نسیم گیلان

آخرين مطالب

دبیر شورای عالی مناطق آزاد :

موافقتنامه های همکاری بین المللی برترین ابزار تحقق برون گرایی است اقتصادي

موافقتنامه های همکاری بین المللی برترین ابزار تحقق برون گرایی است
  بزرگنمايي:

نسیم گیلان - رشت - دبیر شورای عالی مناطق آزاد تجاری - صنعتی و ویژه اقتصادی بیان کرد: انعقاد موافقتنامه های همکاری بین المللی، بعنوان اقدامی راهبردی برترین ابزار تحقق برون گرایی اقتصاد است که پویایی تجارت، تسهیل سرمایه‌گذاری و جهت دهی به ظرفیت‌های تولید داخلی را به همراه دارد.

مرتضی بانک روز سه شنبه در همایش یک روزه بین المللی اتحادیه اقتصادی اوراسیا و نقش ژئوپلیتیک مناطق آزاد در توسعه روابط منطقه‌ای در منطقه آزاد انزلی افزود : کشورها با انعقاد این گونه تفاهم نامه ها و توجه به مزیت های نسبی و رقابتی در بازارهای خود و شرکای شان با ایجاد توازن تجاری در صادرات توانمندی ها و وادرات مایحتاج علاوه بر توسعه بازار عرضه برای واحدهای تولیدی، منابع بهینه‌ای را برای تامین تقاضای داخلی فراهم می آورند.
وی عنوان کرد : شاخص ترین نمونه این گونه همکاری ها امضای بزرگترین توافق تجارت آزاد جهان توسط 15 کشور آسیا و اقیانوسیه در روزهای اخیر است.
بانک اظهار داشت: موافقتنامه ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا نیز بعنوان بزرگترین تحول تجاری پس از انقلاب یکی از موثرترین اقدامات در راستای توسعه بازار، اشتغالزایی، بهبود حمل و نقل، و جهش تولید است که دسترسی فعالان اقتصادی کشور را به بازار 870 میلیارد دلاری آن کشورها تسهیل کرده است.
وی عنوان کرد : این موافقتنامه که از 5 آبانماه 1398 وارد فاز اجرایی شده است با توجه به حصول نتایج موفق طی یکسال گذشته در چهار مرحله به تجارت آزاد با اعضای اتحادیه اوراسیا منجر خواهد شد و بمنظور بهره برداری حداکثری از ظرفیت های این موافقتنامه لازم است تجربیات موافقتنامه های قبلی نظیر اکو و دی هشت آسیب شناسی شود و با برنامه ریزی مدون و چابک نسبت به رفع نواقص موجود اقدام شود.
بانک گفت: با توجه به محدود شدن بازارهای تجاری در دسترس و مشکلات مبادلات مالی بین المللی، باید حساسیت و لزوم بهره برداری صحیح از ظرفیت های ایجاد شده در این موافقتنامه بدرستی درک شود و تمامی نهادهای داخلی نسبت به ایجاد مسیر سبز و پایدار برای تجارت با کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا اقدام نمایند.
وی ادامه داد: بمنظور تحقق نفوذ در بازار اوراسیا باید نسبت به شناسایی صحیح نیازهای این بازار اقدام نموده و کالای با کیفیت برای اخذ سهم بازار مناسب تولید و صادر شود از سوی دیگر پایبندی به مشی تجارت بین الملل، حفظ کیفیت و عمل به تعهدات از شروط حفظ و اخذ سهم بیشتر از بازار مقصد می‌باشد.
دبیر شورای عالی مناطق آزاد تجاری - صنعتی و ویژه اقتصادی گفت: ضروریست واحدهای توانمند داخلی از طریق تشکیل کنسیرسیوم های صادراتی نسبت به هم افزایی قابلیت ها و رعایت اصول بین المللی از جمله بازاریابی حرفه‌ای، بسته بندی مناسب، کنترل کیفی و رعایت استانداردهای مرجع اقدام نمایند.
بانک افزود: اکنون بیش از دو هزار و 280 واحد تولیدی فعال در مناطق آزاد و ویژه کشور مستقر می باشند که با توجه به امتیازات و مشوق های خاص صادرات گرا، حدود 40درصد از کل صادرات غیرنفتی کشور را بر عهده دارند و بدیهی است که این واحدهای تولیدی نقش بسزایی در تحقق مبادلات تجاری با اوراسیا بر عهده خواهند داشت.
