نسیم گیلان

آخرين مطالب

عدم رفع مشکلات زیست‌محیطی کارخانه سیمان دیلمان تعطیلی آن را به‌دنبال دارد اجتماعي

عدم رفع مشکلات زیست‌محیطی کارخانه سیمان دیلمان تعطیلی آن را به‌دنبال دارد
  بزرگنمايي:

نسیم گیلان - گروه استان‌ها- رئیس مجمع نمایندگان گیلان گفت: عدم رفع مشکلات زیست‌محیطی، تعطیلی کارخانه سیمان دیلمان را به دنبال دارد. - اخبار استانها -
رسول فرخی میکال در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در رشت ، اظهار داشت: کارخانه سیمان دیلمان بدون مطالعه دقیق و در نظر گرفتن آمایش سرزمینی ساخته شد و آلودگی‌های زیست محیطی بسیاری را برای مردم آن منطقه به وجود آورده است.
رئیس مجمع نمایندگان گیلان با بیان اینکه مسئولیت اجتماعی کارخانه سیمان دیلمان حذف آلودگی است گفت: هر صنعتی که در مکانی ایجاد می‌شود دارای مسئولیت اجتماعی در قبال مردم آن منطقه بوده و این مسئولیت اجتماعی زمانی محقق می‌شود که صاحبان آن صنعت با مردم منطقه تعامل داشته و وظیفه اجتماعی خود را در آن حوزه انجام دهند.
فرخی میکال افزود: در این راستا به صاحبان این صنعت پیشنهاد داده شد که برای رفع این مشکلات از پیشرفته‌ترین فیلترها برای زدودن مواد آلاینده استفاده کرده و همچنین با ایجاد کمربند سبز و کاشت درخت در جاده‌های مسیر دیلمان در راستای کاهش آلودگی به وجود آمده اقدام کنند.
سفرهای غیرضروری به گیلان وضعیت کرونایی استان را تشدید می‌کندافزایش ورود مسافران به گیلان / آیا دوباره شاهد ‌خیزش کرونا در شمال ایران خواهیم بود؟استاندار گیلان: تسهیلات رونق تولید بدون معطلی پرداخت شود نماینده مردم لاهیجان و سیاهکل در مجلس گفت: این درختان پس از گذشت چند سال ضمن حفظ کارخانه سیمان دیلمان به‌عنوان یک صنعت زیرساختی، منطقه سبزی را ایجاد کرده و باعث حذف آلودگی و کم شدن مشکلات مردم آن منطقه می‌شوند.
فرخی میکال ابراز داشت: یکی از اهداف و چشم‌اندازهای کارخانه سیمان دیلمان ایجاد راه دسترسی مستقل و احداث راه از دیلمان به سمت قزوین بود که متأسفانه تاکنون هیچ اقدامی در این راستا صورت نگرفته و این کارخانه همچنان از راه روستایی سیاهکل به دیلمان استفاده می‌کند.
وی گفت: جاده سیاهکل-دیلمان یک جاده روستایی و متعلق به مردم این منطقه بوده و به عنوان یک منطقه گردشگری مطرح بود اما اکنون 85 درصد این جاده متحمل بار کارخانه سیمان بوده و این کارخانه باید ضمن احداث راه دسترسی مستقل با مشارکت با دولت نسبت به ترمیم و آسفالت جاده روستایی اقدام کند.
فرخی میکال افزود: با توجه به اینکه کارخانه سیمان دیلمان یکی از هلدینگ‌های شرکت اقماری بنیاد مستضعفان است در این راستا در جلساتی که با رئیس بنیاد مستضعفان آقای فتاح انجام شد موضوعات مذکور مطرح شده و ایشان از پیشنهادات ارائه شده در جهت حذف آلودگی کارخانه سیمان دیلمان استقبال خوبی کردند.
وی گفت: یکی از پیشنهادات بنده این بود که 2 درصد سود کارخانه و هر سال 30 هزار تن سیمان جهت کارهای عمرانی به مردم منطقه اختصاص پیدا کند تا از این طریق هم تعاونی توسعه‌ی بخش ایجاد شود و هم کمکی در جهت اشتغال پایدار مردم آن منطقه باشد که ایشان در جلسه به شکل شفاهی با اختصاص میزان سود بیشتری به مردم آن منطقه موافقت کردند.
عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: لازم به ذکر است هر صنعتی که ایجاد می‌شود نشانی را برای خود برمی‌گزیند اما نشان کارخانه سیمان دیلمان چیزی جز آلودگی ترک خوردگی منازل روستای و صلب آرامش و ایجاد مشکل برای مردم آن منطقه نبوده است.
نماینده مردم لاهیجان و سیاهکل در مجلس عنوان داشت: در این راستا با پیگیری‌های انجام شده رئیس بنیاد مستضعفان دستورات لازم را به دستگاه‌های ذی ربط ابلاغ کردند و این امر توسط آقای اتابک معاون اقتصادی بنیاد مستضعفان مورد بررسی قرار گرفت.
