نسیم گیلان

آخرين مطالب

صادرات 40 محصول و لزوم ایجاد پایانه صادراتی کشاورزی در گیلان اقتصادي

صادرات 40 محصول و لزوم ایجاد پایانه صادراتی کشاورزی در گیلان
  بزرگنمايي:

نسیم گیلان - آستارا - صادرات 40 نوع محصول کشاورزی مختلف از گیلان به کشورهای حوزه دریای خزر و رونق روزافزون آن؛ ایجاد پایانه مرزی صادراتی تولیدات زراعی و باغی در این استان را در راستای توسعه بازرگانی خارجی، بهره‌مندی بیشتر مرزنشینان و تجار از مزایای مرز و افزایش ارزآوری ضروری می نماید.

گیلان در حاشیه دریای خزر، مرز جمهوری آذربایجان و نزدیک به بازار اوراسیا با داشتن مزیت های بندری، تجاری و کشاورزی و نیروی کار تحصیلکرده موقعیت مناسبی برای توسعه صادرات غیرنفتی در کشور دارد و برنج، چای، زیتون، گیاهان دارویی، بادام زمینی و کیوی از محصولات با کیفیت این استان به شمار می آیند و فعالیت شبانه روزی گمرکات آن، زمینه صادرات کالاهای غیرنفتی و بخصوص محصولات کشاورزی استان های مجاور را از گیلان فراهم کرده است.
صادرات 40 نوع محصول کشاورزی و روند رو به رشد آن
به گفته استاندار گیلان در حال حاضر 41 درصد از صادرات غیرنفتی استان مربوط به میوه و سبزیجات است و با وجود شیوع کرونا و محدودیت های ناشی از آن، روند صادرات و بخصوص عرضه تولیدات کشاورزی رشد داشته است و باید از این ظرفیت به بهترین شکل بهره برداری شود.
به گفته استاندار گیلان 41 درصد صادرات غیرنفتی استان مربوط به میوه و سبزیجات است و با وجود شیوع کرونا و محدودیت های ناشی از آن، روند صادرات و بخصوص عرضه تولیدات کشاورزی رشد دارد و باید از این ظرفیت به بهترین شکل بهره برداری شود.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان نیز با اعلام صادرات 40 نوع محصول کشاورزی در سال از مرز آستارا میزان این صادرات در نیمسال نخست امسال را 247 هزار تن به ارزش 25 میلیون و 339 هزار و 397 دلار اعلام کرده و مبدا خروج آنها را مرز آستارا و مقصد را کشورهای جمهوری آذربایجان و روسیه اعلام کرده است.
مسعود الماسی با اشاره به برداشت 192 هزار تن کیوی از باغ های مثمره گیلان در سال جاری گفته که بیش از 50 درصد محصول کیوی استان به کشورهای جمهوری آذربایجان، روسیه، گرجستان، هند و کشورهای حاشیه خلیج فارس صادر می شود.
فرماندار آستارا نیز گزارش داده که امسال صادرات کیوی از مرز این شهرستان از 16 آذرماه آغاز شده و گمرک آستارا در ایام شیوع کرونا از معدود گمرکات فعال کشور است و باید از این ظرفیت برای توسعه صادرات کالاهای غیرنفتی استفاده کرد.
اداره جهاد کشاورزی آستارا هم امسال با اشاره به افزایش 98 درصدی حجم صادرات محصولات کشاورزی از مرز زمینی این شهرستان، بخشی از پایانه بار را به محل بازدید کارشناسان کشاورزی از کامیون های حمل محصولات اختصاص داده تا کمیت و کیفیت تولیدات کشاورزی قبل از صادرات پایش شود.
طاهر سجادی مدیر پایانه بار آستارا تردد روزانه 200 تا 300 کامیون در پایانه برای تجارت کالاهای غیرنفتی بخصوص محصولات کشاورزی را دلیلی بر رونق این صادرات می داند در این راستا14 مورد از 24 غرفه موجود در داخل پایانه را برای تسهیل آمد و شد کامیون های تجارت خارجی در اختیار شرکت های حمل و نقل قرار داده است.

