نسیم گیلان

آخرين مطالب

از پلی‌استیشن 1 تا پلی‌استیشن 5؛ مقایسه بازی‌هایی که با کنسول عرضه شدند علمي

از پلی‌استیشن 1 تا پلی‌استیشن 5؛ مقایسه بازی‌هایی که با کنسول عرضه شدند
  بزرگنمايي:

نسیم گیلان - از پلی‌استیشن 1 تا پلی‌استیشن 5؛ مقایسه بازی‌هایی که با کنسول عرضه شدند 10
سایز متن الف الف
لینک کوتاه در کلیبرد کپی شد! http://akhr.ir/7054365
١٠٢
١
مجله دیجی کالا / اکنون که کنسول پلی‌استیشن 5 در سراسر جهان عرضه ‌شده، فرصت بسیار خوبی به وجود آمده تا به مقایسه‌ی بازی‌های زمان عرضه‌ی کنسول پلی‌استیشن 5 با دیگر کنسول‌های خانگی پلی‌استیشن بپردازیم و ببینیم که پلی‌استیشن 5 در این مقایسه در چه جایگاهی قرار می‌گیرد.
شروع یک نسل و زمان عرضه‌ی یک کنسول همیشه اهمیت خاصی نزد طرفداران دارد؛ زیرا اولین مواجه جدی آن‌ها با کنسول‌های جدیدی است که قرار است در سال‌های آتی همراهی‌شان کنند. از همین رو، بازی‌های زمان عرضه‌ی کنسول‌ها نقش کلیدی و خاصی در این موقعیت پیدا می‌کنند. آن‌ها هم باید بتوانند مخاطبان را به‌سوی کنسول‌های نسل جدید جذب کنند و هم چشم‌انداز اولیه‌ای از چیزی که کنسول‌های بازی می‌توانند در طول یک نسل برای ما به ارمغان بیاورند، ارائه دهند.
سونی با عرضه‌ی پلی‌استیشن 5 ادعا کرد که این کنسول تاکنون بزرگ‌ترین بازی‌های زمان عرضه (لانچ) را در تاریخ پلی‌استیشن داشته است. در ادامه با مقایسه‌ی بازی‌های زمان عرضه‌ی هر کنسول خانگی سونی، به این پرسش پاسخ خواهیم داد که آیا این ادعای سونی حقیقت دارد یا خیر.
بازی‌های زمان عرضه‌‌ی پلی‌استیشن 1 – تاریخ عرضه در آمریکا: شهریور 1374 (9 سپتامبر 1995)
Air Combat
Battle Arena Toshinden
ESPN Extreme Games
Kileak: The DNA Imperative
NBA JAM Tournament Edition
Power Serve 3D Tennis
The Raiden Project
Rayman
Ridge Racer
Street Fighter: The Movie
Total Eclipse Turbo
Zero Divide
Wipeout (هنگام عرضه‌ی کنسول در اروپا عرضه شد)
ماجرای ورود پلی‌استیشن به ساخت کنسول‌های بازی و خلق پلی‌استیشن یکی از آن ماجراهای معروف و جالبی است که احتمالاً آن را شنیده‌اید. پس از آنکه نینتندو به‌صورت ناگهانی سونی را دور زد و تصمیم گرفت با یکی از بزرگ‌ترین رقیبان سونی یعنی شرکت فیلیپس برای ساخت دیسک درایو همکاری کند، سونی و کن کوتاراگی تصمیم بزرگی گرفتند. در آن برهه کن کوتاراگی ریسک بزرگی را به جان خرید و تصمیم گرفت تا سونی را وارد بازار کنسول‌های خانگی کند. سونی در حال ورود به بازاری بود که برای سال‌ها توسط نینتندو و سگا قبضه شده بود. به همین خاطر، آن‌ها برای اثبات توانایی‌های پلی‌استیشن و جذب مخاطبان مجبور بودند تا کنسول منحصر‌به‌فرد و قدرتمندی را خلق کنند که بازی‌های متفاوت و جذابی دارد. از آنجایی ‌که اولین کنسول