فرخی میکال افزود: آقای اتابک در بررسی‌ها به بکارگیری نیروهای بومی در کارخانه سیمان و ایجاد توسعه در منطقه دیلمان اشاره کردند کما اینکه این منظر، نگاه سود محوری بوده و لذا نیروهای بومی آن منطقه نیز وظایف کوچکی در این کارخانه سیمان دارند.
وی تصریح کرد: تمام تلاش ما بر این است که این مشکل در تعامل 2 طرفه با کارخانه سیمان حل شود اما با توجه به مشکلات عدیده‌ای که این کارخانه برای مردم منطقه به وجود آورده چنانچه پیشنهادات ارائه شده توسط مسئولان این امر اجرایی نشود قطعاً این کارخانه با تعطیلی مواجه می‌شود.
نماینده معین آستانه‌اشرفیه در مجلس تصریح کرد: طرح تصفیه فاضلاب آستانه‌اشرفیه در سال 72 آغاز شده و پس از گذشت 27 سال تنها 20 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است که در این زمینه پیگیری‌های لازم انجام شده است.
رئیس مجمع نمایندگان استان گیلان در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: بنده علت این موضوع را در قالب طرح سوال در مجلس از وزیر مربوطه جویا شدم و قرار بر این شد تا این پروژه تخصیص اعتبار بیشتری داشته باشد.
به گزارش خبرگزاری تسنیم، ساخت کارخانه سیمان دیلمان با در روستای گولک واقع در 10 کیلومتری شهر دیلمان از سال 84 آغاز شد و در سال 92 به بهره‌برداری رسید؛ بسیاری از افراد ساخت این کارخانه را ظلم تاریخی در حق مردم دیلمان می‌دانند.
با وجود اینکه احداث کارخانه سیمان به‌عنوان یک صنعت زیرساختی نیازی مبرم بوده و نیز ظرفیت ایجاد اشتغال در منطقه دیلمان را ایجاد کرده اما در مقابل مشکلات بسیاری را برای مردم آن منطقه به‌ویژه روستا گولک رقم زده است.
از جمله مشکلات عمده‌ای که این کارخانه ایجاد کرده تخریب جاده گردشگری سیاهکل- دیلمان بوده و لازم به ذکر است که این جاده مواصلاتی یک جاده روستایی و گردشگری بوده و به هیچ عنوان ظرفیت تردد ماشین‌های سنگین حمل سیمان را ندارد.
از دیگر مشکلات ایجادشده توسط این کارخانه ایجاد گرد و غار و آسیب به باغات و محصولات کشاورزی مردم روستای گولک است که به نحوی رونق کشاورزی به‌عنوان شغل اول مردم روستا را تحت تاثیر قرار داده کما اینکه برخی از مسئولان در توجیه ساخت این کارخانه به مزیت ایجاد اشتغال در منطقه اشاره می‌کنند.
همچنین احداث کارخانه سیمان دیلمان در میان یک منطقه بکر روستایی علاوه بر ایجاد آلودگی‌های زیست محیطی و تخریب راه‌های گردشگری این روستا به سبب تولید گازهای مضر نظیر اکسید گوگرد و اکسید نیتروژن بیماری‌های تنفسی و بعضاً تنگی نفس را برای مردم آن منطقه به همراه داشته است.
سیمان به‌عنوان یکی از زیرساخت‌های عرصه عمران نقش مهمی را در توسعه صنعتی و ایجاد اشتغال پایدار دارد اما شرط اصلی تحقق این امر با توجه به آلاینده بودن این صنعت تعامل آن با عرصه گردشگری و محیط زیست است.
امیدواریم کارخانه سیمان دیلمان نیز با اجرای راهکارهای ارائه شده در صدد رفع مشکلات زیست محیطی ایجاد شده و جلب رضایت مردم آن منطقه برآید و با تعامل با بوجود آمده بتواند اشتغال پایداری را برای مردم منطقه رقم بزند. 
مطالعات اولیه برای پروژه تصفیه‌خانه فاضلاب شهر آستانه‌اشرفیه در سال 72 شکل گرفت و پس از گذشت 10 سال و در سال 82 این پروژه با دریافت اعتبارات به مرحله اجرا درآمد.
پروژه ساخت تصفیه‌خانه فاضلاب آستانه‌اشرفیه اکنون با گذشتن 27 سال 9 میلیارد و 500 میلیون تومان تخصیص اعتبار و 20 درصد پیشرفت فیزیکی داشته که با توجه به مبلغ اعتبارات در طول این 27 سال این درصد از پیشرفت فیزیکی پروژه مذکور چندان دور از انتظار نیست.
خوشبختانه امسال با پیگیری‌های انجام شده مبلغ یک میلیارد و 500 میلیون تومان برای تکمیل این پروژه اختصاص داده شده و امیدواریم که این تصفیه‌خانه در موعد مقرر و تا سال 1402 به بهره‌برداری برسد.
انتهای پیام/614/ش