نسیم گیلان


جایگاه کشوری گیلان در تولید برخی محصولات
خطه سرسبز و دلربای گیلان متاثر از رطوبت خزر و رودهای جاری از سینه ستبر البرز بستر برداشت انواع تولیدات زراعی، باغی و گل و گیاه است و دفتر امور غلات و محصولات اساسی معاونت امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرده که گیلان با 220 هزار هکتار اراضی، 26 درصد تولید برنج کشور را به خود اختصاص داده و بر اساس گزارش سازمان جهاد کشاورزی گیلان، این استان در تولید محصول فندق، چای و گل گاو زبان رتبه اول کشور، کیوی رتبه دوم، زیتون رتبه سوم و مرکبات رتبه پنجم را داراست و در گیلان با کمتر از یک درصد مساحت کشور سالانه نزدیک به سه میلیون تن محصول کشاورزی تولید می شود و ارزش اقتصادی این تولیدات زراعی، باغی، دامی و شیلاتی بیش از 172 هزار میلیارد ریال است.
بر اساس گزارش سازمان جهاد کشاورزی گیلان، این استان در تولید فندق، چای و گل گاو زبان رتبه اول کشور، کیوی رتبه دوم، زیتون رتبه سوم و مرکبات رتبه پنجم را داراست و در گیلان با کمتر از یک درصد مساحت کشور، سالانه نزدیک به سه میلیون تن محصول کشاورزی تولید می شود.
الماسی رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان اعلام کرده که بیش از 99 درصد محصولات کشاورزی صادراتی، شامل محصولات نباتی و 90 درصد محصولات باغی است .
به گفته وی ، استان در بخش تولیدات باغی در کشور از جایگاه خوبی برخوردار است و امسال از 6 هزار و هفت هکتار باغ های گیلان با تلاش هفت هزار و 250 بهره بردار افزون بر 192 هزار تن کیوی به ارزش هزار و 536 میلیارد تومان تولید شده و میزان برداشت محصول کیوی از باغ های استان 6 شش درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافته و تالش، رودسر، آستارا، آستانه اشرفیه و رشت عمده شهرستان های تولید کننده کیوی هستند و هایوارد، گلد و رد ارقام عمده کیوی در استان به شمار می روند.
منوچهر پارسا فر مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی گیلان نیز پیش بینی کرده امسال با افزایش 10 درصدی نسبت به سال قبل، 190 هزار تن مرکبات به ارزش افزون بر هزار و 35 میلیارد تومان از باغات استان برداشت شود.
به گفته او این استان پنجمین استان تولیدکننده مرکبات کشور است و بالغ بر 11 هزار و 160 هکتار از اراضی استان به باغ مرکبات اختصاص دارد و 26 هزار خانوار روستایی در این حوزه فعالیت می کنند و بیشترین باغ های مرکبات گیلان در شهرستان های رودسر، املش و لنگرود بوده و پرتقال، نارنگی، لیمو، نارنج و بالنگ از مهمترین میوه های تولیدی باغداران استان است.

