نسیم گیلان

آخرين مطالب

گردشگری محور توسعه، لزوم ثبت آثار تاریخی گیلان به عنوان میراث جهانی فرهنگي

  بزرگنمايي:

گیلان آنلاین - رشت - توجه به گردشگری و لزوم تقویت این صنعت، یکی از راهبردهای توسعه اقتصادی کشور شناخته شده است و بر این اساس، گیلان به عنوان استانی دارای ظرفیت های بالقوه و کم نظیر بویژه در بخش آثار تاریخی که قابلیت ثبت جهانی هم دارند، می تواند در پیشبرد این صنعت، نقش آفرینی موثری داشته باشد.
صنعت گردشگری می ‌تواند محور توسعه، پیشران و شتاب‌دهنده راهبرد اقتصاد مقاومتی در گیلان باشد و در صورتی که با نگاه علمی و دقیق به آن توجه شود؛ در رشد اقتصادی استان، مهاجرت معکوس به روستاها و بهبود وضعیت معیشت مردم تاثیر بسزایی خواهد داشت.
گیلان با دارا بودن مواهب طبیعی الهی و جاذبه های گردشگری منحصربفرد می تواند در سایه برنامه ریزی صحیح در چهار فصل سال، شاهد حضور گردشگران و به دنبال آن، رونق اقتصادی باشد که این مهم، با فراهم سازی زمینه استفاده از تمامی ظرفیت ها و مهیاشدن زیرساخت های لازم محقق می شود.
خبرگزاری جمهوری اسلامی مرکز گیلان در آستانه نوروز، در میزگردی با حضور رئیس هیات مدیره جامعه هتل داران گیلان، رئیس انجمن راهنمایان گردشگری استان و یک مدرس گردشگری، چالش ها، ظرفیت ها و بایسته های پیش روی صنعت گردشگری استان را بررسی کرده است.
** دستیابی به افق 2020 گردشگری، نیازمند حمایت از سرمایه گذاران بخش خصوصی
رئیس هیات مدیره جامعه هتل داران گیلان در میزگرد خبری ایرنا مرکز رشت، جذب میهمان، گردشگر و ارائه خدمات مناسب به آنان را از مهمترین سیاست های جامعه هتل داران استان دانست و گفت: امسال برای رفاه مسافران و تشویق برای استفاده از هتل ها ، 20 درصد تخفیف برای رزو اینترنتی و حضوری هتل های گیلان در نظر گرفته شده تا گردشگران به اقامت در هتل عادت کنند و بدانند که هتل، اقامتگاهی امن با پرسنلی متخصص است.
حسن مهرور اصلی با اشاره به ارائه سرویس و خدمات مناسب و تخفیف در سرو غذا در هتل های شهرهای هدف گردشگران مانند بندرانزلی ، آستارا، لاهیجان و فومن ادامه داد: یکی از مشکلات جامعه هتل داران در نیمه دوم سفرهای نوروزی مداخله دستگاه های دولتی مانند آموزش و پرورش در اسکان مسافران است و دخالت افراد غیر متخصص در امور اقامتی، موجبات ورشکستگی و فروپاشی اقتصادی هتل ها را فراهم می آورد.
وی با بیان اینکه دستیابی به اهداف افق 2020 گردشگری نیازمند حمایت همه جانبه از سرمایه گذاران بخش خصوصی است، خاطرنشان کرد: برغم وجود متنوع ترین اقامتگاه ها در گیلان به لحاظ قیمت، راه اندازی اقامتگاه ها و خوابگاه های جداگانه از سوی دستگاه های دولتی به هتل داران ضربه وارد می کند در حالی که بر اساس سیاست های اصل 44 قانون اساسی باید بخش خصوصی مورد حمایت قرار گیرد در حالیکه در حال حاضر برخی از هتل ها به دلیل نبود مسافر، چاره ای جز تعطیل شدن ندارند و این کار به بدنه گردشگری استان ضربه می زند.
مهرور اصلی با اشاره به وجود 20 هزار تخت استاندارد در ایام نوروز در همه مراکز اقامتی شهری ، ساحلی و جنگلی برای پذیرایی از مسافران و گردشگران نوروزی افزود: با توجه به روند توسعه زیرساخت های گردشگری در گیلان و لزوم جایگزینی صنعت گردشگری به عنوان صنعتی درآمدزا به جای نفت، متاسفانه تاکنون بهره برداری مناسب از ساحل های گیلان صورت نگرفته و با وجود اینکه بخش گردشگری متولی بهره برداری از ساحل است، از راهنمایان گردشگری تحصیلکرده استان به درستی استفاده نمی شود.