لینک کوتاه:
https://www.nasimegilan.ir/Fa/News/235998/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

خبر جدید و مهم برای دارندگان سهام عدالت

بازدید نماینده ولی فقیه در بنیاد شهید و امور ایثارگران از معاونت توسعه مدیریت، منابع و برنامه‌ریزی

خدمات رسانی به مردم رویکرد اصلی دولت سیزدهم است

ورود «مسافر و مهتاب» با «فرقه خودبینان» به کتابفروشی‌ها

بزرگترین شاعر شیعی کشمیر

امربه معروف ونهی از منکر وظیفه همه آحاد جامعه

داوطلبان زن کنکور سراسری، 2 برابر داوطلبان مرد در گیلان

سروده‌ افشین علا با تضمین مصرعی از رهبر انقلاب

تحریم‌ های سفت و سخت و جدید آمریکا علیه ایران

افزایش کرایه‌‌ های تاکسی از این حد ممنوع شد

بهره برداری از 10 پروژه حیاتی برق گیلان برای عبور موفق از تابستان

قهرمانی تیم نخبگان گیلان در لیگ برتر شطرنج بانوان

گیلان، تأمین کننده جوجه یکروزه کشور

شاعر کیشوند، "وعده‌ی صادق" را روایت کرد: نشست مرهم از این مژده بر جراحت قدس

مجموعه شعر طنز «دیزی در پنت هاوس» منتشر شد

ضارب دختران دانش‌ آموز در آمل دستگیر شد

ماجرای تجاوز 4 پسر جوان به دو دختر نوجوان

یک خبر خوب و خوشحال‌ کننده برای سربازان

داوطلبان زن کنکور سراسری 2 برابر داوطلبان مرد در گیلان

باشگاه شطرنج نخبگان گیلان قهرمان لیگ بانوان شد

آغاز همایش ملی مناطق آزاد تجاری-صنعتی و ویژه اقتصادی سراسر کشور

پیش به سوی کیش ایمن‌تر/ استخدام آتش نشان آقا از میان کیشوندان

داستانک/ پری خوشحال

جانباز سرافراز «علی طحان سفلی» به خیل همرزمان شهیدش پیوست

قطعی گاز منطقه‌ای در رشت

پاسخ مسئولان به مطالبات مردم در شبکه باران

بهره برداری از 4 تقاطع غیر همسطح رشت تا شب عید 1404

اختصاص 50 میلیارد تومان به پسماند گیلان

برنامه عملیاتی برای تسریع در امر خدمت رسانی بهتر به جامعه ایثارگری طراحی شده است

نشست ستاد استانی کنگره ملی شهدای غریب در گلستان برگزارشد

چرا شادترین شاعر ایران سال‌ها نادیده گرفته شد؟

دیدار معاون مددکاری و مشارکت های مردمی بنیاد شهید و امور ایثارگران با نماینده ولی فقیه و استاندار البرز

قوانین مصوب با اعتبارات بنیاد شهید همخوانی ندارد

استان البرز شهدای بزرگی را تقدیم نظام کرده است

دستگاه های جوجه کشی شرکت مکانیزاسیون در مسیر صادرات

رسیدگی به درخواست 41 متقاضی توسط سرپرست بنیاد شهید و امور ایثارگران آذربایجان شرقی

مرگ خاله بر اثر تیراندازی خواهرزاده پنج ساله

کشف جسد یک دانشجو در ارتفاعات سرچشمه

معاون سلامت و توانمندسازی اجتماعی  بنیاد شهید و امور ایثارگران با جمعی از جانباران قطع نخاعی دیدار کرد

جنایت در لواسان تهران به سبک سریال مشهور آمریکایی

آخرین تصمیم دولت درباره افزایش تعطیلی آخر هفته

تقویم روز و اوقات شرعی گیلان، 5 اردیبهشت 1403

احداث تقاطع‌های غیر همسطح رشت با سرعت در حال اجرا است

کامیون‌های حامل بار اضافه در مسیر خلخال - پونل توقیف شدند

جمع‌آوری و دستگیری 28 معتاد و خرده‌فروش موادمخدر در صومعه‌سرا

عملیات حفاری تونل گردنه الماس سرعت می‌گیرد

توقیف کامیون‌های مسیر خلخال - پونل

گیلانه، صبح بخیر گیلان وشهرما، 3 برنامه پرمخاطب رادیو گیلان

ای بیخبران چه جای خواب است مرا

چه کسی می داند...