نسیم گیلان


صادرات هزار و 888 تن میوه و تره بار از بندر آستارا
شهرستان مرزی آستارا در گیلان و حاشیه دریای خزر با داشتن سه راه زمینی، دریای و ریلی با خارج از کشور از موقعیت ممتازی برای تجارت خارجی برخوردار است و شعبه های مختلف اداره کل گمرک این شهرستان در بندر، مرز زمینی و مرز ریلی به طور شبانه روزی فعال است و موقعیت جغرافیایی در حاشیه خزر، قرار گرفتن در آخرین نقطه کریدور ریلی شمال - جنوب، همسایگی با جمهوری آذربایجان و نزدیکی به استان اردبیل، آستارا را به نقطه ای مهم برای بازرگانی خارجی تبدیل کرده است.
از آبان ماه امسال با الحاق آستارا به شبکه حمل و نقل کانتینری حوزه دریای خزر، صادرات از آن رشد چشمگیر داشته و رئیس اداره بندر و دریانوردی آستارا در پایان آذرماه از صدور هزار و 888 تن انواع میوه، تره‌بار و خشکبار در قالب 154 دستگاه کانتینر از طریق شبکه حمل و نقل کانتینرهای یخچالی حوزه دریای خزر به خارج از کشور خبر داده است.
بنا بر اعلام بندر آستارا، در آبان و آذرماه 154 کانتینر ای تی یو (ای تی یو واحد شمارش هر کانتینر 20 فوتی) حاوی میوه، تره بار و خشکبار با 6 فروند کشتی صادر شده و مقصد این محصولات و تولیدات داخلی، کشورهای قزاقستان و روسیه بوده است.
بنا بر اعلام کیانوش امیری، در آبان و آذرماه 154 کانتینر ای تی یو (ای تی یو واحد شمارش هر کانتینر 20 فوتی) حاوی میوه، تره بار و خشکبار با 6 فروند کشتی صادر شده و مقصد این محصولات و تولیدات داخلی، کشورهای قزاقستان و روسیه بوده است.
او معتقد است که الحاق آستارا از اول آبان ماه به شبکه حمل و نقل کانتینرهای یخچالی حوزه دریای خزر، تحول مهمی به شمار می آید و اکنون محصولات کشاورزی تولید داخل با کامیون ها حمل و در بندر آستارا تخلیه می شود و از طریق کشتی و شبکه حمل و نقل کانتینرهای یخجالی به کشورهای سی آی اس (کشورهای همسود مستقل) نظیر روسیه و قزاقستان منتقل می شود.
داوود تفتی مدیرعامل شرکت کشتیرانی دریای خزر در دوم آبان ماه امسال در بازدید از بندر آستارا خبر الحاق این بندرگاه به شبکه حمل و نقل کانتینری دریای خزر را اعلام کرده و گفته بود برای حمل محصولات کانتینری یخچالی، یک خط دریایی به مقصد آکتائوی قزاقستان ایجاد شده و هر دو هفته یک‌ بار حمل و نقل صورت می گیرد و محصولات کشاورزی شمال‌ غرب کشور از استان ‌های اردبیل، آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی و گیلان ‌از بندر آستارا صادر خواهد شد.
عباس صابر فرماندار آستارا نیز از صادرات روزانه هشت واگن محصولات کشاورزی از راه‌آهن این شهرستان خبر داده و بر افزایش ساعات کاری بارانداز ریلی برای سهولت کار صادرکنندگان محصولات کشاورزی تاکید کرده است و به گفته او، شرط توسعه روزافزون تجارت ترکیبی در مرزهای زمینی، دریایی و ریلی این شهرستان و اثرگذاری اقتصادی آنها بر همدیگر، فراهم شدن زمینه صادرات با واگن ‌های یخچالدار از بارانداز راه آهن آستارا است.
وی تردد روزانه 120 دستگاه کامیون یخچال دار برای حمل و نقل محصولات کشاورزی از مرز آستارا و صدور 330 گواهی قرنطینه برای صادرات تولیدات کشاورزی از سوی کلینیک های گیاه پزشکی در این شهرستان را دلیلی آشکار بر رونق این نوع بازرگانی خارجی و ضرورت اهمیت دادن به تامین زیرساخت ها و رفع موانع صادرات غیرنفتی می داند و از مسئولان امر می خواهد برای تسریع روند اداری ترخیص کامیون ها از سوی کشور جمهوری آذربایجان تلاش کنند.

