری مانند جفرود ، آبکنار ، تالاب بین المللی انزلی ، گل لاله تالابی ، حیات وحش و سایت پرنده نگری کمک شایانی به اقتصاد منطقه می کنند.
گودرزوند چگینی یادآور شد : انزلی پیش از شیوع ویروس کرونا وضعیت مطلوبی از نظر واحدهای اقامتی داشت و رتبه 2 استان را از این نظر به خود اختصاص داده بود اما امسال به دلیل گستره این ویروس و تعطیلی سه ماهه اماکن گردشگری و اقامتی با تاثیر منفی این موضوع بر اقتصاد منطقه روبرو بودیم که به بسیاری از حوزه ها خسارت وارد کرده و منجر به تعدیل نیرو شده است .
وی با اشاره به اینکه این نوسان ها آسیب زاست و اظهار داشت : کاهش سفرها و ورود گردشگران تاثیر منفی بر حوزه گردشگری داشته و سطح اشتغال در این مکان ها را 30 تا 40 درصد کاهش داده است .
وی در بخش دیگری از سخنانش به افزایش حریم تالاب اشاره کرد و افزود : افزایش این حریم مانعی در اجرای طرح های بوم گردی منطقه بوده و علی رغم وجود متقاضی در این بخش متاسفانه تا کنون مجوزی برای طرح های بوم گردی صادر نشده است .
گودرزوند چگینی گفت: این شهرستان از نظر تولید و تنوع صنایع دستی با 16 کارگاه فعال در حوزه صنایع دستی ، 32 فروشگاه بزرگ و هزار و 900 هنرمند صنایع دستی رتبه دوم استان گیلان را در این خصوص به خود اختصاص داده است .
وی یاد آور شد : در حوزه های مختلف صنایع دستی نظیر حصیر بافی ، چرم دوزی ( سراجی ) و صنعتی مانند تذهیب، معرق ، بافتنی های سنتی، البسه محلی نیز 500 نفر از بیمه تامین اجتماعی هنرمندان صنایع دستی برخوردارند .
وی با بیان اینکه اینها بخش اندکی از ظرفیت های این منطقه است ،در ادامه اظهار داشت : سال گذشته مبلغ 80 میلیارد تومان تسهیلات کم بهره به 15 نفر از صاحبان کارگاه های واحد پشتیبانی و مستقل بخش گردشگری انزلی پرداخت شده است و در بخش صنایع دستی نیز دولت برای هر کارگاه تولید صنایع دستی با اشتغال پنج نفر یارانه دولتی 10 درصدی و تسهیلات ارزان‌ پرداخت می کند .
گودرزوند چگینی تاکید کرد : بخش میراث فرهنگی سال 92 بناهای رها شده ای نظیر مناره یا ساختمان برج ساعت ، بنای قند چیان یا بانک ملی ، بنای دادگستری ، بنای آب انبار مورد مرمت و باز سازی قرار گرفت و ساختمان موزیک جیگا شهرداری ، بلوار ، ساختمان کاخ موزه نیز در سال 94 مرمت شد.
وی از جمع آوری لوله های آب و فاضلاب و تاسیسات مخابراتی از پل تاریخی غازیان خبر داد و خواستار همکاری اداره آب و فاصلاب و شبکه مخابرات شد .
گودرزوند چگینی میراث فرهنگی و تاریخی را متعلق به همه بشریت دانست و خاطر نشان کرد : باید همه با هم پویشی جهت حفاظت از ابنیه تاریخی و طبیعی راه اندازی کنیم ضمن آنکه این ظرفیت ها می تواند به کمک توسعه شهرستان بیاید و با ایجاد اشتغال پایدار و توسعه گردشگری و توریسم این خطه را ارتقا دهیم و معیشت و اقتصاد مردم را نیز بهبود بخشیم.
چندی پیش دو اثر پل تاریخی و مجموعه شیلات انزلی تحت عنوان میراث نامانوس و صنعتی کشور به ثبت ملی رسید و بزودی روگاهای انزلی و آبگیر کرد محله (تالاب گمشده ) نیز به این لیست اضافه خواهند شد.
در واقع این منطقه جاذبه های بسیاری در حوزه های مختلف اعم از گردشگری طبیعی ، تاریخی ، دریایی ،تجاری و فرهنگی وجود دارد که باید به خوبی این ظرفیت های بالقوه و نیمه بالفعل در برخی حوزه ها تقویت شده و با جذب سرمایه ها و سرمایه گذاران ،زمینه ایجاد اشتغال وتوسعه منطقه ، استان را فراهم کرد .
در واقع بندرانزلی در 40 کیلومتری غرب مرکز گیلان به عنوان استانی گردشگر پذیر به دلیل دارا بودن جاذبه های گردشگری فراوان و مواهب طبیعی از جمله دریا و تالاب بین المللی انزلی و بناهای تاریخی ، در ایام تعطیلات نوروزی و تابستانی از مقاصد اصلی سفر مسافران و گردشگران بسیاری از داخل و خارج کشور است.
برچسب‌ها
گردشگری بندرانزلی گیلان

