نسیم گیلان

آخرين مطالب

مجری طرح آمایش گیلان عنوان کرد:

گیلان؛ پیشتاز توسعه سبز – آبی منطقه شمال به مرکزیت کلانشهر رشت اجتماعي

  بزرگنمايي:

نسیم گیلان - مجری طرح آمایش گیلان، این استان را قلمرو سبز و آبی ایران دانست و یادآور شد: گیلان، استان پیشتاز توسعه سبز – آبی منطقه شمال ایران به مرکزیت کلانشهر جریان ساز رشت است.
به گزارش ایسنا – منطقه گیلان، دکتر مظفر صرافی در نشست هماهنگی طرح آمایش استان گیلان با فرمانداران، اظهار کرد: برنامه آمایش استان گیلان سندی برای تحقق توسعه پایدار فضایی استان در چارچوب چشم انداز، اهداف توسعه ملی و جهت‌گیری‌های آمایش سرزمین با رویکردی توسعه‌گرا، آینده‌نگر، مشارکت جو و انعطاف‌پذیر متشکل از مجموعه اهداف، راهبردها، سیاست‌ها و برنامه های اجرایی برای بخش‌های دولتی و غیر دولتی در ابعاد اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، زیست محیطی و کالبدی است.
مجری طرح آمایش استان گیلان، با اشاره به شباهت آمایش به مجموعه وظایف فرمانداران، افزود: مدیریت سرزمین در راستای آرمان‌های درازمدت، رفع آشفتگی‌های فعالیت‌ها، افزایش کارایی فعالیت‌ها، بهره‌مندی عادلانه اجتماعات سرزمین از مواهب توسعه و حفاظت محیط‌ زیست و تعادل اکولوژیک از جمله ضرورت ها و کاربردهای سند آمایش است.
وی گیلان را شایسته بهترین ها دانست و اضافه کرد: باید بدانیم در برنامه آمایش دارای چه موقعیتی هستیم، هدف ما رسیدن به کدام نقطه است و چگونه باید به اهداف مورد نظر از طریق برنامه ریزی فضایی دست پیدا کنیم.
عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی، با اشاره به وجود خلاء در اتصال برنامه آمایش به دستگاه ها، خاطرنشان کرد: تاکنون بیش از 35 جلسه همفکری با مسئولان و کارشناسان استانی داشتیم و استفاده از خرد جمعی را مورد توجه قرار داده ایم.
صرافی، با بیان اینکه گیلان دارای توانایی ها و قابلیت های سرشار است، تصریح کرد: سرمایه های طبیعی و مکانی گیلان شامل بالاترین سرانه منابع آب، برخورداری از تنوع طبیعی و ظرفیت های بالای محیط زیستی در قیاس کشوری و جنگل های هیرکانی می شود و ردپای اکولوژیک گیلان کمتر از میانگین ایران است؛ البته ردپای اکولوژیک استان 1.9 برابر ظرفیت زیستی بوده که نشان می دهد فشار وارد به منابع طبیعی استان دو برابر توان آن است.
وی با اشاره به خصیصه همزیستی و گشودگی اجتماعی گیلان در کنار پیشینه های فرهنگی قوی، وحدت اجتماعی قابل توجه به رغم تنوع قومیتی و پایین بودن نرخ آسیب های اجتماعی، گفت: گیلان از سرمایه های فرهنگی و اجتماعی، انسانی و دانشی، کالبدی و نهادی و اقتصادی برخوردار است.
عضو گروه مطالعه آمایش گیلان، سهم جمعیت گیلان از کل کشور را 3.16 درصد و سهم تولید ناخالص داخلی آن را 2.2 دانست و متذکر شد: گیلان مسن‌ترین استان کشور است، اما بیکاری جوانان 35-20 رتبه هفتم را دارد.
صرافی، با تاکید بر لزوم توسعه سبز گیلان، اظهار کرد: متاسفانه پسماند و پساب های استان گیلان بسیار بالاست و در کل استان هیچ زمین مناسبی برای دفن پسماند پیدا نکردیم لذا این مسئله ملی است و باید اعتبار آن ملی دیده شود.
عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی، در ادامه به تبیین مبانی گفتمان توسعه فضایی گیلان 1415 پرداخت و عنوان کرد: توسعه سبز – آبی الگوی توسعه گیلان است تا فشار بر منابع طبیعی کم شود. پیشران این الگوی توسعه، اقتصاد سبز است که محیط زیست پایدار را با پیشرفت اقتصادی هدف می گیرد.
وی گیلان را قلمرو سبز و آبی ایران دانست و یادآور شد: گیلان، استان پیشتاز توسعه سبز – آبی منطقه شمال ایران به مرکزیت کلانشهر جریان ساز رشت است که با تکیه بر سرمایه های طبیعی، انسانی و اجتماعی به شیوه های خردمندانه و مبتنی بر ظرفیت زیستی در همبستگی با توسعه ملی و با بهره مندی از نظام مدیریت یکپارچه و هم افزا، بهروزی فردی و اجتماعی را فراهم می کند.
کاظمیان، عضو گروه مطالعه آمایش گیلان نیز، با بیان اینکه 10 هدف بنیادین در جهت توسعه سبز – آبی گیلان تعیین کرده ایم، گفت: حفاظت فعال و مدیریت خردمندانه از منابع طبیعی منحصر به فرد گیلان، تقویت هویت و خودآگاهی های استانی مقدم بر هویت های محلی، گردشگری بوم آورد، خلاق و مسئولیت پذیر، توسعه اقتصاد دریامحور، تکمیل زنجیره ارزش کارکردی – فضایی و اقتصاد سبز – آبی پویا از جمله این اهداف است.
وی گیلان چشم به راه – منزوی، گیلان چابک – خزری و گیلان پیشگام – جهانی را سه سناریو برای آینده استان دانست و اظهار کرد: در ناحیه بندی برنامه ریزی چهار ناحیه غربی(آستارا، تالش و رضوانشهر)، مرکزی(رشت، انزلی، شفت، فومن، ماسال و صومعه سرا)، شرقی(لاهیجان، لنگرود، آستانه اشرفیه، سیاهکل، املش و رودسر) و جنوبی(رودبار) و 17 ریزناحیه تعریف کرده ایم. در این راستا، 260 پروژه را براساس جهت گیری های راهبردی و جهت گیری های فضایی پیشنهاد دادیم.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.nasimegilan.ir/Fa/News/70942/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

