نسیم گیلان

آخرين مطالب

« حاج ملامحمد خمامی» از رهبران پرتلاش دوران مشروطه اجتماعي

« حاج ملامحمد خمامی» از رهبران پرتلاش دوران مشروطه
  بزرگنمايي:

نسیم گیلان - حاج ملامحمد خمامی به همراه آیت الله شیخ فضل الله نوری دو رهبر اصلی جریان مشروعه خواهی در کشور بودند که هر دو توسط جریان غربگرا و نفوذی به شهادت رسیدند.
به گزارش خبرگزاری شبستان از رشت، بهمن امسال شاهد 112 امین سالگرد شهادت آیت الله خمامی هستیم که در روز 29 ذی الحجه 1326 قمری، مصادف با 2 بهمن 1287 شمسی به شهادت رسید.
.به مناسب شهادت این عالم ربانی به بیان مطالبی در مورد این شخصیت عالم و برجسته می‌پردازیم.
شهید آیت الله حاج ملا محمد خُمامی رشت در سال 1200 خورشیدی در خمام به دنیا آمد. پدرش از خرده مالکان متدین خمام بود. در جوانی برای کسب علوم دینی راهی حوزه علمیه نجف شد و مدت‌ها در حوزه علمیه نجف تحصیل کرد و از محضر اساتیدی چون میرزا حبیب‌الله رشتی بهره برد تا اینکه به درجه اجتهاد نائل شد.
در زمان ناصرالدین شاه به گیلان بازگشت و در رشت ساکن شد. خانه‌اش در نزدیکی مسجد بادی الله رشت قرار داشت و مردم رشت به او «حاجی خمامی» می‌گفتند . وی مدت‌ها در رشت به تبلیغ دین و ارشاد مردم پرداخت. در اجرای احکام اسلامی بیباک بود و در گیلان حدود اسلامی را جاری می‌کرد. یک بار به خاطر اجرای حدود، از طرف ناصرالدین شاه به تهران احضار شد ولی در مقابل شاه هم بر سر موضع‌اش ایستاد و شاه را منکوب کرد. بعد از اینکه به رشت بازگشت آوازه‌اش به اقصی نقاط گیلان رسید.
حاکم گیلان برای اجرای بسیاری از مسائل حکومتی محتاج بود که رضایت حاجی خمامی را جلب کند. مردم روستایی و ضعیف برای دادخواهی از حکّام یا خان‌های ظالم به نزدش می‌آمدند. او سال‌ها زعامت دینی مردم گیلان را بر عهده داشت و مجتهد بزرگ رشت به حساب می‌آمد.
آیت الله خمامی به لحاظ مقام علمی و معنوی در عصر خود قرین نداشت. موقعیت او را با آقانجفی در اصفهان یا قربانعلی زنجانی در زنجان می‌توان مقایسه کرد.
«میثم عبداللهی» نویسنده کتاب زندگی نامه آیت الله خمامی در این کتاب آورده است: وی بیش از 30 سال مرجعیت دینی مردم گیلان را بر عهده داشت و دارای جایگاه علمی و حوزوی برجسته ای بود و بین مردم گیلان بسیار متنقذ بود و زعامت او دارای اقتدار و عظمت کم نظیری در گیلان بود. دوران زعامت وی در گیلان (حدود 1292ق- 1326ق) با دوران سلطنت ناصرالدین شاه قاجار، مظفرالدین شاه و محمدعلی شاه همزمان بود. او عالمی باهوش، مدیر و شجاع بود و نه فقط در امور فردی اسلام، بلکه در اجرای جنبه های سیاسی اجتماعی اسلام نیز تاکید داشت و خودش در این امور پیشگام بود و بقیه مردم گیلان نیز در آن برهه از وی تبعیت میکردند و سخنان و فتاوایش را روی چشم میگذاشتند و آن را اجرا میکردند.

