نسیم گیلان

آخرين مطالب

خواندنی‌های قرنطینه؛ راهنمای زندگی خانگی با کتاب‌ها مقالات

خواندنی‌های قرنطینه؛ راهنمای زندگی خانگی با کتاب‌ها
  بزرگنمايي:

نسیم گیلان - جام جم / احتمالا در هفته‌ای که گذشت فهرست‌های پیشنهادی متعددی از نویسندگان و منتقدان بسیاری در راستای ترویج کتاب و کتابخوانی دیده‌اید. تعطیلی دوهفته‌ای تهران موقعیت مناسبی پدید آورده تا هفته کتاب امسال سه‌هفته‌ای شود و در دو هفته آتی هم بشود از فرصت پیش‌آمده برای خواندن استفاده کرد. کتاب خوب هم در حال حاضر در بازار کم نیست ولی از شما چه پنهان خریدار کتاب خوب است که کم است. کتاب‌های بازاری با هیاهو از دیده شدن آثار مهم و فاخر جلوگیری می‌کنند اما باز هم بالاخره آثار خوب و خواندنی مخاطب خود را پیدا خواهند کرد. چندتا از رمان‌های تازه‌منتشرشده را معرفی می‌کنم که فکر می‌کنم اختصاص دادن این فرصت دوهفته‌ای به مطالعه‌شان می‌تواند پیشنهاد خوبی باشد:تالیفی‌ها:
ادبیات داستانی بزرگسالان
ایرانشهر
ایرانشهر عنوان یک رمان 10جلدی به قلم محمدحسن شهسواری است که تاکنون سه جلد آن منتشر شده است. این رمان چندجلدی، به روایت شهر خرمشهر از روزهای نخست جنگ تا سقوط می‌پردازد. با آغاز جنگ تحمیلی عراق علیه ایران، خرمشهر صحنه نبرد خیابانی میان مدافعین خرمشهر و نیروهای متجاوز بعثی شد و پس از مدتی
در 4آبان 59 این شهر به دست نیروهای متجاوز اشغال گردید. سرانجام در خرداد 61 طی یک سلسله عملیات این شهر آزاد شد و سرنوشت جنگ تغییر کرد. شهسواری با مطالعات فراوان و استفاده از زبانی داستانی به بیان اتفاقات آن برهه از تاریخ ایران پرداخته است. سه جلد آغازین ایرانشهر گزینه مناسبی برای این دو هفته می‌تواند باشد.
نیستی آرام
مرتضی کربلایی‌لو، نویسنده بی‌حاشیه‌ای است که در این سال‌ها می‌توانست با حجم اندکی از کارهایی که هم‌حرفه‌هایش انجام می‌دهند، اسم و رسمی به‌مراتب بیشتر از حالایش به‌هم بزند. اما از آنجا که بیشتر در حال کشف بزنگاه‌های مناسب برای خلق آثار تازه است، از او کمتر می‌شنویم. «نیستی آرام» عنوان تازه‌ترین اثر کربلایی‌لوست که مدتی است توسط نشر ققنوس به بازار کتاب عرضه و با استقبال نسبتا خوبی هم مواجه شده است. داستان این‌کتاب درباره زندگی چهار زن و یک‌ مرد است. مرد داستان، مصطفی نام دارد که یک راننده آژانس است. اما زن‌های داستان از این ‌قرارند؛ همسر مصطفی که رابطه عجیبی با او دارد و زنان دیگری که مصطفی با آنها هم‌سخن است و معاشرت دارد. این‌زنان بناست موتیف‌هایی از ساختار زیستی و فکری حاکم بر محیط پیرامون زندگی خود را به نمایش بگذارند.
ادبیات داستانی کودکان
داستان‌هایی از زندگی امام حسین (ع)
انتشارات کتاب جمکران، مجموعه‌ای دارد که خیالتان را از بابت یافتن منابعی معتبر برای خواندن روایت‌هایی درباره امامان معصوم (ع) برای بچه‌ها راحت می‌کند. از این دست کتاب‌ها در بازار زیاد است اما متاسفانه به خاطر خلأ نظارت بر آنها، برخی‌شان حتی می‌توانند نه تنها مفید نبوده بلکه برای بچه‌ها مضر باشند. مجموعه «مژده گل» انتشارات کتاب جمکران که تا حالا بیش از 10جلد آن منتشر شده و در هر یک، نویسنده یعنی محمود پوروهاب داستان‌هایی از زندگی یکی از معصومان را بازگو کرده است، از این حیث، مجموعه‌ای معتبر است که اساس روایت‌ها را بر مبناهای معتبری قرار داده است. عجالتا خواندن این مجموعه را می‌توانید با خواندن جلد پنجمش برای بچه‌ها شروع کنید. جلد پنجم «داستان‌هایی از زندگی امام حسین (ع)» است که شاید برای بچه‌ها از همه بیشتر کنجکاوی‌برانگیز باشد چون سیدالشهدا را حتما بیشتر از باقی امامان می‌شناسند. کتاب را با 3300 تومان می‌توانید تهیه کنید.