رئیس هیات مدیره جامعه هتل داران گیلان با اشاره به وجود بیش از 2 هزار نفر از افراد تابلو به دست در مبادی ورودی و خروجی شهرهای گردشگر پذیر گیلان برای اجاره اقامتگاه های غیر مجاز به مسافران و گردشگران متذکر شد: با وجود تاکیدات همگان بر لزوم ساماندهی افراد تابلو به دست در کنار خیابان های شهر که چهره زشتی به شهرهای گردشگر پذیر ما می دهد، اما تا کنون هیچ اتفاقی نیفتاده در حالیکه بسیاری از تخلفات در همین اماکن اقامتی غیر مجاز صورت می گیرد.
به گفته مهرور، رفع موانع اداری صدور مجوزهای لازم به اماکن اقامتی در راستای انجام سیاست های دولت مبنی بر حمایت همه جانبه از سرمایه گذاری بخش خصوصی درراستای توسعه صنعت گردشگری ضرورت دارد.
وی با اشاره به آمادگی بیش از 200 اقامتگاه ، 120 هتل و هتل آپارتمان و 40 مسافرخانه برای پذیرایی از مسافران نوروزی در گیلان افزود: گیلان دارای اقامتگاه های چهار فصل است و جامعه هتل داران آمادگی آن را دارد که از فرهنگیان زحمتکش در هتل ها و اقامت گاه های مجاز با بهترین خدمات و تخفیف 50 درصدی، پذیرایی کند.
** بوم گردی نقش موثری در توسعه پایدار گردشگری دارد
فرزاد رشیدی مدرس گردشگری نیز در این میزگرد خبری، با اشاره به نامگذاری امسال به نام گردشگری پایدار ابزاری برای توسعه از سوی سازمان جهانی گردشگری گفت: کاهش آثار منفی سفر مانند آلودگی محیط زیست، تولید پسماند زباله های بجا مانده از گردشگران و افزایش آثار مثبت مانند توسعه جوامع محلی در راستای کسب درآمد و سود بردن جامعه محلی از ورود گردشگر می تواند در توسعه پایدار گردشگری نقش بسزایی ایفا کند.
رشیدی با اشاره به اینکه گیلان به دلیل شرایط آب و هوایی و اقلیم مشابه با اروپا، از مقاصد اصلی گردشگران خارجی به شمار نمی رود، ادامه داد: توسعه گردشگری پایدار با ورود تورهای خارجی به استان به دلیل ارز آوری و افزایش میزان اشتغالزایی و بهره مندی جوامع محلی شکل می گیرد اما به دلیل نبود اثر ثبت شده جهانی در گیلان ، تورهای ورودی به کشور که بسته های خدمات سفر آن بر اساس همین آثار جهانی تدوین می شود، گردشگران خارجی را به شهرهایی مانند شیراز ، اصفهان و ... هدایت می کند.
وی با تاکید بر اینکه در صورت ثبت آثار تاریخی منحصر بفرد گیلان در فهرست آثار جهانی توسعه گردشگری پایدار در گیلان سرعت بیشتری به خود می گیرد، اضافه کرد: شهرک تاریخی ماسوله در گیلان از جمله مکان هایی است که می تواند به عنوان میراث جهانی معرفی شده و مقصد گردشگران خارجی باشد و در صورت وقوع این اتفاق مهم در گردشگری گیلان، با معرفی ماسوله به عنوان یک بازار جهانی، مسیر تورهای گردشگران تغییر چشمگیری داشته و همگان سود می برند چون گردشگر دوست دارد به جاهایی سفر کند که با محیط محل زندگی اش تفاوت جغرافیایی و اقلیمی داشته باشد و مواردی را مشاهده کند که در منطقه محل سکونتش وجود ندارد.
رشیدی با اشاره به وجود ظرفیت های مناسب طبیعی در گیلان برای برگزاری تورهای تخصصی گردشگری در حوزه چای تاکید کرد: بسیاری از دفاتر خدمات مسافرتی دنیا در زمینه تورهای مسافرتی چای فعالیت دارند و در همین راستا در چند وقت اخیر نیز یک تور مسافرتی با موضوع چای برای کارکنان دو دفتر خدمات مسافرتی برگزار شد و آنان با فرآیند کاشت ، برداشت چای از تولید تا مصرف آشنا شدند و در صورت رونق این بخش ، در سال های آینده شاهد رشد روز افزون ورود گردشگران خارجی به گیلان خواهیم بود.
وی با اشاره به اینکه تورهای نوشیدنی مثل قهوه و چای در سراسر دنیا مورد استقبال بیشتری قرار می گیرند، خاطر نشان کرد: علاوه بر چای به عنوان ظرفیت بالقوه گردشگری در گیلان، برگزاری تورهای عشایری و زندگی در کنار عشایر نیز از جمله مواردی است که در صورت مدیریت صحیح در این حوزه، مسافران خارجی در ورود به گیلان علاوه بر استفاده از تورها و حضور در باغات چای یا در جمع عشایر ، از اقامتگاه های مجاز گردشگری گیلان استفاده کرده و یا در صورت حضور در جمع مردم روستا و عشایر، منافع آن به جامعه محلی برمی گردد.