دعوت 60 کاراته‌کا به مرحله دوم انتخابی تیم امید و جوانان

کسب مقام قهرمانی و سومی تیم گیلان در رقابت‌های آب‌های آرام کشور

11 آلاینده بیماری‌زای مخفی در خانه

عیادت معاون حقوقی و امور مجلس بنیاد شهید از حادثه دیده واقعه تروریستی کرمان

شهدا سرمایه اصلی نظام هستند

380 نفر در کمیسیون‌ پزشکی و تعیین درصد جانبازی شرکت کردند

پیگیری حل مشکلات جامعه ایثارگران استان ایلام در سطح ملی

مسئولان امنیت شغلی کارگران را تامین کنند

کاهش 3 درصدی نرخ بیکاری گیلان/ برخورد قضایی با 150 کار فرمای متخلف

انعکاس به موقع رسانه‌ها در پاسخ سخت ایران به اسراییل

رقابت بیش از 500 داوطلب در نوبت اول آزمون سراسری در کیش

کیش؛ الگوی ایران آینده/ سرمایه‌گذاری کشورهای عربی در کیش

تحقق وعده صادق نشان از اقتدار سپاه بود

اینفوگرافی/ 6 نشانه پنهان ابتلا به فرسودگی شغلی

«حجت الاسلام اسماعیلی» به عنوان راهیار تبلیغ گیلان منصوب شد

رفع تصرف 1000 متر از اراضی ملی منطقه گشت رودخان فومن

نگهداری 42هزار نسخه خطی در سازمان اسناد وکتابخانه ملی کشور

کشف 700 کیلو گردو قاچاق در بازرسی از یک اتوبوس

ادامه گرمای هوا اواسط هفته در گیلان

حضور گیلان در نمایشگاه اکسپو 2024 تهران

یادواره سردار شهید سیدمعروف ایرانی در صومعه سرا

پایداری گرمای هوا در گیلان

دستگیری قاتل کمتر از 5 ساعت در تالش

عشق زندگی می بخشد

یک جهان راز درآمیخته داری به نگاه

داستانک/ راه نجات

اکنون کجاست؟ کسی که فراموشش کردم

رونمایی از لوح ثبتی مهارت سنتی فراوری چای دستی در لاهیجان

لزوم حمایت از تولیدکنندگان برای تحقق جهش تولید

رفع تصرف اراضی ملی در گشت رودخان

مناسبت روز/ جمعه، 7 اردیبهشت‌ماه

داستانک/ انسان های بازنده

بعضی از رنج ها‌‌‌‌‌‌‌ را نمیشه حل کرد!

ماجرای قتل هولناک پدر به دست دختر جوانش

محاکمه یک پرستار قلابی به جرم قتل زن مسن

عاملان تیراندازی در اتوبان همت دستگیر شدند

اجرای بیش از 20 ویژه برنامه درهفته عقیدتی سیاسی

تاج شهرستانی عضو شورای شهر رشت 6 ماه تعلیق شد

لزوم ایجاد پد بالگرد هلال احمر در شرق گیلان

تقویم روز و اوقات شرعی گیلان ، 7 اردیبهشت 1403

آمادگی مجموعه مدارس صدرا در اجرای کامل سند تحول آموزش و پرورش

شاعرانه/ چیزی کم از بهشت ندارد هوای تو

بخشی از کتاب/ چون که او گل من است

دوره جامع کنشگر _ کارشناس جمعیت در گیلان برگزار شد

برگزاری نماز جمعه در همه شهر‌های گیلان

ساماندهی لندفیل سراوان 84 درصد پیشرفت دارد/ضرورت مدیریت زباله تر خانگی

محله شِیخانبَر لاهیجان مقصد محله مج خبر

دیدار نماینده ولی فقیه در گیلان با جامعه کارگری

داستانک/ سمعک با کارکرد متفاوت

مرکز ترک اعتیاد غیرمجاز در رشت پلمپ شد