نسیم گیلان

آخرين مطالب

صلصال در انتظار تدبیر مسئولان/ تاریخی که می سوزد مقالات

  بزرگنمايي:

گیلان آنلاین - تالش- قلعه تاریخی صلصال لیسار شهرستان تالش با قدمت هزار ساله یکی از قدیمی ترین آثار تاریخی استان گیلان است که بر اثر بی توجهی مسئولان در حال نابودی است.

 بناهای تاریخی بخش اعظم آثار تاریخی و فرهنگی هر سرزمین و ملتی هستند که حفظ و نگهداری از آنها حراست از هویت یک جامعه محسوب می شود و حفاظت از آنها از شناسایی تا ثبت ملی از ضروریات است چرا که میراث فرهنگی به عنوان نمادی از تاریخ اجدادی کشور، هویتی است که باید از آن حفاظت کرد و به آن احترام گذاشت.
استان گیلان با توجه به دارا بودن آثار متعدد باستانی به عنوان یکی از مهدهای تمدن و تاریخ کشور نام گرفته و جایگاه آثار باستانی و تاریخی استان گیلان را می توان به سه دوره پیش از تاریخ، دوره ایران باستان و دوره اسلامی تقسیم کرد و ضرورت دارد که همه آنها از شناسایی تا ثبت ملی حفاظت و صیانت کامل شوند.
قلعه صلصال لیسار یکی از قلعه ها و دژهای تاریخی استان گیلان است و در تاریخ 10 خرداد 1382 و با شماره 8780 ثبت ملی شده است. این قلعه این روزها براثر بی توجهی مسئولان شهرستان تالش و میراث فرهنگی حال و روز خوشی ندارد و در مقابل دیده همگان در حال نابودی است و اگر به همین منوال پیش برود از قلعه تاریخی صلصال چیزی باقی نخواهد ماند تا نشانی از قدمت منطقه لیسار و تالش بزرگ باشد.

قلعه بلاتکلیف
قلعه تاریخی و ملی صلصال لیسار که هزار سال قدمت دارد، با مساحت تقریبی نیم هکتار روی تپه ای سنگی در مرکز شهر لیسار و در جاده اصلی تالش به آستارا و حدود 20 کیلومتری شهرستان تالش و در محله قلعه دوش شهر لیسار واقع شده است.
این قلعه و دژ تاریخی که روی تپه ای به ارتفاع 100 متر از زمین واقع شده بر اساس تحقیقات انجام شده و اسناد تاریخی به دست آمده در کاوش های انجام گرفته، به جا مانده از دوران سلجوقیان است.
متاسفانه با وجود اهمیت و قدمت این قلعه تاریخی، توجه شایسته ای به آن نشده و هیچگونه خدمات و حراستی از قلعه فوق به صورت جدی صورت نمی گیرد و همین بی تفاوتی، به نابودی این بنای تاریخی کشور و استان گیلان سرعت بیشتری داده است و غبار فراموشی، سایه تخریب و فرسایش بر سر قلعه صلصال افکنده است. آنچه که از بازدید میدانی برمی آید این است که تاکنون اقدامی برای مرمت و بازسازی این بنا انجام نگرفته و این قلعه تاریخی در حال تخریب کامل بوده و از عدم رسیدگی رنج می برد.

مرمت قلعه شعار کاندیداهای انتخابات مجلس و شورای شهر
یکی از اهالی شهر لیسار تالش که از فعالان فرهنگی و رسانه ای شهرستان است، با اشاره به ساخت و سازهای غیرمجاز در حریم قلعه صلصال شهر لیسار و عدم جلوگیری شهرداری از اقدامات غیرقانونی انجام گرفته، اظهارکرد: مشکل اصلی مرمت و بازسازی این قلعه نبود طرح جامع برای مرمت و احیای آن است.
طاها عبدالهی با تاکید بر اینکه بازسازی قلعه صلصال همواره شعار اصلی کاندیداهای مجلس و شورای شهر در ایام انتخابات، سخنرانی ها و تبلیغات در شهر لیسار تالش و روستاهای اطراف با هدف کسب رای مردم بوده و بعد از انتخابات همه وعده های داده شده در این رابطه به فراموشی سپرده می شود، افزود: مردم دوستدار تاریخ و فرهنگ کشور نباید منتظر اقدام مسئولان در این زمینه باشند و سمن های مردم نهاد میراث فرهنگی باید هر چه سریعتر برای حفظ معماری و فرهنگ منطقه و حفظ اثر ملی صلصال لیسار دست به کار شوند.
وی با اشاره به فرهنگ غنی مردم تالش و اهمیت توجه به ظرفیت های عظیم گردشگری در شهرستان تالش، تصریح کرد: اهمیت حفاظت از آثار تاریخی به عنوان سند هایی ماندگار برای داشتن تصویری شفاف از زندگی گذشتگان بسیار با اهمیت است.

قلعه صلصال فرصتی برای جذب گردشگر
معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان نیز با اشاره به تاریخی بودن قلعه صلصال و اهمیت آن در جذب گردشگر به واسطه قرار گرفتن در محور پرتردد ارتباطی تالش به آستارا، اظهار کرد: مطالعات اولیه قلعه صلصال لیسار انجام شده و باز سازی آن در دو فاز بیرون و درون قلعه در دستور کار قرار گرفته است.
ولی جهانی افزود: بازسازی فضای داخلی، سازه و معماری قلعه نیز از تعهدات سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان است.
وی به اختصاص اعتبار 500 میلیون ریالی میراث فرهنگی برای بازسازی درب قلعه پس از واگذاری به پیمانکار جهت مرمت و همچنین بودجه 3 میلیارد ریالی سازمان برنامه و بودجه استان گیلان در سال جاری برای بازسازی فضای بیرونی قلعه صلصال توسط شهرداری منطقه لیسار اشاره و تصریح کرد: تخلفات ساخت و ساز درحریم قلعه بسیار است و باید از این ساخت و ساز حریم قلعه توسط دستگاه های اجرایی ذیربط در منطقه جلوگیری شود.

