کانون پرورش فکری، یاریگر نظام آموزشی کشور است
اجتماعي
بزرگنمايي:
پیام گیلان - مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان گیلان با اشاره به روشهای خلاقانهی کانون فکری در ارایهی فعالیتهای فرهنگی، ادبی، هنری و پژوهشی به کودکان و نوجوانان، گفت:این برنامههای هدفمند یاریرسان نظام آموزشی کشور است.
اسفندیار ضیائی در نشست با مدیرکل آموزش و پرورش گیلان که به منظور ترسیم افقهای تازه در همکاری مشترک و ایجاد بسترهای مناسب برای همافزایی و همگرایی فرهنگی صورت گرفت، با اشاره به روشهای خلاقانهی کانون در ارایهی فعالیتهای فرهنگی، ادبی، هنری و پژوهشی به کودکان و نوجوانان، گفت:این برنامههای هدفمند یاریرسان نظام آموزشی کشور است.
وی با اشاره به فعالیتهای مراکز فرهنگی هنری ثابت، سیار روستایی و شهری، کتابخانههای پستی و مراکز فراگیر کانون در استان و با تبیین جایگاه این دستگاه فرهنگی، افزود: این ظرفیت بیانگر نقشی است که کانون گیلان در ارایهی خدمات فرهنگی به جامعه هدف ایفا میکند .
این مدیر فرهنگی همچنین گامهای مثبت کانون را در مسیر تحقق عدالت فرهنگی دانست و اظهار کرد: آموزش سبک زندگی ایرانی اسلامی به کودکان و انتقال آموزههای دینی در قالب برنامههای هدفمند، دیگر اهدافی است که از سوی مسوولان و مربیان کانون دنبال میشود .
وی تخصصیسازی مراکز فرهنگی هنری، فعالیتهای کانون زبان ایران و عرضهی محصولات فرهنگی کانون به کودکان، نوجوانان و خانوادهها را یک ضرورت خواند و با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری(مدظله العالی) و تاکید ایشان بر لزوم ارایهی گسترده این محصولات به مخاطبان خاطرنشان کرد: همراهی با دستگاههای فرهنگی، به ویژه آموزش و پرورش، از اهم برنامههای کانون برای تحقق منویات رهبر معظم انقلاب بهشمار میرود .
ضیائی با بیان اینکه فراهمسازی امکان تمرین مهارتهای زندگی برای کودک و نوجوان، پایه و اساس کار فرهنگی است، گفت: پیشینهی برنامههای کانون در این زمینه تصویری روشن از اثربخشی چنین فعالیتهایی را به تصویر میکشد.
وی اضافهکرد: هنگامی که از حقوق شهروندی صحبتمی کنیم باید نگاهی ویژه به حق کودک در بهرهگیری از آموزشهای مناسب داشته باشیم و باید کودکان را برای زندگی اجتماعی آماده کنیم .
همسانسازی آموزشها، رسالت دستگاههای فرهنگی
نادرجهان آرای مدیر کل آموزش و پرورش استان گیلان در ادامه این نشست به گسترهی برنامههای کانون پرورش فکری اشاره و با یادآورشدن این موضوع که مخاطبان این دستگاه فرهنگی تمامی کودکان و نوجوانان ایران اسلامی هستند، افزود: تغییر ساختار سنتی خانواده، اشتغال والدین و همچنین نیاز جامعه به همسانسازی آموزشها، بیانگر جایگاهی است که فعالیتهای کانون و آموزش و پرورش در میان نسل کودک و نوجوانان دارد .
وی با بیان اینکه نیازهای کودکان و نوجوانان به مهارتآموزی و پاسخگویی به این خواسته، رسالت فعالان عرصهی فرهنگ است، تصریح کرد: گسترش فضاهای مجازی و فراهمشدن فرصت فراگیری مخاطبان از منابع غیررسمی، تهدیدی است که باید از سوی دستگاههای متولی این حوزه مدیریت شود .
این مدیر فرهنگی با اشارهای به ظرفیتهای کانون زبان ایران و نقش زبانآموزی در ارتقای آگاهیهای آیندهسازان، و ضمن برجسته توصیفکردن فعالیتهای کانون پرورش فکری و کانون زبان ایران، از تلاش همه جانبه برای گسترش همکاریهای کانون و آموزش و پرورش خبر داد.
لینک کوتاه:
https://www.nasimegilan.ir/Fa/News/41258/