نسیم گیلان

آخرين مطالب

موتور جست‌وجوی DuckDuckGo چگونه از حریم خصوصی حفاظت می‌کند؟ علمي

موتور جست‌وجوی DuckDuckGo چگونه از حریم خصوصی حفاظت می‌کند؟
  بزرگنمايي:

نسیم گیلان - موتور جست‌وجوی DuckDuckGo چگونه از حریم خصوصی حفاظت می‌کند؟
سایز متن الف الف
لینک کوتاه در کلیبرد کپی شد! http://akhr.ir/7284065
١٣
٠
مجله دیجی کالا / به زبان ساده یک موتور جست‌وجوی متمرکز بر حریم خصوصی است که شما را ردیابی نمی‌کند. این یک گزینه‌ی جایگزین برای نام‌های مشهوری مانند گوگل و بینگ است و روزبه‌روز به شهرت آن افزوده می‌شود. در ادامه به معرفی DuckDuckGo و نحوه‌ی عملکرد آن برای حفاظت از حریم خصوصی می‌پردازیم.
موتور جست‌وجوی DuckDuckGo چیست؟
همان‌طور که گفتیم این موتور جست‌وجو بر روی حریم خصوصی تمرکز دارد و برای استفاده از آن کافی است به سایت duckduckgo.com سر بزنید و سپس مانند دیگر موتورهای جست‌وجو، عبارات موردنظر خود را وارد کنید. اما این سایت قول می‌دهد که از حریم خصوصی شما محافظت می‌کند و فعالیت‌هایتان را ردیابی نمی‌کند.
همچنین در مرورگرهایی مانند کروم، فایرفاکس، سافاری و اج می‌توانید از DuckDuckGo به‌عنوان موتور جست‌وجوی پیش‌فرض استفاده کنید. خوشبختانه در بسیاری از مرورگرها این سایت به عنوان یکی از گزینه‌ها وجود دارد تا مثلا با وارد کردن عبارات موردنظر در بخش جست‌وجو یا نوار آدرس مرورگر، به طور مستقیم راهی DuckDuckGo شوید.
این سایت شباهت زیادی به گوگل دارد و مانند آن می‌تواند در بین سایت‌ها، تصاویر، ویدیوها، اخبار و حتی فروشگاه‌های اینترنتی جست‌وجو کند. همچنین نقشه‌ی موجود در این سایت هم مبتنی بر اپل مپ است. از دیگر امکانات آن می‌توانیم به یکپارچگی با ویکی‌پدیا و نمایش نتایج مربوط به فرهنگ لغات اشاره کنیم.
البته باید خاطرنشان کنیم این سایت همان نتایج جست‌وجو که در گوگل می‌بینید، ارائه نمی‌دهد و نتایج نهایی تفاوت دارند.
موتور جست‌وجوی DuckDuckGo چگونه از حریم خصوصی حفاظت می‌کند؟
گوگل به طور پیش‌فرض سابقه‌ی جست‌وجوهای شما را ذخیره می‌کند و در تنظیمات اکانت خود می‌توانید این اطلاعات را مشاهده کنید. گوگل همچنین از فعالیت شما برای شخصی‌سازی نتایج جست‌وجو استفاده می‌کند. حتی اگر از اکانت گوگل هم استفاده نکنید، این شرکت سابقه‌ی جست‌وجوی شما را به یاد دارد و آن را با کوکی‌های مرورگر پیوند می‌دهد.
البته گوگل کاربران را در سایت‌های دیگر از طریق گوگل آنالیتیکس ردیابی می‌کند و همچنین باید به ردیابی کاربران در یوتیوب، گوگل مپ و دیگر سرویس‌های این شرکت هم اشاره کنیم. این شرکت از کاربران داده‌های فراوانی را کسب می‌کند که از آن‌ها برای شخصی‌سازی تجربه‌ی کاربری و از همه مهم‌تر شخصی‌سازی تبلیغات بهره می‌برد.
از طرف دیگر، موتور جست‌وجوی DuckDuckGo هیچ تاریخچه‌ای از فعالیت شما را حفظ نمی‌کند و طبق اعلام این شرکت، آن‌ها حتی آدرس IP کاربران را هم در سرورهای خود ثبت نمی‌کنند. چیزی به نام اکانت DuckDuckGo وجود ندارد و این موتور جست‌وجو تاریخچه‌ی فعالیت کاربران را با کوکی‌های مرورگر پیوند نمی‌دهد.
از آنجایی که این موتور جست‌وجو هیچ اطلاعاتی از کاربران را ثبت نمی‌کند، نتایج جست‌وجو هم شخصی‌سازی شده نیستند. به عبارت دیگر، برخلاف گوگل نتایج جست‌وجو در کامپیوتر شما تفاوتی با یک نفر دیگر ندارد.
DuckDuckGo چگونه کار می‌کند؟