ادبیات داستانی نوجوانان
سیمرغ
خب مرجان فولادوند هم از آن نویسنده‌های تثبیت‌شده در حوزه ادبیات داستانی نوجوانان است که با خیال راحت می‌شود کتاب‌هایش را انتخاب کرد و خواند. تازه‌ترین کتاب او را انتشارات مدرسه همین چند روز پیش به مناسبت بیست و هشتمین هفته کتاب منتشر کرد. «سیمرغ» دومین جلد از مجموعه «شاهکارهای ادبی ایران» است؛ مجموعه‌ای که این انتشارات، برای آشنایی نوجوانان با ادبیات کهن ایران منتشر می‌کند و طی آن البته متون کهن ما را که شاید خواندنشان برای نوجوانان سخت باشد، ساده‌نویسی می‌کند. این بار مرجان فولادوند که نویسنده و پژوهشگر است داستانی بر‌اساس منطق‌الطیر عطار نیشابوری متناسب نیازهای ویژه نوجوانان نوشته است. «سیمرغ» که به‌تازگی به فهرست کتاب‌های کلاغ سفید 2020 راه پیدا کرده است پیشتر با تصویرگری محمد برنگی جایزه سوم نمایشگاه بین‌المللی تصویرگری شارجه امارات عربی متحده را هم از آن خود کرده است.
ترجمه‌ای‌ها:
آمریکایی (هاوارد فاست):
کتاب آمریکایی، زندگینامه داستانی قاضی و سیاستمدار آزاده آمریکایی، جان پیتر آلتگلد است که ماجرای او با شورش کارگری اول ماه می شیکاگو گره خورد. در این داستان، تلاش شخصیت اصلی و به‌همراه او عده زیادی از کارگران آمریکایی برای به‌دست‌آوردن آزادی و عدالت در شرایط سیاسی و اقتصادی و اجتماعی آمریکا در آستانه قرن بیستم به تصویر کشیده شده و مراکز آشکار و پنهان قدرت در آن کشور به‌روشنی تصویر گردیده است. آمریکایی داستان مرد خودساخته‌ای است که به بالاترین مدارج قضایی و سیاسی کشور دست می‌یابد، اما هنگامی که می‌کوشد در راه مردم قدم بردارد ... آمریکایی را نشر اسم منتشر کرده است.
از افغانستان تا لندنستان (عمر الناصری) :
کتاب «از افغانستان تا لندنستان» از مجموعه کتاب‌های اطلاعاتی امنیتی نشر شهید کاظمی است. این کتاب شامل خاطرات عمر الناصری (ابوامام المغربی)، یک جوان اهل مغرب است که از کودکی در بلژیک بزرگ شده و بعد از یک زندگی پرفراز و نشیب، به شبکه‌های تکفیری داخل اروپا متصل می‌شود، اما در همان زمان بنا به دلایلی دیگر، به عضویت دستگاه اطلاعات خارجی فرانسه (DGSE) نیز درمی‌آید.
کتاب، شرح جذابی است از زندگی پرماجرای عمر الناصری، کسی که هم می‌خواست «مجاهد» باشد، هم می‌خواست با «تروریست‌ها» بجنگد؛ کسی که هم از دستگاه‌های اطلاعاتی غربی می‌ترسید، و هم برای نجات جان خود به آنها پناه برده بود. شرح این ارتباطات، ماجراجویی‌ها و خطرات سهمگینی که او از سر گذرانده را می‌توانید در این کتاب بخوانید.
ادبیات داستانی کودکان
کره‌اسب آتشین
شما خودتان ببینید دیگر! اصلا وقتی نویسنده یک کتاب ولادیمیر مایاکوفسکی، شاعر انقلابی روس‌ها باشد و مترجم هم محمد قاضی کاربلد، دیگر نیازی به این نیست که متنی در معرفی انگیزشی آن بنویسیم و ترغیب‌تان کنیم که کتاب را به‌عنوان یکی از کتاب‌های ترجمه در حوزه ادبیات داستانی کودکان برای بچه‌ها بخوانید. حالا این را هم لحاظ کنید که خودش کنجکاوی‌برانگیز است، اگر هم برای بچه‌ها نباشد برای شما پدر و مادرها که هست، که شاعر معروف روس‌ها برای بچه‌ها قصه نوشته باشد. ترجمه قاضی از این اثر را در سال‌های اخیر نشر «دنیای نو» منتشر می‌کرد و حالا چاپ تازه آن را نشر گویا در 500نسخه و به قیمت 30هزار تومان روانه بازار کتاب کرده است. کتاب 32 صفحه دارد و تصویرسازی‌هایش هم بسیار زیباست.