پلی‌استیشن با دو ویژگی انقلابی و مهم گرافیک 3 ‌بعدی و پشتیبانی از سی‌دی به‌جای کارتریج‌های مرسوم معرفی و عرضه شده بود، توانست با استقبال بسیار خوبی مواجه شود و موفقیت زیادی را کسب کند. گرافیک سه بعدی باعث شد تا وارد دنیای جدیدی از بازی‌ها شویم و همین قضیه بسیاری از گیمرها را هیجان‌زده کرده بود. بااین‌حال، اگر فقط بخواهیم بازی‌های زمان عرضه را در نظر بگیریم و اکنون بعد از سال‌ها به آن‌ بازی‌ها نگاه کنیم، می‌توانیم بگوییم چندان بازتاب فوق‌العاده‌ای هم برای ویژگی‌های کنسول پلی‌استیشن 1 نبودند.
در میان بازی‌هایی که در بالا به آن‌ها اشاره شد، Rayman و Ridge Racer شاید معروف‌تر و برجسته‌تر بودند. Rayman که توسط میشل انسل خلق شده است، توانست اثری در ژانر پلتفرمر برای سونی مهیا کند و از آن‌طرف Ridge Racer هم همان‌گونه‌ که از نام آن مشخص است، اثر کلاسیکی در ژانر مسابقه‌ای و ماشین‌سواری بود که با استقبال نسبتاً خوبی هم مواجه شد. به‌جز این دو اثر، می‌توان گفت دیگر آثار به‌مرور تقریباً فراموش‌ شدند. حتی Street Fighter: The Movie هم که به‌واسطه‌ی نام استریت فایتر شاید شانسی برایش قائل می‌شدیم، نتوانست چندان مورد توجه قرار گیرد. این بازی در ابتدا در سال 1995 میلادی بر اساس فیلم لایو اکشن استریت فایتر (سال 1994) برای دستگاه‌های آرکید منتشر شد و البته نسخه‌ای هم از آن برای زمان عرضه کنسول پلی‌استیشن 1 در آمریکا ساخته شد. نسخه‌ی دستگاه‌های آرکید تا حدی به موفقیت دست یافت اما نسخه‌ی پلی‌استیشن 1 به چنین توفیقی دست پیدا نکرد.
البته، این را باید اشاره کنیم که پلی‌استیشن 1 در سه تاریخ مختلف در ژاپن، آمریکا و اروپا عرضه شد. به همین خاطر، تفاوت‌هایی در بازی‌های زمان عرضه‌اش در هر منطقه دیده می‌شود. برای مثال، بازی مسابقه‌ای و متفاوت Wipeout که بعدها به یکی از عناوین محبوب پلی‌‌استیشن تبدیل شد، در زمان عرضه‌ی کنسول در اروپا منتشر شده بود و توانست بازخوردهای بسیار خوبی را هم دریافت کند. با ‌این ‌وجود، همان‌طور که‌ گفته‌ شد، فهرست کلی بازی‌های زمان عرضه چندان تحسین‌برانگیز نبود و البته شاید اهمیتی هم نداشت؛ زیرا پلی‌استیشن 1 توانست با قدرت بالا و قیمت مناسبش همان ابتدا مهر محکم خود را بکوبد و رقیبان خود را شکست دهد. این قضیه باعث شد به‌مرور بازی‌های بیش‌تری برای این کنسول بیایند و بسیاری از توسعه‌دهندگان کنسول سونی را اولویت کار خود قرار دهند.
بازی‌های زمان عرضه‌ی پلی‌استیشن 2 – تاریخ عرضه در آمریکا: 5 آبان 1379 (26 اکتبر 2000)
Armored Core 2
Dead or Alive 2: Hardcore
Dynasty Warriors 2
ESPN International Track and Field
ESPN X-Games Snowboarding
Eternal Ring
Evergrace
FantaVision
GunGriffon Blaze
Kessen
Madden NFL 2001
Midnight Club
Moto GP
