نسیم گیلان

آخرين مطالب

عملکرد موفق اتاق بازرگانی گیلان در تجارت با کشورهای همسایه اقتصادي

عملکرد موفق اتاق بازرگانی گیلان در تجارت با کشورهای همسایه
  بزرگنمايي:

نسیم گیلان - به گزارش خبرگزاری فارس از رشت، ارسلان زارع صبح امروز در همایش بین‌المللی اتحادیه اقتصادی اوراسیا و نقش ژئوپلیتیک مناطق آزاد در توسعه روابط منطقه‌ای در سالن همایشات بین‌المللی سازمان منطقه آزاد انزلی با بیان اینکه توسعه پیوندهای اقتصادی با کشورهای هدف بهترین راهکار تقابل با اثرات مخرب فشار تحریم‌ها است، اظهار کرد: برگزاری این همایش بین‌المللی در شرایط سخت متأثر از کرونا نشانگر اهمیت اتحادیه اقتصادی اوراسیا برای جمهوری اسلامی ایران در موضوع بهبود مناسبات اقتصادی است.
وی عضویت در اتحادیه‌ها و تشکل‌های منطقه‌ای و نیز بهره‌مندی از مزایای آن را در افزایش مبادلات تجاری مؤثر دانست و افزود: استان‌های مرزی در صادرات به کشورهای همسایه همواره پیشرو و فعال بوده‌اند و در ایجاد پیوند اقتصادی، توسعه صادرات غیرنفتی و جذب سرمایه‌گذارهای خارجی نیز جایگاه ارزشمندی را به خود اختصاص داده‌اند.
استاندار گیلان با بیان اینکه بالا بودن تعرفه‌های گمرکی همواره مانع بزرگی برای توسعه صادرات در کشور ما بوده است، گفت: عضویت موقت ایران در این اتحادیه فرصتی مغتنم برای توسعه روابط تجاری با کشورهای عضو این اتحادیه با حذف قوانین مزاحم است.
زارع با تأکید بر اینکه با توجه به ظرفیت‌های گیلان، تجار و بازرگانان داخلی باید از این فرصت ویژه برای صادرات محصولات و کالاهای ایرانی با برخورداری از تعرفه‌های ترجیحی بهره‌مند شوند، افزود: منطقه آزاد تجاری-صنعتی انزلی به‌عنوان تنها منطقه آزاد شمال کشور در سال‌های اخیر با سرعت درحال‌توسعه است و در آینده 22 اسکله آن فعال می‌شود.
وی با اشاره به نقش ویژه منطقه آزاد انزلی در تقویت اتحادیه اقتصادی اوراسیا و در توسعه مناسبات تجاری و اقتصادی با کشورهای عضو این اتحادیه تصریح کرد: منطقه آزاد انزلی با توجه به وجود معافیت‌های گمرکی، مالیاتی و سایر تمهیدات قانونی، منطقه آزاد انزلی می‌تواند در تقویت اتحادیه اقتصادی اوراسیا و در توسعه مناسبات تجاری و اقتصادی با کشورهای عضو این اتحادیه نقش مؤثری داشته باشد و به‌عنوان هاب لجستیکی ارتباطات موضوع این تفاهم‌نامه عمل کند.
استاندار گیلان با بیان اینکه استان گیلان فعالیت‌هایی را در خصوص بهره‌مندی از مزایای عضویت در این اتحادیه به انجام رسانده، گفت: تشکیل میز دبیرخانه اوراسیا با عضویت 13 نفر از مدیران دستگاه‌های مرتبط جهت بررسی موضوعات مختلف و ایجاد هماهنگی بین دستگاهی در خصوص چگونگی بهره‌مندی از این فرصت نمونه‌ای از این اقدامات است.
زارع با اشاره به تداوم افزایش تجارت از مرزهای دریایی گیلان در ایام کرونا بیان کرد: در اسفندماه سال گذشته باوجود بسته بودن بیشتر مرزهای کشور به سبب همه‌گیری ویروس کرونا، مرزهای دریایی با روسیه و مرز زمینی آستارا به‌طور شبانه‌روزی فعال داشته و در این شرایط سخت، نه‌تنها حجم تجارت ما با این کشورها کاهش نداشت، بلکه افزایش قابل‌توجهی را نیز شاهد بودیم.
وی با اشاره به عملکرد موفق اتاق بازرگانی گیلان در تجارت با کشورهای همسایه افزود: بر اساس گزارش اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی گیلان از زمان اجرای موافقت‌نامه اتحادیه اوراسیا، این اتاق بیش از 28 هزار فرم گواهی مبدأ صادر کرده که این آمار نشان‌دهنده عملکرد موفق استان است و اثبات می‌کند تجار و بازرگانان استان بیشترین بهره‌مندی را از اجرای موافقت‌نامه داشته‌اند.
استاندار گیلان با اشاره به مشکلات صادرات گفت: تجار و بازرگانان ایرانی که کالاهای خود را از طریق راه‌آهن از جمهوری آذربایجان به روسیه صادر می‌کنند، به علت عدم وجود زیرساخت‌های لازم نمی‌توانند از مزایای اتحادیه اوراسیا بهره‌مند شوند، ازاین‌رو کالاهای ایرانی به اسم کالای آذری به روسیه صادر می‌شود که لازم است هر چه سریع‌تر این مشکلات را مرتفع کرد. 
زارع با تأکید بر اینکه باید زیرساخت‌های لازم جهت نیل به اهداف تعیین‌شده تکمیل شود، گفت: تکمیل راه‌آهن رشت-بندر کاسپین، ساخت راه‌آهن رشت-آستارا، فعالیت کشتی‌های رو رو و به‌کارگیری کانتینرهای یخچال دار در دریای خزر می‌تواند به‌عنوان زیرساخت‌های لازم، نقش بسیار مؤثری در توسعه روابط اقتصادی با کشورهای عضو این اتحادیه داشته باشد.
وی برگزاری دوره‌های آموزشی در خصوص توافقنامه اوراسیا برای کارکنان دولت، تجار و بازرگانان و نیز تشکیل کارگروه مشترک با همتایان خارجی برای رفع موانع احتمالی را امری مهم دانست و گفت: با تقویت این تشکل منطقه‌ای، بتوان شرایط مطلوب را برای توسعه روابط اقتصادی و تجاری با کشورهای هدف به وجود آورد، زیرا استان گیلان با داشتن زیرساخت‌های لازم، این ظرفیت را دارد که در عرصه گسترش مناسبات اقتصادی و از آن مهم‌تر، ارتقای تراز تجاری ایران در عرصه مبادلات بازرگانی نقش‌آفرین باشد.
انتهای پیام/84007
منبع: فارس

