نسیم گیلان

آخرين مطالب

قرنطینه در شهر شبهای روشن مقالات

قرنطینه در شهر شبهای روشن
  بزرگنمايي:

نسیم گیلان - رشت - رشت شهری بیدار است با مردمانی سرزنده و شادمان که حتی هوای ابری و بارانهای مدام نیز نتوانسته آنها را خانه نشین کند. شهر گردشهای عصرانه و شبهای روشن و کافه های شلوغ و رفت و آمد و شب نشینی های خانوادگی و دوستانه.

اما کرونا این اژدهای پلید آمده از سرزمین های دور، بر آن شد که سور و سرور مردمان جهان را به سوگ و سکوت بدل کند و تاحدی هم موفق شد و در جای جای این کره خاکی نفوذ کرده و قربانی می گیرد و در این میانه متولیان بهداشت و سلامت، مردم را به ماندن در خانه و خروج جز به اضطرار، زدن ماسک، مراعات فاصله های فیزیکی و غیره توصیه کرده و می کنند.
در این میانه به ناچار مردمان شهر باران نیز زیر سقف‌های خانه هاشان آرام و قرار گرفتند تا آتش کرونا دامن آنها را نگیرد و خرمن جانشان را نسوزاند و تا این مشارکت ها در ماههای ابتدای شیوع کرونا که شرایط وخیمی را در استانی چون گیلان از نظر آمار مبتلایان و قربانیان رقم زده بود آثار بسیار درخشانی داشت و موجب شد تا ظرف چند ماه فوتی ها به تعداد انگشتان دست برسد و مبتلایان کاهش محسوسی یابد.
اما آمدن پاییز و همزمانی بیماری هایی چون آنفلوآنزا و سرماخوردگی با شیوع کرونا بر قدرت این ویروس افزود و بی توجهی های مردم، مراسم و دورهمی ها و اجتماعات؛ شدت و حدت آن را بیشتر کرد چنانکه در عین افزایش آمارمبتلایان و آمار فوتی ها را به رقم 500 نفر در روز و هر سه دقیقه یک فوتی رساند.
در پی این شرایط و دغدغه های مسئولان از تداوم روند افزایش مبتلایان و فوتی ها طرح تشدید محدودیت‌ها از اول آذرماه برای مدت دو هفته آغازشد و ادامه یا قطع آن منوط به روند شیوع ویروس و کنترل بیماری اعلام شد.
طرحی که شامل کاهش تردد شبانه و تردد در جاده‌های بین شهری، تعطیلی اصناف به جز عرضه کنندگان ارزاق عمومی و کاهش محسوس فعالیت دستگاه ها و ادارات است و به گفته مسئولان بر اساس آمار و شواهد این طرح با گذشت یک هفته از اجرای آن نه تنها در کشور که در گیلان هم پیش از این نتیجه همراهی های مردم را دیده بود، تاثیر مثبتی در کنترل شیوع ویروس و بیماری حاصل از آن داشته است.
روند ثابت ابتلاء به کرونا در گیلان
معاون فنی معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان در این رابطه گفت: هم اکنون بر اساس آخرین آمارها در بحث آمار ابتلاء و بستری بیماران کووید 19 در استان به روند ثابتی رسیده‌ایم.
دکتر مسعود نوروزی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: بر اساس آخرین آمار 450 بیمار کووید 19 در بیمارستان‌های استان بستری هستند و در 24 ساعت گذشته ٧٣ بیمار مبتلا به کووید 19 در بیمارستان‌های استان بستری شده‌اند که در قیاس با چند روز گذشته نشانگر رسیدن به روند ثابت در ابتلاء و بستری بیماران کرونا است.
وی اظهار داشت: اگر پروتکل‌های پیشگیری از انتشار ویروس کرونا بیش از پیش و به خوبی و دقت رعایت شود ما شاهد کاهش آمار ابتلاء و بستری بیماران کووید 19 خواهیم بود.
وی خاطر نشان کرد: هنوز برخی پروتکل‌های بهداشتی را آنطور که باید رعایت نمی‌کنند که ضروری است همگان اهتمام جدی به مراعات دستورالعمل‌های پیشگیرانه و ماندن در خانه داشته باشند.
دکتر نوروزی بیان داشت: اگر مردم پروتکل‌ها و محدودیت‌ها را به درستی رعایت کنند در ماه‌ها و روزهای آینده به سمت کاهش بسیار محسوس بیماری خواهیم رفت.
معاون فنی معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان گیلان خواستار جدی گرفتن زدن ماسک، رعایت فاصله اجتماعی، شستن دست‌ها و خودداری از ترددهای غیرضروری و دورهمی ها توسط مردم تاکید کرد.