NHL 2001
Orphen: Scion of Sorcery
Q-Ball Billiards Master
Ready 2 Rumble Boxing: Round 2
Ridge Racer V
Silent Scope
Smuggler’s Run
SSX
Street Fighter EX3
Summoner
Swing Away
Tekken Tag Tournament
TimeSplitters
Unreal Tournament
Wild Wild Racing
X-Squad
پیشرفت و بهبود بازی‌های زمان عرضه‌ی پلی‌استیشن 2 نسبت به پلی‌استیشن 1 کاملاً مشهود است. البته، جایگاه سونی هم در زمان پلی‌استیشن 2 نسبت به جایگاه خود در زمان شروع کار با پلی‌استیشن 1 بسیار متفاوت است. آن‌ها قبل از عرضه‌ی پلی‌استیشن 1 تجربه‌ای در این زمینه نداشتند اما قبل از پلی‌‌استیشن 2، توانسته بودند پرفروش‌ترین کنسول نسل قبل یعنی پلی‌استیشن 1 را تولید کنند.
هدف پلی‌استیشن 2 تبدیل شدن به پرفروش‌ترین کنسول تاریخ بود و اگر به زمان عرضه و بازی‌هایش نگاه کنیم، شاید جاه‌طلبی و تلاش سونی برای این هدف را از همان ابتدا ببینیم. بهترین نه اما احتمالاً بتوان به‌راحتی گفت که پلی‌استیشن 2 متنوع‌ترین فهرست بازی‌های زمان عرضه میان کنسول‌های پلی‌استیشن را دارد. این خود نشان می‌دهد که پلی‌استیشن 2 از همان ابتدا سعی داشته مخاطبان مختلفی را به خود جذب کند و گیمرهای حرفه‌ای را با این بازی‌ها به‌سوی کنسول جدیدش بکشاند. بازی‌های مبارزه‌ای بسیار خوبی همچون Tekken Tag Tournament و Street Fighter EX3، آثار اکشنی همچون Dynasty Warriors 2 یا آثار ورزشی و مسابقه‌ای مثل Madden NFL 2001 و Ridge Racer V و حتی عناوین معروفی همچون TimeSplitters و Unreal Tournament همگی بخشی از بازی‌هایی هستند که نشان می‌دهند که این کنسول در زمان عرضه چه آثار متنوعی را در کنار خود دیده است.
پس از بازی‌های زمان عرضه، در سال اول و در چندماهه‌ی بعد از انتشار کنسول هم این روند دنبال شد و تا انتهای آن نسل ادامه پیدا کرد تا کنسول پلی‌استیشن 2 به پرفروش‌ترین و یکی از بهترین کنسول‌های تاریخ شود. روندی که نشان می‌دهد سونی در آن نسل از همان ابتدا پایه‌ریزی خوبی برای آن کنسول داشته و در نهایت مزد آن را هم گرفته است.
بازی‌های زمان عرضه‌ی پلی‌استیشن 3 – تاریخ عرضه در آمریکا: 26 آبان 1385 (17 نوامبر 2006)
Blast Factor
Call of Duty 3
Genji: Days of the Blade
Madden NFL 07
Marvel Ultimate Alliance
Mobile Suit Gundam: Crossfire
NBA 07
NBA 2K7
Need for Speed Carbon
Resistance: Fall of Man
Ridge Racer 7
Tony Hawk’s Project 8
Tiger Woods PGA Tour 07
Untold Legends: Dark Kingdom