نسیم گیلان

وی که از اسلاف امام خمینی (ره) به شمار میرود، جنبههای اجتماعی و سیاسی اسلام را اجرا می‌کرد. محکمه قضاوت و اجرای حدود و دیات و سایر امور شرعی در گیلان متعلق به او بود و چه مردم عادی و چه رجال دولتی و درباری و حتی حکمرانان به فرامین او احترام میگذاشتند و احکام و فتاوای با دقت توسط مردم اجرا میشد.
وی منتظر نمی ماند که شرایط مهیا شود بلکه خودش برای تغییر شرایط و آگاه کردن مردم اقدام می کرد و کار فکری و فرهنگی را همیشه در اولویت خودش داشت و نیز مردم را از خطرات استعمار و عوامل نفوذی آگاه می کرد. ملا محمد در مقابله هوشمندانه با فتنه فرقه‌های ضددین خصوصا بابیت و بهاییت که نفوذی‌های استعمار به شمار می‌رفتند، نقش بسزایی داشت و در اجرای امر به معروف و نهی از منکر جدی بود و در حمایت از مردم ستمدیده و کشاورزان از هیچ کوششی فروگذار نمی‌کرد.
آیت الله ملا محمد خمامی، در اوایل مشروطه از پیشگامان در مشروطه بود و از رهبر جریان مشروطه خواهی گیلان بود که در راه به ثمر رسیدن مشروطه، تلاش کرد و فتوا داد و مردم را برای پیروزی مشروطه بسیج کرد. او در ابتدا فقط با استبداد قاجار می‌جنگید و تلاش داشت که قدرت شاه، محدود به قوانین اسلامی ‌شود ولی زمانی که متوجه شد نیروهای نفوذی جریان غربگرا در بدنه نهضت مشروطه نفوذ کرده‌اند و مشروطه را به سمت غربی شدن، پیش می‌برند به افشاگری از این جریان سکولار پرداخت. ابتدا به تذکر، بسنده کرد اما زمانی که دید کار با تذکر درست نمی‌شود، کم‌کم هشدارها جدی‌تر شد تا اینکه به جایی رسید که اعلام کرد که افراد ناسالم و سکولار باید از بدنه نهضت جدا شوند و بین افراد مشروطه خواهان و نفوذی‌ها باید مرزبندی وجود داشته باشد تا نفوذی‌ها نتوانند به نهضت ضربه بزنند.
در همین زمان جریان مشروعه خواهی به دست آیت الله شیخ فضل الله نوری، آیت الله ملا محمد خمامی و آیت الله میرزا حسن مجتهد تبریزی، در تهران تاسیس شد و شعارش این بود که مشروطه باید مشروع و مطابق با شرع مقدس باشد. این عده راه خودشان را از سایر مشروطه‌خواهان جدا کردند و از مطالبات‌شان این بود که نمایندگان سالم باید در مجلس شورای ملی حضور داشته باشند و افراد غربگرا و فاسد باید از مجلس اخراج روند. دیگر اینکه باید قوانینی که در مجلس شورای ملی تصویب می‌شود با اسلام مغایرت نداشته باشد. این جریان، تلاش زیادی برای تصحیح مشروطه و بازگرداندن آن به مسیر اسلامی اش، انجام داد و سعی کرد که افراد نفوذی را از بدنه نهضت جدا کنند ولی چندان موفق نشد. در نهایت وقتی عناصر غربگرا ضربه خودشان را بزنند و موفق شدند نهضت مشروطه را به انحراف ببرند و آن را به نهضتی که تامین کننده منافع استعمار در ایران باشد، تبدیل کنند، آیت الله خمامی هم به ناچار فتوای مخالفت مشروطه با اسلام را صادر کرد.
آیت الله خمامی که از رئوس جریان شریعت خواهی ایران به شمار می‌رفت، مرجع دینی مقتدر مردم گیلان هم بود و اکثر قریب به اتفاق علما و مجتهدین گیلان به تبعیت از ایشان از این جریان حمایت می‌کردند و اکثر مردم گیلان هم به تبع این بزرگان، طرفدار جریان شریعت خواهی بودند و از این تفکر پشتیبانی می‌کردند. جریان شریعت خواهیِ گیلان، فعالیت‌هایش، تاثیراتی در حد ملّی داشت و چه در تاسیس جریان شریعت خواهی، همین جریان گیلان، یکی از سه رکن موسس آن جریان در تهران بود.
آیت الله خمامی که اکنون در سالگرد شهادتش قرار داریم در دوم بهمن ماه هزارو دویست و هشتادو هفت خورشیدی(29 ذیحجه 1326 قمری) همانند آیت الله حاج شیخ علی گیگاسری فومنی از دیگر علمای شهید زمان مشروطه به دست عوامل سکولار در رشت به شهادت رسید و در گورستان وادی السلام نجف مدفون شد. گفته می‌شود ؛ او آخرین نفر از علمایی بود که دارای مرجعیت واحد و مقتدر در گیلان بود.
پایان پیام/84