لینک کوتاه:
https://www.nasimegilan.ir/Fa/News/218213/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

«حجت الاسلام اسماعیلی» به عنوان راهیار تبلیغ گیلان منصوب شد

رفع تصرف 1000 متر از اراضی ملی منطقه گشت رودخان فومن

نگهداری 42هزار نسخه خطی در سازمان اسناد وکتابخانه ملی کشور

کشف 700 کیلو گردو قاچاق در بازرسی از یک اتوبوس

ادامه گرمای هوا اواسط هفته در گیلان

چگونه مسئله پسماند در گیلان به یک بحران تبدیل شد؟/ دلیل توقف قطار افغانستان _ ترکیه

حضور گیلان در نمایشگاه اکسپو 2024 تهران

یادواره سردار شهید سیدمعروف ایرانی در صومعه سرا

پایداری گرمای هوا در گیلان

اینفوگرافی/ 6 نشانه پنهان ابتلا به فرسودگی شغلی

دستگیری قاتل کمتر از 5 ساعت در تالش

عشق زندگی می بخشد

یک جهان راز درآمیخته داری به نگاه

داستانک/ راه نجات

اکنون کجاست؟ کسی که فراموشش کردم

رونمایی از لوح ثبتی مهارت سنتی فراوری چای دستی در لاهیجان

لزوم حمایت از تولیدکنندگان برای تحقق جهش تولید

رفع تصرف اراضی ملی در گشت رودخان

مناسبت روز/ جمعه، 7 اردیبهشت‌ماه

داستانک/ انسان های بازنده

بعضی از رنج ها‌‌‌‌‌‌‌ را نمیشه حل کرد!

ماجرای قتل هولناک پدر به دست دختر جوانش

محاکمه یک پرستار قلابی به جرم قتل زن مسن

عاملان تیراندازی در اتوبان همت دستگیر شدند

اجرای بیش از 20 ویژه برنامه درهفته عقیدتی سیاسی

تاج شهرستانی عضو شورای شهر رشت 6 ماه تعلیق شد

لزوم ایجاد پد بالگرد هلال احمر در شرق گیلان

تقویم روز و اوقات شرعی گیلان ، 7 اردیبهشت 1403

آمادگی مجموعه مدارس صدرا در اجرای کامل سند تحول آموزش و پرورش

شاعرانه/ چیزی کم از بهشت ندارد هوای تو

بخشی از کتاب/ چون که او گل من است

دوره جامع کنشگر _ کارشناس جمعیت در گیلان برگزار شد

برگزاری نماز جمعه در همه شهر‌های گیلان

ساماندهی لندفیل سراوان 84 درصد پیشرفت دارد/ضرورت مدیریت زباله تر خانگی

محله شِیخانبَر لاهیجان مقصد محله مج خبر

دیدار نماینده ولی فقیه در گیلان با جامعه کارگری

داستانک/ سمعک با کارکرد متفاوت

مرکز ترک اعتیاد غیرمجاز در رشت پلمپ شد

یکی از راه‌های توسعه گیلان همدلی میان دولت و مجلس است

پروژه قزوین-رحیم آباد-کلاچای می‌تواند پیشران توسعه باشد

دلبر و یار من تویی رونق کار من تویی

مطالبه‌گری؛ مهمترین برنامه عملیاتی بنیاد شهید و امور ایثارگران در دولت سیزدهم

مقوله حجاب اولویت دانشگاه است

رقابت بیش از 27 هزار داوطلب گیلانی در نوبت اول کنکور سراسری

«پاسخ»؛ ویژه‌برنامه شبکه باران برای پاسخگویی مسئولان به مطالبات مردم

حفاظت از انفال مهمترین رسالت هر جنگلبان است

مسدود شدن 9 حلقه چاه غیرمجاز در شهرستان رودبار

مرمت بند‌های تغذیه مصنوعی استان از ابتدای سال تاکنون

جلسه شورای گفتگوی بخش خصوصی با دولت و بانک‌های گیلان

پاسخ شفاف مسوولان گیلان به مطالبات مردم از شبکه باران