طبق اعلام این سایت، DuckDuckGo نتایج جست‌وجو را از بیش از 400 منبع مختلف جمع‌آوری می‌کند. به عنوان مثال، بخشی از «پاسخ‌های فوری» از ویکی‌پدیا ارائه می‌شوند. در بخشی از اسناد این سایت آمده که مهم‌ترین منبع این سایت، موتور جست‌وجوی بینگ است و به هیچ عنوان از موتور جست‌وجوی گوگل استفاده نمی‌شود.
بنابراین DuckDuckGo صرفا همان بینگ نیست و فراتر از آن عمل می‌کند اما بخش بزرگی از داده‌ها از سایت موردنظر به کاربر ارائه می‌شوند. مدیران DuckDuckGo می‌گویند که این شرکت هیچ‌گونه اطلاعات خصوصی کاربران را با شرکای خود به اشتراک نمی‌گذارد. بنابراین زمانی که در سایت DuckDuckGo دنبال چیزی می‌گردید، سرورهای این سایت با بینگ و دیگر سایت‌ها ارتباط برقرار می‌کنند و آن‌ها آدرس IP و دیگر اطلاعات مربوط به شما را نمی‌توانند ببینند.
DuckDuckGo چگونه درآمد کسب می‌کند؟
موتور جست‌وجوی DuckDuckGo رایگان است؛ پس چگونه پول در می‌آورد؟ به سادگی، از طریق تبلیغات. این تبلیغات به هیچ عنوان شخصی‌سازی نمی‌شوند و فقط بر مبنای کلیدواژه‌ها ارائه می‌شوند. بنابراین وقتی برای خرید گوشی جست‌وجو می‌کنید، تبلیغات مربوط به این موضوع نمایش داده می‌شود.
در ضمن برخلاف گوگل، تبلیغات مربوط به خرید گوشی در سایت‌های مختلف شما را دنبال نخواهند کرد؛ زیرا DuckDuckGo اصلا تاریخچه‌ی جست‌وجوهای شما را ذخیره نمی‌کند که بتواند چنین کاری را انجام دهد. به نظر می‌رسد نمایش تبلیغات بر مبنای کلیدواژه‌ها درآمد کافی برای این شرکت به ارمغان می‌آورد.
چه شرکتی مالک DuckDuckGo است؟
شرکت Duck Go, Inc مالک این سایت محسوب می‌شود. مقر این کمپانی در شهر پائولی در ایالت پنسیلوانیا آمریکا قرار دارد و 124 کارمند در سرتاسر جهان برای این شرکت کار می‌کنند. این موتو جست‌وجو در سال 2008 راه‌اندازی شده است و از آن زمان، تعداد کاربران آن روند صعودی داشته است. طبق جدیدترین گزارش منتشر شده، روزانه به طور میانگین 102 میلیون جست‌وجو در این سایت انجام می‌شود.
همان‌طور که گفتیم موتور جست‌وجوی DuckDuckGo امنیت بالایی دارد و از معدود موتورهای جست‌وجو محسوب می‌شود که در مرورگرهای مختلف می‌توان آن را به عنوان گزینه‌ی پیش‌فرض انتخاب کرد.
DuckDuckGo در مقایسه با گوگل چه حرفی برای گفتن دارد؟
همان‌طور که اسناد و مدارک نشان می‌دهد، اکثریت نتایج جست‌وجو در این سایت از Bing می‌آیند و به همین خاطر شباهت چندانی به نتایج جست‌وجو در گوگل ندارد. این که DuckDuckGo جایگزین خوبی برای گوگل است یا نه، به این بستگی دارد که به دنبال چه چیزهایی هستید و در کجا زندگی می‌کنید. امتحان کردن این موتور جست‌وجو ضرر ندارد و فقط کافی است با استفاده از این سایت به دنبال محتوای موردنظر خود بگردید تا ببینید آیا می‌تواند جوابگوی نیازهای شما باشد یا نه.
بار دیگر باید خاطرنشان کنیم که نتایج جست‌وجو بر اساس تاریخچه‌ی فعالیت شما شخصی‌سازی نمی‌شوند. گوگل بر اساس فعالیت‌های گذشته‌ی شما شخصی‌سازی‌های زیادی را انجام می‌دهد و به همین خاطر برای DuckDuckGo احتمالا ناچار هستید که هنگام جست‌وجو، کلیدواژه‌های موردنظر خود را با جزئیات نسبتاً بیشتری وارد کنید.
در هر صورت با توجه به اینکه طی سال‌های گذشته روزبه‌روز کاربران بیشتری دغدغه‌ی حفظ حریم خصوصی را پیدا می‌کنند، این موتور جست‌وجو مورد توجه بیشتری قرار می‌گیرد. اگر می‌خواهید نتایج جست‌وجوی شما توسط غول‌های تکنولوژی ثبت نشود و تبلیغات و نتایج جست‌وجوی شخصی‌سازی شده را مشاهده نکنید، پس بهتر است از DuckDuckGo بهره ببرید.