قلعه صلصال و کمک به صنعت گردشگری تالش
اگر بر فراز قلعه کهن و دژ تاریخی صلصال که حکایت از تاریخ و تمدنی دیرینه برای مردم زحمتکش تالش و سرزمین گیلان دارد قرار بگیرید، نواحی و چشم اندازهای بی نظیری را در کنار شالیزارها، جنگل و زیبایی خاص دریای کاسپین که در چند کیلومتری آن قرار دارند را مشاهده خواهید کرد.
قلعه صلصال توجه جدی مسئولین استان گیلان را می طلبد تا شاهد حفظ و مرمت این بنای تاریخی و جذب گردشگر باشیم. قلعه هزار ساله صلصال در اثر رویش علف های هرز و رطوبت رو به نابودی بوده و این درحالی است که می تواند در بحث توریسم و اشتغال و رونق اقتصادی منطقه تالش بزرگ پیشگام باشد.

لینک کوتاه:
https://www.nasimegilan.ir/Fa/News/39428/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

اهتمام مربیان و استاد یاران حلقه‌های صالحین تقویت باور‌های دینی در جامعه

ثبت تصویر پلنگ ایرانی در مناطق جنگلی رودبار

منطقه زیبای پامنار خوزستان

شعر خوانی زیبای باران نیکراه

کدام استان‌ها کمترین سهم را از تبدیل مجوزهای صنفی دارند؟

زمین گرد است!

انسداد 29 محور شریانی و غیر شریانی کشور

بهار در ارتفاعات گیلان

فرمانده سپاه قدس گیلان: 75 هزار اثر به دبیرخانه جشنواره مردمی مدرسه عشق ارسال شد

حمله افراد ناشناس به کارشناسان اورژانس اهواز

٣ مفقودی سیل جنوب کرمان پیدا شدند

احتمال وقوع سیل در این سه استان

ماجرای تنبیه بدنی وحشتناک دانش‌ آموز مرزن‌ آبادی

نشای برنج در شهرستان فومن آغاز شد

نجات 16 خودروی گرفتار در سیلاب‌های اخیر جنوب کرمان

راهپیمایی مردم گیلان درحمایت از مقاومت مردم مظلوم غزه و عملیات وعده صادق

کدام استان‌ها کمترین سهم را از تبدیل مجوز‌های صنفی دارند؟

بنا‌های تاریخی قوت گردشگری گیلان است

کتاب؛ ابزاری برای ایجاد رزومه یا عکس یادگاری

تخریب ساخت‌وساز غیرمجاز در منطقه سیاهمزگی فومن

تظاهرات حمایت از مردم غزه و پاسخ به اسرائیل در گیلان برگزار می‌شود

72 هزار گیلانی مهارت‌های فنی و حرفه‌ای را دریافت کردند

خدمت توام با تکریم مهمترین اصل در بنیاد شهید و امور ایثارگران است

تکریم مدیرکل بنیاد مازندران از جانباز سرافراز سرتیپ دوم صلواتی

فراخوان ارسال اثر به هشتمین جشنواره «طنز پهلو» در فومن

برگزاری اولین حراج خرده فروشی سال 1403 در گیلان

راهپیمایی مردم گیلان درحمایت از مقاومت مردم مظلوم غزه و عملیات «وعده صادق»

تخریب ساخت و ساز غیرمجاز در منطقه حفاظت شده فومن

تخریب ساخت و ساز غیرمجاز در منطقه سیاهمزگی

اولین نشست رفع موانع سرمایه گذاری جزیره کیش درسال جهش تولید با مشارکت مردم

شعر خوانی دختر شیرین زبان

زمان واریز سهمیه جدید بنزین اعلام شد

کارگاه آموزشی مبانی محیط زیست درمدارس رشت

نوسان قیمت طلا و سکه در بازار رشت تا ساعت 09:30

نمایش اقتدار و تجدید بیعت ارتش با انقلاب اسلامی در استان گیلان

معرفی واحد تولیدکننده آلاینده محیط‌زیست به دستگاه قضا در گیلان

صدور بیش از 300 کارت بازرگانی برای تُجار گیلانی

نشای مکانیزه برنج در آستارا

کشف محموله 9 میلیارد تومانی نوشیدنی قاچاق در رشت

اینفوگرافی/ برجسته‌ترین بنا‌های تاریخی ایران به‌بهانه روز جهانی بناها و محوطه‌های تاریخی

می رود این روزها گل می دهد لبخند ها

رتبه نخست گیلان در تولید مرغ اجداد در کشور

وضعیت شناسی دقیق حلقه مفقوده در فعالیت‌های فرهنگی تخصصی است

شناسایی 3تن کود شیمیایی قاچاق در رودسر

واژگونی اتوبوس مسافربری در یزد حادثه ساز شد

تقویم روز و اوقات شرعی گیلان ، 30 فروردین 1403

کنایه سنگین نماینده مجلس به رئیسی درباره قیمت دلار

رئیسی اسرائیل را تهدید به پاسخ شدیدتر کرد

تصاویری از اختتامیه «مدرسه» عشق در رشت

اجرای طرح نصب فیبر نوری به زودی در شهرستان سیاهکل