وی اضافه کرد: بهره مندی از ظرفیت‌های قانونی مناطق آزاد و ویژه برای کاهش هزینه های تولید، افزایش قدرت رقابت در بازارهای بین‌المللی را به همراه خواهد داشت که این امر مناطق را به "هاب تولید" در این موافقتنامه مبدل نموده است.
وی اظهار داشت:مناطق آزاد کشور با بهره مندی از مزایای کاربردی نظیر مزیت های قانونی فعالیت های تجاری، سهولت تردد اتباع خارجی، استقرار شرکت‌های مدیریت صادرات، زیرساخت‌های توسعه یافته تجاری، و ظرفیت های مناسب نمایشگاهی، موقعیت مناسبی را برای بازاریابی محصولات صادراتی و توسعه تجارت با اوراسیا مهیا نموده‌اند؛ از سوی دیگر با توجه به وجود پنجره واحد خدمات الکترونیک در مناطق آزاد و ویژه، پاسخگویی به نیازهای فعالان اقتصادی در کوتاهترین زمان ممکن صورت خواهد پذیرفت که این امتیازات، مناطق آزاد و ویژه را بعنوان "هاب صادرات" در موافقتنامه اوراسیا معرفی نموده است.
بانک بیان کرد: موقعیت ممتاز ایران در مرکزیت شاهراه های کلیدی منطقه از یک سو و موقعیت مناطق آزاد و ویژه کشور بعنوان دروازه‌های این کریدورها نشان از پتانسیل بالای بازار لجستیک در این مناطق دارد؛ مناطق آزاد و ویژه بعنوان دروازه کریدورهای بین المللی تجاری اعم از نوستراک، شرق – غرب، تراسیکا، و یک کمربند – یک راه، وظیفه ی اصلی تسهیل و توسعه عملیات تجارت بین‌الملل را بر عهده دارند.
وی اضافه کرد: بندر کاسپین در منطقه آزاد انزلی در کنار مناطق ویژه اقتصادی امیر آباد و آستارا دروازه‌های حمل و نقل دریایی بعنوان مقرون بصرفه‌ترین مسیر تجارت با کشورهای اوراسیا هستند؛ دروازه های حمل و نقل زمینی کالا با این کشورها در مناطق آزاد ارس، ماکو و منطقه ویژه سرخس و مناطق در دست تصویب اینچه برون، باجگیران و لطف آباد است که در کنار منطقه آزاد فرودگاه بین المللی امام خمینی (ره) بعنوان کریدور مبادلات هوایی، به فعالان اقتصادی کشور ارائه خدمات می نمایند.
دبیر شورای عالی مناطق آزاد تجاری - صنعتی و ویژه اقتصادی گفت: از سوی دیگر توسعه مبادلات ترانزیتی و صادرات مجددبه کشورهای اوراسیا با پشتیبانی مناطق آزاد اروند و چابهار و همچنین مناطق ویژه بندری جنوب کشور، نقش مناطق آزاد و ویژه بعنوان "هاب ترانزیت" را بیش از پیش نمایان می کند.
بانک تصریح کرد: مناطق آزاد با بهره مندی از ظرفیت های قانونی برای انجام عملیات پولی و بانکی با سرمایه داخلی و خارجی، ایجاد بانک های آفشور و ارائه خدمات گوناگون در حوزه های بیمه و اعتبارات، و با توجه به اقدام منحصر بفرد استقرار بورس بین الملل، بعنوان "هاب مالی و اعتباری" موافقتنامه نقش آفرینی خواهند کرد.
وی اضافه کرد:ظرفیت چشمگیر و اقدامات موثر منطقه آزاد انزلی در تحقق تمامی نقش های چهارگانه تولید، صادرات، ترانزیت، و خدمات مالی، بخوبی در میزان فعالیت های بندر کاسپین و ارزش صادرات این منطقه نمود پیدا کرده است و برگزاری چنین رویدادهایی نیز تاثیر بسزایی در توسعه روابط با کشورهای اوراسیا خواهد داشت که قطعا در توسعه مبادلات تجاری فی مابین موثر خواهد بود.
وی، تحولات جاری در هفته های اخیر را عموما متاثر از یکجانبه گرایی برخی حکام کشورهای خاص دانست و افزود:این درحالی است که با توجه به روح حاکم بر اقتصاد بین الملل، چند جانبه گرایی یک ضرورت غیرقابل انکار برای توسعه اقتصادی کشورها است.
برچسب‌ها
رشت گیلان همایش