نسیم گیلان


ضرورت راه اندازی پایانه صادرات محصولات کشاورزی
موقعیت ممتاز مرزی و تنوع تولیدات کشاورزی گیلان، تقاضای بازار مصرف کشورهای حوزه اوراسیا و رغبت تجار به صادرات میوه، تره بار و خشکبار سبب شده تا راه اندازی پایانه صادرات بخش کشاورزی در گیلان ضرورت پیدا کند و مسئولان استانی با پی بردن به اهمیت موضوع، بر عملیاتی شدن آن تاکید می کنند به طوری که استاندار گیلان لزوم تقویت زیرساخت های صادراتی برای ساماندهی صادرات محصولات کشاورزی را خاطرنشان شده است.
ارسلان زارع، رشد 45 درصدی صادرات طی 6 ماه نخست امسال با وجود شیوع کرونا را نشان دهنده موفقیت عملکرد این بخش از اقتصاد استان می داند و خواستار تقویت و گسترش محصولات صادرات محور و بسته بندی های مناسب آنها برای ارتقای بازاریابی خارجی شده و معتقد است که احداث پایانه کشاورزی گیلان، بستر مناسبی برای فعالیت دانش آموختگان رشته کشاورزی خواهد بود و در این حوزه نیز تحول ایجاد خواهد کرد.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت گیلان نیز ایجاد پایانه صادرات محصولات کشاورزی در آستارا را مطالبه تجار و بازرگانان دانسته و از تصویب این طرح در کارگروه صادرات کالاهای غیرنفتی استان خبر داده ‌است.
به عقیده او باید با توجه به رویکرد نظام جمهوری اسلامی به توسعه مناسبات اقتصادی، اجتماعی و سیاسی با کشورهای عضو اتحادیه اوراسیا، بهره مندی از ظرفیت بازار مصرف کشورهای حوزه دریای خزر و همسایگان شمالی به ویژه بازار مصرف اتحادیه اوراسیا ضرورت دارد و با توجه به اینکه در حال حاضر 41 درصد از صادرات غیرنفتی گیلان مربوط به بخش میوه و سبزیجات است، توسعه این قابلیت باید جدی گرفته شود.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان نیز اعلام کرده که پایانه صادرات محصولات کشاورزی استان در آینده با سرمایه گذاری و تلاش بخش خصوصی در شهرستان مرزی بندر آستارا ایجاد خواهد شد و زمین مورد نیاز آن تامین شده‌ و ساماندهی صادرات محصولات کشاورزی و اشتغالزایی، از هدف ها و مزایای آن است.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت گیلان نیز ایجاد پایانه صادرات محصولات کشاورزی در آستارا را مطالبه تجار و بازرگانان دانسته و از تصویب این طرح در کارگروه صادرات کالاهای غیرنفتی استان خبر داده ‌است.
فرهاد دلق پوش گفته که بیش از 80 درصد صادرات گیلان از طریق مرزهای آستارا صورت می گیرد و بعد از شکل گیری پایانه مرزی محصولات کشاورزی، تولیدات بهره برداران گیلان و مازندران با سهولت به خارج از کشور صادر خواهد شد و زمین مورد نظر برای سرمایه گذاری بخش خصوصی در این طرح نیز مشخص شده است.
با توجه به این مباحث به نظر می رسد ساخت پایانه مرزی صادرات محصولات کشاورزی سبب تفکیک این تولیدات از سایر کالاهای داخلی و تسریع و تسهیل صدور محصولات بخش کشاورزی خواهد شد و صادرکنندگان تولیدات باغی و زراعی استان های دیگر را نیز به گیلان سوق خواهد داد .
از سوی دیگر با عنایت به مقرون به صرفه بودن ترانزیت ریلی و جایگاه آستارا در نقطه مرزی و پایانی کریدور شمال - جنوب، بهتر است طبق ارزیابی مسئولان امر، پایانه در آستارا ایجاد شود تا با بهره مندی از تلاقی ریل، بندر، منطقه ویژه اقتصادی و مرز زمینی تاثیرات مثبت اقتصادی پایانه نمایان شود و صادرات کشاورزی گیلان سامان بیشتری یابد.
گزارش از عیسی پاشاپور
برچسب‌ها
وزارت جهاد کشاورزی آستارا جهش تولید جمهوری آذربایجان اتحادیه اقتصادی اورآسیا گیلان تالش صادرات غیر نفتی دلار توسعه ایران توسعه صادرات توسعه اقتصادی دریای خزر گمرک جمهوری اسلامی ایران افزایش تولید اقتصادی تجارت سرمایه گذاری
پروندهٔ خبری
سال 99؛ سال جهش تولید

لینک کوتاه:
https://www.nasimegilan.ir/Fa/News/232893/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