بعد از پلی‌استیشن 2 که سونی کاملاً بازار را از آن خود کرده بود، نوبت به سومین کنسول سونی یعنی پلی‌‌استیشن 3 رسید. بااین‌وجود، شروع پلی‌استیشن 3 آن‌گونه نبود که طرفداران انتظار داشتند و مقصر این امر بیش از همه خود سونی بود. فارغ از بازی‌ها، سونی تاکنون توانسته در همه‌ی کنسول‌های دیگر خود نسل را با سیاست‌های خوب و درست شروع و آن را به‌نوعی هدایت کند اما اوضاع پلی‌استیشن 3 کمی فرق داشت. عرضه‌ی کنسولی 600 دلاری که 200 دلار از رقیب خود گران‌تر بود و دشوار بودن کار با سخت‌افزار کنسول، به‌اندازه‌ی لازم برای شروع بد این دستگاه کافی بود اما نکته‌ی بدتر اینجاست که پلی‌استیشن 3 حتی بازی‌های زمان عرضه‌ی بسیار خوبی هم نداشت که بتواند اشتباهات دیگر را بپوشاند و گیمرها را بعد از موفقیت پلی‌استیشن 2، به کنسول جدید و نسل هفتمی سونی جذب کند.
علاوه بر اثری همچون Ridge Racer 7 که به یک عادت همیشگی در میان فهرست بازی‌های زمان عرضه‌ی کنسول‌های پلی‌استیشن تبدیل شده بود یا حتی اثری مثل کال او دیوتی 3، شاید مهم‌ترین بازی زمان عرضه‌ی پلی‌استیشن 3 بازی شوتر اول‌شخص Resistance: Fall of Man بود که توسط استودیوd اینسامنیاک گیمز ساخته شده است؛ استودیویی که اکنون در زمان عرضه‌ی جدیدترین کنسول سونی یعنی پلی‌استیشن 5 هم نقش بسیار مهمی را ایفا کرده است. اگرچه بازی Resistance: Fall of Man توانست بازخوردهای خوبی را از سوی منتقدین و طرفداران دریافت کند، اما شاید مهم‌ترین تأثیرش این بود که شروع یک سری بازی شوتر جدید را برای سونی پایه‌گذاری کرد. آثاری که نسخه‌های بعد آن هم برای کنسول پلی‌استیشن 3 عرضه شدند و موفقیت‌هایی را کسب کردند.
فهرست ضعیف بازی‌های زمان عرضه‌ی کنسول پلی‌استیشن 3 باعث شد تا بسیاری همچنان تا مدتی با پلی‌استیشن 2 خود به تجربه‌ی بازی‌ها بپردازند و نیازی به کنسول جدید پیدا نکنند؛ به‌ویژه با در نظر گرفتن این واقعیت که اثری همچون God of War II چند ماه پس از عرضه‌ی پلی‌استیشن 3 در آمریکا، برای پلی‌استیشن 2 منتشر شد. عملکرد ضعیف بازی‌های پلی‌استیشن 3 حتی تا حدود یک سال و نیم به طول انجامید تا بالاخره سونی پشتیبانی جدی و قوی خود با عرضه‌ی انحصاری‌هایی همچون متال گیر سالید 4 و آنچارتد 1 را شروع کرد و توانست رفته‌رفته با عرضه‌ی انحصاری‌های مهم و ارزشمند به‌سوی جایگاه خود قدم بگذارد.
بازی‌های زمان‌ عرضه‌ی پلی‌استیشن 4 – تاریخ عرضه کنسول در آمریکا: 24 آبان 1392 (15 نوامبر 2013)
Assassin’s Creed 4: Black Flag
Battlefield 4
Blacklight Retribution
Call of Duty: Ghosts
Contrast
DC Universe Online
FIFA 14
Flower
Injustice: Gods Among Us — Ultimate Edition
Just Dance 2014
Killzone Shadow Fall
Knack
Lego Marvel Super Heroes
Madden NFL 25
NBA 2k14
Need for Speed Rivals
Resogun
Sound Shapes
Super Motherload
Trine 2: Complete Story
Warframe