امری که در صورت بی توجهی به آنها می تواند فاجعه بار باشد اما رعایت این توصیه ها از سوی این مردمان در روزهای خیلی سخت ابتدایی شیوع این ویروس که گیلان در وضعیت بسیار بدی قرار داده بود و آن زمان یکی از مسئولان هشدار داده بود که اگر این موضوع از سوی مردم جدی گرفته نشود مقابل در هر یک از خانوارهای گیلانی یک فوتی خواهد بود.
همراهی خوب مردم
در اجرای این طرح هم مردم گیلان حساسیت ها را به خوبی درک کردند چنانکه نماینده عالی دولت در گیلان همراهی مردم با این محدودیتها و شرایط اعلامی را مثبت ارزیابی و بیان کرد: همراهی و همکاری مردم و نیز دستگاه‌های و نهادهای مختلف استان مطلوب بوده است.
ارسلان زارع اظهار داشت: طبق بررسی‌های انجام شده، مردم، صاحبان مشاغل و اصناف همچنین نیروی انتظامی، بسیج، دانشگاه علوم پزشکی، صدا و سیما، اهالی رسانه و اتاق اصناف در اجرای این طرح همکاری مطلوبی داشته‌اند.
وی افزود: بر اساس بررسی‌های انجام شده و گزارش وزارت بهداشت در جلسه امروز ستاد ملی مقابله با کرونا اثربخشی اجرای طرح ممنوعیت کرونایی در کاهش مبتلایان محسوس بوده و نتایج مؤثر آن در کاهش تعداد فوتی‌های کرونا نیز طی هفته‌های آتی نمایان می‌شود.
وی حضور مبتلایان بیماری کووید 19 در جمع خانوادگی، همکاران و محیط‌های اجتماعی و کاری را از مهمترین دلایل انتقال و انتشار ویروس عنوان و اضافه کرد: انجام اقداماتی همچون طرح غربالگری با همکاری خوب بسیج در ماه‌های نخستین شیوع ویروس کرونا و ارتباط با مردم از طریق سامانه تلفنی 4030 نتایج مثبتی به دنبال داشت اما با گذشت حدود 9 ماه از همه گیری این بیماری؛ بعضاً شاهد عادی انگاری، کم توجهی یا بی توجهی برخی هستیم.
وی به ضرورت شناسایی افراد مبتلا به کرونا و لزوم پایش و غربالگری حداکثری مردم و در دستور قرارگرفتن اجرای طرح محله محور خاطرنشان کرد: اجرای این طرح گام مؤثری در شناسایی مبتلایان و بیماران و هدایت آنان به مراکز درمانی و جلوگیری از همه گیری بیماری است.
وی اظهار داشت: این طرح همه خانوارها را تحت پوشش قرار می‌دهد که ضمن تهیه بانک اطلاعاتی جامعی از شهروندان در صورت بروز علائم و شناسایی، مبتلایان در کمترین زمان به مراکز درمانی و بیمارستانی ارجاع می‌شوند.
استاندار گیلان با بیان اینکه در کنار استفاده از ظرفیت‌های حداکثری موجود و به منظور تجهیز امکانات و طرح‌های تشویقی علاوه بر تأمین مالی توسط دولت نیازمند مشارکت و کمک خیران نیک اندیش هستیم، گفت: در این راستا به منظور جمع آوری کمک‌های خیران، شماره حساب مشترکی با محوریت دانشگاه علوم پزشکی و سپاه استان افتتاح شد که در سطح شهرستان‌ها نیز به صورت متناظر انجام و به اطلاع مردم می‌رسد.
زارع با بیان اینکه اجرای موفقیت‌آمیز طرح جامع مقابله و کنترل شیوع کرونا به عنوان یکی از جلوه‌های مهم مسئولیت پذیری اجتماعی، نیازمند تداوم همکاری مردم است، خاطرنشان کرد: اطلاع رسانی‌های شفاف و روشن از سوی رسانه‌ها با هدف اقناع افکار عمومی و هرگونه ابهام زدایی از طرح مذکور همچنان در دستور کار باشد زیرا نتیجه همکاری‌ها، حفظ و تأمین سلامت همه شهروندان است.
وی با تأکید بر اینکه استفاده از ماسک، رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی، کاهش ترددها و نیز شکل نگرفتن تجمعات انسانی، از مؤلفه‌های مؤثر در پیشگیری از کروناست افزود: براساس آمارهای ارائه شده بیشترین فوتی‌ها در سنین بالای 70 سال بوده که باید با آگاهی بخشی مستمر، مراقبت خانواده‌ها از افراد مسن بیشتر شود.
برگردانده شدن بیش از هفت هزار دستگاه خودرو