لینک کوتاه:
https://www.nasimegilan.ir/Fa/News/238370/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

آخرین تصمیم دولت درباره افزایش تعطیلی آخر هفته

تقویم روز و اوقات شرعی گیلان، 5 اردیبهشت 1403

احداث تقاطع‌های غیر همسطح رشت با سرعت در حال اجرا است

کامیون‌های حامل بار اضافه در مسیر خلخال - پونل توقیف شدند

جمع‌آوری و دستگیری 28 معتاد و خرده‌فروش موادمخدر در صومعه‌سرا

عملیات حفاری تونل گردنه الماس سرعت می‌گیرد

توقیف کامیون‌های مسیر خلخال - پونل

گیلانه، صبح بخیر گیلان وشهرما، 3 برنامه پرمخاطب رادیو گیلان

ای بیخبران چه جای خواب است مرا

چه کسی می داند...

جلوه‌های منحصر به‌فرد از سرزمین بهشتی گیلان (فیلم)

افتتاح 4 تقاطع غیر همسطح رشت تا پایان سال

چه چیز داری با خویشتن که دیدارت...

توزیع 60 بسته‌ معیشتی در رشت

برگزاری «مشق حماسه» در رشت

حضور سه مدیر گیلانی در مرکز پاسخگویی به سوالات مردمی

نبودی در دلم انگار طوفان شد، چه طوفانی!

«مواجهه‌ای نامتعارف با منطق هگل» در کتابفروشی‌ها

لزوم گره گشایی ترافیک شهری در رشت

شعرخوانی زیبا از باران نیکراه

4 روش درخشان برای تیز کردن چاقوهای کُند

رقابت در سنگر تیم ملی شدت گرفت (عکس)

پروژه‌های طرح میثاق رشت پیشرفت قابل قبولی دارد

کشف 700 کیلو گردو قاچاق در بازرسی از یک اتوبوس

الکترونیکی شدن نیمی از خدمات شهری در رشت

اعزام جامعه کارگری گیلان به دیدار با مقام معظم رهبری

سقف جدید برداشت از حساب های بانکی ابلاغ شد

کشف 60 میلیارد ریال نوشیدنی‌های قاچاق از یک انبار در رشت

داستان‌هایی از کریستین اندرسون با لهجه فارسی

مهار آتش در خودروی سواری

دستگیری معتادان و سوداگران مرگ در لنگرود

آسمانی شدن مادر شهید در رحیم آباد

کشف انبار نوشیدنی‌های قاچاق در رشت

برگزاری کنفرانس علمی ادواری «بازتوانی بیماری های عصبی – کمر درد»

ورود ناگهانی خودروی در حال سوختن به محوطه یک رستوران در رشت

مهار آتش‌ یک خودرو در خیابان معلم رشت

عرضه رمان ایرانی «باغ کَج» در بازار نشر

کتاب «قوانین و مقررات صادرات و واردات» منتشر شد

دیدار 46 کارگر استان گیلان با رهبر انقلاب

شاعرانه/ چه خوش است با خیال تو نهفته رازکردن

داستانک/ دوستت دارم

برگزاری دومین کنگره 8 هزار شهید گیلان با حرکت جهادی

پیشرفت فیزیکی 86 درصدی تصفیه خانه شرقی بندرانزلی

ضرورت ورود جدی مسئولان برای رفع اختلاف مالکیت ساکنان تالاب انزلی

ممنوعیت فروش امتیاز واحد‌های مسکونی طرح نهضت ملی مسکن

برگزاری نخستین المپیاد ملی هنر در گیلان

شعری فوق العاده زیبا از مولانا

به ظاهر دوست اما دشمنانند

این استان ها منتظر موج جدید بارش باران باشند

قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز 4 اردیبهشت 1403