برخلاف کنسول پلی‌استیشن 3 که فروش و موفقیت آن در زمان عرضه با سیاست‌های اشتباه سونی تحت‌الشعاع قرار گرفته بود، اوضاع پلی‌استیشن 4 در این زمینه فرق می‌کرد و سونی از این اشتباهات کاملاً درس گرفت و رویکرد متفاوتی از خود نشان داد و توانست با تصمیم‌های درست در جنگ پیش از عرضه و در زمان عرضه‌ی کنسول با اختلاف قابل‌توجهی از رقیب خود یعنی ایکس باکس پیشی بگیرد و پیروز شود. بااین‌حال، با وجودی که پلی‌استیشن 4 از همان ابتدا موفقیت خود را جشن گرفت اما همچون پلی‌استیشن 3 و حتی پلی‌استیشن 1، در زمان عرضه فهرست خوبی از بازی‌ها را در خود نمی‌دید.
علاوه بر بازی‌های مالتی پلتفرمی همچون اساسینز کرید 4: بلک فلگ، بتلفیلد 4 و کال آو دیوتی گوست که البته همگی برای پلتفرم‌های دیگر هم عرضه ‌شدند و انتخاب منحصربه‌فردی برای کنسول پلی‌استیشن 4 نبودند، سونی با چند بازی انحصاری خود سعی داشت که تنوع فهرست بازی خود در زمان عرضه‌ی کنسول را نشان دهد. در واقع، این تنوع وجود داشت اما مشکل اصلی این بود که غالب این بازی‌ها، آثار خوبی نبودند که بتوان آن‌ها را تحسین کرد. بازی Knack که اولین بازی معرفی ‌شده برای پلی‌استیشن 4 بود، اثر پلتفرمر بود که توسط استودیو ژاپن سونی ساخته شده بود. به نظر می‌آمد که سونی با این عنوان قصد دارد مخاطبان دوستدار سبک پلتفرمر یا حداقل مخاطبان کم ‌سن‌ و سال‌تر را به خود جذب کند اما واقعیت این بود که Knack حتی نزدیک به یک بازی پلتفرمر استاندارد و خوب نبود.
در میان آثار انحصاری، بزرگ‌ترین نام برای جدیدترین نسخه‌ی سری کیلزون یعنی Killzone: Shadow Fall بود که توسط استودیو گوریلا گیمز خلق شده است. در آن زمان کیلزون شادو فال از نظر گرافیکی اثری بود که بتوانیم آن را به معنای واقعی کلمه نسل بعدی خطاب کنیم؛ اثری که بخشی از توانایی‌های فنی کنسول پلی‌استیشن 4 را به تصویر کشید. بااین‌حال، در اصل، شما در بهترین حالت با یک شوتر اول شخص متوسط روبه‌رو بودید که هرگز نتوانست در حد و اندازه‌ی دو نسخه‌ی قبلی سری کیلزون ظاهر شود و حتی می‌توان گفت شکستی را برای گوریلا گیمز به همراه آورد. این در حالی بود که کیلزون به‌خصوص با نسخه‌ی دوم و سوم به یکی از آثار مهم سونی و پلی‌استیشن تبدیل شده بود.
در زمان عرضه‌ی پلی‌استیشن 4، شاید بتوان گفت بازی Resogun که توسط استودیو Housemarque ساخته شده است، بهترین بازی انحصاری سونی بوده است که البته این عنوان برای پلی‌استیشن 3 و پلی‌استیشن ویتا هم در دسترس بود. هرچند این بازی شاید دلیل مناسبی برای ارتقای نسل کنسول‌های خانگی نبود اما بااین‌حال، حداقل اثر بسیار خوب و سرگرم‌کننده‌ای بود. همان‌گونه که در لیست بالا هم می‌بینید، کنسول پلی‌استیشن 4 که اکنون یکی از موفق‌ترین کنسول‌های تاریخ سونی و پرفروش‌ترین کنسول این شرکت بعد از پلی‌استیشن 2 است، در زمان عرضه فهرست کلی بازی‌هایش چندان چشمگیر نبوده و به‌گونه‌ای نبوده که منحصر‌به‌فرد باشد و در واقع سونی بعد از عرضه و به‌مرور با عرضه‌ی بازی‌های مختلف و انحصاری‌های مشهور خود از این کنسول پشتیبانی و حمایت کرده است.