لینک کوتاه:
https://www.nasimegilan.ir/Fa/News/218888/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

آخرین تصمیم دولت درباره افزایش تعطیلی آخر هفته

تقویم روز و اوقات شرعی گیلان، 5 اردیبهشت 1403

احداث تقاطع‌های غیر همسطح رشت با سرعت در حال اجرا است

کامیون‌های حامل بار اضافه در مسیر خلخال - پونل توقیف شدند

جمع‌آوری و دستگیری 28 معتاد و خرده‌فروش موادمخدر در صومعه‌سرا

عملیات حفاری تونل گردنه الماس سرعت می‌گیرد

توقیف کامیون‌های مسیر خلخال - پونل

گیلانه، صبح بخیر گیلان وشهرما، 3 برنامه پرمخاطب رادیو گیلان

ای بیخبران چه جای خواب است مرا

چه کسی می داند...

جلوه‌های منحصر به‌فرد از سرزمین بهشتی گیلان (فیلم)

افتتاح 4 تقاطع غیر همسطح رشت تا پایان سال

چه چیز داری با خویشتن که دیدارت...

توزیع 60 بسته‌ معیشتی در رشت

برگزاری «مشق حماسه» در رشت

حضور سه مدیر گیلانی در مرکز پاسخگویی به سوالات مردمی

نبودی در دلم انگار طوفان شد، چه طوفانی!

«مواجهه‌ای نامتعارف با منطق هگل» در کتابفروشی‌ها

لزوم گره گشایی ترافیک شهری در رشت

شعرخوانی زیبا از باران نیکراه

4 روش درخشان برای تیز کردن چاقوهای کُند

رقابت در سنگر تیم ملی شدت گرفت (عکس)

پروژه‌های طرح میثاق رشت پیشرفت قابل قبولی دارد

کشف 700 کیلو گردو قاچاق در بازرسی از یک اتوبوس

الکترونیکی شدن نیمی از خدمات شهری در رشت

اعزام جامعه کارگری گیلان به دیدار با مقام معظم رهبری

سقف جدید برداشت از حساب های بانکی ابلاغ شد

کشف 60 میلیارد ریال نوشیدنی‌های قاچاق از یک انبار در رشت

داستان‌هایی از کریستین اندرسون با لهجه فارسی

مهار آتش در خودروی سواری

دستگیری معتادان و سوداگران مرگ در لنگرود

آسمانی شدن مادر شهید در رحیم آباد

کشف انبار نوشیدنی‌های قاچاق در رشت

برگزاری کنفرانس علمی ادواری «بازتوانی بیماری های عصبی – کمر درد»

ورود ناگهانی خودروی در حال سوختن به محوطه یک رستوران در رشت

مهار آتش‌ یک خودرو در خیابان معلم رشت

عرضه رمان ایرانی «باغ کَج» در بازار نشر

کتاب «قوانین و مقررات صادرات و واردات» منتشر شد

دیدار 46 کارگر استان گیلان با رهبر انقلاب

شاعرانه/ چه خوش است با خیال تو نهفته رازکردن

داستانک/ دوستت دارم

برگزاری دومین کنگره 8 هزار شهید گیلان با حرکت جهادی

پیشرفت فیزیکی 86 درصدی تصفیه خانه شرقی بندرانزلی

ضرورت ورود جدی مسئولان برای رفع اختلاف مالکیت ساکنان تالاب انزلی

ممنوعیت فروش امتیاز واحد‌های مسکونی طرح نهضت ملی مسکن

برگزاری نخستین المپیاد ملی هنر در گیلان

شعری فوق العاده زیبا از مولانا

به ظاهر دوست اما دشمنانند

این استان ها منتظر موج جدید بارش باران باشند

قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز 4 اردیبهشت 1403