لینک کوتاه:
https://www.nasimegilan.ir/Fa/News/218848/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

راهپیمایی مردم گیلانی در حمایت از عملیات «وعده صادق»

انسداد 25 محور شریانی و غیرشریانی در نواحی جنوبی کشور

«نشان سبز» درباره زندگی پیامبر اکرم (ص) منتشر شد

خبر تهاجم به کشور از مرزهای خارجی تکذیب شد

مسیر رویایی در اشکورات گیلان

تردد روان و بدون مداخلات جوی در محور‌های شمالی

درخشش آفتاب مطبوع بهاری در جای جای گیلان

آتش سوزی یک واحد مسکونی و یک واحد صنفی در بلوار لاکان رشت

شعرخوانی زیبا از هوشنگ ابتهاج

عجیب‌ ترین قتل امسال توسط یک مادر و دختر رقم خورد!

وضعیت تاسیسات هسته‌ ای اصفهان بعد از حادثه امروز

واکنش فرمانده کل ارتش به انفجار در اصفهان

ثبت تصاویر پلنگ ایرانی این بار در شهرستان رودبار

«سربلند میدان» برای سومین بار به بازار نشر آمد

«رئالیست‌ها» وارد بازار نشر شدند

مخالفت آمریکا با عضویت فلسطین در سازمان ملل

خبری تازه درباره پروازهای فرودگاه امام و مهرآباد

تکریم خانواده شهدا و  ترویج فرهنگ ایثار و شهادت امر بزرگی است که باید از دل جریان‌های مردمی بجوشد

پیش بینی وزش باد جنوبی در گیلان/ دما افزایش می یابد

بارش‌های بهاری تا نیمه اردیبهشت‌ ادامه دارد؛ آیا بارندگی‌ها، کم‌بارشی زمستان را جبران می‌کند؟

واکنش سپاه به آسیب نیروگاه اتمی اسرائیل

ورود «مهمان سرزده» به کتابفروشی‌ها/یک‌قصه تصویری برای کودکان

جزئیات جدید از شنیده شدن صدای 3 انفجار در مرکز ایران

منشا صدای انفجار در تبریز مشخص شد

فرق انسان و سایر موجودات در نوع دوستی

2 مصدوم در حادثه رانندگی در محور قزوین - رشت

استقرار هوای صاف و آفتابی در گیلان

داستانک/ شنوایی کم

تقویم روز و اوقات شرعی گیلان، 31 فروردین 1403

ساخت گلدانی خوش آب و رنگ به شکل توت فرنگی

زیبایی شناسی معشوق در شعر فارسی

دیدار مشاور رئیس جمهور در امور روحانیت با خانواده شهدا در سمنان

شهدا بهترین الگو برای انسان در مسیر الله هستند

برگزاری نماز جمعه در همه شهر‌های گیلان

ناکامی قاچاقچی پوشاک در رودبار

همدلی های دلنشین دکتر شکوری

با کودک مثل خودش صحبت کنید

غیور مردان بوشهری در بِستر غیور زنان بوشهری شکوفا شدند

ضرورت جذب نیروهای خبره در حوزه علمیه

شناسایی 3 تن کود شیمیایی قاچاق در رودسر

همایش پاکیاران و تفکیک زباله از مبدا در رشت

اعتبارات مناسبی در حوزه پسماند در نظر گرفته شده است

این شعر زیبا از دختر شیرین زبان را از دست ندهید

ایرانی‌ترین غیرایرانی

اجلاسیه مدیران و معاونان آموزش حوزه‌های علمیه گیلان

لزوم هوشیاری در برابر جنگ رسانه / جوانان را با قهرمانان دینی وملی آشنا کنید

پلنگ ایرانی در قاب دوربین‌های تله ای رودبار

غافلگیری سارق حین سرقت در رشت

دل دوستان شکستی، بر دشمنان نشستی

هیچ مانعی برای برنامه های فرهنگی در حوزه ترویج فرهنگ ایثار و شهادت وجود ندارد