بازی‌های زمان عرضه‌ی پلی‌استیشن 5 – تاریخ عرضه در آمریکا: 22 آبان 1399 (12 نوامبر 2020)
Spider-Man: Miles Morales
Demon’s Souls Remake
Godfall
Bugsnax
Sackboy A Big Adventure
Astro’s Playroom (از پیش نصب‌شده روی کنسول)
Assassin’s Creed Valhalla
Call Of Duty: Black Ops Cold War (یک روز پس از انتشار کنسول عرضه شد)
Devil May Cry V: Special Edition
Watch Dogs Legion
Dirt 5
Fortnite
Observer System Redux
The Pathless
NBA 2k21
Maneater
Borderlands 3
Mortal Kombat 11 Ultimate
Overcooked: All You Can Eat
Planet Coaster
بازی‌هایی که برای محدوده‌ی عرضه‌ی کنسول پلی‌استیشن 5 تایید شده‌اند
Ratchet and Clank
FIFA 21 (عرضه در 4 دسامبر)
Madden NFL (عرضه در 4 دسامبر)
Destruction All-Stars (فوریه)
Outriders (فوریه)
Hitman 3 (ژانویه)
Destiny: Beyond Light (دسامبر)
Far Cry 6
Immortals: Fenyx Rising (عرضه در 3 دسامبر)
Scarlet Nexus
Kena: Bridge of Spirits
Oddworld: Soulstorm
Stray
Deathloop
Ghostwire Tokyo
Horizon Forbidden West
Grand Theft Auto V
Ride 4
بالاخره سونی با پلی‌استیشن 5 به ایستگاه پنجم خود در ساخت کنسول‌های خانگی رسید. این بار سونی دوباره در موقعیتی فوق‌العاده قرار گرفته و به‌عنوان پیروز نسل قبل، نسل نهم کنسول‌های خانگی را آغاز کرده است. حتی قبل از اینکه که به توضیحاتی درباره‌ی بازی‌های زمان عرضه‌ی پلی‌استیشن 5 بپردازیم، با نگاهی ساده احتمالاً بتوانیم به ارزش بالای فهرست بازی‌های زمان عرضه‌ی پلی‌استیشن 5 اقرار کنیم.
علاوه بر بازی‌های مالتی‌ پلتفرمی همچون نسخه‌ی جدید سری بازی‌های کال او دیوتی، اساسینز کرید و واچ داگز، درت و همین‌طور آثاری که از بهینه‌سازهای ویژه‌ای برای کنسول‌های نسل بعد بهره‌مند هستند، نکته‌ی بارز این فهرست حضور آثار انحصاری ارزشمندی است که برای پلی‌استیشن 5 تولید شده‌اند که یا انحصاری دائم یا انحصاری زمانی این کنسول هستند.
اولین اثری که بهتر است به آن اشاره‌ای کنیم و به‌صورت پیش‌فرض روی همه‌ی دستگاه‌های پلی‌استیشن 5 نصب شده، بازی Astro’s Playroom ساخته‌ی استودیو ژاپن سونی است. این بازی که در واقع یک دمو‌ی چند ساعته برای نشان دادن ویژگی‌های کنترلر دوال‌سنس است، توانسته از دیدگاه مخاطبان و منتقدان به‌عنوان یک پلتفرمر کوتاه جذاب و خوش‌ساخت شناخته شود که ارزش تجربه‌ کردن دارد. به‌‌خصوص وقتی که تصور کنیم که ویژگی‌های دوال‌سنس تجربه‌ی آن را جذاب‌تر می‌کنند.