** آسیب برگزاری تورهای گردشگری غیر مجاز به گردشگری گیلان
محمود حارث رئیس انجمن راهنمایان گردشگری گیلان نیز در این میزگرد خبری، راهنمایان گردشگری را سفیران فرهنگی و پیش قراولان این صنعت درآمدزا دانست و گفت: با وجود فراهم سازی شرایط لازم برای توانمندسازی راهنمایان گردشگری از سوی سازمان میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری اما متاسفانه ارتباط چرخه گردشگری با راهنمایان طی سال های اخیر کمرنگ شده در حالیکه گیلان دارای راهنمایان گردشگری مجرب و توانمندی است که از تجربه و مهارت آنها به درستی استفاده نمی شود.
وی با بیان اینکه راهنمایان گردشگری با تلاش خود سعی در ورود گردشگران خارجی به گیلان و اختصاص سهمی برای استان در حضور گردشگران خارجی دارند، افزود: گیلان ، راهنمایان ملی و بین المللی دارد که از وجودشان استفاده نمی شود و متاسفانه بیشترین توان آنها در تورهای داخلی صرف می شود و این امر موجبات تضعیف چرخه گردشگری استان را به دنبال داشته و راهنمایان گردشگری ترجیح می دهند در خارج از استان و کشور فعالیت کنند.
حارث به وجود تورهای غیرمجاز در استان نیز اشاره و تاکید کرد: تنها محصول دریافتی از برگزاری تور توسط راهنمایان گردشگری غیر مجاز، انباشت زباله در مقصد سفر است و این کار علاوه بر لکه دار کردن جایگاه راهنمایان گردشگری، به همه چرخه گردشگری استان نیز لطمه اساسی وارد می کند چراکه در صورت بروز رفتار غیرمتعارف و غیرمعقول و عدم رعایت حداقل استانداردها از سوی راهنمای گردشگری غیرمجاز، از سوی مسافران اینگونه استنباط می شود که همه راهنمایان اینچنین هستند درحالیکه راهنمایان گردشگری علاوه بر گذراندن دوره های متعدد آموزشی، با داشتن مجوز فعالیت به عنوان راهنمای گردشگری، مقید به رعایت قوانین هستند.
وی با اشاره به عدم تحقق وضعیت بیمه راهنمایان گردشگری به عنوان مهمترین دغدغه این قشر می گوید: گیلان به دلیل داشتن گردشگری فصلی و ایجاد وقفه طولانی بین فصول گردشگری، می تواند با برنامه ریزی برای برگزاری جشنواره ها در راستای معرفی آیین ها ، اماکن تاریخی و جاذبه های منحصر بفرد به یک برند تبدیل شود.
وی راهنمایان گردشگری را یکی از موثرترین حلقه های گردشگری می داند و اضافه می کند: 376 راهنمای گردشگری در گیلان با تجارب ارزنده خود و بدون کوچکترین چشمداشتی درحال خدمت رسانی به گردشگری استان هستند و در صورت رفع مشکل بیمه آنان و جلوگیری از برگزاری تورهای گردشگری توسط راهنمایان غیر مجاز ، انگیزه راهنمایان گردشگری گیلان افزایش می یابد.
** لزوم ایجاد تورهای گردشگری برای حضور چهار فصل گردشگران در گیلان
رئیس هیات مدیره جامعه هتل داران گیلان در ادامه این میزگرد خبری گفت: گیلان استان چهار فصلی است که نیازمند برنامه ریزی و تدوین بسته های گردشگری از سوی دفاتر خدمات مسافرتی برای هر فصل از سال با توجه به ظرفیت های موجود است.
حسن مهروراصلی افزود: حضور گونه های نادر و منحصر بفرد پرندگان مهاجر در تالاب های گیلان در فصل زمستان به عنوان یکی از مهمترین ظرفیت های هدایت مسافر در قالب تورهای پرنده نگری از سایر استان های کشور است و در صورتی که از سوی مسئولان، پایگاه های پرنده نگری در استان افزایش یابد، می تواند در ارائه خدمات بهتر به مسافران و در نهایت کسب درآمد از آنان ، موثر باشد.
وی با اشاره به انجام سزارین ماهی در مرکز تحقیقات شیلات بندرانزلی به عنوان یک جاذبه گردشگری خاص گیلان در فصل زمستان ادامه داد: باید بتوانیم دیدگاه های دولت را با ارائه راهکارهای مناسب به سمت گردشگری جلب کرده و با تدوین و برنامه ریزی برای برگزاری جشنواره های مختلف، گردشگران بیشتری را در فصول غیر از ایام سفر به گیلان هدایت کنیم .