گردشگرپذیری از ویژگی های مهم گیلان است اما در شرایط کنونی متولیان بهداشت اجتناب از سفر را در کاهش بار بیماری موثر می دانند و در اجرای این طرح از جمله مباحث مورد توجه برای کاهش بار بیماری و شیوع ویروس بوده است.
در این رابطه رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی گیلان هم گفت: از ابتدای اجرای محدودیت‌ها (اول آذرماه) تا کنون؛ بیش از هفت هزار دستگاه خودرو که قصد ورود به استان را داشتند، برگردانده شدند.
سرهنگ امیر طالبی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه در بحث همراهی و همکاری مردم در اجرای طرح با بیان اینکه روزهای نخست شهروندان همکاری خوبی در اجرای طرح داشتند، افزود: در شهرهای رشت و رودبار که در حال حاضر شهرهای قرمز از نظر شیوع کرونا هستند، افزون بر 6 هزار خودرو بدلیل تخلف در ترددهای شبانه (از ساعت 21 تا 4 بامداد) اعمال قانون شدند.
وی عنوان کرد: طی چندین شب گذشته در ساعت‌های اولیه شب تردد شهروندان با خودرو در سطح شهر زیاد بوده است و در ساعات محدودیت ترددی هم این رفت و آمدها ادامه دارد از این رو پلیس موظف به اجرای قانون برخورد با متخلفان است.
رئیس پلیس راهور گیلان از شهروندان خواست برای حفظ سلامت خود و احترام به حقوق دیگران به قوانین پایبند باشند و پلیس را که به صورت شبانه روزی برای حفظ سلامت و امنیت مردم تلاش می‌کند در این مسیر یاری کنند.
طرح تشدید محدودیت‌های کرونایی از اول آذرماه آغاز شد و دو هفته ادامه دارد.
فعالیت 100 تیم ناظر سلامتی در گیلان
در کنار اعمال این محدودیت ها، نظارت بر پروتکل های بهداشتی و اجرای طرح نیز برای تامین سلامت مردم در استان هم شدت گرفت.
مدیرعامل جمعیت هلال احمر گیلان از آغاز اجرای طرح ناظران سلامت با فعالیت 100 تیم در شهرستان‌های مختلف استان خبر داد.
سیاوش غلامی اظهار داشت: طرح ناظران سلامت با همکاری دانشگاه علوم پزشکی و سپاه قدس استان گیلان در قالب 100 تیم و 400 نفر در 16 شهرستان استان فعال شده است.
وی افزود: این طرح در قالب همکاری جوانان، داوطلبان و امدادگران با بازرسان سلامت محیط و کار دانشگاه علوم پزشکی گیلان در زمینه کنترل و نظارت بر حسن اجرای پروتکل‌های بهداشتی و در راستای صیانت از سلامت مردم و قطع زنجیره انتقال ویروس کرونا در سطح استان آغاز به اجرا درآمده است.
وی ارائه خدمات داوطلبانه با رعایت کرامت انسانی بهره وران را رویکرد طرح ناظران سلامت عنوان و تصریح کرد: این طرح با رویکرد ارائه خدمات داوطلبانه و با رعایت کرامت انسانی بهره وران و حفظ سلامت جوانان و داوطلبان مشارکت کننده در این طرح به اجرا در آمد.
مدیرعامل جمعیت هلال احمر گیلان با اشاره به چگونگی اجرای این طرح و نحوه مشارکت جوانان، داوطلبان و امدادگران در این طرح خاطرنشان کرد: تیم با یک کارشناس بهداشت با مراجعه به صنوف مختلف به رعایت نکات بهداشتی و استفاده از ماسک تاکید می‌کنند.
گیلان دومین استان درگیر کرونا بود و هم اکنون در وضعیت قرمز از نظر شیوع ویروس قرار دارد. اما کارشناسان بهداشت و درمان تاکید دارند که با رعایت موازین بهداشتی می توان خود را از این ویروس مصون نگه داشت.
سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی هشتم آذر گفت: شمار جانباختگان قطعی بیماری کووید 19 در کشور به 47 هزار و 486 نفر رسیده است و 27 استان همچنان در وضعیت قرمز کرونا هستند.
سیما سادات لاری اظهار داشت: تا ظهر (هشتم آذر 1399) بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، 13 هزار و 402 بیمار جدید مبتلا به کووید 19 در کشور شناسایی شد و هزار و 824 نفر بستری شدند. با این حساب، مجموع بیماران کووید 19 در کشور به 935 هزار و 799 نفر رسید.
برچسب‌ها
ویروس کرونا قرنطینه گیلان