دومین عنوانی که شاید هوشمندانه‌ترین و پرمنفعت‌ترین تصمیم سونی میان بازی‌های زمان عرضه‌ی پلی‌استیشن 5 بوده، بازی مرد عنکبوتی: مایلز مورالز است که در واقع نسخه‌ی فرعی و دنباله‌ا‌ی برای بازی مرد عنکبوتی عرضه‌شده در سال 2018 محسوب می‌شود. سال گذشته سونی با خرید استودیو اینسامنیاک گیمز توانست این استودیو توانا را به جمع استودیوهای خود اضافه کند. رساندن بازی مرد عنکبوتی: مایلز مورالز به جمع بازی‌های زمان عرضه‌ی پلی‌استیشن 5 می‌تواند بسیاری از طرفداران این ابرقهرمان را به کنسول سونی جذب و فروش بسیار خوبی را هم تجربه کند. حتی منتقدان هم از بازی استقبال کرده‌اند و تجربه‌ی آن را در ادامه‌ی نسخه‌ی قبل خوشایند دانسته‌اند. به‌گونه‌ای که متای فعلی بازی هم به عدد 85 رسیده است.
در انتها، گل سرسبد بازی‌های زمان عرضه‌ی پلی‌استیشن 5، ریمیک بازی دیمونز سولز است که توسط استودیوی بلوپوینت گیمز ساخته شده است. طرفداران نسخه‌ی اصلی بازی مدت‌ها خواهان ساخت یک بازسازی ارزشمند از این بازی بودند. بالاخره این خواسته توسط استودیوی بلوپوینت به بهترین شکل صورت گرفت. بلوپوینت که قبلاً هم همکاری‌های خوبی را با سونی تجربه کرده بود، این بار برای عرضه‌ی پلی‌استیشن 5 توانست ریمیک بازی دیمونز سولز را خلق کند. به‌زعم بسیاری از منتقدان و طرفداران بازسازی دیمونز سولز را حتی می‌توان بزرگ‌ترین بازی انحصاری زمان لانچ کنسول‌های پلی‌استیشن یا به‌صورت کلی یکی از بهترین بازی‌های تاریخ در زمان لانچ کنسول‌ها لقب داد. متای این بازی اکنون 91 است.
این نکته را باید توجه کرد که در کنسول‌های قبلی سونی معمولاً فاصله عرضه بین آمریکا و اروپا و ژاپن متفاوت بود و گاه به چندین ماه می‌رسید اما این بار فقط یک هفته این فاصله وجود دارد. در شرایط قبل، ممکن بود یک بازی چند ماه پس از عرضه کنسول در آمریکا، در زمان عرضه در اروپا آماده‌ی انتشار باشد و برای اولین بار منتشر شود. با این احتساب، اگر بخواهیم علاوه بر بازی‌های اشاره شده در لیست، به چند اثر که اعلام شده در دوره‌ی لانچ پلی‌استیشن 5 منتشر خواهند شد، می‌توانیم به بازی‌هایی نظیر Ratchet & Clank: Rift Apart و Gran Turismo 7 اشاره کنیم. حتی اعلام شده که بازی‌هایی نظیر Horizon Forbidden West در سال اول عرضه‌ برای پلی‌استیشن 5 عرضه خواهند شد.
سونی نه‌تنها این بار تنوع خوب و زیادی را در بازی‌های لانچ کنسولش برقرار کرده، بلکه مهم‌تر از آن آثار بسیار خوب و با ارزشی را برای کنسول خود آماده ساخته است. چیزی که حتی در بررسی ژورنالیست‌های مختلف از کنسول پلی‌استیشن 5 هم شاهد آن بودیم. در انتها، همه‌ی این‌ها به ما اثبات می‌کنند که ادعای سونی چیزی بیش‌تر از یک ترفند تبلیغاتی تأثیرگذار است و واقعاً حقیقت دارد. با مرور این بازی‌ها احتمالاً ما هم بتوانیم بگوییم که پلی‌استیشن 5 نسبت به پیشینیان خود در زمان عرضه بازی‌های بهتر و مهم‌تری دارد و بزرگ‌ترین بازی‌های زمان عرضه‌ی تاریخ پلی‌استیشن را در اختیار دارد.