وی با انتقاد از هدایت گردشگران توسط راهنمایان گردشگری غیرمجاز در گیلان گفت: نباید سفر برای مسافر پیچیده شود؛ برخی تورها توسط تورگردان های غیر متخصص بسته شده و تعریف سفر در مسیر اتفاق می افتد که این امر موجب می شود مسافر علاوه بر اینکه لذت کافی از سفر نمی برد؛ خدمات ارائه شده سفر به او نیز ناقص است و همین مسئله باعث شده طی سال های اخیر میزان بازگشت میهمانان و گردشگران ناراضی به 40 درصد افزایش پیدا کند.
** رضایت گردشگر از کیفیت خدمات سفر، باعث بازگشت مجدد او می شود
فرزاد رشیدی معتقد است: گردشگران در صورت داشتن خاطره خوش از محل اسکان و سفر قبلی خود دوباره به آن محل باز می گردند و آنها باید از کیفیت خدمات سفر خود رضایت داشته باشند و در صورت ارائه خدمات نامناسب به گردشگر و مسافر و نبود بسته های سفر برحسب نیازهای گردشگران ، مقصد بعدی مسافران تغییر می کند و شاهد کاهش ورود مسافر به استان خواهیم بود.
وی با اشاره به اینکه باید ذائقه واقعی گردشگران شناسایی و بسته های خدمات سفر بر اساس همان نیاز ها تدوین و تهیه شوند، ادامه می دهد: گردشگران امروز علاقه مند به گردشگری تجربه محور هستند و می توانیم با شرکت دادن گردشگر و مسافر در برخی از اکوتورهای خاص و حضور او در جامعه محلی و بوم گردی از نزدیک زندگی جامعه روستایی را لمس کرده و در برخی از امور زندگی آنان نیز مشارکت کند.
این مدرس دانشگاه اضافه کرد: یکی از شاخصه های توسعه گردشگری فراهم سازی بستر مناسب برای استفاده گردشگر ار حمل و نقل ترکیبی است و در صورت ورود قطار به گیلان، شاهد رشد روز افزون گردشگری در گیلان خواهیم بود.
رشیدی با تاکید بر لزوم تدوین برنامه ها و بسته های خدمات سفر برای جذب هرچه بیشتر و بهتر گردشگران به گیلان خاطرنشان کرد: وجود جاذبه ها و محصولات گردشگری در کنار حضور راهنمایان متخصص برای معرفی هرچه بهتر جاذبه ها به گردشگران، می تواند نقش بسزایی در رونق گردشگری گیلان داشته باشد و نباید فراموش کرد قدرت یک زنجیر به اندازه ضعیف ترین حلقه آن است و بنابراین باید همگان دست به دست هم دهیم تا با رونق گردشگری در گیلان، شاهد رشد و توسعه اقتصاد استان و کسب منافع توسط همگان باشیم.
** لزوم استفاده از راهنمایان گردشگری مجاز برای توسعه بوم گردی
رئیس انجمن راهنمایان گردشگری گیلان نیز با اشاره به رشد روز افزون تمایل گردشگر به بوم گردی می گوید: از مسئولان انتظار می رود برنامه ریزی لازم برای جذب و استفاده از ظرفیت راهنمایان با تجربه ملی و بین المللی گیلان برای معرفی مقاصد سفر و جذب گردشگر و به موازات آن رشد و توسعه اقتصادی استان را در دستور کار قرار دهند.
محمود حارث با اشاره به لزوم آموزش راهنمایان گردشگری در خصوص بوم گردی ادامه داد: انتظار می رود از راهنمایان گردشگری گیلان در این خصوص استفاده شود چرا که در صورت معرفی هرچه بهتر کیفیت خدمات، راه های دسترسی به مقصد، کیفیت اقامتگاه ها و در نهایت رضایت گردشگر و مسافر سود حاصله از آن به جیب ساکنان همان منطقه می رود و در نهایت رونق اقتصادی گیلان را در پی دارد.
وی با اشاره به برنامه ریزی برای پیاده منظر گردی در کلانشهر رشت به عنوان یکی از برنامه های در دستور کار برای جذب و افزایش ماندگاری مسافران در گیلان یادآور شد: یکی از مشکلات راهنمایان گردشگری این است که در ستاد خدمات سفر، از آنها به صورت رایگان استفاده می شود در صورتی که با حضور راهنمای گردشگری در مراکز اطلاع رسانی و ارتباط مستقیم او با مراکز اقامتی مجاز ، علاوه بر ارائه خدمات لازم به گردشگران، هتل های استان نیز ذینفع می شوند و در صورت ارائه خدمات مناسب خود مسافران مبلغان خوبی برای گردشگری گیلان خواهند بود.
7471 / 2007