ادبیات داستانی نوجوانان
اسب و سگ
نشر گویا مجموعه‌ای منتشر کرده با عنوان «نویسندگان بزرگ برای خوانندگان کوچک». کتاب مایاکوفسکی که برای کودکان معرفی کردیم هم از همین مجموعه بود. نکته قابل توجه این مجموعه این است که سراغ نویسنده‌هایی رفته که بیش از ادبیات کودکان و نوجوانان، آنها را برای نوشتن برای بزرگسالان می‌شناسیم. کتاب تازه دیگر این مجموعه «اسب و سگ» است از نوشته‌های ولتر، نویسنده و فیلسوف قرن هجدهم فرانسه که غلامرضا امامی آن را ترجمه کرده است؛ همان مترجمی که اخیرا در جام‌جم پای حرف‌هایش درباره ادبیات ایتالیا نشستیم. « اسب و سگ» بر‌مبنای یک داستان قدیمی ایرانی و بر‌اساس اوستا کتاب مقدس زرتشت نوشته شده و با نقاشی‌های الهام گرفته شده از مینیاتورهای ایرانی مصور شده است. این کتاب 24 صفحه‌ای را می‌توانید به قیمت 28 هزار تومان تهیه کنید.
شعرخوانی
انتخاب کتاب در فضای کنونی ادبیات کار سختی نیست. در دوره‌ای هستیم که بیش از هر زمان دیگری در ادبیات فارسی، شاعر فارسی‌زبان داریم و این البته یکی از برکات دوره حاضر است. اما صرفا من‌باب مشت نمونه خروار چند کتاب شعر خواندنی را که می‌توانیم در این ایام اوقات خوشی را با آنها سپری کنیم به اختصار معرفی می‌کنیم:
دلت را خانه ما کن:
دلت را خانه ما کن گزیده اشعار محمدحسن فرح‌بخشیان معروف به «ژولیده نیشابوری» است که حسین قرایی آن را گردآوری کرده و انتشارات شهید کاظمی نیز به چاپ رسانده است.
فرح‌بخشیان خرداد سال 1342 به سرودن شعرهای انقلابی روی آورد که به خاطر آن سه سال و هشت ماه را در زندان گذراند. او پس از آزادی از زندان تا سال 1357 دو بار دیگر زندان را تجربه کرد. طبق گفته خودش لقب «عین ژولیده‌ها رد می‌شوی!» را آقای طالقانی رویش گذاشت و همین‌طور برای او ماند. تاکنون بالغ بر 30 اثر در قالب کتاب و جزوه مشتمل بر مجموعه آثاری از قبیل: گلبانگ عشق، ای قلب‌ها بسوزید، ای چشم‌ها بگریید و ... منتشر شده است. نویسنده به تاریخ شفاهی شاعران و نویسندگان انقلابی توجه ویژه‌ای دارد و در این اثر به چگونگی آشناییش با ژولیده و نثر شاعرانه او پرداخته است. ازجمله آثار او می‌توان به در جست‌و‌جوی مهتاب، از مشهد تا ژوهانسبورگ، حوالی روشن صدا و از سناباد شعر اشاره کرد.
آتشی برای آتشی دیگر:
مجموعه شعر اولی که معرفی شد، از یک شاعر کلاسیک بود. برای این‌که عدالت رعایت شود و علاقه‌مندان به شعر آزاد را هم در نظر گرفته باشیم، کتاب دوم را از یک شاعر سپیدسرا معرفی می‌کنیم. آتشی برای آتش دیگر عنوان اولین مجموعه شعر شهرام شیدایی است. شاعری که در این سال‌ها بسیار مهجور بود و در نهایت نیز به علت ابتلا به بیماری سرطان غریبانه از دنیا رفت. شیدایی زبان و جهان‌بینی منحصربه‌فردی را در آثارش ارائه می‌کند چنان که نمی‌توان او را در هیچ‌یک از دسته‌بندی‌های مرسوم شعری روزگارمان قرار داد. آتشی بر آتش دیگر مجموعه کم‌حجم و خوشخوانی است که می‌تواند گزینه مناسبی برای ایام قرنطینه باشد. این کتاب و سایر آثار شیدایی را نشر کلاغ سفید منتشر کرده است.