لینک کوتاه:
https://www.nasimegilan.ir/Fa/News/220799/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

واژگونی اتوبوس مسافربری در یزد حادثه ساز شد

تقویم روز و اوقات شرعی گیلان ، 30 فروردین 1403

کنایه سنگین نماینده مجلس به رئیسی درباره قیمت دلار

رئیسی اسرائیل را تهدید به پاسخ شدیدتر کرد

تصاویری از اختتامیه «مدرسه» عشق در رشت

اجرای طرح نصب فیبر نوری به زودی در شهرستان سیاهکل

رهاسازی آب سد سفیدرود از 2 هفته دیگر

گردهمائی بزرگ و صمیمی جانبازان 70 درصد همدان با مسئولان استان

رهاسازی آب سد سفیدرود از 15 اردیبهشت

شعار «مرگ بر اسراییل» در تالار مرکزی رشت پیچید

مشکل تجمع وانت بار‌ها در ابتدای جاده رشت - فومن

یک باخت و یک تساوی نمایندگان فوتبال گیلان در لیگ دسته دوم فوتبال

اختتامیه هفتمین جشنواره مدرسه عشق در رشت

برپایی بازارچه توانمندی بانوان کارآفرین در آستارا

بررسی مشکلات حوزه ارتباطات شهرستان سیاهکل با حضور معاون وزیر

نمایش مقتدرانه توان نظامی ایران در رژه روز ارتش در گیلان

برق برخی مناطق 7 شهرستان گیلان فردا قطع می‌شود

دلیل عجیب و متفاوت یک مرد برای خفه کردن همسرش

مراسم اختتامیه جشنواره ملی مدرسه عشق در گیلان

آسمانی شدن مادر شهید زاهدیان در رشت

ثبت رکود تاریخی در جشنواره ‌مدرسه عشق با ارسال 75 هزار اثر

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش: امنیت کشور مرهون حضور همه جانبه ارتش در کنار سایر نیروهای مسلح است

اهتمام مدیران برای اتمام طرح‌های نیمه تمام شهرستان آستارا

نجات شهروند لنگرودی با حضور و اقدام به موقع پلیس

معرفی فرصت های سرمایه گذاری کیش از رسانه ملی

سرهنگی: اجرای دقیق قوانین مناطق آزاد باعث حفظ و جذب سرمایه گذاران و جلوگیری ازخروج آنان از کشور می شود

ادای احترام معاون رییس جمهور و رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران به مقام والای شهدای شهر بوشهر

سفر رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران به استان بوشهر

ماجرای ماشین پلیس های دوربین دار در تهران

تاریخ افزایش کرایه حمل و نقل عمومی اعلام شد

کدام استان ها کمترین سهم از تبدیل مجوزهای صنفی دارند؟

کشف بیش از 91 میلیارد ریال نوشیدنی قاچاق از انبار یک شرکت در رشت

نخستین نشست ستاد شاهد شهرستان‌های استان تهران در سال جدید برگزار شد

روابط دوستانه ایران و روسیه زمینه ساز تقویت مناسبات است

مردمی سازی کارها در همه عرصه ها توفیق آمیز است

شبکه بزرگ فرهنگی بسیج با حضور جوانان شکل گرفته است

پایان آدم ربایی دو پسر جوان در رودبارجنوب

پایان آدم ربایی 2 پسر جوان در رودبارجنوب

اضمحلال رژیم کودک‌کش صهیونیستی نزدیک است

روابط دوستانه 2 کشور زمینه ساز تقویت مناسبات است

باران، رگبار و رعد و برق در انتظار این استان هاست

هشدار جدی پلیس درباره سفر به استان های جنوبی

پیام تسلیت رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران در پی درگذشت مادر شهیدان گرانقدر «انصاری رامندی»

پیام تسلیت رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران در پی درگذشت مادر شهیدان گرانقدر «فرشیدفر»

کشف بیش از 54 هزار عدد نوشیدنی قاچاق در رشت

مقام سوم نماینده شطرنج گیلان در لیگ برتر کشور

نجات یک شهروند از خودکشی در مسکن مهر لنگرود

قطعی برق برخی مناطق شهری و روستایی در 7 شهرستان گیلان

با برنامه ریزی دنبال کار جدیدی در دانشگاه خواهم بود

امام جمعه رشت: به زودی شاهد ‌اضمحلال اسرائیل خواهیم بود