لینک کوتاه:
https://www.nasimegilan.ir/Fa/News/238376/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تقویم روز و اوقات شرعی گیلان، 31 فروردین 1403

ساخت گلدانی خوش آب و رنگ به شکل توت فرنگی

زیبایی شناسی معشوق در شعر فارسی

دیدار مشاور رئیس جمهور در امور روحانیت با خانواده شهدا در سمنان

شهدا بهترین الگو برای انسان در مسیر الله هستند

برگزاری نماز جمعه در همه شهر‌های گیلان

ناکامی قاچاقچی پوشاک در رودبار

همدلی های دلنشین دکتر شکوری

با کودک مثل خودش صحبت کنید

غیور مردان بوشهری در بِستر غیور زنان بوشهری شکوفا شدند

ضرورت جذب نیروهای خبره در حوزه علمیه

شناسایی 3 تن کود شیمیایی قاچاق در رودسر

همایش پاکیاران و تفکیک زباله از مبدا در رشت

اعتبارات مناسبی در حوزه پسماند در نظر گرفته شده است

این شعر زیبا از دختر شیرین زبان را از دست ندهید

ایرانی‌ترین غیرایرانی

اجلاسیه مدیران و معاونان آموزش حوزه‌های علمیه گیلان

لزوم هوشیاری در برابر جنگ رسانه / جوانان را با قهرمانان دینی وملی آشنا کنید

پلنگ ایرانی در قاب دوربین‌های تله ای رودبار

غافلگیری سارق حین سرقت در رشت

دل دوستان شکستی، بر دشمنان نشستی

هیچ مانعی برای برنامه های فرهنگی در حوزه ترویج فرهنگ ایثار و شهادت وجود ندارد

دیدار رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران با خانواده شهید نادر مهدوی

بهره برداری از 14 پروژه اجرای طرح هادی در رودسر

کشف انبار نوشابه‌های قاچاق در رشت

هشدار استاندار گیلان به مسئولان مانع تراش در مسیر سرمایه گذاری

برخورداری 48 روستای آستارا از نعمت گاز طبیعی

عملیات «وعده صادق» تمام معادلات را به نفع ایران تغییر داد

ثبت تصاویر پلنگ ایرانی در جنوب گیلان

با ما منشین اگر نه بدنام شوی

موضوع ایثار و شهادت موضوع بسیار مهم دولت سیزدهم است/بکارگیری ظرفیت های مردمی از برنامه های جدی بنیاد است

بیش از 13 کیلو مواد مخدر در رشت کشف شد

آسمان مال من است

شهدا، فرهنگ ایثار و شهادت را در جامعه زنده نگه داشته اند

راه‌یابی ملی‌پوش گیلانی به فینال رقابت‌های آب‌های آرام آسیا

اهتمام مربیان و استاد یاران حلقه‌های صالحین تقویت باور‌های دینی در جامعه

ثبت تصویر پلنگ ایرانی در مناطق جنگلی رودبار

منطقه زیبای پامنار خوزستان

شعر خوانی زیبای باران نیکراه

کدام استان‌ها کمترین سهم را از تبدیل مجوزهای صنفی دارند؟

زمین گرد است!

انسداد 29 محور شریانی و غیر شریانی کشور

بهار در ارتفاعات گیلان

فرمانده سپاه قدس گیلان: 75 هزار اثر به دبیرخانه جشنواره مردمی مدرسه عشق ارسال شد

حمله افراد ناشناس به کارشناسان اورژانس اهواز

٣ مفقودی سیل جنوب کرمان پیدا شدند

احتمال وقوع سیل در این سه استان

ماجرای تنبیه بدنی وحشتناک دانش‌ آموز مرزن‌ آبادی

نشای برنج در شهرستان فومن آغاز شد

نجات 16 خودروی گرفتار در سیلاب‌های اخیر جنوب کرمان