لینک کوتاه:
https://www.nasimegilan.ir/Fa/News/223167/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

رونمایی از لوح ثبتی مهارت سنتی فراوری چای دستی در لاهیجان

لزوم حمایت از تولیدکنندگان برای تحقق جهش تولید

رفع تصرف اراضی ملی در گشت رودخان

مناسبت روز/ جمعه، 7 اردیبهشت‌ماه

داستانک/ انسان های بازنده

بعضی از رنج ها‌‌‌‌‌‌‌ را نمیشه حل کرد!

ماجرای قتل هولناک پدر به دست دختر جوانش

محاکمه یک پرستار قلابی به جرم قتل زن مسن

عاملان تیراندازی در اتوبان همت دستگیر شدند

اجرای بیش از 20 ویژه برنامه درهفته عقیدتی سیاسی

تاج شهرستانی عضو شورای شهر رشت 6 ماه تعلیق شد

لزوم ایجاد پد بالگرد هلال احمر در شرق گیلان

تقویم روز و اوقات شرعی گیلان ، 7 اردیبهشت 1403

آمادگی مجموعه مدارس صدرا در اجرای کامل سند تحول آموزش و پرورش

شاعرانه/ چیزی کم از بهشت ندارد هوای تو

بخشی از کتاب/ چون که او گل من است

دوره جامع کنشگر _ کارشناس جمعیت در گیلان برگزار شد

برگزاری نماز جمعه در همه شهر‌های گیلان

ساماندهی لندفیل سراوان 84 درصد پیشرفت دارد/ضرورت مدیریت زباله تر خانگی

محله شِیخانبَر لاهیجان مقصد محله مج خبر

دیدار نماینده ولی فقیه در گیلان با جامعه کارگری

داستانک/ سمعک با کارکرد متفاوت

مرکز ترک اعتیاد غیرمجاز در رشت پلمپ شد

یکی از راه‌های توسعه گیلان همدلی میان دولت و مجلس است

پروژه قزوین-رحیم آباد-کلاچای می‌تواند پیشران توسعه باشد

دلبر و یار من تویی رونق کار من تویی

مطالبه‌گری؛ مهمترین برنامه عملیاتی بنیاد شهید و امور ایثارگران در دولت سیزدهم

مقوله حجاب اولویت دانشگاه است

رقابت بیش از 27 هزار داوطلب گیلانی در نوبت اول کنکور سراسری

«پاسخ»؛ ویژه‌برنامه شبکه باران برای پاسخگویی مسئولان به مطالبات مردم

حفاظت از انفال مهمترین رسالت هر جنگلبان است

مسدود شدن 9 حلقه چاه غیرمجاز در شهرستان رودبار

مرمت بند‌های تغذیه مصنوعی استان از ابتدای سال تاکنون

جلسه شورای گفتگوی بخش خصوصی با دولت و بانک‌های گیلان

پاسخ شفاف مسوولان گیلان به مطالبات مردم از شبکه باران

تارتار: یکی از اهداف اصلی ملوان کسب مقام قهرمانی جام حذفی است

برای خریدن کتاب هایی درباره اهل بیت(ع) به چه چیزهایی باید توجه شود؟

هر دختری باید کفش سفید داشته باشد

شورای گفتگوی بخش خصوص با دولت و بانک‌های گیلان

تحقق توسعه پایدار با همدلی و انسجام مجلس و دولت

نشست هم اندیشی روسای دانشگاه‌ها و تشکل‌های دانشگاهی گیلان

ابتکار عمل رسانه ملی در انتخابات، مشارکت آگاهانه مردم را رقم زد

بسیج اساتید باید کارکرد متفاوتی در جهاد تبیین داشته باشد

اساتید دانشگاه‌ها همواره دغدغه حل مسائل کشور و ملت را سرلوحه کار خود قرار داده اند.

هدف دولت سیزدهم کاهش بار ترافیکی در کلانشهر رشت است

گیلان با 90 همت فرصت سرمایه‌گذاری در نمایشگاه اکسپو حضور دارد

کیش برترین منطقه آزاد در حوزه‌ی اقتصادی شد

وقتی درد دل می‌کند؛ گوش باش، نگاه باش

رنگ کردن مو و ابرو با نسکافه

دیدار چهره به چهره مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان اردبیل با جامعه معظم ایثارگری