لینک کوتاه:
https://www.nasimegilan.ir/Fa/News/22938/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

راهپیمایی ضد صهیونیستی مردم گیلان در حمایت از مردم غزه

صحبت های شنیدنی دکتر انوشه

راهپیمایی مردم گیلانی در حمایت از عملیات «وعده صادق»

انسداد 25 محور شریانی و غیرشریانی در نواحی جنوبی کشور

«نشان سبز» درباره زندگی پیامبر اکرم (ص) منتشر شد

خبر تهاجم به کشور از مرزهای خارجی تکذیب شد

مسیر رویایی در اشکورات گیلان

تردد روان و بدون مداخلات جوی در محور‌های شمالی

درخشش آفتاب مطبوع بهاری در جای جای گیلان

آتش سوزی یک واحد مسکونی و یک واحد صنفی در بلوار لاکان رشت

شعرخوانی زیبا از هوشنگ ابتهاج

عجیب‌ ترین قتل امسال توسط یک مادر و دختر رقم خورد!

وضعیت تاسیسات هسته‌ ای اصفهان بعد از حادثه امروز

واکنش فرمانده کل ارتش به انفجار در اصفهان

ثبت تصاویر پلنگ ایرانی این بار در شهرستان رودبار

«سربلند میدان» برای سومین بار به بازار نشر آمد

«رئالیست‌ها» وارد بازار نشر شدند

مخالفت آمریکا با عضویت فلسطین در سازمان ملل

خبری تازه درباره پروازهای فرودگاه امام و مهرآباد

تکریم خانواده شهدا و  ترویج فرهنگ ایثار و شهادت امر بزرگی است که باید از دل جریان‌های مردمی بجوشد

پیش بینی وزش باد جنوبی در گیلان/ دما افزایش می یابد

بارش‌های بهاری تا نیمه اردیبهشت‌ ادامه دارد؛ آیا بارندگی‌ها، کم‌بارشی زمستان را جبران می‌کند؟

واکنش سپاه به آسیب نیروگاه اتمی اسرائیل

ورود «مهمان سرزده» به کتابفروشی‌ها/یک‌قصه تصویری برای کودکان

جزئیات جدید از شنیده شدن صدای 3 انفجار در مرکز ایران

منشا صدای انفجار در تبریز مشخص شد

فرق انسان و سایر موجودات در نوع دوستی

2 مصدوم در حادثه رانندگی در محور قزوین - رشت

استقرار هوای صاف و آفتابی در گیلان

داستانک/ شنوایی کم

تقویم روز و اوقات شرعی گیلان، 31 فروردین 1403

ساخت گلدانی خوش آب و رنگ به شکل توت فرنگی

زیبایی شناسی معشوق در شعر فارسی

دیدار مشاور رئیس جمهور در امور روحانیت با خانواده شهدا در سمنان

شهدا بهترین الگو برای انسان در مسیر الله هستند

برگزاری نماز جمعه در همه شهر‌های گیلان

ناکامی قاچاقچی پوشاک در رودبار

همدلی های دلنشین دکتر شکوری

با کودک مثل خودش صحبت کنید

غیور مردان بوشهری در بِستر غیور زنان بوشهری شکوفا شدند

ضرورت جذب نیروهای خبره در حوزه علمیه

شناسایی 3 تن کود شیمیایی قاچاق در رودسر

همایش پاکیاران و تفکیک زباله از مبدا در رشت

اعتبارات مناسبی در حوزه پسماند در نظر گرفته شده است

این شعر زیبا از دختر شیرین زبان را از دست ندهید

ایرانی‌ترین غیرایرانی

اجلاسیه مدیران و معاونان آموزش حوزه‌های علمیه گیلان

لزوم هوشیاری در برابر جنگ رسانه / جوانان را با قهرمانان دینی وملی آشنا کنید

پلنگ ایرانی در قاب دوربین‌های تله ای رودبار

غافلگیری سارق حین سرقت در رشت