استان ایلام مفتخر به حضور 6 هزار ایثارگر ارتشی است

فراخوان مشمولان اعزامی پایه خدمتی اردیبهشت ماه سال 1403

برگزاری نخستین جشنواره گندم، نان و شیرینى در جزیره کیش

نمایش انیمیشن پاندای کونگ فو کار 4 درسینما لبخند کیش

غزل سعدی: عاشقانه یا عارفانه؟

جزئیات دقیق درباره حمله به کنسولگری ایران در پاریس

اهالی این استان‌ ها از امروز منتظر بارش باران باشند

اهمیت مدح و ثنای الهی در جلد هشتم «طعم شیرین خدا»

اولین دوره مسابقات اسب دوانی گیلان برگزار شد

تقویم روز و اوقات شرعی گیلان ، اول اردیبهشت 1403

دل ز جان برگیر و در بر گیر یار مهربان

گلایه مردم از ساخت تقاطع های غیرهمسطح در رشت

سبز شدن باغ‌های گیلان با سوغات کاشف السلطنه

آتش گرفتن یک واحد آپارتمانی در شهر رشت

مهار آتش سوزی یک واحد آپارتمانی در شهر رشت

صحبت های شنیدنی دکتر الهی قمشه ای

شب شعری با عنوان «وعده صادق» در شهرستان لاهیجان

راهپیمایی نمازگزاران درمحکومیت جنایات رژیم کودکش اسرائیل

چاپ پنجمین جلد مجموعه تاریخ ایران‌زمین درباره طاهریان و آل بویه

پاکسازی محوطه پل تاریخی بلوردکان لنگرود

اراذل و اوباش آستارا دستگیر شدند

من پیر فنا بدم جوانم کردی

عکس/ اولین دوره مسابقات اسب‌دوانی گیلان برگزار شد

تو مثل منی برف...

گرامیداشت فرزندان گلکون کفن 2 شهرستان گیلان

دستگیری 6 نفر از مخلان نظم و امنیت در آستارا

دیده شدن یک قلاده پلنگ ایرانی در رودبار + فیلم

«تاریخ سازی» با «تاریخ شفاهی»

محبت کردنشون خیلی جالبه

پیام تسلیت مدیرکل بنیادآذربایجان غربی در پی درگذشت همکار خادم الشهدا حجت الاسلام «مصطفی حاجی حسینلو»

رونمایی از مجموعه شعر «پیراهن تو کنار پیراهن من» در صومعه‌سرا

پای «وعده صادق» روی نفس اسراییل/ امنیت خط قرمز ایرانی‌ها

تصاویر راهپیمایی نمازگزاران در حمایت از عملیات وعده صادق در سراسر کشور

«خلبان صدیق» برای دومین‌بار به کتابفروشی‌ها آمد

عملیات وعده صادق همینه پوشالی رژیم جعلی و جنایتکار اسرائیل را در هم شکست

عملیات «وعده صادق» فرصت هیچ واکنشی را برای صهیونیست‌ها نگذاشت

عملیات «وعده صادق»فرصت هیچ واکنشی را برای صهیونیست‌ها باقی نگذاشت

خروش مردم لاهیجان در پی عملیات «وعده صادق»

راهپیمایی مردم لشت نشا در حمایت از عملیات «وعده صادق»

اهمیت بجا آوردن شکر خدا در جلد هفتم کتاب «طعم شیرین خدا»

راهپیمایی ضد صهیونیستی مردم گیلان در حمایت از مردم غزه

صحبت های شنیدنی دکتر انوشه

راهپیمایی مردم گیلانی در حمایت از عملیات «وعده صادق»

انسداد 25 محور شریانی و غیرشریانی در نواحی جنوبی کشور

«نشان سبز» درباره زندگی پیامبر اکرم (ص) منتشر شد

خبر تهاجم به کشور از مرزهای خارجی تکذیب شد

مسیر رویایی در اشکورات گیلان

تردد روان و بدون مداخلات جوی در محور‌های شمالی

درخشش آفتاب مطبوع بهاری در جای جای گیلان

آتش سوزی یک واحد مسکونی و یک واحد صنفی در بلوار لاکان رشت