لینک کوتاه:
https://www.nasimegilan.ir/Fa/News/220693/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

گرامیداشت فرزندان گلکون کفن 2 شهرستان گیلان

دستگیری 6 نفر از مخلان نظم و امنیت در آستارا

دیده شدن یک قلاده پلنگ ایرانی در رودبار + فیلم

«تاریخ سازی» با «تاریخ شفاهی»

محبت کردنشون خیلی جالبه

پیام تسلیت مدیرکل بنیادآذربایجان غربی در پی درگذشت همکار خادم الشهدا حجت الاسلام «مصطفی حاجی حسینلو»

رونمایی از مجموعه شعر «پیراهن تو کنار پیراهن من» در صومعه‌سرا

پای «وعده صادق» روی نفس اسراییل/ امنیت خط قرمز ایرانی‌ها

تصاویر راهپیمایی نمازگزاران در حمایت از عملیات وعده صادق در سراسر کشور

«خلبان صدیق» برای دومین‌بار به کتابفروشی‌ها آمد

عملیات وعده صادق همینه پوشالی رژیم جعلی و جنایتکار اسرائیل را در هم شکست

عملیات «وعده صادق» فرصت هیچ واکنشی را برای صهیونیست‌ها نگذاشت

عملیات «وعده صادق»فرصت هیچ واکنشی را برای صهیونیست‌ها باقی نگذاشت

خروش مردم لاهیجان در پی عملیات «وعده صادق»

راهپیمایی مردم لشت نشا در حمایت از عملیات «وعده صادق»

اهمیت بجا آوردن شکر خدا در جلد هفتم کتاب «طعم شیرین خدا»

راهپیمایی ضد صهیونیستی مردم گیلان در حمایت از مردم غزه

صحبت های شنیدنی دکتر انوشه

راهپیمایی مردم گیلانی در حمایت از عملیات «وعده صادق»

انسداد 25 محور شریانی و غیرشریانی در نواحی جنوبی کشور

«نشان سبز» درباره زندگی پیامبر اکرم (ص) منتشر شد

خبر تهاجم به کشور از مرزهای خارجی تکذیب شد

مسیر رویایی در اشکورات گیلان

تردد روان و بدون مداخلات جوی در محور‌های شمالی

درخشش آفتاب مطبوع بهاری در جای جای گیلان

آتش سوزی یک واحد مسکونی و یک واحد صنفی در بلوار لاکان رشت

شعرخوانی زیبا از هوشنگ ابتهاج

عجیب‌ ترین قتل امسال توسط یک مادر و دختر رقم خورد!

وضعیت تاسیسات هسته‌ ای اصفهان بعد از حادثه امروز

واکنش فرمانده کل ارتش به انفجار در اصفهان

ثبت تصاویر پلنگ ایرانی این بار در شهرستان رودبار

«سربلند میدان» برای سومین بار به بازار نشر آمد

«رئالیست‌ها» وارد بازار نشر شدند

مخالفت آمریکا با عضویت فلسطین در سازمان ملل

خبری تازه درباره پروازهای فرودگاه امام و مهرآباد

تکریم خانواده شهدا و  ترویج فرهنگ ایثار و شهادت امر بزرگی است که باید از دل جریان‌های مردمی بجوشد

پیش بینی وزش باد جنوبی در گیلان/ دما افزایش می یابد

بارش‌های بهاری تا نیمه اردیبهشت‌ ادامه دارد؛ آیا بارندگی‌ها، کم‌بارشی زمستان را جبران می‌کند؟

واکنش سپاه به آسیب نیروگاه اتمی اسرائیل

ورود «مهمان سرزده» به کتابفروشی‌ها/یک‌قصه تصویری برای کودکان

جزئیات جدید از شنیده شدن صدای 3 انفجار در مرکز ایران

منشا صدای انفجار در تبریز مشخص شد

فرق انسان و سایر موجودات در نوع دوستی

2 مصدوم در حادثه رانندگی در محور قزوین - رشت

استقرار هوای صاف و آفتابی در گیلان

داستانک/ شنوایی کم

تقویم روز و اوقات شرعی گیلان، 31 فروردین 1403

ساخت گلدانی خوش آب و رنگ به شکل توت فرنگی

زیبایی شناسی معشوق در شعر فارسی

دیدار مشاور رئیس جمهور در امور روحانیت با خانواده شهدا در سمنان